デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1643158

欧州のMOOC:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe MOOC - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=145.12円
欧州のMOOC:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

欧州のMOOCの市場規模は2025年に52億2,000万米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは37.3%で、2030年には254億6,000万米ドルに達すると予測されています。

Europe MOOC-Market-IMG1

オンライン教育プラットフォームがAIや機械学習技術を利用して個別学習体験を提供するようになり、個別化学習や適応学習への傾向が強まっています。

主なハイライト

  • MOOCプラットフォームは、修士レベルのプログラムだけでなく資格取得コースなど、さまざまなコースを提供する欧州の複数の大学、学校、その他の公的機関や営利団体によって広く利用されています。例えば、2022年4月には、欧州の7大学がEUNICEパートナーシップの下、世界・スタディーズに関する革新的なMOOCを開始する計画を発表しました。
  • 大規模公開オンラインコース(MOOC)は、高等教育における学習方法として人気が高まっています。欧州のMOOCコンソーシアム(EMC)は、こうしたMOOCやその他の欧州のオンライン教育の進歩に関する話題の推進を支援しています。EMCは、大学内でデジタル学習とMOOCの利用を促進するためのイニシアチブを構築し、教育機関がこれらの実践をビジネスモデルに統合するために必要なツールを提供しています。その結果、より多くの大学やその他の教育機関がMOOCを利用して、継続教育や継続的専門能力開発プログラムの構成要素として、あるいは学部や大学院の学位のカリキュラムの一部として、オープン教育を提供しています。
  • さらに、技術の進歩、消費者や企業の要求の変化、コスト削減や収益化の可能性などが、MOOCの普及に寄与しています。大規模公開オンライン講座(MOOC)は近年、メディア、企業、学術界から大きな注目を集めています。
  • さらに、欧州におけるMOOCイニシアチブの成長は、単位授与、インフラ、ビジネスモデルに関する懸念、そして最後に、地域の文化的背景、特定の教育ニーズ、ギャップ、必要性への適切な適応の問題など、いくつかの重大な問題と関連しています。
  • しかし、オンラインコースを作成するための高額な費用や、採用されたMOOCプラットフォームに関連する支出に加え、一部のスタッフのデジタルスキルの必要性など、トレーニングや教育のツールとしてMOOCを利用するには大きなハードルがあると主張する組織もあった。自己学習ルートの方針や、MOOCは主要なビジネスコンピテンシーではなく、流行のトピックに効果的に役立つという考え方が、MOOCを制作・提供する大学の成長を妨げています。参加者の多くは、守秘義務への懸念も障害として挙げています。
  • COVID-19の流行の間、業界垂直型の大規模オープン・オンライン・コース(MOOC)が開発されたことは、大規模オープン・オンライン・コース(MOOC)市場に好影響を与えました。転職、補助的学習、企業のeラーニングや研修、職業能力開発、大学進学準備など、さまざまな目的でのMOOCの利用が増加しました。パンデミック後の環境では、様々なメディアプラットフォームの消費者利用の急増により、放送・メディア技術市場は急速な拡大が予想されます。

欧州のMOOC市場動向

スケーラブルな学習プラットフォームへの需要の高まり

  • スケーラブルな学習とは、単に書籍やeラーニングコース、動画視聴数を増やすことだけではないです。スケーラブルな学習には、新しい情報を収集し、吸収し、全社に広めるための体系的なアプローチが必要です。ラーニングをスケールアップできる組織は、変化に適応し、破壊を乗り越えてイノベーションを起こすのに適しています。企業ができる最も重要なことの1つは、拡張可能な学習計画を策定することであり、これが予測期間における主要な競争優位性となります。
  • 事業の成長と並行して遠隔ラーニング・プラットフォームを拡張することが、その拡張性を構成します。それは、より多くの人員のトレーニング、より多くのトレーニング・リソースの提供、より大量のデータの処理など、変化するビジネス要件に適応する能力です。
  • さらに、欧州のeラーニング市場シェアの拡大は、学習管理システム(LMS)ソリューションによって支えられています。教育にLMSシステムを採用する主な利点は、エンドユーザーが複数の外部ドライブに依存するのではなく、すべての学習リソースを一元管理できる集中型プラットフォームとして機能することです。
  • さらに、eラーニング・コンテンツ・サプライヤーの拡大は、欧州市場の見通しを改善すると思われます。COVID-19の流行は、学術的・専門的なトレーナーにオンライン・トレーニングや教育プログラムを立ち上げさせました。確かなeラーニング・プラットフォームへの要求が急速に拡大する中で、同様の資格を持つコンテンツ・サプライヤーの必要性が高まっています。
  • Eurostatによると、2022年、オンラインコース(科目は問わない)を受講しているユーザーの割合は、オランダの35.33%が最も高く、次いでフィンランドの30.66%でした。EU27カ国は、オンラインコースにアクセスする個人全体の16.42%でした。このような大きな数値は、市場関係者が、かなりの範囲の顧客を欧州の学問にアクセスさせるための投資を増やす原動力となると思われます。

著しい成長を遂げる英国市場

  • 英国の大学は、高等教育の体験に大きなダメージを与えた遠隔教育への制約や強制的な移行から移行する中で、オンライン教育についてより戦略的に考えている傾向がますます明らかになってきています。
  • MOOCプラットフォームと連携して行われる学位取得のためのサンプルコースとして、MOOCは主に、より戦略的な目的で利用されています。このような協力関係から投資効果を期待する教育機関は、したがって、学位やマイクロクレデンシャルのような、単位を取得できる、より高価なサービスを提供しなければならないです。
  • MOOCプラットフォーム契約のこのような理由は、ブランド認知や評判に関して、むしろ不規則かもしれないです。英国のいくつかの教育機関は、努力をすればオンライン教育市場で競争できるだけの強いブランド力を持っています。しかし、そのことに気づいていなかったり、そのためのリソースが不足していたりするところが多いです。
  • 重要なパートナーシップを通じて同国でのブランドプレゼンスを高めている組織は少なく、予測期間中の市場成長率は大幅に上昇すると予想されます。例えば、2022年9月、ロンドン大学のメンバーであるロンドン・スクール・オブ・エコノミクス・アンド・ポリティカル・サイエンス(LSE)は、2U, Inc.の世界のオンライン学習プラットフォームであるedXにおいて、統計学基礎と数学の最初の2つのMicroBachelors(R)プログラムと、最初のMassive Open Online CourseであるAnイントロダクション to Pre-University Mathematicsを開始したと発表しました。LSEは、2Uとの学位提携を拡大し、学生に完全なオンライン学士号取得に向けた柔軟でスタッキング可能な経路を提供するedXマイクロクレデンシャルのセットを導入した最初の教育機関の一つであると述べた。
  • さらに、HESAによると、2021/22年、イングランドの高等教育機関では、EU圏内で21,120人の学習者が通信教育を受けました。一方、EU域外では91,785人の学習者が遠隔学習モードで登録されています。このようなオンライン学習動向の拡大は、予測期間中の市場成長を促進すると思われます。

欧州のMOOC産業概要

欧州のMOOC市場は、多くの著名なプレーヤーが存在するため、適度に統合されています。主要なプレーヤーは、競合の一歩先を行くために、製品の革新やパートナーシップなどの戦略を採用しています。市場に参入しているプレーヤーには、Coursera、FutureLearn、OpenupEd、Miriadaxなどがあります。

2022年12月、オランダを拠点とする世界高等教育プラットフォームの世界・ユニバーシティ・システムズ(GUS)は、デジタル学習プラットフォームのフューチャーラーンを買収しました。世界・ユニバーシティ・システムズ(GUS)は、FutureLearnの製品ラインを多様化し、学生をコンテンツ、認定、指導、キャリアの機会につなげるため、同社のAI主導のキャリア管理ソリューションへのアクセスをFutureLearnに付与します。

2022年7月、IE大学のCourseraのMassive Open Online Coursesは、100万人以上の受講生(MOOC)を突破したと発表しました。IE大学は、Courseraの受講者数が100万人を突破した欧州の5大学のうちの1校となった。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の市場への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 拡張可能な学習プラットフォームへの需要の高まり
    • 多様なコースの提供
  • 市場抑制要因
    • 地域における修了率の低さ
    • 運用上の問題
  • 欧州における主な導入動向と好まれるコーストピックの分析
  • 欧州におけるMOOCを推進する連邦政府のイニシアチブと作業部会
  • 欧州におけるXMOOCとCMOOCの分析
  • 欧州におけるMOOCの進化

第6章 市場セグメンテーション

  • テーマ別
    • テクノロジー
    • ビジネス
    • 科学
    • その他のテーマ
  • 国別
    • 英国
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • スペイン
    • オランダ
    • その他欧州

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Coursera Inc.
    • FutureLearn Limited(Global University Systems(GUS))
    • OpenupEd
    • Miriadax
    • Desire2Learn Corporation
    • Federia
    • Kandenze.com
    • Simplilearn
    • Udemy, Inc.
    • Pluralsight Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 70086

The Europe MOOC Market size is estimated at USD 5.22 billion in 2025, and is expected to reach USD 25.46 billion by 2030, at a CAGR of 37.3% during the forecast period (2025-2030).

Europe MOOC - Market - IMG1

As online education platforms use AI and machine learning technology to provide individualized learning experiences, there is an increasing trend toward personalized and adaptive learning.

Key Highlights

  • The MOOC platform is widely used by several European universities, schools, and other public and commercial organizations that offer a variety of courses, including Master's-level programs as well as certification courses. For instance, in April 2022, seven European Universities announced plans to begin an Innovative MOOC on Global Studies under the EUNICE partnership.
  • Massive open online courses (MOOCs) are becoming increasingly popular as a learning method in higher education. The European MOOC Consortium (EMC) is helping to drive the conversation around these and other European online education advancements. EMC creates initiatives to promote digital learning and MOOC usage within universities and gives institutions the tools they need to integrate these practices into their business models. As a result, more colleges and other educational institutions use MOOCs to offer open education as a component of their continuing education and continuing professional development programs or as part of the curriculum for undergraduate and graduate degrees.
  • Further, technology advancements, shifting consumer and company demands, and the potential to cut costs and make money have all contributed to the proliferation of MOOCs. Massive Open Online Courses (MOOCs) have significantly gained a lot of media, corporate, and academic attention in recent years.
  • Moreover, the growth of MOOC initiatives in Europe is related to several critical issues, including credit-awarding, infrastructure, and business model concerns, as well as, last but not least, the issue of appropriate adaptation to the local cultural context, specific educational needs, gaps, and necessities.
  • However, several organizations claimed that in addition to the high cost of creating online courses and the expenditures associated with the MOOC platform employed, there are also significant hurdles to using MOOCs as a tool for training and education, including the need for digital skills among some staff members. Self-directed learning route policies and the notion that MOOCs effectively serve trendy topics rather than key business competencies are hindering the growth of universities producing and delivering MOOCs. Many of the participants also cited confidentiality concerns as a hindrance.
  • The development of industry-vertical massive open online courses (MOOCs) during the COVID-19 epidemic had a favorable effect on the massive open online course (MOOC) market. A rise in the use of MOOCs for various objectives, including job change, supplemental learning, corporate eLearning and training, professional development, and college preparation, among others, was observed. In the post-pandemic environment, due to the surge in consumer usage of various media platforms, the market for broadcast and media technologies is anticipated to experience rapid expansion.

Europe MOOC Market Trends

Increasing demand for scalable learning platform

  • Scalable learning encompasses more than merely increasing the number of books, e-learning courses, and video views. Scalable learning necessitates a systematic approach to gathering, assimilating, and disseminating new information across the company. An organization that can scale learning would be better equipped to adapt to change and innovate through disruption. One of the most important things a business can do is to create a scalable learning plan, as this would be their primary competitive advantage in the forecast period.
  • The expansion of a remote learning platform parallel to the growth of the business constitutes its scalability. It is the capacity to adapt to shifting business requirements, such as training more personnel, providing more training resources, and handling more significant amounts of data.
  • Moreover, the expansion of Europe's e-learning market share would be supported by Learning Management System (LMS) solutions. The primary benefit of employing LMS systems in education is that they may function as a centralized platform to support end-users in centralizing all of their learning resources rather than relying on several external drives.
  • Further, the expansion of e-learning content suppliers would improve the outlook for the European market. The COVID-19 epidemic has compelled academic and professional trainers to launch online training and education programs. The need to have similarly qualified content suppliers is increasing, even as the requirement for solid e-learning platforms is expanding rapidly.
  • According to Eurostat, in 2022, the rate of users doing an online course (of any subject) was reported to be highest in the Netherlands, with 35.33% of total individuals, followed by Finland, with 30.66%. The EU-27 countries totaled 16.42% of total individuals accessing online courses. Such significant values would drive the market players to increase investments in driving a considerable range of customers to access European studies.

United Kingdom to Witness Significant Growth in the Market

  • The trend is becoming more and more evident that United Kingdom universities are thinking much more strategically about online education as the institutions transition from a period of constraints and forced migrations to remote teaching that have significantly damaged the higher education experience.
  • As sampler courses for degrees that are given in collaboration with MOOC platforms, MOOCs are mainly used for more strategic purposes. Any institution expecting a return on investment from these collaborations must thus provide credit-bearing, more expensive services, such as degrees and micro-credentials.
  • This reason for MOOC platform agreements may be rather irregular regarding brand recognition or reputation. Several United Kingdom institutions have a strong enough brand to compete in the online education market if they make an effort to do so. Still, many are unaware of this or lack the resources to do so correctly.
  • Few organizations are increasing their brand presence in the country through significant partnerships, which are anticipated to increase the market growth significantly during the forecast period. For instance, in September 2022, A member of the University of London, the London School of Economics and Political Science (LSE) announced the launch of its first two MicroBachelors(R) programs in Statistics Fundamentals and Mathematics, as well as its first Massive Open Online Course, An Introduction to Pre-University Mathematics, on edX, a global online learning platform from 2U, Inc. LSE, mentioned that it is one of the first institutions to broaden its degree relationship with 2U to introduce a set of edX micro-credentials that offer students a flexible, stacking pathway towards earning a fully online undergraduate education.
  • Furthermore, according to HESA, in 2021/22, the England HE provider recorded 21,120 learners in the distance learning mode within the EU region. While 91,785 learners were recorded outside the EU region registered in distance learning mode. Such growing online learning trends would drive market growth during the forecast period.

Europe MOOC Industry Overview

The European MOOC market is moderately consolidated due to the presence of many prominent players in the market. The key players are adopting strategies, such as product innovation and partnerships, to stay ahead of the competition. Some of the players in the market are Coursera, FutureLearn, OpenupEd, and Miriadax.

In December 2022, Global University Systems (GUS), a global higher education platform based in the Netherlands, acquired the digital learning platform FutureLearn. Global University Systems (GUS) would grant FutureLearn access to its AI-driven career management solution to diversify FutureLearn's product line and connect students to content, accreditation, mentorship, and career opportunities.

In July 2022, Coursera's Massive Open Online Courses at IE University announced that it had surpassed more than a million students (MOOCs). IE University is now one of the five European universities that have exceeded the milestone of one million Coursera enrollments.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing demand for scalable learning platform
    • 5.1.2 Availability of wider varieties of courses across streams
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Low Completion Rates in the Region
    • 5.2.2 Operational issues
  • 5.3 Analysis of the key adoption trends and preferred course topics in Europe
  • 5.4 Federal Initiatives and Working Groups promoting MOOC in Europe
  • 5.5 Analysis of XMOOC and CMOOC in Europe
  • 5.6 Evolution of MOOC in Europe

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Subject
    • 6.1.1 Technology
    • 6.1.2 Business
    • 6.1.3 Science
    • 6.1.4 Other Subjects
  • 6.2 By Country
    • 6.2.1 United Kingdom
    • 6.2.2 France
    • 6.2.3 Germany
    • 6.2.4 Italy
    • 6.2.5 Spain
    • 6.2.6 Netherlands
    • 6.2.7 Rest of Europe

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Coursera Inc.
    • 7.1.2 FutureLearn Limited (Global University Systems (GUS))
    • 7.1.3 OpenupEd
    • 7.1.4 Miriadax
    • 7.1.5 Desire2Learn Corporation
    • 7.1.6 Federia
    • 7.1.7 Kandenze.com
    • 7.1.8 Simplilearn
    • 7.1.9 Udemy, Inc.
    • 7.1.10 Pluralsight Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET