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市場調査レポート
商品コード
1654318
オンライン書籍サービスの世界市場:市場規模・シェア・動向分析 (製品別・地域別)、セグメント別予測 (2025年~2030年)Online Book Services Market Size, Share & Trends Analysis Report By Product (Trade, Education, STM), By Region (North America, Europe, Asia Pacific, Latin America, Middle East & Africa), And Segment Forecasts, 2025 - 2030 |
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カスタマイズ可能
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オンライン書籍サービスの世界市場:市場規模・シェア・動向分析 (製品別・地域別)、セグメント別予測 (2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月21日
発行: Grand View Research
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~10営業日
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Grand View Research, Inc.の最新レポートによると、世界のオンライン書籍サービスの市場規模は2025年から2030年にかけてCAGR 5.6%を記録し、2030年には324億5,000万米ドルに達すると予測されています。
デジタルに精通した読者の増加と、オンラインで書籍を読むためのスマートフォンやタブレットの利用増加が相まって、市場の成長に拍車がかかりそうです。
オンライン書籍は、オンラインで簡単にアクセスでき、利便性が高いため、従来の書籍よりも大きな人気を集めています。独自調査によると、電子書籍の普及率は2018年に10.5%であり、2022年には約12%に達すると予想されています。また、タブレット、スマートフォン、電子書籍端末のいずれかを所有する成人の数が増加しており、今後数年間は市場に明るい見通しが生まれると予想されます。
電子書籍のサブスクリプション・サービスは数年前から存在し、現在、大きな牽引力となっています。サブスクリプション・サービスは、膨大で深いコンテンツ・カタログへのアクセスを月額固定価格でユーザーに提供することで知られています。例えば、2020年現在、アマゾンは250万人以上、スクリブド社は100万人の有料購読者を抱えています。しかし、他の主要企業は、市場競争力を獲得するために、このモデルにチャンネルを合わせています。
同市場で事業を展開する複数の企業は、収益成長を後押しするため、多くの消費者にリーチする戦略的施策に注力しています。例えば、2020年5月、メディアドゥ・ホールディングスは、ブロックチェーンによる電子書籍配信を可能にする計画を発表しました。同社は電子書籍のようなデジタル製品の流通を専門としており、封鎖命令の前後で大きな売上を確認したことから、ブロックチェーン電子書籍流通プロジェクトに約280万米ドルを投資することを検討しています。同社は、ブロックチェーンによる電子書籍配信は、世界最大のアニメ・マンガのソーシャルコミュニティとデータベースとされる「マイ・アニメ・リスト」にまず導入されると付け加えました。
ただし、新興国ではスマートフォンや同様のデバイスの普及率が低いため、オンライン書籍の売上が伸び悩む可能性があり、最終的には予測期間中の市場成長をある程度阻害する可能性があります。
製品種類別では、一般書の分野が予測期間中もシェアと成長率で最前線を維持すると予測されます。多くの消費者はフィクション、ノンフィクション、文学などの読書に傾倒しています。このような書籍がオンラインで最小限の価格で簡単に入手できることが、今後数年間の需要を促進すると予測されます。
アジア太平洋地域は、予測期間中に最大CAGR 7.1%で拡大すると予測されます。スマートフォンや同様のデバイスの利用拡大、インターネット普及率の上昇、印刷された書籍よりもオンライン書籍を好む消費者の増加が、今後数年間の市場成長を促進すると考えられます。また、パンデミック発生時には、ウイルスの蔓延を抑制するために、実店舗や学校などの不要不急の営業を閉鎖することで、オンライン書籍の需要が急増しています。例えば、2020年4月の封鎖期間中、メディアドゥホールディングスは電子書籍の販売で前年比20%の伸びを記録しました。
The global online book services market size is expected to reach USD 32.45 billion by 2030, registering a CAGR of 5.6% from 2025 to 2030, according to a new report by Grand View Research, Inc. The rising number of digitally-savvy readers, coupled with increasing usage of smartphones and tablets for reading books online, is likely to spur market growth.
The online books are gaining significant popularity over traditional books owing to easy accessibility online and convenience offered. As per the independent research, e-book penetration was 10.5% in 2018 and is expected to reach around 12% by 2022. Besides, a growing number of adults who own either a tablet, smartphone, or an e-reader device is expected to create a positive outlook for the market in the coming years.
Although e-book subscription services have existed for several years and currently, they are witnessing significant traction. Subscription services are known to give users access to huge, deep catalogs of content at a fixed monthly price. Very few players in the market have achieved a level of success in generating revenue through these models, for instance, as of 2020, Amazon has over 2.5 million and Scribd, Inc. has 1 million paying subscribers. However, other major players are channelizing on this model to gain a competitive edge in the market.
Several players operating in the market are focusing on strategic measures to reach a large number of consumers to boost revenue growth. For instance, in May 2020, Media Do Holdings announced that it is planning to enable blockchain e-books distribution. The company specializes in the distribution of digital products, like e-books, and upon seeing significant sales before and after the lockdown order, the company is looking to invest approximately USD 2.8 million for the blockchain e-books distribution project. The company added that the blockchain e-books distribution would be introduced first to My Anime List, which is considered the world's biggest social community and database for anime and manga.
However, the low penetration of smartphones and similar devices in emerging countries can lead to low sales of online books, which is ultimately likely to impede market growth up to some extent over the forecast period.
By product type, the trade segment is projected to remain at the forefront in terms of share and growth rate over the forecast period. Many consumers are inclined towards reading fiction, non-fiction, and literature among others. Easy availability of such books online at minimum prices is foreseen to drive its demand in the coming years.
Asia Pacific is foreseen to expand at a maximum CAGR of 7.1% over the forecast period. Growing usage of smartphones and similar devices, rising internet penetration, and growing consumers' preference for online books over printed ones are likely to fuel market growth in the coming years. In addition, closure of non-essential business amidst pandemics, such as physical bookstores and schools, as an effort to curtail the spread of the virus has surged the demand for online books. For instance, in April 2020, during the lockdown period, the Media Do Holdings recorded a 20% year-on-year growth on the sales of digital books.