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市場調査レポート
商品コード
1692096

欧州の電子書籍:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe E-Book - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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欧州の電子書籍:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の電子書籍の市場規模は2025年に96億8,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは4.43%で、2030年には120億2,000万米ドルに達すると予測されます。

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デジタル・メディアを提供できる機器の増加とインターネットの普及により、消費者は好みのメディア・コンテンツにアクセスできるようになりました。このオフラインからオンラインへの転換が、欧州の電子書籍市場を牽引しています。

主なハイライト

  • 電子書籍の普及と人気の高まりは出版業界を変貌させているが、電子書籍の性質や変化の範囲は企業やジャンルによって大きく異なります。インタラクティブな電子書籍やアニメーションの電子書籍によって、電子出版ビジネスは多くの出版社や作家が作品をより早く、より高度に市場に投入することを可能にしました。
  • 消費者は、デジタルメディアを提供できるデバイスの増加やインターネットの普及率の上昇により、どこにいても、情報、娯楽、社会活動など、自分の好きなメディアコンテンツにアクセスできる可能性を与えられました。
  • アプリケーションやオンライン・サービスを介して幅広い電子書籍ライブラリに簡単にアクセスできるようになったことで、インターネット消費が拡大し、従来の配信方法に代わる低コストな配信方法が生まれています。電子貸出などの電子書籍関連サービスも、この地域全体で電子書籍の受け入れに貢献しています。
  • 印刷された教科書は通常、電子書籍よりも高いです。教科書の販売コストには、印刷された書籍を製造・出版する費用も含まれています。高等教育用の書籍も同様に高価です。このため、顧客はついに、高価な書籍から、使いやすく、予算が限られているユーザーにとって手頃な価格の電子書籍に切り替えるようになりました。
  • COVID-19をきっかけにオンライン・コンテンツの消費量は大幅に増加し、現在の水準が維持されました。図書館が封鎖で閉鎖される中、読者は電子書籍に切り替えました。欧州研究会議(ERC)がオンライン図書館・出版プラットフォームに参加。ERCは、優れた科学に基づき、あらゆる領域で研究者主導のフロンティア研究を促進することを目的とし、融資コンペティションを通じて欧州で最も優秀な研究を促進しました。OAPENは、著者に代わってOAPEN図書館に書籍を寄託するよう出版社に奨励しました。

欧州の電子書籍市場動向

インターネット普及率の上昇とモバイル機器によるコンテンツ消費が成長を牽引

  • モバイル端末は個々の販売拠点へと進化し、ユーザーは新刊からバックリストタイトル、絶版の長期タイトルまで、書籍やコンテンツを無制限に閲覧できるようになりました。
  • デジタルは読書や学習体験を拡大し、出版社に人材発掘の新たな場を提供し、著者やイラストレーターに新たな表現手段を提供しています。例えば、アシェット・ライブルは、技術開発や革新に対する書籍業界の最前線にいます。アシェット・ライヴルは、新しい読書スタイルや消費者行動の開発に対応してきました。その一方で、アシェット・リーブルは、著者の経済的利益の管理者として、各書籍の真の価値を保証することに熱心です。
  • 市場におけるスマートフォン、タブレット、ノートパソコンなどのモバイル機器の普及は、電子書籍市場の成長を促進すると予想されます。エリクソン社によると、2027年の推定モバイル/携帯電話契約数は、西欧で7,800万、中東欧で6,900万を占める。これらの数は増加すると予想され、デジタル読書購読の需要増加が見込まれます。
  • 同市場では、さまざまな機能がモバイル機器の普及を後押ししています。例えば、液晶画面を搭載したモバイル端末で電子書籍を読む場合、ユーザーは輝度を下げることができます。より良い読書体験のために、ユーザーはテキストや背景の色を変えることができます。さらに、ほとんどの電子書籍リーダーやアプリは、ユーザーがPDF、EPUB、Mobiファイルを読むことを可能にし、ユーザーのデバイスへの転送を支援し、それらは書籍ライブラリに表示されます。

英国が市場を独占

  • 電子書籍の消費には、電子書籍リーダー、スマートフォン、タブレットなど、さまざまなデバイスが採用されています。これは、市場や業界全体に広がるデジタル化の動向の一部です。
  • 多くの消費者は依然として物理的な書籍を購入して読むことを好むが、アクセスや保存が可能なデバイスでの電子書籍の消費は、現代の移動・旅行パターン、毎日のスケジュール、外出先での文献へのアクセスによりマッチしています。
  • さらに、ここ数年でスマートフォン、タブレット、電子書籍リーダーが大量に普及したため、電子書籍市場はかなりの速度で成長すると分析されています。
  • COVID-19の発生は、学術図書館が閉鎖され、図書館の利用者が従来の文献よりも電子書籍に頼らざるを得なくなったため、国内での電子書籍の採用を大幅に増加させました。
  • イタリアの著名な電子書籍プロバイダーには、Amazon、Ibs.it、LA Feltrinelli、Google Play Store、Mondadori Store、Apple iBooks、RakutenKobo、Ebooksitalia、Hoepli.it、BookRepublic、Libreria Rizzoli、Scuolabook、Street Libなどがあります。

欧州の電子書籍産業の概要

多くの独立系作家や出版社が存在するため、電子書籍市場は細分化されています。しかし、市場はKindle Direct Publishing(Amazon.com), Barnes & Noble Inc., and Georg von Holtzbrinck GmbH & Co. KGのようなプレーヤーによって支配されています。厳しい競争を生き残るためのこれらの企業の主な成長戦略には、サブスクリプションベースのプログラム、研究開発への多額の投資、コラボレーション、買収などがあります。

2023年6月、ピアソンは、同社のK-12オンライン・スクール・プログラムであるコネクションズ・アカデミーが、中高生向けの大学進学準備およびキャリア準備イニシアチブを拡大すると発表しました。このイニシアチブは、世界のオンライン学習プラットフォームのcoursera、acadeumとの提携を特徴としています。

2022年7月、KITABOOはAmazon Pollyと提携し、子供向けのインタラクティブな電子書籍を制作します。この提携により、英語と欧州言語の100%自動サポートが可能になります。KITABOOは最先端のデジタル出版プラットフォームで、モバイル対応のインタラクティブな電子書籍の作成を支援します。

2022年7月、ESR(Europen Society of Radiology)の教育委員会と学部教育小委員会は、放射線学部教育のためのeBookプロジェクトを共同で開発しました。この電子書籍は、欧州中の医学生や研修医が研修1年目に放射線学を理解し、一つの学問分野として教えるのに役立ちます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 欧州の電子書籍市場概要
  • 業界利害関係者分析
  • 出版規制と価格分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • インターネット普及レベルとモバイル機器によるコンテンツ消費の増加
    • 消費者のライフスタイルの変化による非物理的手段による消費の増加
  • 市場の課題
    • 電子書籍の違法コピーの増加、可聴コンテンツの受け入れ拡大など
  • 電子書籍のエコシステム
  • 規制状況

第6章 市場セグメンテーション

  • コンテンツ別
    • プロフェッショナル
    • 教育
    • 一般
  • デバイスタイプ別
    • スマートフォン
    • タブレット
  • 地域別
    • ドイツ
    • 英国
    • フランス
    • スペイン
    • ロシア
    • イタリア
    • オランダ
    • ポーランド
    • その他欧州

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Kindle Direct Publishing(amazon.com)
    • Rakuten Kobo Inc.
    • Barnes & Noble Inc.
    • Lulu Press Inc.
    • Georg Von Holtzbrinck Gmbh & Co. Kg
    • Hachette Livre
    • Harpercollins Publishers LLC
    • Usborne Publishing
    • Pearson Publishing
    • Penguin Random House LLC

第8章 投資分析と市場展望

  • 投資分析
  • 市場展望
目次
Product Code: 90470

The Europe E-Book Market size is estimated at USD 9.68 billion in 2025, and is expected to reach USD 12.02 billion by 2030, at a CAGR of 4.43% during the forecast period (2025-2030).

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The growing number of devices capable of providing digital media and the increasing internet penetration have allowed consumers to access the media content of their choice. This transformation from offline to online is driving the European e-books market.

Key Highlights

  • The widespread availability and rising popularity of e-books are transforming the publishing industry, while the nature and scope of e-books changes differ significantly from company to company and genre to genre. With interactive e-books, and animated e-books, e-publishing businesses have enabled many publishers and authors to get their works to market faster and more advanced.
  • Consumers were given the possibility to access media content of their own choice, with regards to information, entertainment or Social Activities, wherever they may be due to an increase in devices that are able to provide digital media and a rise in Internet penetration.
  • Easy access to a wide selection of e-book libraries via applications or online services is growing internet consumption, resulting in low-cost alternatives to traditional delivery methods. e-book-related services, such as e-lending, have also aided in the acceptance of e-books throughout the region.
  • Printed textbooks typically cost more than e-books. The selling costs of the textbooks include the expense of producing and publishing printed books. Books for higher education are likewise costly. This finally prompted customers to switch from expensive books to their digital counterparts, which are easier to use and affordable for users on a tight budget.
  • COVID-19 triggered a massive increase in online content consumption, and the current levels were maintained. While libraries were shut down due to lockdowns, readers switched to e-books. European Research Council joined the Online library and publication platform. The ERC aimed to promote investigator-driven, frontier research in all domains based on superior science while promoting the best caliber research in Europe through financing competitions.OAPEN encouraged publishers to deposit books into the OAPEN Library on behalf of authors.

Europe E-Book Market Trends

Increasing Internet Penetration Levels And Content Consumption Through Mobile Devices to Witness the Growth

  • Mobile devices have evolved into individual points of sale, allowing users to browse an unlimited selection of books and content, ranging from new releases to backlist titles to long-out-of-print titles.
  • Digital is expanding the reading and learning experience, offering publishers new ground for talent scouting and providing authors and illustrators with new avenues for expression. For instance, Hachette Livre has been at the forefront of the book industry's response to technical developments and innovations. It has adapted to new kinds of reading and developing consumer behavior. On the other hand, Hachette Livre is keen to guarantee that each book's genuine value is recognized as the custodian of its authors' financial interests.
  • The proliferation of mobile devices, such as smartphones, tablets, and laptops in the market is expected to drive the growth of e-books in the market. According to Ericsson, in 2027 number of estimated mobile/cellular subscriptions will account for 78 million in Western Europe and 69 million in Central and Eastern Europe. These numbers are expected to increase, which will create increased demand for digital reading subscriptions.
  • Various features help drive mobile devices adoption in the market. For instance, users can reduce the brightness when reading e-books on a mobile device with an LCD screen. For a better reading experience, users can change the text and background colors. Further, most e-book readers and apps allow the user to read PDF, EPUB, and Mobi files and help transfer them to the user's device, and they will appear in the books library.

United Kingdom Dominates the Market

  • For e-book consumption, various devices are adopted, comprising e-book readers, smartphones, and tablets. This is part of an expansive trend of digitalization across markets and industries.
  • While many consumers still prefer to buy and read physical books, e-book consumption on devices that allow for access and storage is more in keeping up with modern mobility and travel patterns, daily schedules, and accessing literature on the go.
  • Moreover, With smartphones, tablets, and e-readers reaching mass adoption over the past few years, the market for e-books is analyzed to grow at a significant rate.
  • The outbreak of COVID-19 significantly increased the adoption of e-books in the country as Academic libraries have been shut down, forcing library customers to rely on e-books rather than traditional literature.
  • Some of the prominent providers of e-books in Italy include Amazon, Ibs.it, LA Feltrinelli, Google Play Store, Mondadori Store, Apple iBooks, RakutenKobo, Ebooksitalia, Hoepli.it, BookRepublic, Libreria Rizzoli, Scuolabook, Street Lib, etc.

Europe E-Book Industry Overview

The e-book market is fragmented due to many independent authors and publishers. However, the market is dominated by players such as Kindle Direct Publishing (Amazon.com), Barnes & Noble Inc., and Georg von Holtzbrinck GmbH & Co. KG, to name a few. These businesses' primary growth tactics to survive the fierce competition include subscription-based programs, substantial investment in research and development, collaborations, and acquisitions.

In June 2023 - Pearson announced that connections connections academy its K-12 online school program will expand its slate of college and career readiness initiatives for middle and high school students. The initiatives feature partnerships with, coursera the global online learning platform, acadeum

In July 2022, KITABOO partnered with Amazon Polly to create interactive eBooks for children. The collaboration will facilitate 100% automated support for English and European languages. KITABOO is a cutting-edge digital publishing platform that helps create mobile-ready interactive e-books.

In July 2022, the Education Committee and the Undergraduate Education Subcommittee of the ESR (Europen Society of Radiology) jointly developed the eBook for Undergraduate Education in Radiology project. The e-book will help medical students and residents in their first year of training and academic lecturers across Europe to understand and teach radiology as a single discipline.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Europe E-book Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Publishing Regulations and Pricing Analysis
  • 4.4 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.4.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.4.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.4.3 Threat of New Entrants
    • 4.4.4 Threat of Substitute Products
    • 4.4.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.5 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Internet Penetration Levels And Content Consumption Through Mobile Devices
    • 5.1.2 Recent Changes in Consumer Lifestyles has Lead to Increased Consumption through Nonphysical Means
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Increasing Piracy of e-books, Increasing Acceptance of Audible Content, etc.
  • 5.3 E-books Ecosystem
  • 5.4 Regulatory Landscape

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Content
    • 6.1.1 Professional
    • 6.1.2 Educational
    • 6.1.3 General
  • 6.2 By device type
    • 6.2.1 Smartphone
    • 6.2.2 Tablet
  • 6.3 Geography
    • 6.3.1 Germany
    • 6.3.2 United Kingdom
    • 6.3.3 France
    • 6.3.4 Spain
    • 6.3.5 Russia
    • 6.3.6 Italy
    • 6.3.7 Netherlands
    • 6.3.8 Poland
    • 6.3.9 Rest of the Europe

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Kindle Direct Publishing (amazon.com)
    • 7.1.2 Rakuten Kobo Inc.
    • 7.1.3 Barnes & Noble Inc.
    • 7.1.4 Lulu Press Inc.
    • 7.1.5 Georg Von Holtzbrinck Gmbh & Co. Kg
    • 7.1.6 Hachette Livre
    • 7.1.7 Harpercollins Publishers LLC
    • 7.1.8 Usborne Publishing
    • 7.1.9 Pearson Publishing
    • 7.1.10 Penguin Random House LLC

8 INVESTMENT ANALYSIS AND MARKET OUTLOOK

  • 8.1 Investment Analysis
  • 8.2 Market Outlook