デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1716595

大規模公開オンライン講座市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測

Massive Open Online Courses (MOOCs) Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034


出版日
ページ情報
英文 200 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=147.28円
大規模公開オンライン講座市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測
出版日: 2025年03月10日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 200 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

世界の大規模公開オンライン講座市場は、2024年に260億米ドルと評価され、2025年から2034年にかけて39.3%という驚異的なCAGRで成長すると予測されています。

デジタルトランスフォーメーションが産業の形を変え続ける中、インターネットの普及率の上昇と利用しやすい教育への需要の高まりが、世界中でMOOCの急速な拡大に拍車をかけています。インターネット・ユーザーの増加とモバイル機器の普及が進む中、MOOCは、地理的・経済的な制約を受けずに質の高い教育を求める何百万もの人々にとって、最適なソリューションとなっています。多忙な生活に合った、柔軟で手頃な価格の、キャリアに関連したコースを求めて、オンライン学習プラットフォームを利用する人が増えています。

Massive Open Online Courses(MOOCs)Market-IMG1

企業もまた、従業員のスキルアップの重要な要素としてMOOCを採用し、こうしたプラットフォームを活用して従業員を効率的かつ大規模に訓練しています。世界の労働力がテクノロジーに精通するにつれ、オンデマンド学習の魅力が、テクノロジー、ビジネス管理、ヘルスケア、クリエイティブ産業など、さまざまな分野でMOOCの受講を促進することになると思われます。大学、教育機関、MOOCプロバイダー間の協力関係の拡大は、現代の学習者の進化するニーズを満たすように設計された高品質のコンテンツの開発につながっています。パーソナライズされた学習経路、リアルタイムの評価、インタラクティブなコース形式への注目が高まっていることも市場の成長に寄与しており、MOOCは個人の学習者にとっても、人材開拓を目指す組織にとっても強力なツールとなっています。

市場範囲
開始年 2024
予測年 2025-2034
開始金額 260億米ドル
予測金額 6,843億米ドル
CAGR 39.3%

MOOCは、キャリアアップ、大学進学準備、企業研修、自己成長など、さまざまなニーズに応える幅広い学習機会を提供しています。これらのプラットフォームは、学習者がスキルをアップグレードし、一流機関から認定された資格を取得するための柔軟で手頃なオプションを提供しています。教育への障壁を取り除くことで、MOOCはインターネット接続さえあれば誰でも質の高い学術コンテンツにアクセスできるようにし、教室での学習に伴う従来の制限を取り払う。

MOOCは一般に、大きく2つのタイプに分類される:XMOOC(eXtended Massive Open Online Course)とCMOOC(Connectivist Massive Open Online Course)です。CMOOC分野は大幅な成長が見込まれており、予測期間中に43.3%のCAGRで堅調に拡大すると予測されています。この成長は、学習者の間で、自分のペースで、インタラクティブで、協力的な学習環境に対する嗜好が高まっていることを反映しています。CMOOCは、参加者が洞察力を提供し、仲間との議論に参加し、知識を共同創造することを可能にし、よりダイナミックで参加型の学習体験をサポートします。そのオープンエンドな構造により、パーソナライズされた社会的に魅力的な教育体験を求める学習者が増加しています。

市場はコースのカテゴリーによっても細分化されており、サーティフィケートコース、プロフェッショナルコース、学位プログラム、修士プログラムが主な提供コースとなっています。このうち、サーティフィケートおよびプロフェッショナルコース分野は、急速に変化する業界の需要に対応する短期的なスキル別資格の人気の高まりにより、2034年までのCAGRが41.8%で成長すると予測されています。企業が継続的な学習と専門能力開発を重視する中、従業員は、新興国市場で競争力を維持するための的を絞ったコースを選ぶようになっています。

米国の大規模公開オンライン講座(MOOCs)市場だけでも、2024年には68億米ドルと評価され、世界市場のフロントランナーとしての地位を維持しています。政府の強力なイニシアチブとデジタル学習ツールの広範な導入に支えられた同国のオンライン教育への強力な軸足が、引き続き市場成長を牽引しています。米国が教育アクセスの拡大と労働力のスキルアップに注力する中、MOOCは多様な学習者に柔軟で質の高い学習体験を提供する上で重要な役割を果たしています。

目次

第1章 調査手法と調査範囲

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 業界洞察

  • エコシステム分析
  • 業界への影響要因
    • 促進要因
      • 手頃な価格で利用しやすいオンライン教育への需要の高まり
      • インターネットへのアクセスの増加
      • デジタル技術動向の増加
      • オンライン学習に対する政府や機関の支援の増加
      • 資格・学位プログラムの人気の高まり
    • 業界の潜在的リスク&課題
      • 学習意欲の低下と退学率の高さ
      • 品質管理と認定に関する懸念
  • 成長可能性分析
  • 規制状況
  • 技術情勢
  • 今後の市場動向
  • ギャップ分析
  • ポーター分析
  • PESTEL分析

第4章 競合情勢

  • イントロダクション
  • 企業シェア分析
  • 主要市場プレーヤーの競合分析
  • 競合のポジショニングマトリックス
  • 戦略ダッシュボード

第5章 市場推計・予測:コースタイプ別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • XMOOC(拡張型大規模オンラインコース)
  • CMOOC(コネクティビスト大規模公開オンラインコース)

第6章 市場推計・予測:コースカテゴリ別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • サーティフィケート&プロフェッショナルコース
  • 学位・修士課程

第7章 市場推計・予測:ビジネスモデル別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • フリーミアムモデル
  • サブスクリプションモデル
  • ペイパーコースモデル
  • 政府/非営利団体出資

第8章 市場推計・予測:分野別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • ビジネス・マネジメント
  • コンピューターサイエンスとプログラミング
  • 科学
  • 人文科学
  • 社会科学
  • 健康・医学
  • 教育
  • 工学
  • 芸術とデザイン
  • 数学
  • その他

第9章 市場推計・予測:サービスプロバイダタイプ別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 大学系プラットフォーム
  • 非公開Edtech会社
  • 非営利・政府支援型プラットフォーム
  • 企業主導型学習プラットフォーム

第10章 市場推計・予測:配信モード別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 自習型
  • インストラクター主導型

第11章 市場推計・予測:言語別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 英語
  • スペイン語
  • 北京語
  • その他

第12章 市場推計・予測:最終用途/学習者別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 個人
    • 高校生
    • 大学生
    • 大学院生
    • 生涯学習者
  • 企業/法人
    • 中小企業(SME)
    • 大企業
  • 教育機関

第13章 市場推計・予測:地域別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 北米
    • 米国
    • カナダ
  • 欧州
    • ドイツ
    • 英国
    • フランス
    • スペイン
    • イタリア
    • オランダ
  • アジア太平洋
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • オーストラリア
    • 韓国
  • ラテンアメリカ
    • ブラジル
    • メキシコ
    • アルゼンチン
  • 中東・アフリカ
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ
    • アラブ首長国連邦

第14章 企業プロファイル

  • Alison
  • Canvas Network
  • Coursera
  • EduOpen
  • edX
  • France Universite Numérique
  • FutureLearn Ltd.
  • Khan Academy
  • Miriadax
  • OpenClassrooms
  • OpenEdu
  • OpenLearning
  • Swayam
  • ThaiMOOC
  • Udacity
  • Udemy
目次
Product Code: 10463

The Global Massive Open Online Courses Market was valued at USD 26 billion in 2024 and is projected to grow at an impressive CAGR of 39.3% between 2025 and 2034. As digital transformation continues to reshape industries, the increasing penetration of the internet and growing demand for accessible education are fueling the rapid expansion of MOOCs worldwide. With rising numbers of internet users and growing adoption of mobile devices, MOOCs have become a go-to solution for millions seeking quality education without geographical or financial constraints. More people are turning to online learning platforms as they seek flexible, affordable, and career-relevant courses that fit into their busy lives.

Massive Open Online Courses (MOOCs) Market - IMG1

Companies are also adopting MOOCs as a key component of workforce upskilling, leveraging these platforms to train employees efficiently and at scale. As the global workforce becomes more tech-savvy, the appeal of on-demand learning is set to drive MOOC enrollments across various sectors, including technology, business management, healthcare, and creative industries. The growing collaboration between universities, educational institutions, and MOOC providers is leading to the development of high-quality content designed to meet the evolving needs of modern learners. The increasing focus on personalized learning pathways, real-time assessments, and interactive course formats is also contributing to market growth, making MOOCs a powerful tool for both individual learners and organizations aiming for talent development.

Market Scope
Start Year2024
Forecast Year2025-2034
Start Value$26 Billion
Forecast Value$684.3 Billion
CAGR39.3%

MOOCs offer a wide range of learning opportunities that cater to various needs, including career advancement, college preparation, corporate training, and personal growth. These platforms provide flexible and affordable options for learners to upgrade their skills and gain recognized credentials from prestigious institutions. By removing barriers to education, MOOCs enable anyone with an internet connection to access high-quality academic content, breaking down traditional limitations associated with classroom learning.

MOOCs are generally categorized into two main types: XMOOC (eXtended Massive Open Online Course) and CMOOC (Connectivist Massive Open Online Course). The CMOOC segment is expected to witness substantial growth, projected to expand at a robust CAGR of 43.3% during the forecast period. This growth reflects a rising preference among learners for self-paced, interactive, and collaborative learning environments. CMOOCs allow participants to contribute insights, engage in peer discussions, and co-create knowledge, supporting a more dynamic and participatory learning experience. Their open-ended structure is attracting a growing number of learners seeking personalized and socially engaging educational experiences.

The market is also segmented based on course categories, with certificate and professional courses, as well as degree and master programs, representing the major offerings. Among these, the certificate and professional course segment is anticipated to grow at a CAGR of 41.8% through 2034, driven by the increasing popularity of short-term, skill-specific certifications that address rapidly changing industry demands. As businesses emphasize continuous learning and professional development, employees are opting for targeted courses that help them remain competitive in evolving job markets.

The U.S. Massive Open Online Courses (MOOCs) Market alone was valued at USD 6.8 billion in 2024, maintaining its position as a frontrunner in the global market. The country's strong pivot toward online education, supported by robust government initiatives and widespread adoption of digital learning tools, continues to drive market growth. As the U.S. focuses on expanding educational access and upskilling its workforce, MOOCs are playing a critical role in delivering flexible, high-quality learning experiences to a diverse population of learners.

Table of Contents

Chapter 1 Methodology and Scope

  • 1.1 Market scope and definitions
  • 1.2 Research design
    • 1.2.1 Research approach
    • 1.2.2 Data collection methods
  • 1.3 Base estimates and calculations
    • 1.3.1 Base year calculation
    • 1.3.2 Key trends for market estimation
  • 1.4 Forecast model
  • 1.5 Primary research and validation
    • 1.5.1 Primary sources
    • 1.5.2 Data mining sources

Chapter 2 Executive Summary

  • 2.1 Industry 360° synopsis

Chapter 3 Industry Insights

  • 3.1 Industry ecosystem analysis
  • 3.2 Industry impact forces
    • 3.2.1 Growth drivers
      • 3.2.1.1 Increasing demand for affordable and accessible online education
      • 3.2.1.2 Growing access to internet
      • 3.2.1.3 Increase in digital technology trends
      • 3.2.1.4 Rise in government and institutional support for online learning
      • 3.2.1.5 Growing popularity of certification and degree programs
    • 3.2.2 Industry pitfalls and challenges
      • 3.2.2.1 Low engagement and high dropout rates
      • 3.2.2.2 Quality control and accreditation concerns
  • 3.3 Growth potential analysis
  • 3.4 Regulatory landscape
  • 3.5 Technology landscape
  • 3.6 Future market trends
  • 3.7 Gap analysis
  • 3.8 Porter's analysis
  • 3.9 PESTEL analysis

Chapter 4 Competitive Landscape, 2024

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Company market share analysis
  • 4.3 Competitive analysis of major market players
  • 4.4 Competitive positioning matrix
  • 4.5 Strategy dashboard

Chapter 5 Market Estimates and Forecast, By Course Type, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 5.1 Key trends
  • 5.2 XMOOC (eXtended Massive Open Online Course)
  • 5.3 CMOOC (Connectivist Massive Open Online Course)

Chapter 6 Market Estimates and Forecast, By Course Category, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 6.1 Key trends
  • 6.2 Certificate & professional courses
  • 6.3 Degree & master programs

Chapter 7 Market Estimates and Forecast, By Business Model, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 7.1 Key trends
  • 7.2 Freemium model
  • 7.3 Subscription-based model
  • 7.4 Pay-per-course model
  • 7.5 Government/non-profit funded

Chapter 8 Market Estimates and Forecast, By Subject Area, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 8.1 Key trends
  • 8.2 Business management
  • 8.3 Computer science and programming
  • 8.4 Science
  • 8.5 Humanities
  • 8.6 Social sciences
  • 8.7 Health and medicine
  • 8.8 Education and teaching
  • 8.9 Engineering
  • 8.10 Arts and design
  • 8.11 Mathematics
  • 8.12 Others

Chapter 9 Market Estimates and Forecast, By Service Provider Type, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 9.1 Key trends
  • 9.2 University-affiliated platforms
  • 9.3 Private edtech companies
  • 9.4 Nonprofit & government-supported platforms
  • 9.5 Corporate-led learning platforms

Chapter 10 Market Estimates and Forecast, By Delivery Mode, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 10.1 Key trends
  • 10.2 Self-paced
  • 10.3 Instructor-led

Chapter 11 Market Estimates and Forecast, By Language, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 11.1 Key trends
  • 11.2 English
  • 11.3 Spanish
  • 11.4 Mandarin
  • 11.5 Others

Chapter 12 Market Estimates and Forecast, By End Use/Learner, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 12.1 Key trends
  • 12.2 Individual
    • 12.2.1 High school students
    • 12.2.2 Undergraduate students
    • 12.2.3 Graduate students
    • 12.2.4 Lifelong learners
  • 12.3 Enterprise/Corporate
    • 12.3.1 Small and Medium-sized Enterprises (SME)
    • 12.3.2 Large Scale Enterprises
  • 12.4 Educational Institutes

Chapter 13 Market Estimates and Forecast, By Region, 2021 – 2034 ($ Mn)

  • 13.1 Key trends
  • 13.2 North America
    • 13.2.1 U.S.
    • 13.2.2 Canada
  • 13.3 Europe
    • 13.3.1 Germany
    • 13.3.2 UK
    • 13.3.3 France
    • 13.3.4 Spain
    • 13.3.5 Italy
    • 13.3.6 Netherlands
  • 13.4 Asia Pacific
    • 13.4.1 China
    • 13.4.2 India
    • 13.4.3 Japan
    • 13.4.4 Australia
    • 13.4.5 South Korea
  • 13.5 Latin America
    • 13.5.1 Brazil
    • 13.5.2 Mexico
    • 13.5.3 Argentina
  • 13.6 Middle East and Africa
    • 13.6.1 Saudi Arabia
    • 13.6.2 South Africa
    • 13.6.3 UAE

Chapter 14 Company Profiles

  • 14.1 Alison
  • 14.2 Canvas Network
  • 14.3 Coursera
  • 14.4 EduOpen
  • 14.5 edX
  • 14.6 France Universite Numérique
  • 14.7 FutureLearn Ltd.
  • 14.8 Khan Academy
  • 14.9 Miriadax
  • 14.10 OpenClassrooms
  • 14.11 OpenEdu
  • 14.12 OpenLearning
  • 14.13 Swayam
  • 14.14 ThaiMOOC
  • 14.15 Udacity
  • 14.16 Udemy