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市場調査レポート
商品コード
1692040

中東の食用肉:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East Edible Meat - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 243 Pages
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2~3営業日
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中東の食用肉:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 243 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東の食用肉市場規模は2025年に305億4,000万米ドルと推定・予測され、2030年には339億8,000万米ドルに達し、予測期間(2025年~2030年)のCAGRは2.16%で成長すると予測されます。

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同地域の外国人人口の多さが各種食肉製品の需要を牽引

  • 家禽肉は中東で最も消費されている肉の種類です。同地域の鶏肉販売は2019年から2022年にかけて金額で13.96%上昇しました。すべての家禽鳥の中で、トルコ、アヒル、ガチョウに比べ、この地域では鶏肉が優勢です。さらに、いくつかの国が鶏肉生産の改善に投資しています。豚肉は中東諸国の大半でイスラム教の食事法により禁止されています。しかし、アラブ首長国連邦とバーレーンでは、イスラム教徒でなくても豚肉を食べることは違法ではないです。この2カ国は豚肉を輸入しており、認可された外食産業や小売店で販売されています。
  • その他の食肉を除けば、牛肉が予測期間中に最も速い成長を記録すると予想され、金額ベースのCAGRは2.36%です。バーレーンの一人当たり牛肉消費量は2023年に15.80kgと最も高いです。同国はニュージーランド、パキスタン、アラブ首長国連邦からの牛肉輸入に依存しています。オンライン・チャネルで入手できる生鮮肉のほとんどは、ニュージーランドのビーフ・サーロイン、トップサイド・ステーキ、シルバーサイド・ステーキです。また、過去20年間に欧米やアジア諸国からの外国人駐在員が増加したため、ハンバーガーなどの食品を含め、食の嗜好が多様化しています。同様に、赤身肉の中でもバーレーンの人々の宗教的傾向から、消費は主に牛肉が中心となっています。
  • 国別では、サウジアラビアが現在食用肉の消費量が最も多く、中東の食用肉市場における金額ベースのシェアは20.42%です。同国は食肉生産の自給自足を目指し、食肉生産施設を増強しています。例えばサウジアラビアは、2025年までに鶏肉自給率80%の達成を目指しており、鶏肉生産増強のために50億米ドルの投資を計画しています。

政府の支援と高い食肉消費量が食用肉の売上を押し上げる

  • 2022年の市場シェアはサウジアラビアが20.55%で最大。輸入への依存を減らすため、サウジアラビアは2020年から2025年にかけて食用肉の生産を促進する国家産業開発・物流プログラムを開始しました。同プログラムは、地域の食品ハブを確立することで食料安全保障を強化し、地元メーカーがあらゆる食料ニーズに対応できるようにすることを目的としています。これにより、2022年の家畜頭数は420万頭に達しました。
  • バーレーンは、2019年から2022年にかけて、食用肉の一人当たり消費量が増加し、2022年には一人当たり93.1kg超に達し、2019年から8.93kg増加したことにより、販売額が13.24%の大幅な伸びを示しました。これは、ハンバーガーやフライドチキンのような食品がバーレーンの消費者に人気となり、需要が増加したためです。食用肉市場は、主にバーレーンの消費者の宗教的志向により、鶏肉が大部分を占めています。
  • アラブ首長国連邦では鶏肉の需要が増加しています。2020年から2022年にかけて、金額ベースで6.92%の成長を記録しました。世界的に食品価格が上昇する中、アラブ首長国連邦では家禽類は比較的安価な動物性タンパク源であり続けています。1kg当たり2.6米ドルと、あらゆる食肉の中で最も安かった鶏肉価格の低下と、観光客の急増が鶏肉需要を増加させた結果です。
  • オマーンは中東で最も急成長している食用肉市場であり、予測期間中に金額ベースで2.11%のCAGRで推移すると予想されています。オマーン投資庁(Oman Investment Authority)は、自給率向上と市場拡大のため、同国の様々な食用肉プロジェクトを支援しました。これらのプロジェクトにより、同国の食肉自給率は2020年の37%から2021年には46%に達しました。大手企業は食用肉市場で成長するため、この地域のローカル市場に参入しました。

中東の食用肉市場の動向

域内のサプライチェーン未整備が牛肉生産の足かせに

  • 同地域の牛肉生産量は2022年には2021年から7.92%減少しました。サウジアラビアがこの地域の牛肉生産の主要シェアを占める。しかし、サウジアラビアでは牛肉生産が減少しています。2022年の同国の牛肉生産量は21.63%減少し、2021年の4万トンから2022年には3万1,000トンに減少しました。サウジアラビアの主要な牛肉供給源は輸入です。サウジアラビアの牛肉輸入量は、2021年と比較して2022年には1.54%増加しました。2021年にはインド、ブラジル、オーストラリアがサウジアラビアへの主な牛肉輸出国であり、インドは約2万7,000トンを輸出しています。輸入冷凍製品の最大賞味期限が変更されたことで、米国のメーカーはサウジアラビアでの売上増を期待しています。
  • カタールの牛肉生産量は指数関数的に減少しており、2022年には前年比43.74%減となりました。カタールの牛肉生産量は2021年の1,644トンから2022年には925トンに達しました。しかし、ウシのバリューチェーンは未発達であり、生きたウシは輸入され、現地で食肉処理されています。牛のような大型動物の肥育には大量の水と飼料が必要です。
  • バーレーンの生産量はこの地域で最も少ないです。しかし、2022年の牛肉生産量は3.40%増加しました。バーレーンの牛肉市場はラマダン(断食月)シーズンに大きな需要があります。自治体・農業省の畜産資源担当次官によると、同国は十分な在庫を確保するため、羊10,500頭、牛1,077頭、ラクダ40頭を含む11,611頭の家畜を輸入し、2023年のラマダン・シーズンには合計27,000頭の家畜が入手可能となります。

この地域では、高級食肉製品に対する需要が高まっています。

  • クウェートとバーレーンは湾岸地域で最も高い価格を記録しました。2022年、牛肉1kgの価格はバーレーンで4.91米ドル、クウェートで4.93米ドルであったのに対し、アラブ首長国連邦とサウジアラビアでは4米ドル以下でした。
  • 中東諸国では富裕層が多いため、高級肉への支出が多いです。過去8年間、アラブ首長国連邦(UAE)とサウジアラビアは、オーストラリアにとって最も価値のある牛肉輸出市場トップ20に常にランクインしています。2022年10月、オーストラリアの牛肉価格は2.82米ドル/1kgに達し、輸出の増加により前週比5.3%、前年同月比5.1%上昇しました。急速な都市化による経済成長の加速、可処分所得の増加、観光客の増加により、洋風外食はここ10年で急成長しました。このため、高品質の牛肉等級とカットへの需要が高まっています。
  • サウジアラビア食品医薬品局(SFDA)は、米国産チルド牛肉の賞味期限を70日から120日に拡大しました。この措置により、米国の輸出業者は海上輸送による輸送コストの削減により、1kgあたり少なくとも4米ドルのコスト削減が期待できる一方、サウジアラビアの輸入業者は米国産牛肉をより大量に購入する柔軟性を得ることができます。サウジアラビアの輸入業者が米国産牛肉を販売できる期間は、従来の規制ではわずか数週間であったが、現在は少なくとも70日間となりました。賞味期限が延びることで、直前になって急な値引き販売をする必要が最小限に抑えられるため、この余分な時間によって収益性が向上すると期待されています。

中東の食用肉産業の概要

中東の食用肉市場は細分化されており、上位5社で4.80%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Al Ain Farms, BRF S.A., Siniora Food Industries Company, Tanmiah Food Company and The Savola Group(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • 牛肉
    • マトン
    • 豚肉
    • 家禽類
  • 生産動向
    • 牛肉
    • 羊肉
    • 豚肉
    • 家禽類
  • 規制の枠組み
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • タイプ
    • 牛肉
    • マトン
    • 豚肉
    • 家禽類
    • その他の肉
  • 形態
    • 缶詰
    • 生鮮・冷蔵
    • 冷凍
    • 加工
  • 流通チャネル
    • オフ・トレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン・チャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オン・トレード
  • 国名
    • バーレーン
    • クウェート
    • オマーン
    • カタール
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • その他中東

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略的動き
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Al Ain Farms
    • Al Islami Foods
    • Americana Group
    • BRF S.A.
    • Golden Gate Meat Company
    • JBS SA
    • Najmat Taiba Foodstuff LLC
    • Qatar Meat Production Company
    • Siniora Food Industries Company
    • Sunbulah Group
    • Tanmiah Food Company
    • The Savola Group

第6章 CEOへの主な戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 90332

The Middle East Edible Meat Market size is estimated at 30.54 billion USD in 2025, and is expected to reach 33.98 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 2.16% during the forecast period (2025-2030).

Middle East Edible Meat - Market - IMG1

High ex-pat population in the region drives the demand for various meat products

  • Poultry is the most consumed meat type in the Middle East. The sales of poultry meat in the region rose by 13.96% in value from 2019 to 2022. Among all poultry birds, chicken meat dominated in the region compared to turkey, duck, and goose. Moreover, several countries are investing in improving poultry meat production. Pork is banned in the majority of Middle Eastern countries under Islamic dietary law. However, consuming pork is not illegal for non-Muslims in the UAE and Bahrain. These two countries import pork, which is sold in authorized foodservice establishments and retail outlets.
  • Apart from other meat, beef is anticipated to register the fastest growth during the forecast period, with a CAGR of 2.36% by value. Bahrain has the highest per capita beef consumption of 15.80 kg in 2023. The country relies on beef imports from New Zealand, Pakistan, and the United Arab Emirates. Most fresh meat cuts available through online channels are New Zealand's beef sirloin, topside steak, and silverside steak. The country has also seen an increase in the ex-pat population from Western and Asian nations over the last two decades, leading to a more diverse range of gastronomic preferences, including food items like hamburgers. Similarly, among red meat, consumption is primarily dominated by beef due to the religious affiliations of Bahrain's population.
  • By country, Saudi Arabia currently has the highest consumption of edible meat, with a share of 20.42%, by value, of the Middle Eastern edible meat market. The country is increasing its meat production facilities to gain self-sufficiency in meat production. For instance, Saudi Arabia plans to invest USD 5 billion to boost poultry production as the Kingdom aims to achieve a poultry meat self-sufficiency rate of 80% by 2025.

Government support and high meat consumption are boosting the sales of edible meat

  • Saudi Arabia held the largest share of the market at 20.55% in 2022. To reduce the dependency on imports, Saudi Arabia launched the National Industrial Development and Logistics Program to boost edible meat production from 2020 to 2025. It aims to reinforce food security by establishing a regional food hub to ensure that local manufacturers meet all food needs. Owing to this, the livestock population reached 4.2 million heads in 2022.
  • Bahrain observed a significant growth of 13.24% in sales value from 2019 to 2022 owing to the increased per capita consumption of edible meat, which reached over 93.1 kg per capita in 2022, a rise of 8.93 kg per capita from 2019. This was due to increased demand for foods like hamburgers and fried chicken as they became more popular with Bahraini consumers. The edible meat market is largely dominated by poultry, mainly due to the religious affiliation of Bahraini consumers.
  • The demand for poultry is rising in the United Arab Emirates. It registered a growth of 6.92% by value from 2020 to 2022. Amid increasing global food prices, poultry remains a comparatively cheap source of animal protein in the UAE. A result of lower poultry prices, which were USD 2.6 per kg, the cheapest among all types of meat, and a surge in tourism increased the demand for poultry meat.
  • Oman is the fastest-growing edible meat market in the Middle East, and it is expected to register a CAGR of 2.11% by value during the forecast period. Oman Investment Authority supported various edible meat projects in the country to increase its self-sufficiency and expand the market. These projects allowed the country to achieve meat self-sufficiency of 46% in 2021 from 37% in 2020. Major companies entered the local markets of the region to grow in the edible meat market.

Middle East Edible Meat Market Trends

Underdeveloped local supply chain in the region is a restraint to the production of beef

  • Beef production in the region declined by 7.92% in 2022 from 2021. Saudi Arabia accounted for the region's major share of beef production. However, beef production is declining in Saudi Arabia. In 2022, beef production in the country dropped by 21.63%, registering a decline from 40 thousand tons in 2021 to 31 thousand tons in 2022. Imports account for the major beef source in Saudi Arabia. The country's beef imports grew at a rate of 1.54% in 2022 compared to 2021. India, Brazil, and Australia were the major exporters of beef to Saudi Arabia in 2021, with India exporting around 27 thousand tons. With the change in the maximum shelf life of imported frozen products, manufacturers from the United States are hoping that will result in increased sales growth in the Kingdom.
  • Qatar has an exponential decline in beef production, and it had a decline of 43.74% in 2022 compared to the previous year. Qatar's beef production reached 925 tons in 2022 from 1644 tons in 2021. However, the local value chain of the bovine category is underdeveloped, and live bovine animals are imported for local slaughtering. Large amounts of water and animal feed are required for fattening large animals such as cattle.
  • Bahrain accounted for the lowest production in the region. However, the country saw growth in the production of beef by 3.40% in 2022. The beef market in Bahrain sees a huge demand during the Ramadan season. According to the Ministry of Municipalities Affairs and Agriculture Undersecretary for Animal Wealth Resources, the country imported 11,611 heads of livestock, including 10,500 heads of sheep, 1,077 heads of cattle, and 40 heads of camels, to ensure sufficient stock, bringing the total availability to 27,000 heads of livestock during the Ramadan season of 2023.

The region has observed a growing demand for premium meat products

  • Kuwait and Bahrain recorded the highest prices for essential goods in the Gulf region. In 2022, 1 kg of beef was priced at USD 4.91 in Bahrain and USD 4.93 in Kuwait, whereas in the United Arab Emirates and Saudi Arabia, it was priced below USD 4. The reliance of Gulf countries on imports for necessities, including beef and beef products, is one of the leading causes of price increases.
  • Spending on premium meat is high in Middle Eastern countries owing to their large affluent populations. For the past eight years, the United Arab Emirates (UAE) and Saudi Arabia have consistently ranked among Australia's top 20 most valuable beef export markets. In October 2022, the price of beef in Australia reached USD 2.82/1 kg, up by 5.3% week on week and 5.1% year on year (Y-o-Y), owing to rising exports. Western-style food services have grown rapidly in the last decade due to accelerated economic growth driven by rapid urbanization, rising disposable incomes, and increased tourism. This has increased demand for high-quality beef grades and cuts.
  • The Saudi Food and Drug Authority (SFDA) has expanded the shelf life for chilled beef from the United States from 70 to 120 days. This measure is expected to help US exporters save at least USD 4 per kg due to lower transportation costs using sea transportation while providing Saudi Arabian importers with the flexibility to purchase larger quantities of US beef. Instead of just a few weeks as per the prior regulation, Saudi Arabian importers now have at least 70 days to sell American beef. The extra time is expected to increase profitability since a longer shelf life minimizes the need for last-minute panic sales at steep discounts.

Middle East Edible Meat Industry Overview

The Middle East Edible Meat Market is fragmented, with the top five companies occupying 4.80%. The major players in this market are Al Ain Farms, BRF S.A., Siniora Food Industries Company, Tanmiah Food Company and The Savola Group (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Beef
    • 3.1.2 Mutton
    • 3.1.3 Pork
    • 3.1.4 Poultry
  • 3.2 Production Trends
    • 3.2.1 Beef
    • 3.2.2 Mutton
    • 3.2.3 Pork
    • 3.2.4 Poultry
  • 3.3 Regulatory Framework
    • 3.3.1 Saudi Arabia
    • 3.3.2 United Arab Emirates
  • 3.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Type
    • 4.1.1 Beef
    • 4.1.2 Mutton
    • 4.1.3 Pork
    • 4.1.4 Poultry
    • 4.1.5 Other Meat
  • 4.2 Form
    • 4.2.1 Canned
    • 4.2.2 Fresh / Chilled
    • 4.2.3 Frozen
    • 4.2.4 Processed
  • 4.3 Distribution Channel
    • 4.3.1 Off-Trade
      • 4.3.1.1 Convenience Stores
      • 4.3.1.2 Online Channel
      • 4.3.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.3.1.4 Others
    • 4.3.2 On-Trade
  • 4.4 Country
    • 4.4.1 Bahrain
    • 4.4.2 Kuwait
    • 4.4.3 Oman
    • 4.4.4 Qatar
    • 4.4.5 Saudi Arabia
    • 4.4.6 United Arab Emirates
    • 4.4.7 Rest of Middle East

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Al Ain Farms
    • 5.4.2 Al Islami Foods
    • 5.4.3 Americana Group
    • 5.4.4 BRF S.A.
    • 5.4.5 Golden Gate Meat Company
    • 5.4.6 JBS SA
    • 5.4.7 Najmat Taiba Foodstuff LLC
    • 5.4.8 Qatar Meat Production Company
    • 5.4.9 Siniora Food Industries Company
    • 5.4.10 Sunbulah Group
    • 5.4.11 Tanmiah Food Company
    • 5.4.12 The Savola Group

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR MEAT INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms