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市場調査レポート
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1693894

東南アジアのフードサービス産業:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Southeast Asia Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 260 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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東南アジアのフードサービス産業:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 260 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

東南アジアのフードサービス市場規模は2025年に2,238億米ドルと推定され、2030年には4,163億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは13.22%で成長する見込みです。

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国内の多民族消費者グループを惹きつける大手多国籍チェーンの進出と浸透が成長を後押ししています。

  • 東南アジアではクイックサービスレストラン(QSR)が普及しており、同地域の飲食品産業の重要な部分を占めています。東南アジアの主要QSRチェーンには、マクドナルド、KFC、サブウェイ、バーガーキング、ピザハットなどがあります。これらのチェーンはこの地域で強い存在感を示しており、都市部、ショッピングモール、交通の要所に多くの店舗を構えています。世界のチェーンとは別に、この地域ではローカルなQSRチェーンが台頭し、QSR産業の台頭が見られます。こうした地域チェーンは、フィリピンのジョリビーやベトナムのロッテリアのように、地元の嗜好に合わせたユニークなメニューを提供することが多いです。したがって、東南アジアのクイックサービスレストランは、予測期間中に金額ベースで13.47%のCAGRで推移すると予想されます。
  • クラウドキッチンは東南アジアで最も速い成長を記録すると予測され、予測期間中のCAGRは金額ベースで18.90%です。フードデリバリーアプリケーションの利用増加がクラウドキッチンの成長を後押ししています。2021年には、東南アジアの消費者の60%近くがフードデリバリーアプリケーションから注文しています。COVID-19の大流行も、この地域におけるクラウドキッチンの開発を加速させています。多くの伝統的レストランが戸締まりや社会的距離を置く措置のために営業を停止せざるを得なかったからです。
  • 東南アジアでは、フルサービスレストランは、地元料理や郷土料理、イタリア料理、フランス料理、日本料理などの国際的なメニューを含む幅広い料理を提供しています。また、多くのフルサービスレストランでは、ライブ音楽、エンターテイメント、テーマによるイベントなどを催し、顧客を惹きつけています。したがって、東南アジア地域のフルサービスレストランは、予測期間中に金額ベースで11.92%のCAGRで推移すると予想されます。

観光産業が盛んで、伝統的料理を味わうことを好む旅行者が多いことから、インドネシアが同市場の主要なシェアを占めています。

  • インドネシアは市場の主要シェアを占めています。調査期間中、同市場のCAGRは金額ベースで13.42%を記録すると予想されます。インドネシアの盛んな観光産業は、フードサービス市場の成長に大きく貢献しています。旅行制限が縮小されたため、観光客数は2022年まで増加し、タイは合計547万人の外国人観光客を受け入れました。同国には毎年数百万人の観光客が訪れ、その多くが同国の料理を体験するために同国を訪れています。インドネシア料理は、伝統的技法に現代的なアレンジを加えた独特の食体験を提供し、食通の間で人気を博しています。
  • シンガポールは同市場で最も急成長している国です。予測期間中のCAGRは17.62%を記録する見込みです。シンガポールには強い食文化があり、多様なインド系住民がいるため、さまざまな料理が融合しています。シンガポールにおけるインド人専門家の割合は2020年までに26%に達します。シンガポール政府は、郷土料理を発表し、シンガポールを食の目的地として宣伝するシンガポール・フードフェスティバルなどの取り組みを通じて、フードサービス産業を積極的に推進しています。
  • タイはこのサブセグメントで2番目の主要市場です。2022年のタイ市場では、アジア料理が10.24%の主要シェアを占めています。アジア料理、特に中華料理、日本料理、韓国料理の人気が高まっています。タイには大きな中国人コミュニティがあり、それが同国における中華料理の人気につながっています。2023年には、タイの人口の10~12%が中国系民族でした。中国料理はインドネシア人の味覚嗜好に合うようにアレンジされており、その結果、中国とインドネシアの風味が融合しています。

東南アジアのフードサービス市場の動向

フルサービスレストランが市場を独占し、クラウドキッチンの台頭はフードデリバリー産業の成長傾向を示します。

  • インドネシアではクラウドキッチンのサブセグメントが急成長しています。予測期間中のCAGRは6.75%と予測されます。インドネシアにおけるクラウドキッチンの成長要因の1つは、フードデリバリーサービスに対する需要の高まりです。eコマースの台頭やGoFood、GrabFood、Foodpandaといったフードデリバリーアプリの人気上昇に伴い、実店舗のレストランで食事をするよりもフードデリバリーサービスを選ぶ消費者が増えています。インドネシアではすでに、Faasosのブランド名で事業を展開するRebel Foodsや、KONC VenturesとWaresixが提携したKITCHEN by KONCなど、複数の企業がクラウドキッチン市場に参入しています。これらの企業は、拡大するフードデリバリーサービスの需要に応えるため、インドネシア全土の様々な都市で事業を拡大し、新たなクラウドキッチンを開設しています。
  • FSRサブセグメントは、2022年に約53.4%の主要市場シェアを占めました。インドネシアは様々な地域や民族が存在する多様な国で、それぞれが独自の料理を持っています。フルサービスレストランでは、インドネシアの郷土料理から世界各国の料理まで、さまざまな嗜好に対応した多種多様な料理が提供されています。主要観光地では、フランス料理、イタリア料理、タイ料理、中華料理、インド料理など、幅広い料理が楽しめる。QSRサブセグメントは、調査期間中に6.86%の売上成長が見込まれます。インドネシアでは、ハンバーガー、ピザ、フライドチキン、サンドイッチを提供するクイックサービスチェーンが成人気です。マクドナルドはインドネシアで事業を拡大しており、現時点で200店舗を展開しています。バーガーキングはインドネシアで事業を拡大しており、インドネシアの24都市で約175店舗を展開しています。

ベトナムのクラウドキッチン、2022年の平均注文額が最高を記録、オンライン食事デリバリーが牽引

  • ベトナムでは、クラウドキッチンのAOVが最も高く、2022年の価格は3.45でした。クラウドキッチン市場の拡大は、オンライン給食デリバリー需要の増加が牽引しています。ベトナムのフードデリバリーサービスに対する支出は、2022年には全体で11億米ドルに達しました。パンデミックの後、オンライン食事注文と配達サービスの人気が高まりました。ベトナムのクラウドキッチンが提供する人気料理はピザとパスタで、価格は300グラム当たり平均2.4米ドルです。2022年には、最も人気のある料理の価格は平均注文額2.2米ドルに固定されました。
  • ベトナムはアジア地域で豊かな国のひとつであり、旅行の重要な拠点でもあります。ベトナムの数多くの州で見られる美食の多様性は、その多民族・多言語という性質をさらに際立たせています。インド料理、韓国料理、その他のアジア料理は、全国的に広く消費されています。アジア料理の平均注文額は、300グラム当たり1.75米ドルです。
  • フルサービスレストランのAOVは、調査期間中にCAGR 2.45%を記録すると予想されます。FSRは、利便性に慣れつつある顧客に対抗するため、新しい技術やサービスを導入しています。市場のフルサービスセグメントでは、モバイル決済、インターネット注文、宅配が普及しています。包装済みのフードサービスを含め、消費者が利用できる食事の選択肢が拡大しているため、価格設定もより重要な問題になってきています。定期購入のミールキットを提供する業者など、新たな競合が出現し、将来的に産業をさらに混乱させる可能性があります。

東南アジアのフードサービス産業概要

東南アジアのフードサービス産業市場はセグメント化されており、上位5社で2.56%を占めています。この市場の主要企業は、Jollibee Foods Corporation、McDonald's Corporation、Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd、Starbucks Corporation、Yum!Brands Inc.などです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • アウトレット数
    • インドネシア
    • マレーシア
    • フィリピン
    • シンガポール
    • タイ
    • ベトナム
    • その他の東南アジア地域
  • 平均受注額
    • インドネシア
    • マレーシア
    • フィリピン
    • シンガポール
    • タイ
    • ベトナム
    • その他の東南アジア地域
  • 規制の枠組み
    • インドネシア
    • マレーシア
    • フィリピン
    • シンガポール
    • タイ
    • ベトナム

第5章 市場セグメンテーション

  • フードサービスタイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • ヨーロピアン
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • アウトレット
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • ロケーション
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立型
    • 旅行
  • 国名
    • インドネシア
    • マレーシア
    • フィリピン
    • シンガポール
    • タイ
    • ベトナム
    • その他の東南アジア地域

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Doctor's Associates, Inc.
    • Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • Inspire Brands Inc.
    • Jollibee Foods Corporation
    • Marrybrown Sdn Bhd
    • McDonald's Corporation
    • Minor International PCL
    • Nando's Group Holdings Limited
    • Restaurant Brands International Inc.
    • Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd
    • Starbucks Corporation
    • Thai Beverage PCL
    • The Wendy's Company
    • Tung Lok Restaurants(2,000)Ltd
    • Yum!Brands Inc.
    • Zen Corporation Group PCL

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000813

The Southeast Asia Foodservice Market size is estimated at 223.8 billion USD in 2025, and is expected to reach 416.3 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 13.22% during the forecast period (2025-2030).

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Advent and penetration of major multi-national chains to attract multi-ethnic consumer groups in the country is propelling growth

  • Quick service restaurants (QSRs) are prevalent in Southeast Asia and are a significant part of the region's food and beverage industry. Major QSR chains in Southeast Asia include McDonald's, KFC, Subway, Burger King, and Pizza Hut. These chains have a strong presence in the region, with many locations in urban areas, shopping malls, and transportation hubs. Apart from the global chains, the region has seen the emergence of the QSR industry with the rise of local QSR chains. These regional chains often offer unique menu items that cater to local tastes and preferences, such as Jollibee in the Philippines and Lotteria in Vietnam. Hence, quick service restaurants in Southeast Asia are anticipated to register a CAGR of 13.47%, by value, during the forecast period.
  • Cloud kitchens are anticipated to register the fastest growth in Southeast Asia, with a CAGR of 18.90%, by value, during the forecast period. The rise in the usage of food delivery applications is boosting the growth of cloud kitchens. Nearly 60% of consumers in Southeast Asia ordered from food delivery applications in 2021. The COVID-19 pandemic has also accelerated the development of cloud kitchens in the region, as many traditional restaurants had to shut down due to lockdowns and social distancing measures.
  • In Southeast Asia, full service restaurants offer a wide range of cuisines, including local and regional specialties and international options, such as Italian, French, and Japanese cuisines. Many full service restaurants also feature live music, entertainment, and themed events to attract customers. Hence, full service restaurants in the Southeast Asian region are anticipated to register a CAGR of 11.92%, by value, during the forecast period.

Owing to a thriving tourism industry and preference among visitors to taste traditional dishes assisted Indonesia in dominate

  • Indonesia holds the major share of the market. In the study period, it is expected to register a CAGR of 13.42% by value. Indonesia's thriving tourism industry has contributed significantly to the food service market's growth. Tourism numbers increased through 2022 as travel restrictions were curtailed, with Thailand receiving a total of 5.47 million foreign visitors. The country receives millions of tourists every year, and many of them visit the country to experience its cuisine. Indonesian food offers a unique culinary experience that combines traditional techniques with modern twists, making it a favorite among food enthusiasts.
  • Singapore is the fastest-growing country in the market. It is expected to register a CAGR of 17.62% during the forecast period. Singapore has a strong food culture and a diverse Indian population that has resulted in a fusion of different cuisines. The proportion of Indian professionals in Singapore was 26% by 2020. The Singapore government has been actively promoting the food service industry through initiatives such as the Singapore Food Festival, which showcases local cuisine and promotes Singapore as a culinary destination.
  • Thailand is the second major market in this sub-segment. Asian cuisine held the major share of 10.24% of the Thai market in 2022. Asian cuisine, particularly Chinese, Japanese, and Korean cuisine, has been growing in popularity. Thailand has a large Chinese community, which has led to the popularity of Chinese cuisine in the country. In 2023, 10-12% of the population in Thailand were of ethnic Chinese descent. Chinese cuisine has been adapted to suit Indonesian taste preferences, resulting in a fusion of Chinese and Indonesian flavors.

Southeast Asia Foodservice Market Trends

Full service restaurants dominate the market and the rise of cloud kitchens indicate a growing trend in the food delivery industry

  • The cloud kitchen sub-segment is growing rapidly in Indonesia. It is projected to register a CAGR of 6.75% in the forecast period. One of the factors contributing to the growth of cloud kitchens in Indonesia is the increasing demand for food delivery services. With the rise of e-commerce and the increasing popularity of food delivery apps such as GoFood, GrabFood, and Foodpanda, more consumers are opting for food delivery services rather than dining in at a physical restaurant. Several companies have already entered the cloud kitchen market in Indonesia, including Rebel Foods, which operates under the brand name Faasos, and KITCHEN by KONC, which is a partnership between KONC Ventures and Waresix. These companies are expanding their operations and opening new cloud kitchens in various cities across Indonesia to meet the growing demand for food delivery services.
  • The FSR sub-segment held a major market share of around 53.4% in 2022. Indonesia is a diverse country with various regions and ethnicities, each with its unique cuisine. Full service restaurants offer a wide variety of cuisines, from local Indonesian to international, catering to different tastes and preferences. In major tourist places, a wide range of cuisines such as French, Italian, Thai, Chinese, and Indian food is available. QSR sub-segment is expected to register a sales growth of 6.86% in the study period. Quick service chains that offer burgers, pizza, fried chicken, and sandwiches are all very popular in Indonesia. McDonald's has been expanding its operations in Indonesia, and as of now, the company is operating 200 restaurants in the country. Burger King has been expanding its operations in the country and has around 175 outlets across 24 cities in Indonesia.

Cloud kitchens in Vietnam witnessed highest average order value in 2022, driven by online meal delivery

  • In Vietnam, the AOV was highest for the cloud kitchen, priced at 3.45 in 2022. The expansion of the cloud kitchen market is being driven by an increase in demand for online meal delivery. Overall spending on food delivery services in Vietnam reached USD 1.1 billion in 2022. Online meal ordering and delivery services grew in popularity after the pandemic. Popular dishes offered by cloud kitchens in Vietnam are pizza and pasta, which were priced at an average of USD 2.4 per 300 grams. In 2022, the cost of their most popular dishes was fixed at the average order value of USD 2.2.
  • Vietnam is one of the affluent nations in the Asian region and a significant hub for travel. The gastronomic diversity that can be found throughout the country's numerous cantons serves to further emphasize its multi-ethnic and multilingual nature. Indian, Korean, and other Asian cuisines are more widely consumed throughout the nation. The average order value for meals of Asian cuisine is USD 1.75 per 300 grams.
  • The full service restaurants' AOV is expected to record a CAGR of 2.45% in the study period. FSR is implementing new technologies and services to compete with customers that are becoming more accustomed to convenience. In full service areas of the market, mobile payments, internet ordering, and home delivery are becoming more prevalent. Due to the expanding number of dining options available to consumers, including pre-packaged restaurant meals, pricing is also becoming a more crucial problem. Emerging competitors, such as providers of subscription meal kits, could further disrupt the industry in the future.

Southeast Asia Foodservice Industry Overview

The Southeast Asia Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 2.56%. The major players in this market are Jollibee Foods Corporation, McDonald's Corporation, Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd, Starbucks Corporation and Yum! Brands Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
    • 4.1.1 Indonesia
    • 4.1.2 Malaysia
    • 4.1.3 Philippines
    • 4.1.4 Singapore
    • 4.1.5 Thailand
    • 4.1.6 Vietnam
    • 4.1.7 Rest of Southeast Asia
  • 4.2 Average Order Value
    • 4.2.1 Indonesia
    • 4.2.2 Malaysia
    • 4.2.3 Philippines
    • 4.2.4 Singapore
    • 4.2.5 Thailand
    • 4.2.6 Vietnam
    • 4.2.7 Rest of Southeast Asia
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Indonesia
    • 4.3.2 Malaysia
    • 4.3.3 Philippines
    • 4.3.4 Singapore
    • 4.3.5 Thailand
    • 4.3.6 Vietnam

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel
  • 5.4 Country
    • 5.4.1 Indonesia
    • 5.4.2 Malaysia
    • 5.4.3 Philippines
    • 5.4.4 Singapore
    • 5.4.5 Thailand
    • 5.4.6 Vietnam
    • 5.4.7 Rest of Southeast Asia

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Doctor's Associates, Inc.
    • 6.4.2 Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • 6.4.3 Inspire Brands Inc.
    • 6.4.4 Jollibee Foods Corporation
    • 6.4.5 Marrybrown Sdn Bhd
    • 6.4.6 McDonald's Corporation
    • 6.4.7 Minor International PCL
    • 6.4.8 Nando's Group Holdings Limited
    • 6.4.9 Restaurant Brands International Inc.
    • 6.4.10 Secret Recipe Cakes & Cafe Sdn Bhd
    • 6.4.11 Starbucks Corporation
    • 6.4.12 Thai Beverage PCL
    • 6.4.13 The Wendy's Company
    • 6.4.14 Tung Lok Restaurants (2000) Ltd
    • 6.4.15 Yum! Brands Inc.
    • 6.4.16 Zen Corporation Group PCL

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms