市場調査レポート
商品コード
1559484

欧州OEMのSDV(Software-Defined Vehicle)戦略のベンチマーク、2024年

Benchmarking of European OEM Software-defined Vehicle Strategies, 2024


出版日
ページ情報
英文 75 Pages
納期
即日から翌営業日
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
欧州OEMのSDV(Software-Defined Vehicle)戦略のベンチマーク、2024年
出版日: 2024年08月14日
発行: Frost & Sullivan
ページ情報: 英文 75 Pages
納期: 即日から翌営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

変革的なメガトレンドにより、欧州OEMはエコシステム全体でより深いレベルでの競合前コラボレーションに注力する必要に迫られています。

かつてOEM(相手先ブランド製造)は、機械的な機能で製品を差別化していました。しかし今日、消費者は運転支援、コネクティビティ、快適な利便性サービスなど、ソフトウェアによって定義された機能を求めるようになっています。電動化、自律走行、共有モビリティ、コネクティビティなどの技術の融合により、OEMは従来のハードポイント定義のアーキテクチャからソフトウェア指向のアーキテクチャに移行しつつあります。その一方で、こうした動向は顧客の期待を再構築し、OEMは新世代の自動車でその期待に応えることを余儀なくされ、自動車は車輪の上のソフトウェアと化しています。

携帯電話業界と同様、自動車業界も一種の再生を経験しています。周期的に収益を上げるという従来のビジネスモデルは、自動車のライフサイクルを通じて継続的にキャッシュフローを生み出すという課題に直面しています。新たな安全性、快適性、利便性を実現するだけでなく、ソフトウェア定義の自動車(SDV)には、ハードウェア定義のものと比べていくつかの利点があります。SDVでは、ファームウェアのパッチ、改良を受けるインフォテインメント、パワートレインやビークルダイナミクスなどのコア機能のモニタリングとチューニング、機能オンデマンドの快適性・利便性サービスなどをカバーするOTA(Over-the-Air)アップデートが顧客に提供されます。これにより、OEMは、オンデマンドサービスから収益を得ながら、車両のライフサイクル全体を通じて車両を改善し、アップグレードすることができます。

SDVは、自動車業界における記念碑的な変化の最前線にあります。この調査では、欧州 OEMのSDV戦略をベンチマークすることを目的としています。これらの動向が、欧州のさまざまなOEMの市場の成長と展開戦略に与える影響について論じています。

目次

成長環境

  • 主な調査結果
  • 比較分析OEMハードウェア戦略
  • 比較分析OEMソフトウェア戦略
  • 比較分析SDV戦略と実装

ソフトウェア自動車セクターの変革

  • なぜ成長が難しくなっているのか?
  • The Strategic Imperative 8(TM)
  • 欧州OEMのSoftware-Defined Vehicle戦略のベンチマーキングにおける上位3つの戦略的重要事項の影響

エコシステム

  • 調査範囲
  • 成長促進要因
  • 成長抑制要因
  • セグメンテーション
  • 主な競合企業

Software-defined Vehicle 戦略:BMW

  • BMWのハードウェア戦略
  • 新アーキテクチャを採用するBMWモデルの可能性
  • BMWのソフトウェア開発戦略
  • BMWソフトウェア・プラットフォーム
  • BMWの注力分野、SDVエコシステム、戦略

Software-defined Vehicle 戦略:Mercedes-Benz

  • Mercedes-Benzのハードウェア戦略
  • Mercedes-Benzの新アーキテクチャ搭載車種の可能性
  • Mercedes-Benzのソフトウェア開発戦略
  • Mercedes-Benzのソフトウェア戦略MB.OSプラットフォーム
  • Mercedes-Benzの注力分野、SDVエコシステムと戦略

Software-defined Vehicle 戦略:ルノー・日産・三菱

  • ルノー・日産・三菱のハードウェア戦略
  • 新アーキテクチャ上のRNMモデル候補リスト
  • RNMソフトウェア開発戦略
  • RNMソフトウェア戦略ソフトウェアプラットフォーム
  • RNMの重点分野、SDVエコシステムと戦略

Software-defined Vehicle 戦略:Stellantis

  • Stellantis・ハードウェア戦略STLAアーキテクチャ
  • Stellantis・ソフトウェア開発戦略
  • Stellantisのソフトウェア戦略
  • Stellantisの重点分野、SDVエコシステムと戦略

Software-defined Vehicle 戦略:Volkswagen

  • Volkswagenのハードウェア戦略
  • Volkswagenの新アーキテクチャ搭載モデルの可能性リスト
  • Volkswagenのソフトウェア開発戦略
  • Volkswagenのソフトウェア戦略VW.OSソフトウェアプラットフォーム
  • Volkswagenの注力分野、SDVエコシステムと戦略

Software-defined Vehicle 戦略:Volvo

  • Volvoのハードウェア戦略
  • 新アーキテクチャのVolvoモデル候補一覧
  • Volvoのソフトウェア開発戦略
  • Volvoのソフトウェア戦略VolvoCar.OSソフトウェアプラットフォーム
  • Volvo SDVエコシステムと戦略

成長機会領域

  • 成長機会1:進化するエコシステム
  • 成長機会2:FoDビジネスモデル
  • 成長機会3:汎業界連携

ベストプラクティスの評価

  • ベストプラクティスの評価

フロストレーダー

  • フロストレーダー

次のステップ

  • 成長機会のメリットと影響
  • 次のステップ
  • 次のステップへ
  • 図表一覧
  • 免責事項
目次
Product Code: PFM2-46

Transformative Megatrends Forcing European OEMs to Focus on Pre-competitive Collaboration at a Deeper Level Across their Ecosystem; Previously Unseen in the Automotive Industry

Original equipment manufacturers (OEMs) used to differentiate their products based on mechanical features. Today, however, consumers are increasingly looking for features defined by software, such as driver assistance, connectivity, and comfort-convenience services. The convergence of technologies including electrification, autonomous driving, shared mobility, and connectivity is causing OEMs to migrate from the traditional hardpoint-defined architecture to a software-oriented architecture. Meanwhile, these trends are reshaping customer expectations and forcing OEMs to address them in new-generation vehicles, thereby turning vehicles into software on wheels.

Similar to the mobile phone industry, the automotive industry is experiencing a sort of rebirth. The traditional business models of generating revenue cyclically are being challenged by continuous cash flow generation throughout the vehicle life cycle. Beyond unlocking new safety, comfort, and convenience features, software-defined vehicles (SDVs) have several advantages compared to their hardware-defined counterpart. SDVs allow customers over-the-air (OTA) updates that cover firmware patches; infotainment to receive improvements; monitoring and tuning of core functional capabilities, such as powertrain and vehicle dynamics; and feature-on-demand comfort-convenience services. This allows OEMs the opportunity to improve and upgrade vehicles on the go throughout their life cycle while generating revenue from feature-on-demand services, which culminates in deeper, more connected relationships with customers.

SDVs are at the forefront of monumental changes in the automotive industry. This research service aims to benchmark European OEM SDV strategy. It discusses the impact of these trends on the growth and deployment strategies of different European OEMs in the market.

Table of Contents

Growth Environment

  • Key Findings
  • Comparative Analysis: OEM Hardware Strategy
  • Comparative Analysis: OEM Software Strategy
  • Comparative Analysis: SDV Strategy & Implementation

Transformation in the Software-Defined Vehicle Sector

  • Why Is It Increasingly Difficult to Grow?
  • The Strategic Imperative 8™
  • The Impact of the Top 3 Strategic Imperatives on the Benchmarking of European OEM Software-defined Vehicle Strategies

Ecosystem

  • Research Scope
  • Growth Drivers
  • Growth Restrains
  • Segmentation
  • Key Competitors

Software-defined Vehicle Strategy: BMW

  • BMW Hardware Strategy
  • Potential List of BMW Models on New Architecture
  • BMW Software Development Strategy
  • BMW Software Platform
  • BMW Focus Areas, SDV Ecosystem, & Strategy

Software-defined Vehicle Strategy: Mercedes-Benz

  • Mercedes-Benz Hardware Strategy
  • Potential List of Mercedes-Benz Models on New Architecture
  • Mercedes-Benz Software Development Strategy
  • Mercedes-Benz Software Strategy: MB.OS Platform
  • Mercedes-Benz Focus Areas, SDV Ecosystem & Strategy

Software-defined Vehicle Strategy: Renault-Nissan-Mitsubishi

  • Renault-Nissan-Mitsubishi Hardware Strategy*
  • Potential List of RNM Models on New Architecture
  • RNM Software Development Strategy
  • RNM Software Strategy: Software Platform
  • RNM Focus Areas, SDV Ecosystem & Strategy

Software-defined Vehicle Strategy: Stellantis

  • Stellantis Hardware Strategy: STLA Architecture
  • Stellantis Software Development Strategy
  • Stellantis Software Strategy
  • Stellantis Focus Areas, SDV Ecosystem & Strategy

Software-defined Vehicle Strategy: Volkswagen

  • Volkswagen Hardware Strategy
  • Potential List of Volkswagen Models on New Architecture
  • Volkswagen Software Development Strategy
  • Volkswagen Software Strategy: VW.OS Software Platform
  • Volkswagen Focus Areas, SDV Ecosystem & Strategy

Software-defined Vehicle Strategy: Volvo

  • Volvo Hardware Strategy
  • Potential List of Volvo Models on New Architecture
  • Volvo Software Development Strategy
  • Volvo Software Strategy: VolvoCar.OS Software Platform
  • Volvo SDV Ecosystem & Strategy

Growth Opportunity Universe

  • Growth Opportunity 1: Evolving Ecosystem
  • Growth Opportunity 2: FoD Business Model
  • Growth Opportunity 3: Pan-industry Collaboration

Best Practices Recognition

  • Best Practices Recognition

Frost Radar

  • Frost Radar

Next Steps

  • Benefits and Impacts of Growth Opportunities
  • Next Steps
  • Take the Next Step
  • List of Exhibits
  • Legal Disclaimer