デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1692551

フランスの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

France Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 262 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
フランスの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 262 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

フランスの道路貨物輸送市場規模は2025年に679億2,000万米ドルと推定され、2030年には800億5,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは3.34%で成長する見込みです。

France Road Freight Transport-Market-IMG1

フランスのeコマース市場の急増が市場の成長を促進

  • 2023年、フランスのeコマース部門は前年比成長率7%超を記録し、2024年末には11%超の成長が予測されています。この急成長するeコマースの状況は、道路貨物サービスに対する需要の増加に拍車をかけています。このような成長は、フランスにおけるダイナミックなデジタルマーケットプレースが、経済的課題の中でも強靭であることを裏付けています。フランスのデジタルインフラの継続的な強化は、オンライン取引を合理化し、ユーザー体験を向上させています。特筆すべきは、2023年にはフランスの消費者4,000万人近くがオンライン・ショッピングに従事し、毎月平均約5件の注文があることです。
  • 今後数年間で、フランスは農業部門に年間2万人の若者を採用することを目指しており、これは現在の1万2000~1万4000人から顕著に増加します。さらに、野心的な「フランス2030」プログラムの一環として、フランス政府は農業部門に20億米ドル以上を投入しています。この投資の大部分は、フランスのアグリテック企業や新興企業に向けられています。こうした取り組みが、エンドユーザー市場を前進させる構えです。

フランスの道路貨物輸送市場の動向

フランスは道路近代化に10億6,000万米ドル、鉄道インフラに1,060億米ドルを投資し、ロジスティクス産業を後押ししています。

  • 2023年、フランスは2040年までに完了予定の1,067億4,000万米ドルの投資戦略を発表しました。政府が主導するこのイニシアティブは、国の鉄道インフラの強化と近代化に重点を置いています。この計画の中心は、パリの有名なRERシステムを模した高速通勤列車を主要都市に導入することです。この計画には、フランスの国有鉄道会社SNCF、欧州連合(EU)、地方行政当局が協力しています。
  • 2024年7月、ソラリスはフランス北部のTADAO交通網の一部であるArtois Mobilitesから、12メートルのUrbino水素バス4台を受注しました。これらのバスは2025年初頭に納入される予定で、特にランスとベスーヌ地方におけるアルトワ・モビリテの二酸化炭素排出削減の取り組みを強化します。ソラリス・ウルビーノ12水素バスは、屋根に70kWの燃料電池を搭載し、ソラリス・ハイパワー・トラクション・バッテリーによって補完され、電力需要のピーク時にさらなるサポートを提供します。

ロシア・ウクライナ戦争による燃料不足に対応するため、ロシアからフランスへのLNG供給が増加

  • 2024年7月12日に終わる週、フランスのディーゼル燃料とスーパー無鉛燃料の価格は小幅に上昇しました。ディーゼルの価格は税込みで1リットルあたり1.84米ドルでした。2024年の最初の3ヶ月間、ロシアからフランスへのLNG供給量は、2023年と比較してEUのどの国よりも増加しました。パリは2024年に入ってからロシアに6億4,049万米ドルを超えるガス供給料を支払っており、フランスに購入量を減らすよう求めています。ロシアとのガス貿易が拡大しているのは、ロシアによるウクライナ侵攻から2年が経過し、マクロン大統領がキエフを支持するためにより厳しい姿勢を取ることを目指しているためです。
  • 2027年、EUは新たな炭素価格制度、排出量取引制度2(ETS2)を導入する予定です。2023年に合意された当初、EU議員団は、CO2トン当たり48.03米ドルを上限とし、ディーゼルやガソリンの1リットル当たり推定10セントの課徴金を課すことを確約していました。

フランスの道路貨物輸送業界の概要

フランスの道路貨物輸送市場は断片化されており、この市場の主要5社はCMA CGM Group(CEVA Logisticsを含む)、Dachser、Deutsche Bahn AG(DB Schenkerを含む)、STEF Group、XPO, Inc.である(アルファベット順)。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • CMA CGM Group(including CEVA Logistics)
    • Dachser
    • Deutsche Bahn AG(including DB Schenker)
    • DHL Group
    • DSV A/S(De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • Expeditors International of Washington, Inc.
    • FM Logistics
    • Lactalis Group(including Lactalis Logistique & Transports)
    • Reyes Holdings(including Martin Brower)
    • STEF Group
    • XPO, Inc.

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場の概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92368

The France Road Freight Transport Market size is estimated at 67.92 billion USD in 2025, and is expected to reach 80.05 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 3.34% during the forecast period (2025-2030).

France Road Freight Transport - Market - IMG1

Surge in French e-commerce market propels the growth of the market

  • In 2023, France's e-commerce sector witnessed a YoY growth exceeding 7%, with projections suggesting an uptick of over 11% by the end of 2024. This burgeoning e-commerce landscape is fueling an increased demand for road freight services. Such growth underscores a dynamic digital marketplace in France, resilient even amidst economic challenges. Continuous enhancements to France's digital infrastructure are streamlining online transactions and elevating user experiences. Notably, in 2023, close to 40 million French consumers engaged in online shopping, averaging about five orders each month.
  • In the coming years, France aims to recruit 20,000 young individuals annually into its agricultural sector, marking a notable rise from the current intake of 12,000-14,000, all in a bid to enhance the industry's output. Furthermore, as part of its ambitious France 2030 program, the French government is channeling over USD 2 billion into the agricultural sector. A significant chunk of this investment is directed towards French agritech firms and startups. Such initiatives are poised to propel the end-user market forward.

France Road Freight Transport Market Trends

France is boosting its logistics industry with USD 1.06 billion investments toward road modernization and USD 106 billion towards rail infrastructure

  • In 2023, France unveiled a USD 106.74 billion investment strategy slated for completion by 2040, aligning with its commitment to slash carbon emissions. The initiative, spearheaded by the government, focuses on bolstering and modernizing the nation's rail infrastructure. Central to the plan is the introduction of high-speed commuter trains, mirroring Paris's renowned RER system, in key urban centers. Collaborating on this endeavor are France's national rail entity, SNCF, alongside the European Union and regional administrations.
  • In July 2024, Solaris secured an order from Artois Mobilites, part of the TADAO transport network in northern France, for four 12-meter Urbino hydrogen buses. These buses, slated for delivery in early 2025, will bolster Artois Mobilites' efforts to reduce carbon emissions, particularly in the Lens and Bethune regions. The Solaris Urbino 12 hydrogen buses will boast 70 kW fuel cells on their roofs and will be complemented by Solaris High Power traction batteries, providing additional support during peak electricity demand.

Increase in Russian LNG deliveries to France catering to fuel shortages caused by Russia-Ukraine war

  • For the week ending July 12, 2024, diesel and super unleaded motor fuel prices in France saw a modest uptick. Diesel was priced at USD 1.84 per liter, inclusive of all taxes. In the first three months of 2024, Russian LNG deliveries to France increased more than to any other EU country compared to 2023. Paris has paid over USD 640.49 million to Russia for gas supplies since the start of 2024, prompting calls for France to reduce its purchases. This growing gas trade with Russia occurs as Macron aims to take a tougher stance in support of Kyiv, two years after Russia's full-scale invasion of Ukraine.
  • In 2027, the EU is set to implement a new carbon pricing scheme, the Emissions Trading System 2 (ETS2), targeting CO2 emissions from buildings and road transport. Initially agreed upon in 2023, EU legislators assured that the pricing would cap at USD 48.03 per tonne of CO2, translating to an estimated 10-cent surcharge on each liter of diesel or petrol.

France Road Freight Transport Industry Overview

The France Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being CMA CGM Group (including CEVA Logistics), Dachser, Deutsche Bahn AG (including DB Schenker), STEF Group and XPO, Inc. (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 CMA CGM Group (including CEVA Logistics)
    • 6.4.2 Dachser
    • 6.4.3 Deutsche Bahn AG (including DB Schenker)
    • 6.4.4 DHL Group
    • 6.4.5 DSV A/S (De Sammensluttede Vognmaend af Air and Sea)
    • 6.4.6 Expeditors International of Washington, Inc.
    • 6.4.7 FM Logistics
    • 6.4.8 Lactalis Group (including Lactalis Logistique & Transports)
    • 6.4.9 Reyes Holdings (including Martin Brower)
    • 6.4.10 STEF Group
    • 6.4.11 XPO, Inc.

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate