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市場調査レポート
商品コード
1693857

欧州の乳製品-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Dairy - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 303 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州の乳製品-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 303 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州の乳製品市場規模は2025年に2,049億米ドルと推定され、2030年には2,543億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは4.42%で成長します。

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スーパーマーケットとコンビニエンスストアの存在感が乳製品の売上を押し上げる

  • 欧州における乳製品の販売では、非商業小売チャネルが大きな役割を果たしています。多種多様な製品が市場に出回る中で、消費者の購買意思決定に影響を与えるという利点があるためです。このチャネルは、欧州全体の売上の58.45%以上を占めており、乳製品販売の主要な流通チャネルと考えられています。
  • 欧州では、コンビニエンスストアはスーパーマーケット、ハイパーマーケットに次いで乳製品の販売で第2位に位置しています。2022年、コンビニエンスストアを通じた乳製品の販売額は2021年比で2.9%増加しました。多くのコンビニエンスストアは従来の小売店よりも営業時間が長く、その結果、1日のうちで自社製品を販売できる時間が長くなっています。
  • オンライン小売は、オフカテゴリーで最も急成長している小売流通チャネルです。Amazon、セインズベリー、アスダ、テスコなどのオンライン小売業者は、乳製品を含む食料品全般の販売において、全米で最も支配的なプラットフォームを占めています。オンライン小売チャネルを通じた売上が最も多いのは牛乳とチーズです。2022年には、チーズがオンライン小売チャネルの金額シェアの66.3%を占めました。
  • 外食チャネルでは乳製品を使ったレシピの需要が増加しており、市場の成長をさらに後押ししています。オンチャネルにおける乳製品売上は、2022年の335億7,900万米ドルに対し、2024年には362億4,500万米ドルの成長が見込まれます。

十分な生乳処理能力を持つ老舗酪農場が産業の成長を後押し

  • ドイツとロシアがこの地域の主要市場であり、英国とフランスがこれに続きます。ドイツとロシアは2022年の乳製品数量全体の29.40%を占めます。生乳の生産量の多さ、高品質の乳製品に対する消費者の嗜好の高まり、これらの製品の製造を促進するための適切な産業規制が主要促進要因として特定されています。ロシアは2021年には世界第5位の生乳生産国でした。2020年には、工業化された酪農場が牛の在庫の41%、裏庭農場が42%、小規模農業従事者農場が17%を占めています。
  • ベルギーとフランスは、欧州で最も急成長している乳製品市場です。ベルギー市場は予測期間中、数量ベースでCAGR 4.36%で拡大すると予測されています。ベルギー市場では牛乳とチーズが主要カテゴリーであり、2022年の市場数量シェアは合計で73.27%を占めます。牛乳とチーズは、ベルギーの家庭における毎日の食事の重要なコンポーネントです。ベルギーでは、2020年7月1日から2021年6月30日の間に、家庭が乳製品に費やした金額は31億3,000万米ドルでした。これは前年比5%の増加です。
  • フランスでは、無糖または減糖、低脂肪、牧草飼育、オーガニックといったヘルシーな乳製品への需要が、予測期間中の市場成長を牽引すると予想されます。2022年には、フランスにおける有機生乳の主要供給者の1つであるBiolaitは、同国の有機生乳集荷量の30%を占めていました。2021年、同社のBelin農場では未経産牛の飼料の97%、牛の飼料の73%を牧草が占めています。

欧州の乳製品市場の動向

乳製品消費量の増加は、オーガニック天然乳製品への関心の高まりとバターベースのスナック菓子の需要増による。

  • 2022年、欧州の一人当たり乳製品消費量は2021年比で2.9%増加しました。国内の牛乳消費量は2020年のCOVID-19の発生により増加し、2022年も大幅に維持されました。EUの消費者は、オーストリアやドイツで生産されている「干し草ミルク」のように、より自然で健康的であると考え、有機農法やその他の自然農法で生産された牛乳やその他の乳製品を消費することに次第に関心を持つようになりました。しかしこの動向は、製造コストの上昇により、2022年には足踏み状態に陥りました。2025年までに、欧州における乳製品の一人当たり消費量は2023年から5.0%増加すると予想されます。
  • 欧州の消費者はクッキーやクランチーのようなバターベースのスナック製品に移行しています。その結果、バターの輸入量が増加しています。EU27のバター輸入量は、ブレグジットの影響で2020年と2021年に減少したが、2022年には回復しました。バターの輸入量は2023年には1.45%横ばいになると予測されています。EUのバター輸入は実質的に英国からの輸入に限られています。これとは対照的に、EU27のニュージーランドからのGATT WTO関税率割当(TRQ)へのバター輸入は、ブレグジット後に制限されています。
  • ピザ、モルタデッラ入りの焼きマカロニなど、チーズを使った焼き食品の需要が高まる中、同地域でもチーズの需要が高まっています。EU27へのチーズ輸入はスイスと英国に限られています。英国の輸出業者がブレグジット後の新たな税関検査に直面したため、英国からの輸入は2021年に減少しました。EUのチーズ輸入は、スイスからの輸入が減少したため、2022年にはわずかに減少しました。2023年は横ばいと予測されます。

欧州の乳製品産業概要

欧州の乳製品市場は細分化されており、上位5社で17.10%を占めています。この市場の主要企業は、Arla Foods Amba、Danone SA、Groupe Lactalis、Nestle SA、Unilever PLCなどです。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 一人当たり消費量
  • 原料/商品生産量
    • バター
    • チーズ
    • 牛乳
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • カテゴリー
    • バター
      • 製品タイプ別
      • 培養バター
      • 未加工バター
    • チーズ
      • 製品タイプ別
      • 天然チーズ
      • プロセスチーズ
    • クリーム
      • 製品タイプ別
      • ダブルクリーム
      • シングルクリーム
      • ホイップクリーム
      • その他
    • 乳製品デザート
      • 製品タイプ別
      • チーズケーキ
      • フローズンデザート
      • アイスクリーム
      • ムース
      • その他
    • 牛乳
      • 製品タイプ別
      • コンデンスミルク
      • フレーバーミルク
      • フレッシュミルク
      • 粉ミルク
      • UHTミルク
    • サワーミルクドリンク
    • ヨーグルト
      • 製品タイプ別
      • フレーバーヨーグルト
      • ノンフレーバーヨーグルト
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン小売
      • 専門小売店
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他(倉庫クラブ、ガソリンスタンドなど)
    • オントレード
  • 国名
    • ベルギー
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • トルコ
    • 英国
    • その他の欧州

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Arla Foods Amba
    • Danone SA
    • DMK Deutsches Milchkontor GmbH
    • Glanbia PLC
    • Groupe Lactalis
    • Groupe Sodiaal
    • Hochland Holding GmbH & Co. KG
    • Hochwald Milch eG
    • Muller Group
    • Nestle SA
    • Savencia Fromage & Dairy
    • Unilever PLC

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 5000403

The Europe Dairy Market size is estimated at 204.9 billion USD in 2025, and is expected to reach 254.3 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 4.42% during the forecast period (2025-2030).

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Strong presence of supermarkets and convenience stores is boosting the dairy sales

  • The off-trade retail channel plays a major role in sales of Dairy products in Europe. Among the off-trade channels, supermarkets and hypermarkets accounted for the major market share as they provide them with the added advantage of influencing the consumer's decision to make the purchase among the large variety of products available in the market. This channel is considered the primary sales channel for the sales of dairy products as it holds more than 58.45% of overall sales across Europe.
  • In Europe, convenience stores stand in second place in the sales of dairy products, behind Supermarkets and Hypermarkets. In 2022, the sales value of dairy products through convenience stores increased by 2.9% compared to 2021. Many convenience stores stay open for longer hours than traditional retail stores, resulting in more time in the day for the company's products to be sold.
  • Online retail is the fastest-growing retail sales channel in the off-trade category. Online retailers, including Amazon, Sainsbury's, Asda, and Tesco, represent the most dominant platforms in terms of the sales of overall groceries, including dairy products, across the country. Milk and cheese have the highest sales through online retail channels. In 2022, cheese accounted for 66.3% of the value share in online retail channels.
  • There is an increasing demand for dairy-based recipes from food service channels, further boosting market growth. The dairy sales in the on-trade channel are anticipated to grow by USD 36,245 million in 2024, compared to USD 33,579 million in 2022.

Well-established dairy farms with adequate milk processing capacity fuels the industry growth

  • Germany and Russia are identified as the major markets in the region, followed by the United Kingdom and France. Germany and Russia collectively accounted for 29.40% of the overall dairy products volume sales across the region in 2022. High production of raw milk, rising consumer preference for quality dairy products, and adequate industry regulation to facilitate the manufacturing of these products are identified as the key driving factors. Russia was the fifth-largest producer of raw milk globally in 2021. In 2020, industrialized dairy farms represented 41% of cow inventories, 42% of backyard farms, and small peasant farms accounted for 17% of cow inventories in Russia.
  • Belgium and France are identified as the fastest-growing dairy markets in Europe. The Belgium market is anticipated to expand at a CAGR of 4.36% during the forecast period in terms of volume. Milk and cheese are the leading categories in the Belgium market, collectively accounting for 73.27% market volume share in 2022. Milk and cheese are important components of the daily diet in Belgian households. In Belgium, households spent 3.13 billion on dairy products between 1 July 2020 and 30 June 2021. This represented an increase of 5 % compared to the previous year.
  • Demand for healthy dairy variants, such as no or reduced sugar, low-fat content, grass-fed, and organic, is anticipated to drive market growth in France during the forecast period. In 2022, Biolait, one of the leading suppliers of raw organic milk in France, represented 30% of organic milk collection in the country. In 2021, grass represented 97% of the feed for heifers and 73% of cow feed at the company's Belin farm.

Europe Dairy Market Trends

The increase in dairy food consumption is attributed to the growing interest in organic and natural dairy products and rising demand for butter-based snacks

  • In 2022, the per capita consumption of dairy in Europe grew by 2.9% compared to 2021. Domestic milk consumption increased due to the COVID-19 outbreak in 2020, which was substantially sustained in 2022. EU consumers have gradually become more interested in consuming milk and other dairy foods produced organically or using other natural techniques as they believe it to be more natural and healthier, such as the "hay milk" produced in Austria and Germany. However, this trend came to a standstill in 2022 due to rising manufacturing costs. By 2025, the per capita consumption of dairy products in Europe is expected to rise by 5.0% from 2023.
  • European consumers are moving toward butter-based snack products like cookies and crunchies. As a result, the import volume of butter has increased. EU27 butter imports recovered in 2022 from a decrease in 2020 and 2021 due to Brexit. Butter imports are projected to level off in 2023 by 1.45%. EU butter imports are practically limited to imports from the United Kingdom. In contrast, EU27 butter imports into the GATT WTO tariff rate quota (TRQ) from New Zealand have been limited after Brexit.
  • With the rising demand for baked foods, including pizza, baked macaroni with mortadella, and other cheese-based products, the demand for cheese is also rising in the region. Cheese imports into EU27 are limited to Switzerland and the United Kingdom. Imports from the United Kingdom decreased in 2021 as UK exporters faced new customs checks after Brexit. EU cheese imports slightly decreased in 2022 due to decreasing imports from Switzerland. They are projected to remain stable in 2023.

Europe Dairy Industry Overview

The Europe Dairy Market is fragmented, with the top five companies occupying 17.10%. The major players in this market are Arla Foods Amba, Danone SA, Groupe Lactalis, Nestle SA and Unilever PLC (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Per Capita Consumption
  • 4.2 Raw Material/commodity Production
    • 4.2.1 Butter
    • 4.2.2 Cheese
    • 4.2.3 Milk
  • 4.3 Regulatory Framework
    • 4.3.1 France
    • 4.3.2 Germany
    • 4.3.3 Italy
    • 4.3.4 United Kingdom
  • 4.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Category
    • 5.1.1 Butter
      • 5.1.1.1 By Product Type
      • 5.1.1.1.1 Cultured Butter
      • 5.1.1.1.2 Uncultured Butter
    • 5.1.2 Cheese
      • 5.1.2.1 By Product Type
      • 5.1.2.1.1 Natural Cheese
      • 5.1.2.1.2 Processed Cheese
    • 5.1.3 Cream
      • 5.1.3.1 By Product Type
      • 5.1.3.1.1 Double Cream
      • 5.1.3.1.2 Single Cream
      • 5.1.3.1.3 Whipping Cream
      • 5.1.3.1.4 Others
    • 5.1.4 Dairy Desserts
      • 5.1.4.1 By Product Type
      • 5.1.4.1.1 Cheesecakes
      • 5.1.4.1.2 Frozen Desserts
      • 5.1.4.1.3 Ice Cream
      • 5.1.4.1.4 Mousses
      • 5.1.4.1.5 Others
    • 5.1.5 Milk
      • 5.1.5.1 By Product Type
      • 5.1.5.1.1 Condensed milk
      • 5.1.5.1.2 Flavored Milk
      • 5.1.5.1.3 Fresh Milk
      • 5.1.5.1.4 Powdered Milk
      • 5.1.5.1.5 UHT Milk
    • 5.1.6 Sour Milk Drinks
    • 5.1.7 Yogurt
      • 5.1.7.1 By Product Type
      • 5.1.7.1.1 Flavored Yogurt
      • 5.1.7.1.2 Unflavored Yogurt
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Off-Trade
      • 5.2.1.1 Convenience Stores
      • 5.2.1.2 Online Retail
      • 5.2.1.3 Specialist Retailers
      • 5.2.1.4 Supermarkets and Hypermarkets
      • 5.2.1.5 Others (Warehouse clubs, gas stations, etc.)
    • 5.2.2 On-Trade
  • 5.3 Country
    • 5.3.1 Belgium
    • 5.3.2 France
    • 5.3.3 Germany
    • 5.3.4 Italy
    • 5.3.5 Netherlands
    • 5.3.6 Russia
    • 5.3.7 Spain
    • 5.3.8 Turkey
    • 5.3.9 United Kingdom
    • 5.3.10 Rest of Europe

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles (includes Global Level Overview, Market Level Overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and Analysis of Recent Developments).
    • 6.4.1 Arla Foods Amba
    • 6.4.2 Danone SA
    • 6.4.3 DMK Deutsches Milchkontor GmbH
    • 6.4.4 Glanbia PLC
    • 6.4.5 Groupe Lactalis
    • 6.4.6 Groupe Sodiaal
    • 6.4.7 Hochland Holding GmbH & Co. KG
    • 6.4.8 Hochwald Milch eG
    • 6.4.9 Muller Group
    • 6.4.10 Nestle SA
    • 6.4.11 Savencia Fromage & Dairy
    • 6.4.12 Unilever PLC

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR DAIRY AND DAIRY ALTERNATIVE CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms