![]() |
市場調査レポート
商品コード
1687856
インドの防衛:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)India Defense - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
||||||
カスタマイズ可能
適宜更新あり
|
インドの防衛:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
|
インドの防衛市場規模は2025年に184億1,000万米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは5.79%で、2030年には243億9,000万米ドルに達すると予測されています。
インドの防衛市場は近代化と自立を重視しています。政府は防衛技術の国産化、研究開発を積極的に推進しています。このアプローチは「Make in India」イニシアティブに沿ったものであり、能力を強化し輸入依存を減らすために国内外の防衛企業とのパートナーシップを促進しています。インドが必要とする軍備のほとんどは、近隣諸国との国境紛争から生じています。中国、パキスタン、バングラデシュは、多方面からインドの息の根を止める軍事行動を実行しています。さらに、中国との実質的支配線(LAC)における地上での軍事紛争やパキスタンとの同様の紛争により、インドには大口径弾薬の調達が必要となっています。ストックホルム国際平和研究所(SIPRI)の報告書(2022年)によると、インドの国防費は814億米ドルで、世界第4位です。
しかし、インド防衛市場の極めて重要な促進要因の1つは、国の防衛予算の一貫した伸びです。インド政府は2023年から2024年にかけて、新たな兵器やプラットフォームの調達に196億4,000万米ドルを確保しています。インド政府は、防衛システムの国産化「Atmanirbhar Bharat」を推進するため、防衛関連の研究開発に27億9,000万米ドルの投資を計画しています。このような投資は、予測期間中、インドの防衛市場を牽引すると予想されます。一方で、防衛技術におけるインドの国産能力は限られているため、重要な部品は海外のサプライヤーに依存せざるを得ないです。この依存はサプライチェーンに脆弱性をもたらし、安全保障や調達スケジュールに潜在的なリスクをもたらす可能性があります。こうした要因が市場の成長を阻害しています。
予測期間内にダッソー・ラファール、イリューシンIl-76(A50E)(AEW)、HAL Tejas LCA Mk1、ドルニエ228、HAL Dhruv ALH/Rudra、HAL Light Combat Helicopterなど、さまざまな航空機の納入が予測され、航空機能力の近代化に重点が置かれるようになったことが、同セグメントの成長を促進すると予想されます。インドでは、製造と運用の自立に向けた取り組みが進んでおり、地域のベンダーにとって大きなチャンスとなります。例えば、インドは現在AMCAプロジェクトに取り組んでいます。この航空機の初飛行は2025年から2026年にかけて行われる見込みで、2030年までに全生産が行われる可能性があります。
2023年2月、HALはインド軍向けに13トンクラスの新型ヘリコプターの開発に携わっていると発表しました。この国産中型ヘリコプターは、同クラスの輸入品に取って代わる可能性があります。必要な投資規模を考慮すると、このプログラムはインドがこれまでに試みたヘリコプター設計の中で最も大規模なものになるかもしれないです。さらに、テージャスMk2の開発は2023年に開始され、2026年に量産が開始される予定です。IAFは、推定180億~200億米ドルに相当する114機の中型マルチロール戦闘機(MMRCA)2.0の長期延期要求を継続する計画に取り組んでいます。IAFはまた、防空能力の開発にも力を入れており、国産および外国製のシステムを調達して関連能力の開発に投資しています。現在進行中の注目すべきプログラムには、Akash SAM、S-400、IAI MRSAMなどがあります。このようなプログラムは、予測期間中、このセグメントの成長を促進すると予想されます。
国防の重要な要素であるインド海軍は、国の海洋権益を守る手ごわい艦船の数々を誇っています。海軍の主な目的は、国の海上国境を守り、国の領土、国民、海軍の利益に対する脅威や侵略を、戦争と平時の両方で検知することです。同国の国防費は毎年増加しており、この分野の需要を牽引しています。例えば、2022年の同国の国防費は814億米ドルで、2021年と比較して7%の伸びでした。
インド海軍は181隻の水上艦艇(フリゲート、空母、駆逐艦、哨戒艦、コルベット)と18隻の潜水艦を保有しています。この活発な海軍艦隊とは別に、インド海軍は、個々の艦艇で使用できるクリップオン・スーツの導入のほか、軍艦を保護するための無人艦艇や水中システムの調達など、革新的な解決策も模索しています。例えば、2024年2月、インド海軍は初の調査船である大型(SVL)艦INS Sandhayakを就役させました。この船は、港湾、航路、水路、沿岸域、深海の包括的な水路調査を行うために設計されています。その主な目的は、安全な海上航行を促進することです。2023年11月、インド海軍は、約67隻の艦船が建設中であり、Make in Indiaイニシアチブの下で開発が進められていると発表しました。このような開発は、予測期間中、インドにおけるこのセグメントの需要を促進すると予想されます。
インドの防衛市場は半固定的で、少数のOEMが大きなシェアを占めています。Bharat Electronics Limited(BEL)、Hindustan Aeronautics Limited(HAL)、Defense Research and Development Organisation(DRDO)、Rostec、Airbus SEなどが市場の主要企業です。インド政府によって開始されたMake in Indiaイニシアチブは、外国メーカーと地元メーカーとの間にいくつかのパートナーシップを推進しました。技術移転(ToT)協定としてのインド企業と国際企業との提携も、インド複合企業の現在の能力を向上させると予想されます。
例えば、ヒンドゥーヤ・グループ、アショク・レイランド、エルビット・システムズ社との提携、タタ・モーターズとバーラト・フォージ社、ゼネラル・ダイナミクス社との軍用車両に関する提携、インドとロシアとのフリゲート艦とAK-203アサルト・ライフルに関する提携、ボーイングとHAL、マヒンドラ社とのF/A-18スーパーホーネット戦闘機生産に関する提携などは、最近の重要な提携の一部です。インドは製造能力の開発にも取り組んでおり、防衛装備品の輸入依存度を下げるため、国産化できる防衛装備品の製品範囲の拡大に注力しています。また、複数の公的企業が新たな国産技術を開発しており、予測期間中に地元企業の市場シェアが高まると予想されます。
The India Defense Market size is estimated at USD 18.41 billion in 2025, and is expected to reach USD 24.39 billion by 2030, at a CAGR of 5.79% during the forecast period (2025-2030).
The Indian defense market has a strong emphasis on modernization and self-reliance. The government has actively promoted indigenous production, research, and development in defense technologies. This approach aligns with the "Make in India" initiative, fostering partnerships with domestic and international defense companies to enhance capabilities and reduce import dependency. Most of India's need for military equipment arises from its border conflicts with neighboring countries. China, Pakistan, and Bangladesh have executed military actions to choke India from multiple directions. Moreover, the on-ground military dispute at the line of actual control (LAC) with China and a similar conflict with Pakistan have necessitated procuring large-caliber munition for India. The Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI) report 2022 stated that India was the fourth largest defense spender in the world, with a defense of USD 81.4 billion.
However, one of the pivotal drivers of the Indian defense market is the consistent growth in the nation's defense budget. The Government of India has set aside USD 19.64 billion to procure new weapons and platforms for 2023-2024. The Indian government has planned to invest USD 2.79 billion in defense-related research and development to promote "Atmanirbhar Bharat" indigenous manufacturing of defense systems. Such investments are expected to drive the defense market in India during the forecast period. On the other hand, India's limited indigenous capabilities in defense technology necessitate reliance on foreign suppliers for critical components. This reliance can create vulnerabilities in the supply chain, posing potential risks to security and procurement timelines. Such factors hamper the market growth.
The increased focus on the modernization of aircraft capabilities with the projected deliveries of various aircraft, including the Dassault Rafale, Ilyushin Il-76 (A50E) (AEW), HAL Tejas LCA Mk1, Dornier 228, HAL Dhruv ALH/Rudra, and HAL Light Combat Helicopter within the forecast period, are expected to drive the growth of the segment. India's increasing efforts toward self-reliance in manufacturing and operations will create significant opportunities for regional vendors. For instance, India is currently working on its AMCA project. The aircraft's first flight is expected from 2025 to 2026, while total production may occur by 2030.
In February 2023, HAL announced that it was involved in developing a new 13-ton-class helicopter for the Indian Armed Forces. The indigenous medium-lift helicopter may replace all imports in the class for the armed forces. Considering the scale of investments needed, this program may be the most extensive helicopter design attempted by India so far. In addition, the development of the Tejas Mk 2 started in 2023, with the series production to begin in 2026. The IAF is working on plans to continue the long-deferred requirement for 114 Medium Multi-role Combat Aircraft (MMRCA) 2.0 deal, worth an estimated USD 18-20 billion. The IAF also focuses on developing its air defense capabilities and has invested in developing related capabilities by procuring indigenous and foreign-made systems. Some notable ongoing programs include Akash SAM, S-400, and IAI MRSAM. Such programs are expected to drive the segment's growth during the forecast period.
Indian Navy, a vital component of the nation's defense, boasts an array of formidable vessels safeguarding the country's maritime interests. The primary objective of the navy is to protect the country's maritime borders and detect any threats or aggression against the nation's territory, people, or naval interests, both in war and peace. The country's annual rising defense expenditure drives demand for this segment. For instance, in 2022, the country's defense spending was USD 81.4 billion, a growth of 7% compared to 2021.
The Indian Navy has 181 surface vessels (frigates, aircraft carriers, destroyers, patrol vessels, and corvettes) and 18 submarines. Apart from this active naval fleet, the Indian Navy is also exploring innovative solutions such as the procurement of unmanned vessels and underwater systems to protect warships, besides the induction of clip-on suites that can be used by individual vessels. For instance, in February 2024, the Indian Navy commissioned its first survey vessel, a large (SVL) ship, INS Sandhayak. The ship has been designed to perform comprehensive hydrographic surveys of ports, harbors, navigational routes and channels, coastal areas, and deep seas. Its primary objective is to facilitate safe marine navigation. In November 2023, the Indian Navy announced that approximately 67 ships are under construction and are being developed under the Make in India initiative. Such developments are expected to drive the demand for this segment in India during the forecast period.
The Indian defense market is semi-consolidated, with a few OEMs holding significant shares in the market. Bharat Electronics Limited (BEL), Hindustan Aeronautics Limited (HAL), Defense Research and Development Organisation (DRDO), Rostec, and Airbus SE are some of the major players in the market. The Make in India initiative, launched by the Indian government, has propelled several partnerships between foreign and local manufacturers. Partnerships between Indian companies and their international counterparts as a transfer of technology (ToT) agreement are also anticipated to improve the current capabilities of the Indian conglomerates.
For instance, the collaboration between Hinduja Group, Ashok Leyland, and Elbit Systems Ltd, Tata Motors with Bharat Forge and General Dynamics for military vehicles, the partnership between India and Russia for Frigates and AK-203 Assault Rifles, and Boeing's partnership with HAL and Mahindra for the production of F/A-18 Super Hornet fighters are some of the significant alliances in the recent past. India is also trying to develop its manufacturing capabilities and focusing on expanding the product range of the defense equipment that it can produce locally, thereby reducing its dependency on the import of defense equipment. Also, several public firms are developing new indigenous technologies, which are expected to enhance the market share of the local players during the forecast period.