市場調査レポート
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1557671

日本とシンガポールのモバイル決済業界の発展動向と大手3社の重点戦略

Development Trends in the Mobile Payment Industry of Japan and Singapore and Key Strategies of Three Major Players (pre-order)

出版日: | 発行: MIC - Market Intelligence & Consulting Institute | ページ情報: 英文 18 Pages | 納期: 3~5営業日

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日本とシンガポールのモバイル決済業界の発展動向と大手3社の重点戦略
出版日: 2024年09月05日
発行: MIC - Market Intelligence & Consulting Institute
ページ情報: 英文 18 Pages
納期: 3~5営業日
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概要

モバイル決済の需要は着実に伸びています。まだ主な収益の柱にはなっていないもの、モバイル決済関連ビジネスの発展可能性と業界環境の改善に向けた政府の取り組みにより、日本とシンガポールの主要企業は、事業のシナジー効果の強化や、収益シェアの拡大に注力しています。当レポートでは、日本とシンガポールのモバイル決済市場の概要 (プロモーション政策を含む) を調査すると共に、大手3社 (LY、Grab、Apple) の戦略を分析し、今後の業界動向を探ります。

目次

第1章 日本とシンガポールのモバイル決済市場の発展

  • 日本のモバイル決済取引額は、81.7%のCAGRで成長し、2023年に10兆9,000億円に達する
  • シンガポール政府はPayNowを推進し、取引額が3,600億米ドルを超える

第2章 日本とシンガポールのモバイル決済推進政策

  • 日本政府がモバイル決済のセキュリティとクロスボーダー決済を強化
    • クレジットカード利用環境の改善に向け「クレジットカードセキュリティガイドライン」を改定
    • 日本、共通QRコード「JPQR」を活用した国際決済システムを開発
  • シンガポールのSGQRからSGQR+への移行:プロセスの簡素化とクロスボーダーサービスの統合を優先
    • シンガポールはSGQRを推進し、各種プロバイダーのアプリを統合
    • シンガポールのSGQR+:プロセスの合理化とクロスボーダーサービスの統合を優先

第3章 日本とシンガポールの主要モバイル決済企業の戦略的ポジショニング

  • LY
    • LY Company、組織体制を再構築しソリューションを統合:PayPayが戦略的な事業成長を推進
    • LY Company、決済機能と金融アプリケーションを拡張
    • LY Company、クロスボーダー決済サービスに参入
  • Grab
    • Grabの2023年の収益は23億6,000万米ドルに到達 (前年比64.6%の成長)
    • Grabが配車・配達・決済のエコシステムを強化
    • Grab、モバイル決済パートナーシップを拡大し、クロスボーダー済サービスを開発
    • Grab、金融サービスを強化し、生成AIを活用して業務効率と収益機会を向上
  • Apple
    • Appleのサービス収益は850億米ドルを超え、Apple Payは34億米ドルと推定される
    • Appleは、分割払い・クロスボーダー取引・金融アプリケーションをカバーするべく、中核的な決済業務を強化
  • サマリー

第4章 MICの見解

付録

  • 企業一覧
図表

List of Tables

  • Table 1: Japan's Non-Cash and Mobile Payment Amounts from 2019 to 2023
  • Table 2: Singapore FAST Transaction Volumes and Amounts from 2022 to 2023
  • Table 3: LY Company's Revenue for Fiscal Years 2019 to 2023
  • Table 4: LY Company's Quarterly Revenue by Business for Fiscal Year 2023
  • Table 5: PayPay User Numbers, Annual Revenue, GMV, and Transaction Volumes for Fiscal Year 2023
  • Table 6: LINE Pay International Monthly Active Users for Q1 2024
  • Table 7: LINE Pay International Revenue for Fiscal Year 2023
  • Table 8: PayPay’s Overseas Usability
  • Table 9: Grab’s Revenue Breakdown by Business Segment (2020-2023)
  • Table 10: Grab’s AI-Driven Automated Promotion System "Bullseye" Overview
  • Table 11: Apple’s Revenue by Business Segment (2019-2023)
  • Table 12: Apple Pay Financial Applications
  • Table 13: Summary of Key Players' Operational Performance and Strategic Focus in Japan and Singapore

List of Figures

  • Figure 1: Japan's Non-Cash Payment Amount and Proportion from 2019 to 2023
  • Figure 2: Benefits of SGQR+ for Merchants in Singapore
目次
Product Code: NARPT24090501

The demand for mobile payments is growing steadily. While it may not yet be the primary revenue driver, the development potential of mobile payment-related businesses and government efforts to improve the industry environment have prompted major players in Japan and Singapore to focus on enhancing operational synergies and increasing revenue contributions. This report provides an overview of the mobile payment markets in Japan and Singapore, including their promotional policies, analyzes the strategies of three major players—LY, Grab, and Apple—and explores future industry trends.

Table of Contents

1.Development of the Mobile Payment Market in Japan and Singapore

  • 1.1 Japan's Mobile Payment Transaction Amount Reaches JPY 10.9 Trillion in 2023 with an 81.7% CAGR
  • 1.2 Singapore Government Promotes PayNow with Transaction Amounts Exceeding USD 360 Billion

2.Mobile Payment Promotion Policy in Japan and Singapore

  • 2.1 Japanese Government Enhances Mobile Payment Security and Cross-Border Payments
    • 2.1.1 Japan Revises "Credit Card Security Guidelines" to Improve the Credit Card Usage Environment
    • 2.1.2 Japan Develops Cross-Border Payments Using Common QR Code "JPQR"
  • 2.2 Singapore's Transition from SGQR to SGQR+: Prioritizing Process Simplification and Cross-Border Service Integration
    • 2.2.1 Singapore Promotes SGQR, Integrating Various Providers' Apps
    • 2.2.2 Singapore SGQR+ Prioritizes Streamlining Processes and Integrating Cross-Border Services

3. Strategic Positioning of Major Mobile Payment Players in Japan and Singapore

  • 3.1 LY
    • 3.1.1 LY Company Restructures Organizational Framework and Integrates Solutions, with PayPay Driving Strategic Business Growth
    • 3.1.2 LY Company Expands Payment Functions and Financial Applications
    • 3.1.3 LY Company Ventures into Cross-Border Payment Services
  • 3.2 Grab
    • 3.2.1 Grab’s 2023 Revenue Reaches $2.36 Billion, 64.6% YoY Growth
    • 3.2.2 Grab Strengthens Its Ride-Hailing, Delivery, and Payment Ecosystem
    • 3.2.3 Grab Expands Mobile Payment Partnerships and Develops Cross-Border Payment Services
    • 3.2.4 Grab Enhances Financial Services and Leverages Generative AI to Boost Operational Efficiency and Profit Opportunities
  • 3.3 Apple
    • 3.3.1 Apple’s Services Revenue Surpasses $85 Billion, with Apple Pay Estimated at $3.4 Billion
    • 3.3.2 Apple Strengthens Core Payment Operations to Cover Installment Payments, Cross-Border Transactions, and Financial Applications
  • 3.4 Summary

4. MIC Perspective

Appendix

  • List of Companies