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市場調査レポート
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1693587

中東・アフリカの軍用機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle-East and Africa Military Aviation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 224 Pages
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2~3営業日
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中東・アフリカの軍用機:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 224 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの軍用機市場規模は2025年に67億3,000万米ドルと推計され、2030年には87億8,000万米ドルに達し、予測期間(2025-2030年)のCAGRは5.47%で成長すると予測されます。

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予測期間中は固定翼機が市場を独占する見込み

  • 中東では過去数十年間、シリア、イラク、イエメン、リビアで内戦が続いています。例えば、ペルシャ湾とその周辺諸国は国境紛争に関与しており、航空機や回転翼機を含む防衛装備品の調達にかなりの額を費やしています。これらの国々は、イラン、イラク、クウェート、オマーン、サウジアラビア、バーレーン、アラブ首長国連邦(UAE)で構成されています。
  • サウジアラビア政府は、「ビジョン2030」の下、現地生産を強化するため、2030年までに現地の軍備支出を50%まで増やす計画です。政府は、契約やその他の支援イニシアティブを通じて現地生産を奨励しています。同国には国産航空機の開発能力はないが、外国の航空機をライセンス生産しています。
  • 予測期間中、固定翼軍用機のマルチロールセグメントが最も高い成長を遂げると予想されます。この成長の主な背景には、UAE、エジプト、ナイジェリア、トルコなど複数の国が次世代戦闘機を調達し、老朽化した航空機を入れ替えようとしていることがあります。例えば、UAEは80機のラファエルを、カタールは72機のF-15を調達する予定です。エジプト、アルジェリア、トルコは合計約40機の戦闘機を調達するようです。
  • ヘリコプター分野では、マルチミッションヘリコプターが予測期間中に最も高い成長が見込まれます。この地域の国々は、総合的な戦闘能力を強化するためにマルチミッションヘリコプターを調達すると思われます。2024年までに、エジプトは24機のEW-149マルチミッションヘリコプターを購入する予定です。アルジェリアは2024年までに42機のMi-28攻撃ヘリコプタを購入する予定で、トルコは160機以上のヘリコプタを購入する計画です。

老朽化した機体のアップグレードと更新計画が需要を牽引

  • 中東地域の2022年の国防費は約1,840億米ドルで、2022年比で3.2%以上減少しました。一方、アフリカでは2022年に約394億米ドルで、2021年から約5%減少しました。
  • サウジアラビア(11%)、エジプト(5.7%)、カタール(4.6%)、UAE(2.8%)、アルジェリア(2.6%)といった国々は、2017~2021年の間、世界的に主要な武器輸入国であり、固定翼機および回転翼機セグメントにおける多機能機および実用機の調達のための活発なプログラムを持っています。
  • UAEによるロッキード・マーチンF-35戦闘機50機、エジプトによるラファール戦闘機30機(45億米ドル相当)、サウジアラビアによる改良型UH-60Mヘリコプター25機などの調達は、2017-2022年にこの地域で起こった主要な調達の一部です。同地域では、航空機のアクティブ・フリートの増加が見込まれています。UAE、サウジアラビア、カタール、トルコのような中東諸国は、予測期間中にフリートの近代化と拡張のために新しい航空機を調達すると予想されます。
  • 2017-2022年の間、中東&アフリカ地域では調達が約4%増加しました。この成長は、地域大国によるあからさまな介入と、イラン、サウジアラビア、UAE間で進行中の紛争によってもたらされました。米国、フランス、ロシアは、この地域のマルチロール航空機の主要供給国です。さらに、老朽化した機体のための機体アップグレードと代替プログラムが、この地域の軍用機市場を成長させると予想されています。

中東・アフリカの軍用機市場の動向

この地域の主要軍事大国は国防費を急増させています。

  • 中東地域の2022年の国防支出は約1,840億米ドルで、2021年に比べて3.2%以上減少しました。一方、アフリカでは2022年に約394億米ドルで、2021年から5%以上減少しました。サウジアラビア、エジプト、カタール、アラブ首長国連邦、アルジェリアといった国々は、2017年から22年にかけて国防支出が多かった地域の主要国です。これらの国々は、固定翼セグメントのマルチロール機や実用機の積極的な調達プログラムを持っています。
  • サハラ以南のアフリカの軍事費の合計は、2022年に203億米ドルとなり、2021年比で7.3%、2013年比で18%減少しました。同地域の2大支出国であるナイジェリアと南アフリカが、2022年の軍事費減少を主導しました。2022年、イスラエルの軍事費は2009年以来初めて減少しました。総額234億米ドルは2021年より4.2%減少しました。
  • サウジアラビアの軍事費の前年比(YoY)成長率は、2022年には2021年比で16%増となり、2018年以来の前年比増となりました。サウジアラビアの昨年の軍事費は750億米ドルと見積もられていました。この削減は、サウジアラビアがイエメンから軍人を撤収させ始めたという非難と重なりました。しかし、サウジ政府はこの疑惑を否定し、人員は再配置されているだけだと主張しました。2015年以来、サウジアラビアは戦争で荒廃したイエメンに対する軍事作戦で連合国を率いており、戦闘は2022年まで続いた。サウジアラビアの軍事予算はGDP比7.4%と、2022年のウクライナに次いで世界第2位でした。

旧式航空機の代替計画が中東の軍用機の主な原動力になると予測される

  • 2022年現在、中東・アフリカの現役航空機保有数は9,460機。同地域の総活動航空機保有数は、2017年と比較して1%増加しました。南アフリカ、アルジェリア、アラブ首長国連邦、サウジアラビア、トルコ、エジプト、カタールは、この地域の総アクティブフリートの58%を占めました。
  • 中東では、2022年の国防費は1,570億米ドルとなり、それぞれ2020年から8.6%、2012年から5.6%増加しました。北アフリカが49%を占めるのに対し、サハラ以南のアフリカは総支出の51%を占める。
  • サウジアラビア、カタール、アラブ首長国連邦などの国々は、近代戦の需要を満たすために航空機保有数を拡大しています。予測期間中も、次世代航空機の生産と取得を継続する可能性があります。地域の軍隊はまた、外部の脅威に対する軍事的優位性を獲得するために、最先端技術を駆使してヘリコプターの能力を強化しています。
  • アフリカの現役機体数は、2017年と比較して2022年には1%減少しました。南アフリカ、アルジェリア、エジプトがアフリカの総フリートの45%を占めています。アルジェリアやエジプトのような主要国が約100機の航空機調達を計画しているため、今後数年間で保有機数は増加する可能性があります。中東・アフリカのアクティブ・フリートは、2017年と比較して8%増加しました。中東では、サウジアラビア、アラブ首長国連邦、カタール、トルコが総フリートの59%を占めています。予測期間中、アラブ首長国連邦、カタール、トルコのような国々が約400機の航空機調達を計画しているため、この地域のアクティブ航空機保有数は増加する可能性があります。

中東・アフリカの軍用機産業の概要

中東・アフリカの軍用機市場はかなり統合されており、上位5社で80.37%を占めています。この市場の主要企業は以下の通り。 Airbus SE, Dassault Aviation, Lockheed Martin Corporation, The Boeing Company and Turkish Aerospace Industries(アルファベット順)

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 国内総生産
  • アクティブフリートデータ
  • 国防支出
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーン分析

第5章 市場セグメンテーション

  • サブ航空機タイプ
    • 固定翼機
      • マルチロール航空機
      • 訓練用航空機
      • 輸送機
      • その他
    • 回転翼機
      • マルチミッションヘリコプター
      • 輸送用ヘリコプター
      • その他
  • 国名
    • アルジェリア
    • エジプト
    • カタール
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Airbus SE
    • ATR
    • Bombardier Inc.
    • Dassault Aviation
    • Embraer
    • General Dynamics Corporation
    • Leonardo S.p.A
    • Lockheed Martin Corporation
    • The Boeing Company
    • Turkish Aerospace Industries
    • United Aircraft Corporation

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 92737

The Middle-East and Africa Military Aviation Market size is estimated at 6.73 billion USD in 2025, and is expected to reach 8.78 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 5.47% during the forecast period (2025-2030).

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Fixed-wing aircraft is expected to dominate the market during the forecast period

  • There have been ongoing civil wars in Syria, Iraq, Yemen, and Libya in the Middle East during the past few decades. For instance, the nations in and around the Persian Gulf engage in border conflicts and spend a considerable amount on the procurement of defense equipment, including aircraft and rotorcraft. These nations consist of Iran, Iraq, Kuwait, Oman, Saudi Arabia, Bahrain, and the United Arab Emirates (UAE).
  • The government of Saudi Arabia is planning to increase local military equipment spending to 50% by 2030 to strengthen local manufacturing under Vision 2030. The government is encouraging local manufacturing through contracts and other support initiatives. Although the country does not have indigenous aircraft development capabilities, it manufactures foreign aircraft under license.
  • During the forecast period, the multi-role segment in fixed-wing military aircraft is expected to witness the highest growth. The major reason behind this growth is that several countries, such as the UAE, Egypt, Nigeria, and Turkey, are procuring next-generation combat aircraft and replacing their aging fleets. For instance, the UAE plans to procure 80 Rafael, and Qatar will procure 72 F-15s. Egypt, Algeria, and Turkey are likely to procure a total of around 40 combat aircraft.
  • In the helicopter segment, multi-mission helicopters are expected to see the highest growth during the forecast period. Countries in this region will procure multi-mission helicopters to enhance overall combat capabilities. By 2024, Egypt will purchase 24 EW-149 multi-mission helicopters. Algeria intends to buy 42 Mi-28 attack helicopters by 2024, and Turkey plans to buy over 160 helicopters.

Fleet upgradation and replacement programs for the aging fleet driving the demand

  • The defense expenditure in the Middle Eastern region was around USD 184 billion in 2022, with a decline of over 3.2% compared to 2022. In contrast, it was around USD 39.4 billion in Africa in 2022, with a decline of around 5% from 2021.
  • Countries such as Saudi Arabia (11%), Egypt (5.7%), Qatar (4.6%), UAE (2.8%), and Algeria (2.6%) were major arms importers globally during 2017-2021 and have active programs for procurement of multirole and utility aircraft in the fixed-wing and rotorcraft segment.
  • The procurements such as 50 Lockheed Martin F-35 fighter jets by UAE, the 30 Rafale fighter jets by Egypt worth USD 4.5 billion, and the 25 modified UH-60M helicopters by Saudi Arabia were some of the major procurements that happened in the region during 2017-2022. The aircraft's active fleet is expected to increase in the region. Middle Eastern countries like UAE, Saudi Arabia, Qatar, and Turkey are expected to procure newer aircraft for fleet modernization and expansion during the forecast period.
  • During 2017-2022, procurement grew around 4% in the Middle East & Africa region. This growth was driven by overt intervention by regional powers and ongoing conflicts between Iran, Saudi Arabia, and UAE. The US, France, and Russia are this region's major supplier nations of multi-role aircraft. Additionally, fleet up-gradation and replacement programs for the aging fleet are expected to grow the region's military aviation market.

Middle-East and Africa Military Aviation Market Trends

Major military powers in the region have surged their defense expenditure

  • Defense expenditures in the Middle Eastern region were around USD 184 billion in 2022, a decline of over 3.2% compared to 2021. In contrast, it was around USD 39.4 billion in Africa in 2022, with a decline of over 5% from 2021. Countries such as Saudi Arabia, Egypt, Qatar, United Arab Emirates, and Algeria were the major countries in the region with a high defense expenditure during 2017-22. They have active procurement programs for multi-role and utility aircraft in fixed-wing segments.
  • Sub-Saharan Africa's combined military expenditure stood at USD 20.3 billion in 2022, down by 7.3% compared to 2021 and 18% compared to 2013. Nigeria and South Africa, the sub-regions two largest spenders, led the decline in military spending in 2022. In 2022, Israel's military spending fell for the first time since 2009. Its total of USD 23.4 billion was 4.2% lower than in 2021.
  • The year-on-year (Y-o-Y) growth in Saudi Arabia's military spending was 16% in 2022 compared to 2021, the first Y-o-Y increase since 2018. Saudi Arabia's military expenditure was estimated at USD 75.0 billion last year. The reduction coincided with accusations that Saudi Arabia had started to remove its military personnel from Yemen. However, the Saudi government denied the allegations and insisted that the personnel were just being redeployed. Since 2015, Saudi Arabia has been leading a coalition in a military campaign against the war-torn nation of Yemen, and the fighting continued into 2022. Saudi Arabia had the second-largest military budget in the world, at 7.4% of GDP, after Ukraine in 2022.

Fleet replacement programs for older aircraft are projected to be the main driver for Middle Eastern military aviation

  • As of 2022, the Middle East & Africa had an active fleet of 9,460 aircraft. The total active aircraft fleet increased by 1% in the region compared to 2017. South Africa, Algeria, the United Arab Emirates, Saudi Arabia, Turkey, Egypt, and Qatar accounted for 58% of the total active fleet in the region.
  • In the Middle East, defense spending in 2022 totaled USD 157 billion, an increase of 8.6% from 2020 and 5.6% from 2012, respectively. While North Africa accounted for 49%, Sub-Saharan Africa accounted for 51% of the total spending.
  • Countries such as Saudi Arabia, Qatar, and the United Arab Emirates are expanding their aircraft fleet size to fulfill the demands of modern warfare. They may continue to produce and acquire next-generation aircraft during the forecast period. The regional armed forces are also enhancing the capabilities of helicopters with cutting-edge technology to obtain military superiority over the external threat.
  • Africa's active fleet size decreased by 1% in 2022 compared to 2017. South Africa, Algeria, and Egypt accounted for 45% of the total fleet in Africa. The fleet may increase in the coming years as major countries like Algeria and Egypt plan to procure around 100 aircraft. The Middle East & Africa's active fleet increased by 8% compared to 2017. Saudi Arabia, the United Arab Emirates, Qatar, and Turkey accounted for 59% of the total fleet in the Middle East. During the forecast period, the active aircraft fleet may increase in the region as countries like the United Arab Emirates, Qatar, and Turkey plan to procure around 400 aircraft.

Middle-East and Africa Military Aviation Industry Overview

The Middle-East and Africa Military Aviation Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 80.37%. The major players in this market are Airbus SE, Dassault Aviation, Lockheed Martin Corporation, The Boeing Company and Turkish Aerospace Industries (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Gross Domestic Product
  • 4.2 Active Fleet Data
  • 4.3 Defense Spending
  • 4.4 Regulatory Framework
  • 4.5 Value Chain Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Sub Aircraft Type
    • 5.1.1 Fixed-Wing Aircraft
      • 5.1.1.1 Multi-Role Aircraft
      • 5.1.1.2 Training Aircraft
      • 5.1.1.3 Transport Aircraft
      • 5.1.1.4 Others
    • 5.1.2 Rotorcraft
      • 5.1.2.1 Multi-Mission Helicopter
      • 5.1.2.2 Transport Helicopter
      • 5.1.2.3 Others
  • 5.2 Country
    • 5.2.1 Algeria
    • 5.2.2 Egypt
    • 5.2.3 Qatar
    • 5.2.4 Saudi Arabia
    • 5.2.5 United Arab Emirates
    • 5.2.6 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Airbus SE
    • 6.4.2 ATR
    • 6.4.3 Bombardier Inc.
    • 6.4.4 Dassault Aviation
    • 6.4.5 Embraer
    • 6.4.6 General Dynamics Corporation
    • 6.4.7 Leonardo S.p.A
    • 6.4.8 Lockheed Martin Corporation
    • 6.4.9 The Boeing Company
    • 6.4.10 Turkish Aerospace Industries
    • 6.4.11 United Aircraft Corporation

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR AVIATION CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms