デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1692560

マレーシアの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Malaysia Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 247 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
マレーシアの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 247 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

マレーシアの道路貨物輸送市場規模は2025年に86億米ドルと推定され、2030年には109億7,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは5.00%で成長する見込みです。

Malaysia Road Freight Transport-Market-IMG1

マレーシアのeコマース部門は2022年に前年比2.98%の成長を遂げ、市場の成長を牽引した

  • 2022年、製造業の69.2%を占める輸出型産業は7.1%増、国内型産業は10.3%増。2022年の製造品輸出は前年比22%増加し、電気・電子製品の輸出が30%増加したことが後押ししました。2023年の国内製造業は、すべてのサブセクターの拡大により3.9%の成長が見込まれます。輸出中心の産業は安定した成長が見込まれ、電子・電気部門が引き続き同部門の成長を牽引します。
  • 今後数年間、マレーシアはモノのインターネット(IoT)や精密農業などの技術を利用して国内生産を増やし、輸入依存度を下げることを目指しています。今後2~7年間で、マレーシアは養殖による魚の生産量を全体の26%から60%に引き上げることを目指しており、これは農業、漁業、林業のエンドユーザーセグメントを押し上げると予想されます。さらに、探査・生産活動の増加が石油・ガス、鉱業、採石のエンドユーザーセグメントを牽引すると予想されます。

マレーシアの道路貨物輸送市場動向

マレーシアの輸送・保管部門は、725万米ドルの対外直接投資赤字にもかかわらず、2022年に前年比33.42%の成長を経験

  • 一帯一路構想はマレーシアのインフラ成長を牽引しています。東海岸鉄道リンク(ECRL)は、東海岸のケランタン、トレンガヌ、パハンと、西海岸のネゲリ・センビラン、セランゴール、プトラジャヤとの間の接続性向上を目指しています。これらの地域には現在、完全な鉄道接続がないです。ECRLはマレーシアの経済成長を最大2.7%押し上げると予測されています。さらに、建設から20年後のマレーシアの経済成長率は4.6%に達すると予想されています。ECRLプロジェクトは2026年12月までに終了し、2027年1月に運行を開始する予定です。
  • MRT3はクアラルンプールの都市鉄道網を完成させる最後の重要路線で、全長50.8km、クアラルンプール近郊を走る。2023年初頭に建設が開始され、2030年までに全面完成する予定で、第1期の運行は2028年に開始される予定です。イースト・コースト・レール・リンク(ECRL)を通じて、20駅を含む複線鉄道連結インフラプロジェクトが2017年に開始され、旅客駅14駅、旅客・貨物併用駅5駅、貨物駅1駅が設置されました。

燃料小売価格を市場価格に合わせるため、ディーゼル補助金の廃止を協議中

  • マレーシアは2024年6月からディーゼル補助金を廃止し、小売価格を1リットル当たり3.35MYR(0.75米ドル)の市場価格に合わせる計画で、2.15MYR(0.48米ドル)から55%の値上げとなります。潜在的な政治的影響はあるもの、この変更によるインフレ率への影響は軽微と予測されます。2023年のディーゼル補助金は145億MYR(32億8,000万米ドル)に達し、政府は今回の補助金合理化により年間約40億MYR(9億米ドル)の節約を見込んでいます。同国のディーゼル補助金は毎月10億MYR(2億2,000万米ドル)に上り、1日の漏出による損失は450万MYR(102万米ドル)に上ります。
  • マレーシアのディーゼル価格は、アンワル・イブラヒム首相の長年にわたる燃料補助金制度改革への取り組みの一環として、2024年6月に50%以上も高騰しました。この改革は、普遍的なエネルギー補助金を廃止し、援助を最も必要としている人々に集中させることで、国家財政の圧迫を緩和することを目的としています。この動きはまた、補助金を受けた軽油が近隣諸国に密輸され、高値で取引されるといった問題に対処する狙いもあります。

マレーシアの道路貨物輸送産業の概要

マレーシアの道路貨物輸送市場は断片化されており、CJロジスティクス、DHLグループ、日本郵船、Taipanco Sdn Bhd、Tiong Nam Logistics Holdings Bhd(アルファベット順)が主要5社です。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内貨物
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • CJ Logistics Corporation
    • DHL Group
    • FM Global Logistics Holdings Bhd
    • Gulf Agency Company(GAC)
    • NYK(Nippon Yusen Kaisha)Line
    • Taipanco Sdn Bhd
    • Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
    • Transocean Holdings Bhd
    • Xin Hwa Holdings Bhd

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92377

The Malaysia Road Freight Transport Market size is estimated at 8.6 billion USD in 2025, and is expected to reach 10.97 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 5.00% during the forecast period (2025-2030).

Malaysia Road Freight Transport - Market - IMG1

The e-commerce sector in Malaysia experienced a YoY growth of 2.98% in 2022, which drove the growth of the market

  • In 2022, the export-oriented industries, which comprised 69.2% of the manufacturing sector, grew by 7.1%, while the domestic-oriented industries increased by 10.3%. Exports of manufactured goods rose by 22% YoY in 2022, boosted by exports of electrical and electronic products, which rose by 30%. In 2023, the domestic manufacturing sector is estimated to grow by 3.9% on account of expansion in all sub-sectors. Export-centric industries were expected to grow steadily, with the electronics and electrical segment continuing to drive growth in the sector.
  • In the coming years, the country aims to increase domestic production using technologies such as the Internet of Things (IoT) and precision farming to reduce import dependency. Over the next 2-7 years, Malaysia aims to raise fish production from aquaculture from 26% of total fish production to 60%, which is expected to boost the agriculture, fishing, and forestry end-user segment. Moreover, an increase in exploration and production activities is expected to drive the oil and gas, mining, and quarrying end-user segment.

Malaysia Road Freight Transport Market Trends

Malaysia's transportation and storage sector experienced 33.42% YoY growth in 2022, despite USD 7.25 million FDI deficit

  • The Belt and Road Initiative is driving Malaysia's infrastructure growth. The East Coast Rail Link (ECRL) seeks to improve connectivity between Kelantan, Terengganu, and Pahang in the East Coast with Negeri Sembilan, Selangor, and Putrajaya in the West Coast. These areas currently lack complete railway connections. The ECRL is forecasted to boost Malaysia's economic growth by up to 2.7%. Furthermore, two decades after its construction, Malaysia's economic growth is expected to reach 4.6%. The ECRL project is set to finish by December 2026 and is expected to start operating in January 2027.
  • The MRT3 is the last critical route to complete the Kuala Lumpur urban rail network; the line is 50.8 km long and runs around Kuala Lumpur's outskirts. Its construction began in early 2023 and is slated for full completion by 2030, while operations for the first phase are anticipated to commence in 2028. Through East Coast Rail Link (ECRL), a double-track railway linking infrastructure project, which includes 20 stations, began in 2017, with 14 passenger stations, five combined passenger and freight stations, and one freight station.

Elimination of Diesel subsidies under discussions, in order to align retail fuel prices to align with market rates

  • Starting in June 2024, Malaysia plans to eliminate diesel subsidies, allowing retail prices to align with the market rate of MYR 3.35 (USD 0.75) per litre, marking a 55% increase from MYR 2.15 (USD 0.48). Despite potential political consequences, this change is projected to have minimal impact on the country's inflation rate. In 2023, diesel subsidies amounted to MYR 14.5 billion (USD 3.28 billion), and the government anticipates saving approximately MYR 4 billion (USD 0.90 billion) annually through this Subsidy Rationalization. Diesel subsidies in the country amount to MYR 1 billion (USD 0.22 billion) monthly, with daily losses from leaks totaling MYR 4.5 million (USD 1.02 million).
  • Diesel prices in Malaysia surged by over 50% in June 2024 as part of Prime Minister Anwar Ibrahim's efforts to reform the country's long-standing fuel subsidy system. The restructuring aimed to alleviate pressure on national finances by eliminating universal energy subsidies and focusing assistance on those most in need. This move also aims to address issues like the smuggling of subsidized diesel to neighboring countries, where it fetches higher prices.

Malaysia Road Freight Transport Industry Overview

The Malaysia Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being CJ Logistics Corporation, DHL Group, NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line, Taipanco Sdn Bhd and Tiong Nam Logistics Holdings Bhd (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 CJ Logistics Corporation
    • 6.4.2 DHL Group
    • 6.4.3 FM Global Logistics Holdings Bhd
    • 6.4.4 Gulf Agency Company (GAC)
    • 6.4.5 NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line
    • 6.4.6 Taipanco Sdn Bhd
    • 6.4.7 Tiong Nam Logistics Holdings Bhd
    • 6.4.8 Transocean Holdings Bhd
    • 6.4.9 Xin Hwa Holdings Bhd

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate