デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1640572

中東・アフリカのアルコール飲料包装市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

MEA Alcoholic Drinks Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
中東・アフリカのアルコール飲料包装市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

中東・アフリカのアルコール飲料包装市場は予測期間中にCAGR 3.8%を記録する見込み

中東・アフリカ Alcoholic Drinks Packaging-Market-IMG1

主要ハイライト

  • USDA Foreign Agricultural Serviceによると、南アフリカのワイン用ブドウ生産量は2020年に1%微増の125万トンになると予測されました。灌漑施設は良好な天候に恵まれ収量が向上しており、一部の地域は2016~2018年にかけての干ばつ状態からも回復しています。ワイン生産量は2020年に9億4,700万リットルに達すると予測されました。南アフリカのワイン産業は回復の兆しを見せているが、低価値ワインの輸入業者や在庫の増加による脅威にも直面しています。
  • COVID-19のパンデミックがこの地域のアルコール飲料市場に与えた影響はまちまちです。例えば南アフリカでは、封鎖期間中、アルコール飲料の輸送と販売が国内で全面的に禁止されました。しかし、アラブ首長国連邦では、製品の継続的な入手可能性とサプライチェーンの回復力により、市場では、家庭での消費のためにオフトレード店舗での購入が増加しています。サウジアラビアでは、アルコール飲料の唯一のカテゴリーであるノンアルコールビールの売上が2020年を通じて減少しました。
  • ビール、ワイン、スピリッツのアルコールフリー代替品は、アルコールが禁止されている中東市場の消費者にとって、プレミアムなトレードアップ代替品を記載しています。このようなイノベーションは、アルコールの消費が制限されている市場にも適している可能性があります。サウジアラビアは、ノンアルコールビールの消費量では世界最大級の市場です。同国では2015~2019年にかけてノンアルコールビールの消費量がほぼ倍増しました。今後もさらに成長すると予想されます。
  • アラブ首長国連邦では、アルコールの成長は主に観光業とその膨大な国外居住者によってもたらされています。アラブ首長国連邦では、観光業と広大な駐在員人口がアルコールの成長に大きく寄与しています。世界保健機関(WHO)によると、アラブ首長国連邦で最も人気のあるアルコールは蒸留酒で、そのシェアは82%、次いでビール(10%)、ワイン(8%)となっています。
  • さらにアラブ首長国連邦は、21歳以上のアルコールの消費、販売、所持について新たな法律を制定し、処罰を撤廃しました。アルコール規制の緩和は、同国のイスラム個人法の見直しの一環です。個人的な規制の緩和は、"アラブ首長国連邦の寛容の原則を強化する"ことを目的としています。この動きは、国際的な観光とビジネスの拠点としての国の評価の変化を反映しています。こうした変化は、同地域におけるアルコール飲料の消費を後押しすると考えられます。

中東・アフリカのアルコール飲料包装市場動向

金属缶包装が大きく成長する見込み

  • トルコでは、ビール部門で飲料用金属缶の需要が増加しています。国産ラガーにおける金属缶のシェアは急速に伸びており、数量シェア全体の半分弱を占めています。ガラス瓶入りのビールと飲料用金属缶の価格差が、缶ビールの売上を牽引しています。
  • 缶入りワインは、南アフリカのワイン包装市場に浸透している新しい動向で、ワインメーカーが人気商品の缶入りバージョンを発売しています。例えば、地元のPerdeberg Winesは、同社のSoft Smooth Redシリーズの250ml缶を発売しました。
  • アラブ首長国連邦では、多くのブランドが飲料用金属缶入りの製品を提供するようになっています。輸入ブランドはすべてこのタイプの包装を使用しており、24本入りの330mlフォーマットのビールは、ガラス瓶の同等包装よりも安価です。各ブランドは、新しいスピリッツをテストするために、より小さなサイズの包装を提供しています。
  • ノンアルコールビールセグメントでは、金属缶への嗜好の高まりが予想されます。ノンアルコールビールブランドのBarbicanは、ザクロ、リンゴ、イチゴのフレーバーで、ガラス包装から爽やかなデザインの金属缶に移行し、この動向を牽引しています。

大きな成長が期待される南アフリカ市場

  • 過去10年間、南アフリカのビールファンはペールエールやラガーを愛飲していたが、ソルガムきびベースの地ビールの普及は農村部に限られていました。また、自家製や市販のソルガムきびビールは、不衛生で安全でない包装で販売されることが多く、改ざん防止もされていないです。しかし最近、南アフリカの新しい地ビール醸造所のいくつかが、ソルガムきびベースのビールを最新のレシピで作り始めました。彼らはまた、このビール用に紙ベースの包装「コニカル・カートン」を導入しました。したがって、この種の包装は、密封されたカートンの中のビールの品質に関する小売業者と消費者の信頼を保証します。
  • 持続可能性の動向は、消費者やアルコール飲料市場の大手企業の間で盛り上がりを見せています。最近、South African Breweriesは、キャッスル・ライトシリーズの新しいコールド・ロック二次包装を発売しました。
  • BizTrends2020によると、南アフリカではプレミアムラムの動向が勢いを増しています。シャンパンとコニャックは、南アフリカの黒人中流階級の人口増加に伴い、今後も人気が続くと考えられます。消費者がプレミアムワインや輸入ワインを好むようになり、スパークリングワインの台頭が続いています。消費者が直面する厳しい経済的重圧の中で、消費者は国際的なブランド資格と手に入りやすい価格帯を利用して同業他社との差別化を図るため、レディトゥドリンク(RTD)と国際的なビールが引き続きカテゴリーの成長を牽引する可能性があります。
  • COVID-19期間中、消費者の購買力の低下と可処分所得の減少が、より大型のお得な包装の出現を促しました。例えば、1リットルのCarlingブラックラベルサイズは、低水準からではあるが力強い成長を記録しました。

中東・アフリカのアルコール飲料包装産業概要

アルコール飲料の包装ソリューションを提供する企業が複数存在することで、市場競争は激化しています。そのため中東・アフリカのアルコール飲料包装市場は適度にセグメント化されており、多くの企業が拡大戦略を展開しています。最近の動向をいくつか発表します。

  • 2021年6月-Can-PackはSSHS Group Hungaryと協業し、同社のRegeneraブランドの缶に、マット仕上げの微妙な色使いを用いて、優しくモダンな高級感を与えました。Regeneraは、二日酔いの副作用と闘うことを目的としたハーブエキスから作られたフルーツ風味の機能性飲料です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 市場促進要因
    • 消費者の購買力の成長
    • 包装で差別化しようというアルコール飲料メーカーの意識の高まり
  • 市場課題
    • アルコール飲料消費に対する政府の規制
  • COVID-19が市場に与える影響の評価

第5章 市場セグメンテーション

  • 主要材料別
    • ガラス
    • 金属
    • プラスチック
  • アルコール製品別
    • ワイン
    • スピリッツ
    • ビール
    • その他
  • 製品タイプ別
    • ガラス瓶
    • 金属缶
    • プラスチックボトル
    • その他
  • 国別
    • アラブ首長国連邦
    • 南アフリカ
    • エジプト
    • トルコ
    • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Ball Corporation
    • Crown Holdings Inc.
    • Huhtamaki Oyj
    • Saudi Arabian Glass Co. Ltd
    • Saverglass SAS
    • Consol Glass Ltd
    • Middle East Glass Manufacturing Company SAE
    • Bonpak(Pty)Ltd
    • The National Company For Glass Industries(Zouja)
    • Majan Glass Company SAOG
    • Nampak Ltd
    • Can-Pack SA

第7章 投資分析

第8章 市場の将来

目次
Product Code: 55052

The MEA Alcoholic Drinks Packaging Market is expected to register a CAGR of 3.8% during the forecast period.

MEA Alcoholic Drinks Packaging - Market - IMG1

Key Highlights

  • According to USDA Foreign Agricultural Service, South Africa's wine grape production was projected to increase marginally by 1% to 1.25 million metric tons in 2020. The irrigation facilities are improving with favorable weather conditions and improved yields, and some regions also recovered from the 2016-2018 drought conditions. Wine production was projected to reach 947 million liters in 2020. While the South African wine industry is showing signs of rebounding, it also faces threats from imports of low-value wine suppliers and rising stocks.
  • There has been a mixed impact of the COVID-19 pandemic on the alcoholic drinks market in the region. For instance, in South Africa, during the lockdown, transportation and sale of alcoholic drinks were banned entirely within the country, meaning that on-trade sales could not simply move into the off-trade during the period of on-trade closures. However, in the United Arab Emirates, due to the continued availability of the products and supply chain resilience, the market has seen increased purchases in off-trade outlets for home consumption. Sales of non-alcoholic beer, the only category present in alcoholic drinks in Saudi Arabia, declined throughout 2020 as the COVID-19 pandemic led to the government-mandated closure of all on-trade establishments.
  • Alcohol-free alternatives of beer, wine, and spirits offer a premium trade-up alternative for consumers in the Middle Eastern markets where alcohol is banned. Such innovations may also suit the market where alcohol consumption is restricted. Saudi Arabia was one of the largest markets for alcohol-free beer consumption globally. Volume consumption of non-alcohol beer almost doubled in the country between 2015 and 2019. It is expected to grow further in the future.
  • In the United Arab Emirates (UAE), alcohol growth is majorly contributed by tourism and its vast expatriate population. Emiratis make up 10% of the people, while expatriates account for 90%. According to the World Health Organization, spirits were the most popular alcohol in the United Arab Emirates, with a share of 82%, followed by beer (10%) and wine (8%).
  • Furthermore, the United Arab Emirates made new laws and removed punishments for the consumption, sales, and possession of alcohol for those 21 years and over. The easing of alcohol restrictions is part of an overhaul of the country's Islamic personal laws. Relaxing personal regulations aim to "consolidate the UAE's principles of tolerance." This move reflects the country's changing reputation as a hub for international tourism and business. These changes will boost the consumption of alcoholic beverages in the region.

MEA Alcoholic Drinks Packaging Market Trends

Metal Can Packaging is Expected to Grow Significantly

  • In Turkey, the demand for metal beverage cans has increased in the beer segment. The share of metal cans in domestic lager is growing rapidly, accounting for just under half of the total volume share. The price difference between beer in glass bottles and metal beverage cans drives the sales of cans.
  • Wine in a can is a new trend penetrating the South African wine packaging market, with winemakers introducing canned versions of their popular offerings. For example, local player Perdeberg Wines has launched a 250ml can format of its Soft Smooth Red range, with the pack featuring a striking zebra-print design.
  • In the United Arab Emirates, many brands are increasingly offering their products in metal beverage cans. All imported brands use this type of packaging, with a beer in the 330 ml format in a 24-pack being cheaper than the equivalent packaging for glass bottles. Brands offer smaller size packages for testing new spirits.
  • A growing preference for metal cans is expected to be seen in the non-alcoholic beer segment. A non-alcoholic beer brand, Barbican, is driving this trend by shifting from glass packaging to metal cans with refreshing designs for its pomegranate, apple, and strawberry flavors.

The South African Market is Expected to Grow Significantly

  • In the last decade, while the country's beer fans embraced Pale Ales and Lagers, the reach of local sorghum-based beer remained limited to rural areas. Also, homebrewed and commercial sorghum beer is often sold in unhygienic and unsafe packaging that is not tamper-proof. However, a few of South Africa's new microbreweries recently started to turn sorghum-based beer into their modern recipes. They also introduced paper-based packaging 'conical cartons' for this beer, which are sealed pack cartons. Therefore, this type of packaging ensures retailers' and consumers' trust regarding the quality of the beer inside a sealed carton.
  • The sustainability trend is gaining traction among consumers and major players in the alcoholic drinks market. Recently, South African Breweries launched its new Cold Lock secondary packaging for its Castle Lite range that claims to keep the beer colder for longer without using ice after refrigeration.
  • According to #BizTrends2020, the premium rum trend gained momentum in the country. Champagne and Cognac will continue to be popular as the population of black middle-class increases in South Africa. The rise of sparkling wine continues as consumers develop a taste for premium and imported wines. With the severe economic pressure faced by consumers, ready-to-drink (RTD) and international beers may continue to drive category growth as consumers use the international brand credentials and accessible price points to differentiate themselves from their peers.
  • During COVID-19, the declining consumer purchasing power and reduced disposable incomes drove the emergence of larger value-for-money packaging. For instance, the 1 liter Carling black label size recorded strong growth, albeit from a low base.

MEA Alcoholic Drinks Packaging Industry Overview

The availability of several players providing packaging solutions for alcoholic beverages has intensified the competition in the market. Therefore, the Middle-East and African alcoholic drinks packaging market is moderately fragmented, with many companies developing expansion strategies. Some of the recent developments are:

  • June 2021 - Can-Pack collaborated with SSHS Group Hungary to give its Regenera brand a gentle, modern, premium look and feel for its can using subtle color with a matte finish. Regenera is a fruit-flavored, functional drink made from herbal extracts that aim to combat the side effects of hangovers.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Market Drivers
    • 4.4.1 Growth in Purchasing Power of Consumers
    • 4.4.2 Growing Awareness Among Alcoholic Beverage Manufacturers to Differentiate Their Products Over Packaging
  • 4.5 Market Challenges
    • 4.5.1 Government Restrictions on Alcoholic Drinks Consumption
  • 4.6 Assessment of the Impact of COVID-19 on the Market

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Primary Material
    • 5.1.1 Glass
    • 5.1.2 Metal
    • 5.1.3 Plastic
    • 5.1.4 Paper
  • 5.2 By Alcoholic Products
    • 5.2.1 Wine
    • 5.2.2 Spirits
    • 5.2.3 Beer
    • 5.2.4 Other Types of Alcoholic Beverages
  • 5.3 By Product Type
    • 5.3.1 Glass Bottles
    • 5.3.2 Metal Cans
    • 5.3.3 Plastic Bottles
    • 5.3.4 Other Product Types
  • 5.4 By Country
    • 5.4.1 United Arab Emirates
    • 5.4.2 South Africa
    • 5.4.3 Egypt
    • 5.4.4 Turkey
    • 5.4.5 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Company Profiles
    • 6.1.1 Ball Corporation
    • 6.1.2 Crown Holdings Inc.
    • 6.1.3 Huhtamaki Oyj
    • 6.1.4 Saudi Arabian Glass Co. Ltd
    • 6.1.5 Saverglass SAS
    • 6.1.6 Consol Glass Ltd
    • 6.1.7 Middle East Glass Manufacturing Company SAE
    • 6.1.8 Bonpak (Pty) Ltd
    • 6.1.9 The National Company For Glass Industries (Zouja)
    • 6.1.10 Majan Glass Company SAOG
    • 6.1.11 Nampak Ltd
    • 6.1.12 Can-Pack SA

7 INVESTMENT ANALYSIS

8 FUTURE OF THE MARKET