表紙:中国の乗用車OEMの海外展開(2023年)
市場調査レポート
商品コード
1301844

中国の乗用車OEMの海外展開(2023年)

Chinese Passenger Car OEMs' Overseas Layout Research Report, 2023

出版日: | 発行: ResearchInChina | ページ情報: 英文 180 Pages | 納期: 即日から翌営業日

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.58円
中国の乗用車OEMの海外展開(2023年)
出版日: 2023年07月05日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 180 Pages
納期: 即日から翌営業日
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

当レポートでは、中国の乗用車OEMの海外展開について調査分析し、海外進出の現状や、主な海外市場、OEM各社の海外展開などの情報を提供しています。

乗用車OEMの海外展開:自動車輸出台数は2025年に718万台に達すると予想。

1. 中国の自動車輸出市場はその傾向に逆行しました。

2021年から2022年にかけて、世界経済は、中国国内外での深刻な感染症流行、緊迫した国際地政学的状況、バルクコモディティ価格の大幅な上昇、需要と供給の不均衡により、全体的な低迷に見舞われました。これに関連して、中国の自動車輸出はトレンドに逆行し、2022年には前年比54.4%増の311万1,000台に達し、そのうち67万9,000台の新エネルギー車が輸出され、120%急増し、中国をはるかに上回る伸びを示しました。/p>

ResearchInChinaの推計によると、中国の乗用車輸出は今後 3 年間さらに勢いを増し、2025 年には 718 万台に達すると予想されています。

2. 上海汽車、奇瑞、長安は合わせて輸出市場の 50% 以上のシェアを獲得しました。

中国市場が競争の激しい株式市場になるにつれ、中国の自動車メーカーはより大きな開発スペースを求めて海外に進出しています。 2022年、上海汽車は中国自動車輸出市場の29.1%を占め、第1位となっています。奇瑞はシェア 14.5% で 2 位となりました。中国自動車ブランドでは長安がシェア8.0%で2位となっています。自動車メーカー3社は合わせて中国の自動車輸出市場の51.6%を占めました。

  • 上汽汽車の海外展開: 2005年に軽商用車用CKD部品をインドネシアに輸出して以来、上汽GM五菱は海外進出を開始しました。上海汽車は「体系的、計画的、組織的」な海外展開戦略を堅持し、製品からサービスまでの産業チェーン全体を海外に展開しています。市場環境、産業政策、消費者のモビリティニーズに応じて、差別化されたマーケティングモデルを採用しています。たとえば、欧州の場合、MG は新エネルギー市場をターゲットにしており、また、「スターカー」ブランドを作成するという上向きのブランド戦略に従っています。東南アジア市場において、SAIC は差別化された製品機能と完璧な現地アフターサービスにより傑出しています。
  • 奇瑞の海外展開:奇瑞は完成車、CKD部品、エンジン、完成車製造技術と設備を海外に輸出した中国初の自動車メーカーです。奇瑞は「3ステップ」の国際戦略を開始した後、2020年から「ゴーアップ」海外ブランディングモデルを実行し、欧州や米国などの主流の国際市場でのレイアウトの拡大に??取り組んできました。奇瑞は、2025 年に 50 万米ドル相当の車両を輸出するという戦略目標を達成する予定です。
  • 長安の海外レイアウト:長安汽車は、2003 年にイタリアのトリノに中国初の海外車両設計センターを建設しました。長年の海外レイアウトにより、長安は 6 か国 10 か所でそれぞれ独自の焦点を当てた世界の共同研究開発パターンを確立しました。海外展開の戦略計画に関して、長安は「広大な海洋計画」において5つの主要展開と4つの開発目標を戦略的に掲げています。長安は海外市場への投資100億米ドル、年間販売台数120万台以上、車両販売台数1万台以上を計画しています。海外スタッフを擁し、2030年には世界トップクラスの自動車ブランドを目指します。

3. NIO、Xpeng、Neta Auto は海外で新しいビジネスモデルを採用しています。

現在、中国の自動車メーカーは依然として総代理店や流通といった従来のルートを通じて海外で車両を販売しています。一部の主要な海外市場では、特に NIO、Xpeng、Neta Auto が直接販売モデルのテストを開始しています。このモデルでは、自動車メーカーはサービス品質を直接管理し、究極のユーザー エクスペリエンスを提供し、ファン ユーザー エコシステムを構築するために適時にユーザー データを取得します。さらに、ディーラーを経由しないことで、自動車メーカーは購入コストを削減し、販売利益を増やし、長期的なブランディングと確固たる足場を築くための経験を蓄積することができます。

NIOは海外市場において「直販+バッテリー交換+サブスクリプション」モデルを採用しています。ノルウェーでは、消費者がオンラインで車を予約し、オフラインで体験できるように直販店舗を構築しています。また、完全なサービスシステムを確立し、Baasプログラム(「車両とバッテリーの分離、バッテリーレンタル」を特徴とする「充電可能、交換可能、アップグレード可能」バッテリーサービスモデル)を導入し、電気自動車が直面する問題の解決策として機能します。バッテリーの劣化、急速なバッテリー技術の更新、中古車の低残価指標など)、販売前にサービスがあることを認識しています。ドイツ、オランダ、デンマーク、スウェーデンでは当初「販売せずレンタルのみ」のサブスクリプション戦略(自動車のサブスクリプション期間は1か月~60か月)を採用し、その後販売オプションを追加しました。

海外市場では、Xpeng は主に「直接販売 + 認可」モデルを採用し、できるだけ早く市場を開拓します。 Xpeng は、市場や消費者に対して自社のブランド イメージをより良く示すために直販ストアを展開しています。また、オランダのEmilFrey NVグループやスウェーデンのBilia Groupなど、欧州の大手流通業者と戦略的提携を結び、販売業者と協力して出荷量を増やしています。

ネタオートは、タイのPTTとエネルギー補給で協力関係を築き、海外市場でも国内の「直販+流通」の販売モデルを現在も採用しています。 2022年9月、ネタオート初となるタイ初の3.0画像直販体験スペースの運営を開始しました。ユーザーはこの展示ホールで電気自動車のインテリジェントなライフスタイルを体験し、交流活動に参加することができます。

4. 欧州とアメリカの市場は、海外進出する中国の OEM にとって戦略的な高地になると予想されます。

現在、アジアは中国の自動車輸出最大の市場であり、総輸出量の36%を占めています。第2位の輸出市場である欧州は2018年以降、中国の自動車輸出に占める割合が上昇しており、2022年には6%から26%に上昇しました。

近年、欧州や米国などの大規模で成熟した先進市場に海外戦略を向ける中国自動車メーカーがますます増えています。競争の激しい欧州やアメリカの市場で足場を築くことに成功すれば、自動車メーカーに強力な支持を与えるだけでなく、世界の研究開発力を統合して自社の製品、サービス、その他の能力を磨くのにも役立ちます。例えば、上海汽車は2022年に自社ブランドMGを通じて欧州新エネルギー市場の開拓に全力を尽くし、「スターカー」ブランドを生み出す上向きのブランド戦略も堅持しています。吉利はまた、ボルボというブランドを通じて欧州とアメリカのハイエンド市場に参入し、登攀戦略または市場拡大戦略を構築しています。

5. 中国自動車メーカーの海外展開路線:世界にローカライズし、差別化を強化。

エネルギー転換は既成の事実であり、今後数年間の中国自動車メーカーの海外レイアウト計画において電気自動車が最優先事項であることは間違いない。すでに始まっている電気自動車の紅海市場競争に直面して、「グローバリゼーションを考え、ローカリゼーションを実行する」というコンセプトを実行する自動車メーカーが増えています。

自動車メーカーの海外戦略を見ると、単なる製品輸出から工業輸出への転換を図り、海外市場の拡大に力を入れ、研究開発・設計センターや海外地域統括会社、自動車工場を設立する企業が増えていることが分かります。現地生産、現地サプライチェーン、現地管理、現地販売・サービスを実現します。さらに、市場セグメントでの足場を築くために、地域の状況に合わせた戦略を採用し、差別化された競争力を強化します。地域の特性やニーズに応じてターゲットを絞った製品を開発し、顧客の需要に迅速かつ正確に応えます。

しかし、自動車業界の競合が激化するにつれ、海外に進出する自動車メーカーはより多くの不確実性とより複雑な状況に直面することになります。海外での厳しいデータセキュリティ審査に直面し、インテリジェンスと接続性をインテリジェント製品のセールスポイントとする中国の自動車メーカーは、できるだけ早くコンプライアンス管理を体系化し、コンプライアンス審査プラットフォームを構築し、専門的なコンプライアンスサポートを提供する必要があります。さらに、政治的、社会的、文化的、技術的なリスクも無視できません。健全なリスク管理と適切な保護メカニズムを確立することは、海外に進出する自動車メーカーにとって最も有益です。

目次

第1章 中国の自動車の海外進出の現状

  • 中国の自動車の海外進出の歴史
    • 中国の自動車の海外進出の発展の歴史
    • 中国の新エネルギー車の海外進出の発展の歴史
  • 中国の自動車メーカーの海外展開の環境
    • マクロ環境
    • 政策環境
    • 税環境
  • 中国の自動車の海外販売
    • 中国の自動車輸出
    • 中国の乗用車輸出
    • 中国の新エネルギー車輸出
  • 中国の自動車メーカーの海外販売
    • 中国の車両輸出で上位の自動車メーカー
    • 中国の輸出で上位の車両タイプ
  • OEM各社の海外生産能力展開の概要
  • 中国の自動車メーカーの海外展開モデル
    • 中国の自動車メーカーの海外展開モデル
    • 中国の自動車メーカーの海外展開戦略のサマリー
    • 新興自動車メーカーの海外展開モデルのサマリー
  • 中国の自動車メーカーが展開する主な海外市場
    • 中国の自動車輸出:大陸別
    • 中国の主な自動車輸出先
    • 中国の各大陸への自動車輸出/各大陸の市場シェア
    • 中国の主要国への自動車輸出:大陸別
    • 中国の主要国への新エネルギー車輸出:大陸別

第2章 主な海外市場

  • 各国の自動車インセンティブ政策と認証
  • 中国の自動車輸出の上位5海外市場
    • メキシコ
    • サウジアラビア
    • チリ
    • ベルギー
    • ロシア
  • 欧州市場
    • ドイツ
    • ノルウェー
  • 北米市場
    • 米国
    • カナダ
  • アジア市場
    • 日本
    • 韓国
    • タイ

第3章 中国のOEMの海外事業展開

  • SAIC
  • Chery
  • Changan
  • Dongfeng
  • Geely
  • Great Wall Motor
  • BYD
  • NIO
  • Neta Auto
  • Xpeng

第4章 中国の自動車メーカーの海外展開と開発動向のサマリー

  • 中国の自動車メーカーの海外展開の開発動向
  • 中国のOEMメーカーが海外に進出する機会
  • 自動車メーカーの海外展開におけるリスクの大まかな分析
  • 中国の自動車メーカーへの海外展開の提案
目次
Product Code: LYX002

OEMs' overseas layout research: automobile exports are expected to hit 7.18 million units in 2025.

1. China's automobile export market bucked the trend.

During 2021-2022, the global economy suffered an overall slump amid the severe outbreak inside and outside China, tense international geopolitical situation, a big rise in prices of bulk commodities, and imbalance between supply and demand. In this context, China's automobile exports bucked the trend, and hit 3.111 million units in 2022, a year-on-year upsurge of 54.4%, of which 679,000 new energy vehicles were exported, soaring by 120%, a growth far higher than in the domestic market.

By ResearchInChina's estimate, China's passenger car exports will still gain momentum in the next three years, and are expected to reach 7.18 million units in 2025.

2. SAIC, Chery and Changan took a combined over 50% share of the export market.

As the Chinese market becomes a competitive stock market, Chinese automakers go overseas to seek larger development space. In 2022, SAIC commanded 29.1% of China's vehicle export market, ranking first; Chery was positioned second with a 14.5% share; Changan was the second runner-up among Chinese auto brands, with an 8.0% share. The three automakers together made up 51.6% of China's vehicle export market.

  • SAIC's overseas layout: since its export of CKD components for mini commercial vehicles to Indonesia in 2005, SAIC-GM-Wuling has started its overseas journey. Adhering to the "systematic, planned and organized" overseas layout strategy, SAIC overall deploys the whole industry chain from products to services at abroad. It adopts differentiated marketing models according to market environments, industrial policies and mobility needs of consumers. For example, for Europe, MG targets the new energy market, and also follows the upward branding strategy to create a "star car" brand; for the Southeast Asian market, SAIC stands out by virtue of differentiated product features and perfect local aftersales services.
  • Chery's overseas layout: Chery is China's first automaker to export complete vehicles, CKD components, engines, and complete vehicle manufacturing technology and equipment to foreign countries. After launching the "three-step" international strategy, Chery has carried out the "go-up" overseas branding model since 2020, and has worked to expand its layout in mainstream international markets such as Europe and the US. Chery plans to achieve the strategic goal of exporting 500,000 vehicles valued at USD5 billion in 2025.
  • Changan's overseas layout: Changan Automobile built China's first overseas vehicle design center in Turin, Italy in 2003. With years of overseas layout, Changan has established a global collaborative R&D pattern in ten places of six countries, each with its own focus. In terms of strategic planning for overseas layout, Changan strategically puts forward five major deployments and four development goals in its "Vast Ocean Plan": Changan plans an overseas market investment of USD10 billion, annual sales of over 1.2 million vehicles, and more than 10,000 overseas staffs, and to build itself into a world-class auto brand in 2030.

3. NIO, Xpeng and Neta Auto adopt new business models overseas.

At present, Chinese automakers sell vehicles overseas still through conventional channels such as general agency and distribution. In some key overseas markets, NIO, Xpeng, and Neta Auto among others have begun to test the direct sale model. Under this model, automakers directly control service quality, provide ultimate user experience, and gain user data in time to create a fan user ecosystem. In addition, bypassing dealers helps automakers lower purchase costs, make more sales profits, and accumulate experience for long-term branding and getting a solid foothold.

NIO adopts the "direct sale + battery swap + subscription" model in overseas markets. In Norway, it builds direct-sale stores, allowing consumers to book cars online and experience offline; it also establishes a complete service system, and introduces the Baas program (a "rechargeable, swappable and upgradeable" battery service model that features "car and battery separation, battery rental" and acts as a solution to the problems faced by electric vehicles, such as battery attenuation, rapid battery technology update, and low residual value indicator of used cars), realizing that services come before sale. In Germany, the Netherlands, Denmark, and Sweden, it at first adopted the "rent only, not sell" subscription strategy (the car subscription period ranges from 1 month to 60 months), and then added the sales option.

In overseas markets, Xpeng mainly adopts the "direct sale + authorization" model to open markets as soon as possible. Xpeng deploys direct-sale stores to better display its brand image to the markets and consumers. It also cooperates with distributors to increase shipments, having formed strategic partnerships with leading distributors in Europe, including EmilFrey NV Group in the Netherlands and Bilia Group in Sweden.

Neta Auto still adopts its domestic "direct sale + distribution" sales model in overseas markets, having built cooperation with Thailand's PTT on energy replenishment. In September 2022, Neta Auto's first 3.0 Image Direct Sale Experience Space in Thailand started operation. Users can experience the intelligent electric car lifestyle in this exhibition hall and participate in interaction activities.

4. European and American markets are expected to become strategic high grounds for Chinese OEMs that are going overseas.

At present, Asia is the largest market for China's automobile exports, sharing 36% of its total exports. Europe, the second largest export market, has taken a rising share of China's automobile exports since 2018, up from 6% to 26% in 2022.

In recent years, ever more Chinese automakers have aimed their overseas strategy at the large, mature developed markets such as Europe and the US. Successfully gaining a foothold in the fiercely competitive European and American markets can not only provide a strong endorsement for the automakers, but also help them integrate global R&D strength to polish their own products, services and other capabilities. For example, SAIC did its utmost to open the European new energy market via its brand MG in 2022, and also adheres to the upward branding strategy to create a "star car" brand; Geely has also stepped into the high-end markets in Europe and Americas through the brand Volvo, having built a climbing or market expansion strategy.

5. The overseas layout path of Chinese automakers: localize globally and enhance differentiation.

Energy transition is an established fact, and electric vehicles are undoubtedly the top priority in Chinese automakers' overseas layout plans in the years to come. In the face of the electric vehicle red sea market competition that already starts, increasing automakers are carrying out the concept of "thinking globalization, implementing localization".

From the overseas strategy of automakers, it can be seen that ever more of them make a transformation from simple product exports to industrial exports, work hard on an expansion in overseas markets, and establish R&D/design centers, overseas regional headquarters, and automobile factories, so as to achieve localized production, localized supply chain, localized management, and localized sales and services. Furthermore, in their efforts to gain a foothold in market segments, they adopt strategies tailored to local conditions and strengthen differentiated competitive edges, for example, they create hot products, global flagship models, and a unique global brand image; they develop targeted products according to regional characteristics and needs to meet customer demand quickly and accurately.

Yet as the competition in the automotive industry intensifies, automakers going overseas will face more uncertainties and more complicated situations. Facing the stringent data security review overseas, Chinese automakers that take intelligence and connectivity as the selling points of their intelligent products need to systematize compliance management as soon as possible, build a compliance review platform, and provide professional compliance support. Additionally, political, social, cultural and technological risks cannot be ignored as well. Establishing a sound risk control and right protection mechanism can best serve the automakers that are going overseas.

Table of Contents

1 Status Quo of Chinese Automobiles Going Overseas

  • 1.1 History of Chinese Automobiles Going Overseas
    • 1.1.1 Development History of Chinese Automobiles Going Overseas
    • 1.1.2 Development History of Chinese New Energy Vehicles Going Overseas
  • 1.2 Environment for Overseas Layout of Chinese Automakers
    • 1.2.1 Macro Environment
    • 1.2.2 Policy Environment
    • 1.2.3 Tax Environment
  • 1.3 Overseas Sales of Chinese Automobiles
    • 1.3.1 China's Automobile Exports
    • 1.3.2 China's Passenger Car Exports
    • 1.3.3 China's New Energy Vehicle Exports
  • 1.4 Overseas Sales of Chinese Automakers
    • 1.4.1 Top Chinese Automakers by Vehicle Exports
    • 1.4.2 Top Chinese Vehicle Models by Exports
  • 1.5 Summary on Overseas Production Capacity Layout of OEMs
  • 1.6 Overseas Layout Models of Chinese Automakers
    • 1.6.1 Overseas Layout Models of Chinese Automakers
    • 1.6.2 Summary on Overseas Layout Strategies of Chinese Automakers
    • 1.6.3 Summary on Overseas Layout Models of Emerging Carmakers
  • 1.7 Main Overseas Markets Laid out by Chinese Automakers
    • 1.7.1 China's Automobile Exports by Continent
    • 1.7.2 Main Destinations of China's Automobile Exports
    • 1.7.3 China's Automobile Exports to Each Continent/Market Share of Each Continent
    • 1.7.4 China's Automobile Exports to Major Countries by Continent
    • 1.7.5 China's New Energy Vehicle Exports to Major Countries by Continent

2 Main Overseas Markets

  • 2.1 Automobile Incentive Policies and Certification in Various Countries
  • 2.2 TOP 5 Overseas Markets by China's Automobile Exports
    • 2.2.1 Mexico
    • 2.2.2 Saudi Arabia
    • 2.2.3 Chile
    • 2.2.4 Belgium
    • 2.2.5 Russia
  • 2.3 European Market
    • 2.3.1 Germany
    • 2.3.2 Norway
  • 2.4 North America Market
    • 2.4.1 United States
    • 2.4.2 Canada
  • 2.5 Asian Market
    • 2.5.1 Japan
    • 2.5.2 South Korea
    • 2.5.3 Thailand

3 Overseas Business Layout of Chinese OEMs

  • 3.1 SAIC
    • 3.1.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.1.2 Overseas Factory Layout
    • 3.1.3 Overseas Car Sales
    • 3.1.4 Layout of Main Models Overseas
    • 3.1.4 SAIC MG's Main Export Models
    • 3.1.4 SAIC-GM-Wuling's Main Export Models
    • 3.1.4 SAIC MAXUS' Main Export Models
  • 3.2 Chery
    • 3.2.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.2.2 Overseas Factory Layout
    • 3.2.3 Overseas Car Sales
    • 3.2.4 Layout of Main Models Overseas
  • 3.3 Changan
    • 3.3.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.3.2 Overseas Factory Layout
    • 3.3.3 Overseas Car Sales
    • 3.3.4 Future Overseas Sales Plan
    • 3.3.5 Layout of Main Models Overseas
  • 3.4 Dongfeng
    • 3.4.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.4.2 Organizational Structure
    • 3.4.3 Overseas Factory Layout
    • 3.4.4 Overseas Car Sales
    • 3.4.5 Layout of Main Models Overseas
  • 3.5 Geely
    • 3.5.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.5.2 Overseas Factory Layout
    • 3.5.3 Overseas Car Sales
    • 3.5.4 Layout of Main Models Overseas
  • 3.6 Great Wall Motor
    • 3.6.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.6.2 Overseas Factory Layout
    • 3.6.3 Overseas Car Sales
    • 3.6.4 Main Models
  • 3.7 BYD
    • 3.7.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.7.2 Overseas Factory Layout
    • 3.7.3 Overseas Channel Construction
    • 3.7.4 Overseas Sales
    • 3.7.5 Main Models
  • 3.8 NIO
    • 3.8.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.8.2 Overseas Factory Layout
    • 3.8.3 Overseas Layout
    • 3.8.4 Overseas Car Sales
    • 3.8.5 Overseas Subscription Models
  • 3.9 Neta Auto
    • 3.9.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.9.2 Overseas Factory Layout
    • 3.9.3 Overseas Car Sales
    • 3.9.4 Overseas Layout of Main Models and Marketing Model
  • 3.10 Xpeng
    • 3.10.1 Development History of Overseas Layout
    • 3.10.2 Overseas Factory Layout
    • 3.10.3 Overseas Car Sales and Main Models
    • 3.10.4 Overseas Layout Model and Overseas Sales Model

4 Summary on Overseas Layout of Chinese Automakers and Development Trends

  • 4.1 Development Trends of Overseas Layout of Chinese Automakers
    • 4.1.1 Trend 1
    • 4.1.2 Trend 2
    • 4.1.3 Trend 3
    • 4.1.4 Trend 4
  • 4.2 Opportunities for Chinese OEMs to Go Overseas
    • 4.2.1 New Global Opportunities for Chinese Automakers to Go Overseas in A New Window Period
    • 4.2.2 Automakers Improve Brand Positioning and Carry out Global Strategy
  • 4.3 Brief Analysis of the Risks for Automakers in Overseas Layout
    • 4.3.1 Major Risks Faced by Chinese Automakers
    • 4.3.2 Data Security and Compliance Risks
    • 4.3.3 Automakers of Differing Countries Establish A Good Stable Market Position
  • 4.4 Suggestions for Chinese Automakers in Overseas Layout
    • 4.4.1 Risk Response Considerations for Automakers in Overseas Layout
    • 4.4.2 Correctly Judge Overseas Market Demand