市場調査レポート
商品コード
1301844
中国の乗用車OEMの海外展開(2023年)Chinese Passenger Car OEMs' Overseas Layout Research Report, 2023 |
中国の乗用車OEMの海外展開(2023年) |
出版日: 2023年07月05日
発行: ResearchInChina
ページ情報: 英文 180 Pages
納期: 即日から翌営業日
|
当レポートでは、中国の乗用車OEMの海外展開について調査分析し、海外進出の現状や、主な海外市場、OEM各社の海外展開などの情報を提供しています。
2021年から2022年にかけて、世界経済は、中国国内外での深刻な感染症流行、緊迫した国際地政学的状況、バルクコモディティ価格の大幅な上昇、需要と供給の不均衡により、全体的な低迷に見舞われました。これに関連して、中国の自動車輸出はトレンドに逆行し、2022年には前年比54.4%増の311万1,000台に達し、そのうち67万9,000台の新エネルギー車が輸出され、120%急増し、中国をはるかに上回る伸びを示しました。/p>
ResearchInChinaの推計によると、中国の乗用車輸出は今後 3 年間さらに勢いを増し、2025 年には 718 万台に達すると予想されています。
中国市場が競争の激しい株式市場になるにつれ、中国の自動車メーカーはより大きな開発スペースを求めて海外に進出しています。 2022年、上海汽車は中国自動車輸出市場の29.1%を占め、第1位となっています。奇瑞はシェア 14.5% で 2 位となりました。中国自動車ブランドでは長安がシェア8.0%で2位となっています。自動車メーカー3社は合わせて中国の自動車輸出市場の51.6%を占めました。
現在、中国の自動車メーカーは依然として総代理店や流通といった従来のルートを通じて海外で車両を販売しています。一部の主要な海外市場では、特に NIO、Xpeng、Neta Auto が直接販売モデルのテストを開始しています。このモデルでは、自動車メーカーはサービス品質を直接管理し、究極のユーザー エクスペリエンスを提供し、ファン ユーザー エコシステムを構築するために適時にユーザー データを取得します。さらに、ディーラーを経由しないことで、自動車メーカーは購入コストを削減し、販売利益を増やし、長期的なブランディングと確固たる足場を築くための経験を蓄積することができます。
NIOは海外市場において「直販+バッテリー交換+サブスクリプション」モデルを採用しています。ノルウェーでは、消費者がオンラインで車を予約し、オフラインで体験できるように直販店舗を構築しています。また、完全なサービスシステムを確立し、Baasプログラム(「車両とバッテリーの分離、バッテリーレンタル」を特徴とする「充電可能、交換可能、アップグレード可能な」バッテリーサービスモデル)を導入し、電気自動車が直面する問題の解決策として機能します。バッテリーの劣化、急速なバッテリー技術の更新、中古車の低残価指標など)、販売前にサービスがあることを認識しています。ドイツ、オランダ、デンマーク、スウェーデンでは当初「販売せずレンタルのみ」のサブスクリプション戦略(自動車のサブスクリプション期間は1か月~60か月)を採用し、その後販売オプションを追加しました。
海外市場では、Xpeng は主に「直接販売 + 認可」モデルを採用し、できるだけ早く市場を開拓します。 Xpeng は、市場や消費者に対して自社のブランド イメージをより良く示すために直販ストアを展開しています。また、オランダのEmilFrey NVグループやスウェーデンのBilia Groupなど、欧州の大手流通業者と戦略的提携を結び、販売業者と協力して出荷量を増やしています。
ネタオートは、タイのPTTとエネルギー補給で協力関係を築き、海外市場でも国内の「直販+流通」の販売モデルを現在も採用しています。 2022年9月、ネタオート初となるタイ初の3.0画像直販体験スペースの運営を開始しました。ユーザーはこの展示ホールで電気自動車のインテリジェントなライフスタイルを体験し、交流活動に参加することができます。
現在、アジアは中国の自動車輸出最大の市場であり、総輸出量の36%を占めています。第2位の輸出市場である欧州は2018年以降、中国の自動車輸出に占める割合が上昇しており、2022年には6%から26%に上昇しました。
近年、欧州や米国などの大規模で成熟した先進市場に海外戦略を向ける中国自動車メーカーがますます増えています。競争の激しい欧州やアメリカの市場で足場を築くことに成功すれば、自動車メーカーに強力な支持を与えるだけでなく、世界の研究開発力を統合して自社の製品、サービス、その他の能力を磨くのにも役立ちます。例えば、上海汽車は2022年に自社ブランドMGを通じて欧州新エネルギー市場の開拓に全力を尽くし、「スターカー」ブランドを生み出す上向きのブランド戦略も堅持しています。吉利はまた、ボルボというブランドを通じて欧州とアメリカのハイエンド市場に参入し、登攀戦略または市場拡大戦略を構築しています。
エネルギー転換は既成の事実であり、今後数年間の中国自動車メーカーの海外レイアウト計画において電気自動車が最優先事項であることは間違いない。すでに始まっている電気自動車の紅海市場競争に直面して、「グローバリゼーションを考え、ローカリゼーションを実行する」というコンセプトを実行する自動車メーカーが増えています。
自動車メーカーの海外戦略を見ると、単なる製品輸出から工業輸出への転換を図り、海外市場の拡大に力を入れ、研究開発・設計センターや海外地域統括会社、自動車工場を設立する企業が増えていることが分かります。現地生産、現地サプライチェーン、現地管理、現地販売・サービスを実現します。さらに、市場セグメントでの足場を築くために、地域の状況に合わせた戦略を採用し、差別化された競争力を強化します。地域の特性やニーズに応じてターゲットを絞った製品を開発し、顧客の需要に迅速かつ正確に応えます。
しかし、自動車業界の競合が激化するにつれ、海外に進出する自動車メーカーはより多くの不確実性とより複雑な状況に直面することになります。海外での厳しいデータセキュリティ審査に直面し、インテリジェンスと接続性をインテリジェント製品のセールスポイントとする中国の自動車メーカーは、できるだけ早くコンプライアンス管理を体系化し、コンプライアンス審査プラットフォームを構築し、専門的なコンプライアンスサポートを提供する必要があります。さらに、政治的、社会的、文化的、技術的なリスクも無視できません。健全なリスク管理と適切な保護メカニズムを確立することは、海外に進出する自動車メーカーにとって最も有益です。
During 2021-2022, the global economy suffered an overall slump amid the severe outbreak inside and outside China, tense international geopolitical situation, a big rise in prices of bulk commodities, and imbalance between supply and demand. In this context, China's automobile exports bucked the trend, and hit 3.111 million units in 2022, a year-on-year upsurge of 54.4%, of which 679,000 new energy vehicles were exported, soaring by 120%, a growth far higher than in the domestic market.
By ResearchInChina's estimate, China's passenger car exports will still gain momentum in the next three years, and are expected to reach 7.18 million units in 2025.
As the Chinese market becomes a competitive stock market, Chinese automakers go overseas to seek larger development space. In 2022, SAIC commanded 29.1% of China's vehicle export market, ranking first; Chery was positioned second with a 14.5% share; Changan was the second runner-up among Chinese auto brands, with an 8.0% share. The three automakers together made up 51.6% of China's vehicle export market.
At present, Chinese automakers sell vehicles overseas still through conventional channels such as general agency and distribution. In some key overseas markets, NIO, Xpeng, and Neta Auto among others have begun to test the direct sale model. Under this model, automakers directly control service quality, provide ultimate user experience, and gain user data in time to create a fan user ecosystem. In addition, bypassing dealers helps automakers lower purchase costs, make more sales profits, and accumulate experience for long-term branding and getting a solid foothold.
NIO adopts the "direct sale + battery swap + subscription" model in overseas markets. In Norway, it builds direct-sale stores, allowing consumers to book cars online and experience offline; it also establishes a complete service system, and introduces the Baas program (a "rechargeable, swappable and upgradeable" battery service model that features "car and battery separation, battery rental" and acts as a solution to the problems faced by electric vehicles, such as battery attenuation, rapid battery technology update, and low residual value indicator of used cars), realizing that services come before sale. In Germany, the Netherlands, Denmark, and Sweden, it at first adopted the "rent only, not sell" subscription strategy (the car subscription period ranges from 1 month to 60 months), and then added the sales option.
In overseas markets, Xpeng mainly adopts the "direct sale + authorization" model to open markets as soon as possible. Xpeng deploys direct-sale stores to better display its brand image to the markets and consumers. It also cooperates with distributors to increase shipments, having formed strategic partnerships with leading distributors in Europe, including EmilFrey NV Group in the Netherlands and Bilia Group in Sweden.
Neta Auto still adopts its domestic "direct sale + distribution" sales model in overseas markets, having built cooperation with Thailand's PTT on energy replenishment. In September 2022, Neta Auto's first 3.0 Image Direct Sale Experience Space in Thailand started operation. Users can experience the intelligent electric car lifestyle in this exhibition hall and participate in interaction activities.
At present, Asia is the largest market for China's automobile exports, sharing 36% of its total exports. Europe, the second largest export market, has taken a rising share of China's automobile exports since 2018, up from 6% to 26% in 2022.
In recent years, ever more Chinese automakers have aimed their overseas strategy at the large, mature developed markets such as Europe and the US. Successfully gaining a foothold in the fiercely competitive European and American markets can not only provide a strong endorsement for the automakers, but also help them integrate global R&D strength to polish their own products, services and other capabilities. For example, SAIC did its utmost to open the European new energy market via its brand MG in 2022, and also adheres to the upward branding strategy to create a "star car" brand; Geely has also stepped into the high-end markets in Europe and Americas through the brand Volvo, having built a climbing or market expansion strategy.
Energy transition is an established fact, and electric vehicles are undoubtedly the top priority in Chinese automakers' overseas layout plans in the years to come. In the face of the electric vehicle red sea market competition that already starts, increasing automakers are carrying out the concept of "thinking globalization, implementing localization".
From the overseas strategy of automakers, it can be seen that ever more of them make a transformation from simple product exports to industrial exports, work hard on an expansion in overseas markets, and establish R&D/design centers, overseas regional headquarters, and automobile factories, so as to achieve localized production, localized supply chain, localized management, and localized sales and services. Furthermore, in their efforts to gain a foothold in market segments, they adopt strategies tailored to local conditions and strengthen differentiated competitive edges, for example, they create hot products, global flagship models, and a unique global brand image; they develop targeted products according to regional characteristics and needs to meet customer demand quickly and accurately.
Yet as the competition in the automotive industry intensifies, automakers going overseas will face more uncertainties and more complicated situations. Facing the stringent data security review overseas, Chinese automakers that take intelligence and connectivity as the selling points of their intelligent products need to systematize compliance management as soon as possible, build a compliance review platform, and provide professional compliance support. Additionally, political, social, cultural and technological risks cannot be ignored as well. Establishing a sound risk control and right protection mechanism can best serve the automakers that are going overseas.