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市場調査レポート
商品コード
1687357

中東の乳製品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East Dairy - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 276 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
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中東の乳製品:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 276 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東の乳製品市場規模は2025年に195億3,000万米ドルと推定・予測され、2030年には244億6,000万米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは4.60%で成長すると予測されます。

Middle East Dairy-Market-IMG1

スーパーマーケットやハイパーマーケットを通じた顕著な販売に牽引される流通チャネルの普及が成長を後押し

  • 2022年、中東の流通チャネルは2021年比で2.69%の成長を遂げました。レビュー期間(2017年~2022年)中、中東の小売スペースはオフトレード小売が支配的でした。2022年には、商業外小売が81.26%のシェアを占めました。中東では、消費者は乳製品を購入する際の利便性の高さから、取引外小売に強く惹かれています。
  • 2022年の中東におけるオントレード小売のシェアは18.73%でした。オントレード・チャネル(クイックサービス・レストラン)では、乳製品の価格は固定されているが、オフトレード・チャネルでは消費者はいくつかの選択肢を与えられます。中東では、オフトレード・チャネルは乳製品を様々な価格(低価格、中価格、高価格)で提供しています。これらの小売業者が販売する牛乳は、2.78米ドルから35.4米ドルという高値で販売されています。様々な価格で牛乳を購入できることは、消費者の購買意欲を高める。
  • 中東では、オフトレードの小売業者は、無糖、チョコレート、バニラなどの様々なフレーバーを含む様々な乳製品の提供に注力しています。消費者層を拡大するために、彼らは消費者に商品の詳細(使用されている原材料、使用されている種、その他)など、商品に関する完全な情報を提供しています。その結果、消費者はオフトレード・モードを通じてミルク飲料を購入するようになっています。
  • 予測期間中、国民の健康意識の高まりにより、乳製品の需要は増加すると予想されます。その結果、小売ユニットが消費者に製品に関するより高い認知度を提供するため、2025~2026年の間に小売ユニットへの依存度が高まると予想されます。

サウジアラビアはこの地域の乳製品消費で主要な役割を果たす

  • サウジアラビアとイランはこの地域の主要市場です。この2カ国は、2022年の地域全体の乳製品販売量において、合計で52.2%のシェアを占めています。主な促進要因は、生乳の生産量の多さ、高品質の乳製品に対する消費者の嗜好の高まり、乳製品の製造と取引を促進するための適切な業界規制です。
  • サウジアラビアはGCC諸国最大の乳製品生産国であり、同国の乳製品消費の高さに支えられています。2022年、サウジアラビアにおける乳製品の消費量は約54億7,900万米ドルに達し、前年の2021年と比較して2.9%の伸びを示しました。
  • イランの乳製品産業の公称生産能力は年間1,200万トンです。全国で約650の乳製品製造施設が認可を受けて活動しています。また、2021年の乳製品輸出量は122万トンから2022年には139万トンと14%増加しました。
  • アラブ首長国連邦は中東で最も急成長している乳製品市場です。アラブ首長国連邦の市場は、2022年から2025年にかけて13.4%の成長が見込まれています。牛乳はUAE市場の主要カテゴリーで、2022年の市場金額の26.8%を占める。同国の消費者は、牛乳を健康飲料と考えているため、収入の大部分を牛乳に費やしています。
  • 中東では、イスラエルの酪農産業が最も進んでいる国のひとつと考えられています。2021年現在、イスラエルの酪農家畜は約12万5,000頭です。イスラエルの酪農産業では、2021年時点で1頭の牛が年間平均12,000kgの牛乳を生産しています。

中東乳製品市場の動向

政府主導の健康・ウェルネス・キャンペーンの増加が同地域の乳製品消費を牽引

  • 中東の消費者は健康的な生活への意識を高め、プロバイオティクス・ヨーグルトやラバンやバターミルクなどの酸乳飲料など、機能的な特性を持つ食品を選ぶようになっています。便利でヘルシーな外出先でのスナックという選択肢を求める消費者の需要が、この地域全体で乳製品スナック製品の消費を増加させている主な要因です。
  • 中東では、サウジアラビアが乳製品市場全体を支配し、消費量が最も多いです。肥満やそれに関連する問題(糖尿病、高血圧、心臓病、高コレステロール)と闘うために政府が実施する健康増進キャンペーンが増加しているため、消費者はより健康的な製品を購入するようになり、同国の乳製品市場に直接的な刺激を与えています。サウジアラビア政府は、奨励金や補助金によって製造業者や生産者を奨励することで、国内生産を増やす努力を強化しています。
  • アラブ首長国連邦も乳製品の有力市場です。外国人人口の増加と消費パターンの変化により、フレーバー乳製品やオーガニック乳製品への需要が増加しており、同国における乳製品の消費を牽引しています。
  • クウェート、オマーン、バーレーン、カタール、イラン、イラクのような他の国も市場の成長に大きく貢献しています。これらの国々は輸入への依存を減らすことに注力しており、政府は国内生産を支援・促進するために様々な措置を講じています。したがって、これらの国々における乳製品の消費は、予測期間中に高い割合で増加すると予想されます。

中東乳製品産業の概要

中東の乳製品市場は断片化されており、上位5社で19.73%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。Almarai Company, Arla Foods Amba, Danone SA, Saudia Dairy and Foodstuff Company(SADAFCO)and The National Agricultural Development Company(NADEC)(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たりの消費量
  • 原材料/商品生産量
    • バター
    • チーズ
    • 牛乳
  • 規制の枠組み
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • カテゴリー
    • バター
      • 製品タイプ別
      • 培養バター
      • 未加工バター
    • チーズ
      • 製品タイプ別
      • ナチュラルチーズ
      • プロセスチーズ
    • クリーム
      • 製品タイプ別
      • ダブルクリーム
      • シングルクリーム
      • ホイップクリーム
      • その他
    • 乳製品デザート
      • 製品タイプ別
      • チーズケーキ
      • フローズンデザート
      • アイスクリーム
      • ムース
      • その他
    • ミルク
      • 製品タイプ別
      • コンデンスミルク
      • フレーバーミルク
      • フレッシュミルク
      • パウダーミルク
      • UHTミルク
    • サワーミルクドリンク
    • ヨーグルト
      • 製品タイプ別
      • フレーバーヨーグルト
      • ノンフレーバーヨーグルト
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード
  • 国名
    • バーレーン
    • イラン
    • クウェート
    • オマーン
    • カタール
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • その他中東

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル.
    • Almarai Company
    • AlRawabi Dairy Company
    • Arla Foods Amba
    • Danone SA
    • Groupe Lactalis
    • National Food Products Company
    • Nestle SA
    • Saudia Dairy and Foodstuff Company(SADAFCO)
    • The National Agricultural Development Company(NADEC)

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 61578

The Middle East Dairy Market size is estimated at 19.53 billion USD in 2025, and is expected to reach 24.46 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 4.60% during the forecast period (2025-2030).

Middle East Dairy - Market - IMG1

Widespread adoption of distribution channels, led by remarkable sales through supermarkets and hypermarkets is propelling the growth

  • In 2022, the distribution channel in the Middle East witnessed a growth of 2.69% compared to 2021. Off-trade retailing dominated Middle East's retail space during the review period (2017-2022). In 2022, off-trade retailing held a share of 81.26%. In the Middle East, consumers are highly fascinated by off-trade retailing due to the greater convenience they get when purchasing dairy products.
  • On-trade retailing held a share of 18.73% in the Middle East in 2022. In on-trade channels (quick-service restaurants), the prices are fixed for dairy products, while consumers are given several options in off-trade channels. In the Middle East, off-trade channels offer dairy products at varied prices (low, medium, and high). The milk sold by these retailing units is available from USD 2.78 to as high as USD 35.4. The availability of milk at varied prices also promotes the buying power among consumers as they can purchase the products that suit their affordability parameters.
  • In the Middle East, off-trade retailers focus on providing various dairy products, including different flavors such as unsweetened, chocolate, and vanilla. To increase the consumer base, they offer consumers complete information about the products, such as product specifics (ingredient used, seed used, and others). As a result, consumers are engaged in purchasing their milk beverages through off-trade modes.
  • During the forecast period, the demand for dairy products is expected to increase due to the rising health consciousness among the population. As a result, the dependency on retailing units is expected to grow during 2025-2026, as they offer consumers higher visibility about the product.

Saudi Arabia plays a major role in the consumption of dairy products in the region

  • Saudi Arabia and Iran are identified as the major markets in the region. These two countries collectively accounted for a 52.2% share in the overall dairy products volume sales across the region in 2022. The key driving factors are the high production of raw milk, rising consumer preference for quality dairy products, and adequate industry regulation to facilitate the manufacturing and trading of dairy products.
  • Saudi Arabia is the largest dairy producer in the GCC countries, supported by the highest consumption of dairy products in the country. In 2022, the consumption of dairy products in Saudi Arabia reached around USD 5,479 million, representing a 2.9% growth compared to the previous year, 2021.
  • Iran's dairy industry has a nominal production capacity of 12 million metric tons per annum. Around 650 licensed dairy production units are active across the country. Also, dairy exports rose by 14% in 2021, from 1.22 million tonnes to 1.39 million tonnes in 2022.
  • The United Arab Emirates is identified as the fastest-growing dairy market in the Middle East. The UAE market is anticipated to grow by 13.4% in 2025 from 2022. Milk is the leading category in the UAE market, accounting for 26.8% of the market value in 2022. Consumers in the country spend a major portion of their income on milk as they consider it a pro-health beverage.
  • In the Middle East, the Israeli dairy industry is considered one of the most advanced. As of 2021, approximately 125,000 cattle made up the Israeli dairy herd. In the Israeli dairy industry, a cow produced 12,000 kg of milk annually on average in 2021.

Middle East Dairy Market Trends

Increasing government-run health and wellness campaigns driving dairy product consumption in the region

  • Consumers in the Middle East are developing a sense of healthy living and opting for food with functional attributes, including probiotic yogurt and sour milk drinks like laban and buttermilk. Consumer demand for convenient and healthy on-the-go snack options is the primary driver for the increasing consumption of dairy snack products across the region.
  • Within the Middle East, Saudi Arabia dominates the overall dairy market with the highest consumption. The increasing government-run health and wellness campaigns designed to combat obesity and related problems (diabetes, high blood pressure, heart disease, and high cholesterol) are encouraging consumers to purchase healthier products, thus directly fueling the dairy market in the country. The Saudi government has been ramping up efforts to increase local production by encouraging manufacturers and producers with incentives and subsidies.
  • The United Arab Emirates is another prominent market for dairy products. Increasing demand for flavored and organic dairy products due to the growing ex-pat population and changing consumption patterns are driving the consumption of dairy products in the country.
  • Other countries like Kuwait, Oman, Bahrain, Qatar, Iran, and Iraq also contribute significantly to the market's growth. These countries are focusing on reducing their dependency on imports, and governments are taking various steps to support and promote local production. Thus, the consumption of dairy products in these countries is expected to increase at a higher rate during the forecast period.

Middle East Dairy Industry Overview

The Middle East Dairy Market is fragmented, with the top five companies occupying 19.73%. The major players in this market are Almarai Company, Arla Foods Amba, Danone SA, Saudia Dairy and Foodstuff Company (SADAFCO) and The National Agricultural Development Company (NADEC) (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/commodity Production
    • 4.2.1 Butter
    • 4.2.2 Cheese
    • 4.2.3 Milk
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Saudi Arabia
    • 4.3.2 United Arab Emirates
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Butter
      • 5.1.1.1 By Product Type
      • 5.1.1.1.1 Cultured Butter
      • 5.1.1.1.2 Uncultured Butter
    • 5.1.2 Cheese
      • 5.1.2.1 By Product Type
      • 5.1.2.1.1 Natural Cheese
      • 5.1.2.1.2 Processed Cheese
    • 5.1.3 Cream
      • 5.1.3.1 By Product Type
      • 5.1.3.1.1 Double Cream
      • 5.1.3.1.2 Single Cream
      • 5.1.3.1.3 Whipping Cream
      • 5.1.3.1.4 Others
    • 5.1.4 Dairy Desserts
      • 5.1.4.1 By Product Type
      • 5.1.4.1.1 Cheesecakes
      • 5.1.4.1.2 Frozen Desserts
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Mousses
      • 5.1.4.1.5 Others
    • 5.1.5 Milk
      • 5.1.5.1 By Product Type
      • 5.1.5.1.1 Condensed milk
      • 5.1.5.1.2 Flavored Milk
      • 5.1.5.1.3 Fresh Milk
      • 5.1.5.1.4 Powdered Milk
      • 5.1.5.1.5 UHT Milk
    • 5.1.6 Sour Milk Drinks
    • 5.1.7 Yogurt
      • 5.1.7.1 By Product Type
      • 5.1.7.1.1 Flavored Yogurt
      • 5.1.7.1.2 Unflavored Yogurt
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade
  • 5.3 Country
    • 5.3.1 Bahrain
    • 5.3.2 Iran
    • 5.3.3 Kuwait
    • 5.3.4 Oman
    • 5.3.5 Qatar
    • 5.3.6 Saudi Arabia
    • 5.3.7 United Arab Emirates
    • 5.3.8 Rest of Middle East

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Almarai Company
    • 6.4.2 AlRawabi Dairy Company
    • 6.4.3 Arla Foods Amba
    • 6.4.4 Danone SA
    • 6.4.5 Groupe Lactalis
    • 6.4.6 National Food Products Company
    • 6.4.7 Nestle SA
    • 6.4.8 Saudia Dairy and Foodstuff Company (SADAFCO)
    • 6.4.9 The National Agricultural Development Company (NADEC)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms