デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1641892

MOOC-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

MOOC - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.99円
MOOC-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

MOOC市場規模は2025年に317億4,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは39.2%で、2030年には1,658億7,000万米ドルに達すると予測されます。

MOOC-Market-IMG1

主要ハイライト

  • デジタル化の動向、スマートフォンの普及拡大、インターネットの柔軟なアクセシビリティに加え、費用対効果の高い教育プラットフォームに対する需要の高まりが、大規模公開オンライン講座市場の成長を後押ししています。
  • 情報通信技術の進歩により、教育者と学習者は時間、空間、環境の制約を乗り越える必要に迫られています。標準的な教室での教育がよく知られた学習システムである一方、教室外での教育、特に大規模公開オンラインコース(MOOC)のような技術を通じて改善された教育は、ここ数年で大きな成長を遂げています。
  • MOOCは低コストで受講資格がないため、知識を求める人々の間でかなりの支持を集めています。さらに、これらのコースは、さらに質的な知識や専門知識を習得し、その機会を高めることで、人々のキャリア転換を支えることができます。このような要因が、今後数年間の市場をさらに牽引すると予想されます。
  • さらに、デジタル学習へのシフトが市場の成長を高めています。世界中の学生がオンライン学習に慣れ親しむようになり、MOOC市場のニーズが高まっている
  • 各国の政府は、学生に最大限の利益を提供するため、大学や学校にMOOCの導入と普及を促しており、MOOCのニーズを後押ししています。
  • COVID-19の大流行時には、多くの国で閉鎖されたため、MOOCの需要が急増し、世界中の学生がデジタル学習プラットフォームを採用しました。パンデミック以降、MOOCへの登録者数は大幅に増加しています。例えば、2023年、Courseraは、genAIコンテンツを追求する学習者からの関心が大幅に急増し、検索数が前年比4倍に急増しました。この需要に応えて、著名な大学や産業の協力者が35以上のgenAIのコースやプロジェクトを展開し、570,500人という驚異的な受講者を集めました。これは、1年を通してCourseraのgenAIコンテンツに1分間に1人近くが登録したことになります。

大規模公開オンライン講座の市場動向

技術セグメントが大きなシェアを占める見込み

  • 技術セグメントは、市場で最も発展しているセグメントの一つです。収益化が最も容易なため、ほとんどの人がこのカテゴリーに登録しています。また、AIやデータ分析のような最新技術の採用が複数の産業で拡大していることも、予測期間中の同セグメントの成長を後押しすると予想されます。
  • 技術セグメントは主にコンピュータ・サイエンス関連のコースで構成されています。MOOCのシラバスは、企業や就職市場で使用される最新技術やソフトウェアを中心に設計されています。MOOCでは、ブロックチェーン、人工知能(AI)、スマートシティ、暗号通貨、データサイエンス、データ分析、統計学、機械学習、サイバーセキュリティといった新興セグメントの受講者が増えています。
  • クラス・セントラルによると、現在までのオンライン講座の上位100の中で、技術が最も大きな数を占めています。ここ数年、技術セグメントで最も受講者が多かったコースには、「Introduction to Interactive Programming in Python」(ライス大学、Coursera経由)、「Getting Started with Python」(ミシガン大学、Coursera経由)、「Machine Learning」(スタンフォード大学、Coursera経由)、「Introduction to Programming with MATLAB」(ヴァンダービルト大学、Coursera経由)、「Elements of AI」(ヘルシンキ大学、Independent経由)、「Divide and Conquer」、「Sorting and Searching」、「Randomized Algorithms」(スタンフォード大学、Coursera経由)などがあります。
  • 市場セグメンテーションのベンダーは、技術セグメントで拡大するビジネス機会を獲得するため、継続的にコースをアップグレードし、技術を題材とした新しいコースを立ち上げる必要があります。
  • 例えば、2024年5月、 Tokyo Tech Academy for Super-Smart Societyのオンライン教育部門は、初心者向けのオンデマンド・プログラミング講座の再スタートを発表しました。タイトルは「初心者のためのプログラミング」:この講座は、MITとハーバード大学が共同で設立した著名なMOOCプラットフォームであるedXで開催されます。高橋敦教授と工学部のMATLAB TAが指導するこのコースでは、参加者がプログラミングの基礎を学ぶ。特筆すべきは、事前のプログラミングや将棋の知識は必要なく、受講者はMathWorksの期間限定ライセンスにより、コースの主要ツールであるMATLABに無料でアクセスできることです。
  • さらに、技術系科目のニーズが高まるにつれ、市場ベンダーはその機会を捉えようと新しいコースを継続的に立ち上げ、技術系セグメントを牽引しています。
  • 2023年にCodinGameが伝えたところによると、採用担当者の間で最も求められている技術スキルはウェブ開発であり、次いでDevOpsとデータベースソフトウェアのスキルでした。興味深いことに、採用担当者の16%以上がサイバーセキュリティの専門知識を持つ候補者を主要対象としていました。AI/機械学習/ディープラーニングは、回答者の約4分の1が最優先事項として挙げ、4位を確保しました。これらの動向は、世界の開発者が優先する技術スキル、特にウェブ開発とAI/機械学習/ディープラーニングを反映しています。

大幅な市場成長が期待されるアジア太平洋

  • 膨大な労働人口と就学人口を抱える中国は、教育の公平性、質、効率を高めるためにデジタル学習技術を活用しています。さらに、政府の取り組みが中国におけるMOOCの成長をさらに促進しています。
  • インドや中国などのアジア太平洋諸国は、デジタル化、スマートフォンの使用、インターネットの普及、オンライン学習者の数の増加により、大規模公開オンラインコース(MOOC)の大きな需要を目の当たりにしています。
  • MOOC市場は、インドネシアのCyber Education Institute、JMOOC、KMOOC、M-MOOC、XuetangX、ThaiMOOC、インドのSWAYAMなど、各国のMOOCポータルが設立され機能しているため、この地域で勢いを増しています。
  • 2024年2月、インド政府はデリーで「SWAYAM Plus」プラットフォームを立ち上げました。このプラットフォームは、L&T、Microsoft、CISCOなどの産業と共同で開発されたもので、雇用可能性と専門的スキルの向上に重点を置いています。インド工科大学マドラス校は、MOOCの中心的なプラットフォームであるSwayam-NPTELの設立機関としての伝統に基づき、「SWAYAM Plus」の運営を監督します。
  • さらに、この地域の多くの国々では、MOOCが教育システムの一部になりつつあり、今後数年で市場を押し上げると予想されています。

大規模公開オンラインコース産業概要

  • 各国政府は、学習へのアクセスを民主化し、国民のスキル格差に対処するためのオンライン教育の可能性を認めつつあります。MOOCプラットフォームへの資金提供、オンラインコースの認定、政府と教育機関の提携といった取り組みが、MOOC市場の成長を可能にする環境を整えています。
  • 政府が後援するプログラムは、多くの場合、十分なサービスを受けていないコミュニティを対象とし、デジタルリテラシーと学問の公平性を促進します。オンライン教育を支持することで、政府はイノベーションを奨励し、協力を促進し、MOOCエコシステムの一般的な開発を後押しします。
  • MOOCプラットフォームは、遠隔地や発展途上国の個人にも一流大学や教育機関のコースに参加する機会を提供し、世界規模で教育を民主化します。このアクセシビリティは、従来の教育の障壁を打ち破り、学習コミュニティ内の包括性と多様性を促進します。多言語によるコースの提供は、アクセシビリティをさらに高め、多様な学習者に対応します。生涯学習への需要が世界的に高まる中、MOOCが提供するアクセシビリティは、その普及と人気を牽引し続けています。
  • MOOC市場は細分化された競合市場であり、Coursera Inc.、edX Inc.(2U)、Udacity Inc.(Accenture)、Udemy Inc.、Canvas Networks Inc.、FutureLearn Ltd.などの主要企業が存在します。市場シェアの面では、現在、一部の大手企業が市場を独占しています。しかし、革新的な教育プラットフォームの成長に伴い、新たな参入企業が市場での存在感を高め、新興経済圏に足跡を広げています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の影響とその他のマクロ経済要因が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 費用対効果の高い教育プラットフォームへの需要
    • 世界的トレーニングへの要求の高まり
  • 市場抑制要因
    • コース修了率の低さ
    • 貧弱なディスカッションフォーラムとメンタリング
  • 市場機会

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • cMOOC
    • xMOOC
  • 科目タイプ別
    • 技術
    • ビジネス
    • 科学
    • その他
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • 英国
      • フランス
      • ドイツ
      • スペイン
    • アジア
      • 中国
      • インド
      • 日本
      • 韓国
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • メキシコ
      • アルゼンチン
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Coursera Inc.
    • edX Inc.(2U)
    • Udacity Inc.(Accenture)
    • Udemy Inc.
    • Canvas Networks Inc.
    • FutureLearn Ltd(Global University Systems)
    • openSAP(SAP SE)
    • 360training.com Inc.
    • Iversity Inc.(Springer Nature)
    • Miriadax(Telefonica Learning Services S.L.U.)
    • Blackboard Inc.(Providence Equity Partners)

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 61498

The MOOC Market size is estimated at USD 31.74 billion in 2025, and is expected to reach USD 165.87 billion by 2030, at a CAGR of 39.2% during the forecast period (2025-2030).

MOOC - Market - IMG1

Key Highlights

  • The growing trend of digitalization, growing penetration of smartphones, and the flexible accessibility of the internet, associated with increasing demand for cost-effective education platforms, are boosting the growth of the massive open online course market.
  • The advances in information and communication technologies are forcing educators and learners to move past time, space, and environmental constraints. While standard classroom education has been a well-known learning system, education outside the classrooms, especially the one improved through technologies such as massive open online courses (MOOCs), has grown enormously over the past few years.
  • MOOCs are gaining considerable traction among knowledge seekers owing to their low cost and lack of eligibility requirements. Additionally, these courses can sustain people in transitioning their careers by acquiring further qualitative knowledge and expertise and enhancing their opportunities. Such factors are further anticipated to drive the market in the coming years.
  • Moreover, the shift toward digital learning has increased the growth of the market. Students worldwide are now used to online learning, increasing the need for the MOOC market.
  • Governments across countries are urging universities and schools to adopt and promote MOOCs to provide maximum benefits to students, driving the need for MOOCs.
  • During the COVID-19 pandemic, owing to lockdowns in many countries, the demand for MOOCs surged, with students worldwide adopting digital learning platforms. Enrollment in MOOCs has increased significantly since the pandemic. For instance, in 2023, Coursera witnessed a significant surge in interest from learners pursuing genAI content, with searches spiking four times compared to the previous year. Responding to this demand, prominent university and industry collaborators rolled out over 35 genAI courses and projects, attracting a staggering 570,500 enrollments. This translated to an enrollment rate of nearly one person per minute for genAI content on Coursera throughout the year.

Massive Open Online Course Market Trends

The Technology Segment is Expected to Hold a Major Share

  • The technology segment is one of the most developed in the market. Most people enroll in this category as it is the easiest to monetize. Also, the growing adoption of the latest technologies, like AI and data analytics, across multiple industries is expected to boost the segment's growth over the forecast period.
  • The technology segment mainly consists of courses related to computer science. The syllabus of MOOCs is designed around the latest technologies and software used in companies and on the job market. MOOCs see more enrollments in emerging areas like blockchain, artificial intelligence (AI), smart cities, cryptocurrency, data science, data analytics, statistics, machine learning, and cybersecurity.
  • According to Class Central, among the top 100 online courses until now, technology holds the most significant number. Some of the most enrolled courses in the technology segments in the last few years include Introduction to Interactive Programming in Python (Rice University via Coursera), Getting Started with Python (the University of Michigan via Coursera), Machine Learning (Stanford University via Coursera), Introduction to Programming with MATLAB (Vanderbilt University via Coursera), Elements of AI (the University of Helsinki via Independent), and Divide and Conquer, Sorting and Searching, and Randomized Algorithms (Stanford University via Coursera).
  • In order to capture the growing opportunity in the technology segment, market vendors must continuously upgrade their courses and launch new courses on technology subjects.
  • For instance, in May 2024, the Tokyo Tech Academy for Super-Smart Society, under its Online Education wing, announced the re-launch of a beginner-friendly, on-demand programming course. Titled "Programming for beginners: Learning basics with computer Shogi," this course is hosted on edX, a prominent MOOC platform jointly founded by MIT and Harvard. The course, led by Professor Atsushi Takahashi and MATLAB TAs from the School of Engineering, trains participants in programming fundamentals. Notably, no prior programming or Shogi knowledge is necessary, and participants can access MATLAB, the course's primary tool, for free via a limited-time license from MathWorks.
  • Further, as the need for technology subjects grows, market vendors continuously launch new courses to capture the opportunity, thus driving the technology segment.
  • In 2023, CodinGame conveyed that web development stood out as the most sought-after tech skill among recruiters, followed by DevOps and database software skills. Interestingly, over 16 percent of recruiters mainly targeted candidates with cybersecurity expertise. AI/machine learning/deep learning secured the fourth spot, with about a quarter of respondents highlighting it as their top priority. These trends mirror the tech skills that developers globally prioritize, notably web development and AI/machine learning/deep learning.

Asia-Pacific Expected to Witness Significant Market Growth

  • Due to its enormous working and studying population, China uses digital learning technology to enhance education equity, quality, and efficiency. Moreover, government efforts are further fostering the growth of MOOCs in China.
  • Asia-Pacific countries such as India and China are witnessing significant demand for massive open online courses (MOOCs) owing to increasing digitization, smartphone use, internet penetration, and the number of online learners.
  • The MOOC market is gaining momentum in the region due to the establishment and functioning of national MOOC portals, such as Indonesia's Cyber Education Institute, JMOOCs, KMOOCs, M-MOOCs, XuetangX, ThaiMOOC, and India's SWAYAM.
  • In February 2024, the Government of India launched the 'SWAYAM Plus' platform in Delhi. This platform, developed in collaboration with industries such as L&T, Microsoft, and CISCO, focuses on enhancing employability and professional skills. The Indian Institute of Technology Madras will oversee the operations of 'SWAYAM Plus,' building on its heritage as a founding institution of Swayam-NPTEL, a central MOOC platform.
  • Additionally, in many countries in the region, MOOCs are becoming a part of the education system, which is expected to boost the market in the coming years.

Massive Open Online Course Industry Overview

  • Governments are increasingly acknowledging online education's potential to democratize access to learning and address skill gaps in their populations. Initiatives such as funding for MOOC platforms, accreditation of online courses, and partnerships between governments and educational institutions complete an enabling environment for growing the MOOC market.
  • Government-sponsored programs often target underserved communities, promoting digital literacy and academic equity. By championing online education, governments encourage innovation, foster cooperation, and boost the prevailing development of the MOOC ecosystem.
  • MOOC platforms provide opportunities for individuals in remote areas or developing countries to engage with courses from prestigious universities and institutions, democratizing education on a global scale. This accessibility fosters inclusivity and diversity within the learning community, breaking traditional educational barriers. The availability of courses in multiple languages further enhances accessibility, catering to a diverse audience of learners. As demand for lifelong learning grows globally, the accessibility offered by MOOCs continues to drive their widespread adoption and popularity.
  • The MOOC market is fragmented and competitive and has significant players such as Coursera Inc., edX Inc. (2U), Udacity Inc. (Accenture), Udemy Inc., Canvas Networks Inc., and FutureLearn Ltd. In terms of market share, some of the major players currently dominate the market. However, with the growth of the innovative educational platform, new players are increasing their market presence and expanding their footprint across emerging economies.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of COVID-19 Aftereffects and Other Macroeconomic Factors on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Demand for Cost Effective Education Platforms
    • 5.1.2 Increasing Requirement of Global Training
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Low Course Completion Rate
    • 5.2.2 Poor Discussion Forum and Mentoring
  • 5.3 Market Opportunities

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 cMOOC
    • 6.1.2 xMOOC
  • 6.2 By Subject Type
    • 6.2.1 Technology
    • 6.2.2 Business
    • 6.2.3 Science
    • 6.2.4 Other Subject Types
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 United Kingdom
      • 6.3.2.2 France
      • 6.3.2.3 Germany
      • 6.3.2.4 Spain
    • 6.3.3 Asia
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 India
      • 6.3.3.3 Japan
      • 6.3.3.4 South Korea
    • 6.3.4 Australia and New Zealand
    • 6.3.5 Latin America
      • 6.3.5.1 Brazil
      • 6.3.5.2 Mexico
      • 6.3.5.3 Argentina
    • 6.3.6 Middle East and Africa
      • 6.3.6.1 United Arab Emirates
      • 6.3.6.2 Saudi Arabia
      • 6.3.6.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Coursera Inc.
    • 7.1.2 edX Inc. (2U)
    • 7.1.3 Udacity Inc. (Accenture)
    • 7.1.4 Udemy Inc.
    • 7.1.5 Canvas Networks Inc.
    • 7.1.6 FutureLearn Ltd (Global University Systems)
    • 7.1.7 openSAP (SAP SE)
    • 7.1.8 360training.com Inc.
    • 7.1.9 Iversity Inc. (Springer Nature)
    • 7.1.10 Miriadax (Telefonica Learning Services S.L.U.)
    • 7.1.11 Blackboard Inc. (Providence Equity Partners)

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET