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市場調査レポート
商品コード
1690828

中東・アフリカのプラントベースミートおよび乳製品:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

MEA Plant-based Meat and Dairy Products - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 130 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカのプラントベースミートおよび乳製品:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 130 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのプラントベースミートおよび乳製品市場規模は2025年に3億2,173万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは6.44%で、2030年には4億3,955万米ドルに達すると予測されます。

中東・アフリカ Plant-based Meat and Dairy Products-Market-IMG1

中東の人々の間で従来の動物性食品・飲料製品の消費に対する懸念が高まっていることや、健康意識の高まりによるCOVID-19の流行を受けて菜食主義者の食生活が採用されていることが、この地域における肉・乳製品のプラントベース成長の原動力になると予想されました。消費者行動の変化は、動物福祉、個人の健康、持続可能性に関する関心の高まりによるところが大きいです。そのため、中東およびアフリカ市場では、さまざまな飲食品企業がプラントベースまたは菜食主義の肉・乳製品を発売しています。

肉の消費が健康に及ぼす悪影響に関する消費者の意識の高まりが、菜食主義へのシフトにつながっています。さらに、肉のような食感を持つコレステロールフリーのタンパク質の特典は、調査対象地域における植物由来の肉・乳製品の成長を促進する重要な要因のひとつです。2022年4月の世界肥満機構のデータによると、アラブ首長国連邦では男性の25%、女性の30%が肥満であり、成人の16.4%が糖尿病を患っています。そのため、同地域の市場関係者は様々なプラントベース肉・乳製品を発売しています。

中東・アフリカのプラントベースミート市場の動向

健康志向の高まりが市場の成長を支える

  • 最近では、肉や牛乳の代用品やヴィーガン製品が、その健康上の利点からこの地域で人気を集めています。これらの製品は肉や乳製品と一緒に市場に出回っているため、消費者は比較することができ、その結果、プラントベース製品の利点に対する認識が高まっています。プラントベースミートにも飽和脂肪酸は含まれるが、動物性の肉よりはるかに少ないです。
  • また、プラントベースミートには食物繊維も含まれ、タンパク質も豊富です。さらに、肥満や糖尿病といった健康への関心の高まりが、消費者をプラントベース食品に向かわせ、プラントベース食品の方が飽和脂肪酸がはるかに少ないため、健康をコントロールし、維持することを可能にしています。例えば、世界銀行のデータによると、2021年にはサウジアラビアの人口の約18.7%が糖尿病を患っていました。
  • 同様に、国際糖尿病連合(IDF)によると、2021年、南アフリカの糖尿病有病率は11.3%に達し、アフリカで最も高いです。また、同国では2021年に糖尿病が原因で推定96,000人が死亡し、糖尿病関連の医療費は1人当たり1,700米ドル、総額72億米ドルに上ると推定されています。
  • さらに、この地域の消費者は、動物福祉、環境および健康に関連する理由、機能的有効性、植物由来製品が提供する高い持続可能性の主張により、これらの肉代替製品を高く評価しており、中東・アフリカの植物由来の肉・乳製品市場を支えています。代替乳製品は製品開拓の幅が広く、市場に貢献しようとするメーカーの大きな注目を集めています。その結果、食品企業は生産を拡大し、斬新な風味や味覚プロファイルの魅力に応えるための投資を増やしています。
  • 例えば、2022年10月、シリコンバレーを拠点とするフードテック企業Change Foodsは、アラブ首長国連邦に動物性食品を使用しない乳製品工場を建設することでKhalifa Economic Zones Abu Dhabiと合意したと発表しました。この地域で起きているこのような開発は、予測期間中の市場の成長をさらに押し上げると予想されます。

アラブ首長国連邦は急成長市場

  • アラブ首長国連邦の消費者は、より清潔なライフスタイル、健康的な習慣、動物の権利に熱心であることから、同国における菜食主義の採用を検討しており、菜食主義による健康上の利点が臨床的に証明されていることから、同国における代用肉市場の成長に拍車をかけています。
  • さらに、アラブ首長国連邦では、ほとんどの店やレストランがさまざまな菜食主義者やベジタリアン向けの製品を提供しているため、人々はそれらの製品を試してみるようになり、最終的には肉食からプラントベース食品に移行するようになります。
  • 世界の他の地域からの観光客も、アラブ首長国連邦の代用肉市場の成長に貢献しています。ヴィーガンタンパク質ベースの製品に対する需要の高まりは、国内のプラントベース食品を扱う新興企業の設立や既存企業の拡大をもたらしました。
  • 例えば、2021年1月、英国を拠点とするビーガン食品ブランドVBitesは、アラブ首長国連邦での新規上場を発表し、中東に進出しました。同社は、51品目の植物由来製品の中から9品目を90店舗、アラブ首長国連邦全土のSpinney'sの店舗、ドバイのWaitroseの店舗で発売しました。同様に、アラブ首長国連邦で2021年11月に立ち上げられたビーガンスナックの新興企業Kind Lyfeは、スーパーマーケットやオンライン小売チャネルでの販売を通じて、この地域全体で人気を集めています。
  • さらに、アラブ首長国連邦の都市人口の増加は、プラントベース製品の入手を容易にし、消費者は革新的な味を提供され、最新の製品について常に十分な情報を得ることができるため、市場をさらに促進しています。
  • 例えば、世界銀行によると、2021年のアラブ首長国連邦の年間都市人口増加率は1.12%で、2019年と比較すると1.09%から増加しています。このような要因がアラブ首長国連邦の市場成長を加速させています。

中東・アフリカのプラントベースミート産業の概要

中東・アフリカにおけるプラントベース食品の成長は、消費者がそうした食品をどのように認識するかに大きく左右されます。ほとんどの場合、この分野に取り組むブランドは、若い消費者がソーシャル・メディア・プラットフォームを多用し、熱心な「アウト・オブ・ホーム」消費者であることから、若い消費者を扇動するために適切なマーケティングと広告手法を用いなければならないです。この市場で事業を展開している主要企業には、Danone SA、Beyond Meat Inc.、Al Islami Foods、Blue Diamond Growers、Saudi Dairy and Food Stuff Companyなどがあります。

これらの企業は、同地域における植物由来の食肉・乳製品需要の増加に対応するため、生産能力の拡大や製品投入の面でトップランナーとなっています。技術革新に加え、各社は特にオンライン部門(COVID-19の後)への戦略的投資にも取り組んでおり、市場で突出した地位を維持しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 健康志向の高まりが市場の成長を支える
    • コンビニエンス・シーフードに対する消費者の嗜好の高まり
  • 市場抑制要因
    • ツナ缶の品質と安全基準に対する懸念の高まり
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手・消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 製品タイプ
    • プラントベースミート
      • ハンバーガー用パテ
      • ソーセージ
      • ストリップとナゲット
      • ミートボール
      • その他のプラントベースミート
    • プラントベース乳製品
      • 牛乳
      • ヨーグルト
      • バターとチーズ
      • その他のプラントベース乳製品
  • 流通チャネル
    • ハイパーマーケット・スーパーマーケット
    • コンビニエンスストア
    • オンライン小売チャネル
    • その他の流通チャネル
  • 地域
    • 南アフリカ
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • エジプト
    • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • Danone SA
    • Beyond Meat Inc.
    • Upfield Holdings B.V
    • Saudi Dairy and Food Stuff Company
    • Rude Health
    • Blue Diamond Growers
    • Superbom Alimentos
    • Koita FZE
    • The Meatless Farm Co.
    • Al Islami Foods
    • Vbites Foods Limited

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71919

The MEA Plant-based Meat and Dairy Products Market size is estimated at USD 321.73 million in 2025, and is expected to reach USD 439.55 million by 2030, at a CAGR of 6.44% during the forecast period (2025-2030).

MEA Plant-based Meat and Dairy Products - Market - IMG1

The growing concerns among the people of the Middle East about the consumption of conventional animal-based food and beverage products and the adoption of vegan diets in the wake of the COVID-19 pandemic due to rising health awareness were expected to drive the plant-based growth of meat and dairy products in the region. The shift in consumer behavior was majorly due to the rising concerns regarding animal welfare, personal health, and sustainability. Therefore, various food and beverage companies were launching plant-based or vegan meat and dairy products in the Middle East and African markets.

The rising consumer awareness regarding the negative impact of the consumption of meat on health is leading to a shift toward a vegan diet. Additionally, the benefits of cholesterol-free protein, with a meat-like texture, are one of those key factors promoting the growth of plant-based meat and dairy products in the region studied. According to the data of the World Obesity Organization in April 2022, 25% of men and 30% of women are obese, and 16.4% of adults have diabetes in the United Arab Emirates. Therefore, the market players in the region are launching various plant-based meat and dairy products.

Middle East & Africa Plant-based Meat Market Trends

Increasing Health Concerns Are Supporting the Market's Growth

  • These days, meat and milk substitutes or vegan products are becoming more popular in the region due to their health benefits. They exist together with meat and milk products in the market, which allows consumers to compare and thus increase their awareness about the benefits of plant-based products. Though plant-based meats still contain saturated fat, they have far less saturated fat than animal meat.
  • Plant-based meats also contain some fiber and plenty of protein. Additionally, increasing health concerns like obesity and diabetes drive consumers toward plant-based diets, allowing them to control and maintain their health as plant-based products contain far less saturated fat. For instance, according to data from the World Bank, in 2021, almost 18.7% of the Saudi Arabian population had diabetes.
  • Similarly, according to the International Diabetes Federation (IDF), in 2021, the diabetes prevalence in South Africa reached 11.3%, the highest in Africa. It also claimed that the country would register an estimated 96,000 deaths due to diabetes in 2021, while the cost of diabetes-related health expenditure has risen to 1,700 USD per person, totaling an estimated 7.2 billion USD.
  • Moreover, consumers in the region appreciate these meat substitute products due to animal welfare, environmental and health-related reasons, functional efficacy, and high sustainability claims offered by plant-derived products supporting the plant-based meat and dairy market in the Middle East and Africa. Dairy alternatives hold a broad scope for product development, pulling the significant attention of manufacturers to contribute to the market. As a result, food companies are expanding their productions and increasingly investing in catering to the appeal of novel flavors and taste profiles.
  • For instance, in October 2022, the Silicon Valley-based food tech firm Change Foods announced an agreement with Khalifa Economic Zones Abu Dhabi to build an animal-free dairy plant in the United Arab Emirates. Such developments happening in the region are expected to further boost the market's growth during the forecast period.

United Arab Emirates is the Fastest Growing Market

  • Consumers in the United Arab Emirates consider the adoption of veganism in the country as they are keen on a cleaner lifestyle, healthy habits, and animal rights, fueling the growth in the meat substitute market in the country due to the clinically proven health benefits of a vegan diet.
  • Additionally, most shops and restaurants offer different vegan and vegetarian products in the United Arab Emirates, making people try those products and eventually aiding them to shift from meat to plant-based foods.
  • Tourism in the country from other parts of the world also contributes to the growth of the country's meat substitute market. The growing demand for vegan protein-based products resulted in the incorporation of more new startup plant-based food companies and the expansion of existing companies in the country.
  • For instance, in January 2021, VBites, the United Kingdom-based vegan food brand, expanded into the Middle East with new listings announced in the United Arab Emirates. The company launched nine items from its 51-strong plant-based products portfolio in 90 stores, Spinney's outlets throughout the United Arab Emirates, and Waitrose shops in Dubai. Similarly, Kind Lyfe, a new vegan snack startup launched in November 2021 in the United Arab Emirates, is gaining popularity all over the region through its sales in supermarkets and online retail channels.
  • Moreover, the increasing urban population in the country is further propelling the market as it makes the availability of plant-based products easier, and consumers are also provided with innovative flavors and are always well-informed about the latest products.
  • For instance, according to the World Bank, in 2021, the annual urban population growth in the United Arab Emirates was 1.12% which increased from 1.09% when compared to 2019. Such factors are aiding the market in the United Arab Emirates to grow faster.

Middle East & Africa Plant-based Meat Industry Overview

The growth of plant-based foods in the Middle East and Africa is highly dependent on how consumers perceive such foods. In most cases, brands working in this segment must involve apt marketing and advertising practices to instigate younger consumers since they rely heavily on social media platforms and are avid 'out-of-home' consumers. Some of the major companies which are operating in the market studied are Danone SA, Beyond Meat Inc., Al Islami Foods, Blue Diamond Growers, and Saudi Dairy and Food Stuff Company.

These companies have been the front runners in terms of expansion of their production capacity and product launches to cater to the increasing demand for plant-based meat and dairy products in the region. In addition to innovations, the companies have also been engaged in strategic investments, especially in the online sector (after the wake of COVID-19), to hold their prominent position in the market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Increasing Health Concerns are Supporting the Market's Growth
    • 4.1.2 Growing Consumer Preference for Convenience Seafood
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Rising Concern About Quality and Safety Standards of Canned Tuna
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Product Type
    • 5.1.1 Plant-Based Meat
      • 5.1.1.1 Burger Patties
      • 5.1.1.2 Sausages
      • 5.1.1.3 Strips and Nuggets
      • 5.1.1.4 Meatballs
      • 5.1.1.5 Other Plant-Based Meats
    • 5.1.2 Plant-Based Dairy
      • 5.1.2.1 Milk
      • 5.1.2.2 Yogurt
      • 5.1.2.3 Butter and Cheese
      • 5.1.2.4 Other Plant-based Dairy
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Hypermarkets/Supermarkets
    • 5.2.2 Convenience Stores
    • 5.2.3 Online Retail Channels
    • 5.2.4 Other Distribution Channels
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 South Africa
    • 5.3.2 United Arab Emirates
    • 5.3.3 Saudi Arabia
    • 5.3.4 Egypt
    • 5.3.5 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Danone SA
    • 6.3.2 Beyond Meat Inc.
    • 6.3.3 Upfield Holdings B.V
    • 6.3.4 Saudi Dairy and Food Stuff Company
    • 6.3.5 Rude Health
    • 6.3.6 Blue Diamond Growers
    • 6.3.7 Superbom Alimentos
    • 6.3.8 Koita FZE
    • 6.3.9 The Meatless Farm Co.
    • 6.3.10 Al Islami Foods
    • 6.3.11 Vbites Foods Limited

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS