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市場調査レポート
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1693861

欧州のフードサービス市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Foodservice - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 308 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州のフードサービス市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 308 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のフードサービス市場規模は2025年に9,500億米ドルと推定・予測され、2030年には1兆5,100億米ドルに達し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは9.66%で成長すると予測されています。

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ベンチャーキャピタルを通じた投資の増加により、同地域のクラウドキッチンには大きな可能性が生まれました。

  • 欧州のフードサービス産業は、主にフルサービスレストラン(FSR)が支配的で、次いでカフェ&バーが続きます。同市場は、オンラインフードデリバリー市場の成長、観光客の増加、同地域における移民人口の増加など、いくつかの要因によって牽引されています。オンラインフードデリバリーは、ベンチャーキャピタルからの多額の投資により、レストランビジネスにおける重要な参入企業として台頭してきました。2020年、欧州のフードテック新興企業は総額29億5,000万米ドルの投資を受け、2015年以来94%以上、2013年以来1,200%という驚異的な成長を遂げました。この市場の主要企業は、Deliveroo、Just Eat、Uber Eats、GrubHub、Glovoなどです。
  • スイスのフルサービスレストランセグメントは、可処分所得の増加と同地域の観光客の増加に起因して、調査期間中に金額ベースで1.45%のCAGRを経験しました。2021年、欧州連合の可処分所得の中央値は、住民1人当たり18,019PPS(購買力基準)でした。
  • クラウドキッチンはフードサービス産業で最も急成長するセグメントと予測され、予測期間中の金額ベースのCAGRは17.39%と予測されます。インターネット利用の急増により、新興企業やチェーン展開するクラウドキッチンが地域全体に拡大し、利用可能な選択肢が多数あるため、人々がオンラインで食品を注文するようになりました。北欧では、オンライン食品配達の平均注文額は2019~2022年にかけて17%成長し、23.53米ドルから27.54米ドルに増加しました。同様に、南欧では同期間に平均注文額が14.85%増加し、22.22米ドルから25.52米ドルに上昇しました。

アジア諸国からの移民の増加がドイツでのアジア料理需要を後押し

  • ドイツは2022年に欧州のフードサービス市場で主要シェアを占めました。ドイツのフードサービス産業は、フルサービスレストランとクイックサービスレストランが牽引しています。この背景には、アジア諸国からの移民の増加があります。2021年現在、ドイツには280万人以上のアジア系住民が住んでいます。アジアからの移民はドイツ最大のグループの一つで、移民総人口の約22%を占めます。このため、地元の人々や観光客の間でアジア料理の需要が高まっています。さらに、2022年現在、ドイツにはマクドナルドが1,432店舗、バーガーキングが750店舗あります。国中に大手ファーストフードチェーンが存在することが、市場の成長をさらに後押ししています。
  • 西欧のフードサービス市場は、主に同地域のオンラインフードデリバリー市場の成長により、ここ数年大きな成長を遂げています。同市場は、フードデリバリーに焦点を当てた様々なスマートフォンアプリケーションで集積しています。例えばフランスでは、12万ダウンロードを超えるフードデリバリーアプリケーションが15個あり、2022年にはこれらのアプリケーションを合わせて1,030万ダウンロードを超えました。
  • オランダのフードサービス市場が最も急成長すると予想され、予測期間中に金額ベースで16.24%のCAGRで推移すると予測されます。成長の原動力となるのは、同国への観光客の流入です。中国、日本、インドなどの国からオランダへの人の流入により、フルサービスのレストラン、特にアジア料理が成長しています。2022年2月現在、オランダにはテイクアウトから高級イートインまで、約800の中華レストランがあります。

欧州のフードサービス市場動向

トルコのフードサービス店舗はカフェ&バーが圧倒的に多く、QSRがこれに続く

  • トルコのフードサービス店舗は、2023年にはカフェ&バーが大半を占め、クイックサービスレストラン(QSR)とフルサービスレストラン(FSR)がこれに続きます。カフェ&バーのサブセグメントは、調査期間中にCAGR 4.30%を記録すると予想されます。この成長は、ヴィンテージバー、ナイトクラブ、カフェの需要の増加、トルコ産のアルコールとアラブ産の多種多様な前菜の人気に起因しています。その結果、店舗数は2020年の7万2,634店から2022年には7万3,142店に増加しました。トルコのフードサービス店舗数は2023年に前年比25.53%減少したが、これはトルコとシリアで発生した地震によるものでした。この地震により、インフラが破壊され、主要都市であるアンタキヤ、サンリルファ、アレッポから人々が避難しました。
  • クラウドキッチンは、調査対象市場で最も急成長しているサブセグメントです。予測期間中のCAGRは6.55%と予測されています。クラウドキッチン産業は、オンラインフードデリバリーやテイクアウトの急増に牽引され、パンデミック後に大きな成長を示しました。TrendyolやYemeksepetiのような人気のフードデリバリーアプリケーションは、これまでに7,600万回以上ダウンロードされました。トルコの人々の大半は、食事の注文を食事デリバリーアプリに頼っています。消費者が便利で手頃な価格の食事を好むため、クイックサービスレストランの数も増加しています。トルコでは肉の消費量が多いため、ピザ、ハンバーガー、チキン照り焼きなどの需要が高まっています。トルコで最も店舗数の多いクイックサービスレストランチェーンは、バーガーキング(700店舗)、マクドナルド(589店舗)、ピザハット(171店舗)です。

フランスのフルサービスレストランは、キヌア・ボウル、プーレ・タンドーリ、ブイヤベースなど、郷土料理や特別な体験を提供しています。

  • フランスでは、2022年のフルサービスレストラン(FSR)の平均注文価格は34.17米ドルと、さまざまなフードサービス業態の中で最も高いことが観察されました。フランスの消費者は地元企業を支援することに強い嗜好を持っており、特に地元産の食材を優先的に使用する小規模な店舗を好みます。企業のモニタリングが少ないため、FSRはメニューや販促、地域支援プログラムを自由に試すことができ、地域住民の長期的な顧客ロイヤルティ形成に役立っています。競合に差をつけるため、FSRは独自のメニュー、ダイニングエリア、その店だけの体験を開発する傾向が強いです。フランスでFSRが提供する人気料理には、キヌアボウル、プーレ・タンドリー、ブイヤベースなどがあり、価格はそれぞれ300g当たり16米ドル、10.5米ドル、25米ドルです。
  • フランスでは、人々の多忙なスケジュールやeコマースチャネルの浸透により、クラウドキッチンの需要が増加すると予想されます。Uber Eats、Deliveroo、Just Eat、Glovoのようなオンラインフードデリバリープラットフォームの台頭により、オンラインフードデリバリーの需要が高まり、クラウドキッチンのニーズが高まっています。ハンバーガーとピザは、2022年に全国のクラウドキッチンを通じて注文された人気のメニューです。これらの人気メニューの価格は平均注文額のほぼ半分です。近年のファーストフード人気により、フランスのクイックサービスレストラン(QSR)チェーンはメニューの品揃えを拡大しています。国内のQSRチェーンのトップは、マクドナルド、バーガーキング、ドミノ、サブウェイで、それぞれ1530店、467店、431店、406店を展開しています。ハンバーガー、ピザ、チーズケーキ、バゲットといった人気のファストフードは、需要の高まりにより、QSRとクラウドキッチンの両方で成長を遂げています。同国では、ハンバーガーとピザの1人前の価格はそれぞれ12.5米ドル、13.8米ドルです。

欧州のフードサービス産業概要

欧州のフードサービス市場はセグメント化されており、上位5社で2.21%を占めています。この市場の主要企業は、Autogrill SpA、Coop Gruppe Genossenschaft、Cremonini SpA、McDonald's Corporation、Yum!Brands Inc.などです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • アウトレット数
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • スペイン
    • スイス
    • トルコ
    • 英国
  • 平均受注額
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • スペイン
    • スイス
    • トルコ
    • 英国
  • 規制の枠組み
    • 欧州
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • スペイン
    • スイス
    • トルコ
    • 英国

第5章 市場セグメンテーション

  • フードサービスタイプ
    • カフェ&バー
      • 料理別
      • バー&パブ
      • カフェ
      • ジュース/スムージー/デザートバー
      • コーヒー&ティー専門店
    • クラウドキッチン
    • フルサービスレストラン
      • 料理別
      • アジア料理
      • ヨーロピアン
      • ラテンアメリカ料理
      • 中東料理
      • 北米料理
      • その他のFSR料理
    • クイックサービスレストラン
      • 料理別
      • ベーカリー
      • ハンバーガー
      • アイスクリーム
      • 肉料理
      • ピザ
      • その他QSR料理
  • アウトレット
    • チェーン店
    • 独立店舗
  • 場所
    • レジャー
    • 宿泊施設
    • 小売
    • 独立系
    • 旅行
  • 国名
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • スイス
    • トルコ
    • 英国
    • その他の欧州

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • AmRest Holdings SE
    • Autogrill SpA
    • Coop Gruppe Genossenschaft
    • Costa Coffee
    • Cremonini SpA
    • Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • Gategroup
    • Greggs PLC
    • Groupe Bertrand
    • Groupe Le Duff
    • LSG Group
    • McDonald's Corporation
    • Mitchells & Butlers PLC
    • PizzaExpress(Restaurants)Limited
    • QSR Platform Holding SCA
    • Restalia Grupo de Eurorestauracion SL
    • Restaurant Brands International Inc.
    • Starbucks Corporation
    • The Restaurant Group PLC
    • Whitbread PLC
    • Yum!Brands Inc.

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 50000717

The Europe Foodservice Market size is estimated at 0.95 trillion USD in 2025, and is expected to reach 1.51 trillion USD by 2030, growing at a CAGR of 9.66% during the forecast period (2025-2030).

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Increased investments through venture capital resulted in significant potential for cloud kitchens in the region

  • The European foodservice industry is primarily dominated by full service restaurants (FSR), followed by Cafes & Bars. The market is driven by several factors, including the growth of the online food delivery market, increased tourism, and a rising immigrant population in the region. Online food delivery has emerged as a significant player in the restaurant business, with substantial investments from venture capital funding. In 2020, European food tech start-ups received a total investment of USD 2.95 billion, representing a growth of over 94% since 2015 and a staggering 1,200% since 2013. Key players in this market include Deliveroo, Just Eat, Uber Eats, GrubHub, and Glovo.
  • The full service restaurant segment in Switzerland experienced a CAGR of 1.45% by value during the study period, attributed to increased disposable income and the rising tourism in the region. In 2021, the median disposable income in the European Union was 18,019 PPS (purchasing power standard) per inhabitant.
  • Cloud kitchens are anticipated to be the fastest-growing segment in the foodservice industry, with a projected CAGR of 17.39% in terms of value during the forecast period. The surge in internet usage has encouraged people to order food online due to the multitude of options available through the expansion of start-up companies and chained cloud kitchens across the region. In Northern Europe, the average order value for online food delivery grew by 17% from 2019 to 2022, increasing from USD 23.53 to USD 27.54. Similarly, Southern Europe saw a 14.85% increase in average order value during the same period, rising from USD 22.22 to USD 25.52.

The rising number of immigrants from Asian countries propelling the demand for Asian cuisine in Germany

  • Germany held the major share of the food service market in Europe in 2022. The German food service sector is being driven by full-service restaurants and quick-service restaurants in the country. This is attributed to the increasing number of immigrants from Asian countries. As of 2021, there were over 2.8 million people with an Asian background living in Germany. Immigrants from Asia represent one of the largest groups in Germany, making up approximately 22% of the total immigrant population. This has created a demand for Asian cuisine among both locals and tourist visitors. Moreover, As of 2022, there were 1,432 outlets of Mcdonalds' and 750 Burger King outlets in Germany. The presence of major fast-food chains across the country is further propelling market growth.
  • Western European food service markets have seen significant growth over the years, primarily due to the growth of the online food delivery market in the region. The market has been clustered with various smartphone applications focused on food delivery. For instance, in France, there were 15 food delivery applications with more than 120,000 downloads, and these applications collectively had more than 10.3 million downloads in 2022.
  • The Dutch food service market is anticipated to grow the fastest and is projected to record a CAGR of 16.24% by value during the forecast period. The growth will be driven by the incoming tourism in the country. The influx of people coming from countries like China, Japan, and India to the Netherlands has led to the growth of full-service restaurants, especially Asian cuisine. As of February 2022, there were around 800 Chinese restaurants in the Netherlands ranging from takeaway to high-end eat-in-a-floating restaurant kind of places.

Europe Foodservice Market Trends

Cafes & bars dominate the food service outlets in Turkey, followed by QSRs

  • Foodservice outlets in Turkey were dominated by cafes & bars, followed by quick service restaurants (QSRs) and full-service restaurants (FSRs), in 2023. The cafes & bars sub-segment is expected to register a CAGR of 4.30% during the study period. This growth can be attributed to the increasing demand for vintage bars, nightclubs, and cafes, as well as the popularity of Turkish alcohol and a wide variety of Arabian appetizers. As a result, the number of outlets grew from 72,634 in 2020 to 73,142 in 2022. The number of foodservice outlets in Turkey declined by 25.53% in 2023 compared to the previous year, which was due to the earthquake in Turkey and Syria. It led to destruction of infrastructure and displacement of people from the major cities of Antakya, Sanliurfa and Aleppo.
  • Cloud kitchen is expected to be the fastest-growing sub-segment in the market studied. It is projected to register a CAGR of 6.55% during the forecast period. The cloud kitchen industry witnessed significant growth following the pandemic, driven by the surge in online food delivery and takeaways. Popular food delivery applications like Trendyol and Yemeksepeti were downloaded over 76 million times to date. The majority of Turkish people rely on meal delivery apps to order food. The number of quick service restaurants is also growing due to consumers' preference for convenient and affordable food options. The high meat consumption in the nation has fueled the demand for foods like pizza, hamburgers, and chicken teriyaki. The leading quick service restaurant chains in Turkey with the highest number of stores include Burger King (700 stores), McDonald's (589 stores), and Pizza Hut (171 stores).

French full service restaurants offer local cuisines and exclusive experiences, such as quinoa bowls, poulet tandoori, and bouillabaisse

  • In France, the average order price for full service restaurants (FSR) was observed to be the highest among different foodservice types in 2022, at USD 34.17. Consumers in France have a strong preference for supporting local businesses, particularly small establishments that prioritize local sourcing. With less corporate oversight, FSRs have the freedom to experiment with menu items, promotions, and community outreach programs, helping build long-term customer loyalty among local residents. To stand out from the competition, FSRs are more inclined to develop unique menus, dining areas, and experiences exclusive to their business. Popular dishes offered by FSR cuisines in France include the Quinoa Bowl, Poulet Tandoori, and Bouillabaisse, priced at USD 16, USD 10.5, and USD 25 per 300 g, respectively.
  • The demand for cloud kitchens is expected to increase in France due to people's busy schedules and the growing penetration of e-commerce channels. The rise of online food delivery platforms like Uber Eats, Deliveroo, Just Eat, and Glovo has led to an increased demand for online food delivery, thereby driving the need for cloud kitchens. Burgers and pizza were popular dishes ordered through cloud kitchens across the country in 2022. These popular menu items are priced at almost half the average order value. The popularity of fast food in recent years has prompted quick service restaurant (QSR) chains in France to expand their menu selections. The top QSR chains in the country include McDonald's, Burger King, Domino's, and Subway, with 1530, 467, 431, and 406 outlets, respectively. Popular fast-food items such as burgers, pizzas, cheesecake, and baguettes have experienced growth in both QSRs and cloud kitchens due to rising demand. Burgers and pizza are priced at USD 12.5 and USD 13.8 per serving, respectively, in the country.

Europe Foodservice Industry Overview

The Europe Foodservice Market is fragmented, with the top five companies occupying 2.21%. The major players in this market are Autogrill SpA, Coop Gruppe Genossenschaft, Cremonini SpA, McDonald's Corporation and Yum! Brands Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Number Of Outlets
    • 4.1.1 France
    • 4.1.2 Germany
    • 4.1.3 Italy
    • 4.1.4 Netherlands
    • 4.1.5 Spain
    • 4.1.6 Switzerland
    • 4.1.7 Turkey
    • 4.1.8 United Kingdom
  • 4.2 Average Order Value
    • 4.2.1 France
    • 4.2.2 Germany
    • 4.2.3 Italy
    • 4.2.4 Netherlands
    • 4.2.5 Spain
    • 4.2.6 Switzerland
    • 4.2.7 Turkey
    • 4.2.8 United Kingdom
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 Europe
    • 4.3.2 France
    • 4.3.3 Germany
    • 4.3.4 Italy
    • 4.3.5 Netherlands
    • 4.3.6 Spain
    • 4.3.7 Switzerland
    • 4.3.8 Turkey
    • 4.3.9 United Kingdom

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Foodservice Type
    • 5.1.1 Cafes & Bars
      • 5.1.1.1 By Cuisine
      • 5.1.1.1.1 Bars & Pubs
      • 5.1.1.1.2 Cafes
      • 5.1.1.1.3 Juice/Smoothie/Desserts Bars
      • 5.1.1.1.4 Specialist Coffee & Tea Shops
    • 5.1.2 Cloud Kitchen
    • 5.1.3 Full Service Restaurants
      • 5.1.3.1 By Cuisine
      • 5.1.3.1.1 Asian
      • 5.1.3.1.2 European
      • 5.1.3.1.3 Latin American
      • 5.1.3.1.4 Middle Eastern
      • 5.1.3.1.5 North American
      • 5.1.3.1.6 Other FSR Cuisines
    • 5.1.4 Quick Service Restaurants
      • 5.1.4.1 By Cuisine
      • 5.1.4.1.1 Bakeries
      • 5.1.4.1.2 Burger
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Meat-based Cuisines
      • 5.1.4.1.5 Pizza
      • 5.1.4.1.6 Other QSR Cuisines
  • 5.2 Outlet
    • 5.2.1 Chained Outlets
    • 5.2.2 Independent Outlets
  • 5.3 Location
    • 5.3.1 Leisure
    • 5.3.2 Lodging
    • 5.3.3 Retail
    • 5.3.4 Standalone
    • 5.3.5 Travel
  • 5.4 Country
    • 5.4.1 France
    • 5.4.2 Germany
    • 5.4.3 Italy
    • 5.4.4 Netherlands
    • 5.4.5 Russia
    • 5.4.6 Spain
    • 5.4.7 Switzerland
    • 5.4.8 Turkey
    • 5.4.9 United Kingdom
    • 5.4.10 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 AmRest Holdings SE
    • 6.4.2 Autogrill SpA
    • 6.4.3 Coop Gruppe Genossenschaft
    • 6.4.4 Costa Coffee
    • 6.4.5 Cremonini SpA
    • 6.4.6 Domino's Pizza Enterprises Ltd
    • 6.4.7 Gategroup
    • 6.4.8 Greggs PLC
    • 6.4.9 Groupe Bertrand
    • 6.4.10 Groupe Le Duff
    • 6.4.11 LSG Group
    • 6.4.12 McDonald's Corporation
    • 6.4.13 Mitchells & Butlers PLC
    • 6.4.14 PizzaExpress (Restaurants) Limited
    • 6.4.15 QSR Platform Holding SCA
    • 6.4.16 Restalia Grupo de Eurorestauracion SL
    • 6.4.17 Restaurant Brands International Inc.
    • 6.4.18 Starbucks Corporation
    • 6.4.19 The Restaurant Group PLC
    • 6.4.20 Whitbread PLC
    • 6.4.21 Yum! Brands Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR FOODSERVICE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms