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市場調査レポート
商品コード
1470628
アニメ市場:ジャンル別、フォーマット別、配信プラットフォーム別-2024-2030年世界予測Anime Market by Genre (Josei, Kodomomuke, Mecha), Format (Merchandising, Movies, Music), Distribution Platform - Global Forecast 2024-2030 |
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アニメ市場:ジャンル別、フォーマット別、配信プラットフォーム別-2024-2030年世界予測 |
出版日: 2024年04月17日
発行: 360iResearch
ページ情報: 英文 181 Pages
納期: 即日から翌営業日
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アニメ市場規模は2023年に412億9,000万米ドル、2024年には453億6,000万米ドルに達すると推計され、CAGR 10.17%で2030年には813億6,000万米ドルに達すると予測されます。
アニメは、ユニークなビジュアルスタイル、キャラクターデザイン、物語、文化表現を特徴とする日本のアニメ作品で構成されます。アクション、ロマンス、ファンタジー、SF、ホラー、コメディ、ドラマなどさまざまなジャンルがあります。主な消費者は、子ども、ティーンエイジャー、ヤングアダルト、そして関連グッズの収集に熱中する「オタク」と呼ばれる熱心なファンです。ファンの熱狂と芸術的認知度の向上によるグッズ需要の高まりが、市場成長の原動力となっています。ローカライズされた声優とのパートナーシップや、販促キャンペーンのための有名人の推薦が、市場にチャンスをもたらすと予想されます。アニメゲームの人気上昇に伴うデジタルメディア志向の高まりが、アニメの需要を高めています。特に手描きアニメーションの制作コストが高く、著作権侵害の懸念が市場の成長を妨げています。より視覚的に魅力的なコンテンツを可能にするCG画像など、アニメーション技術の技術的進歩が市場成長の機会を生み出すと期待されています。
主な市場の統計 | |
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基準年[2023] | 412億9,000万米ドル |
予測年[2024] | 453億6,000万米ドル |
予測年 [2030] | 813億6,000万米ドル |
CAGR(%) | 10.17% |
ジャンル少年漫画への嗜好が高まり、アクション満載のアドベンチャーへの傾倒が高まる
女性向けは大人の女性をターゲットにしたジャンルで、恋愛やドラマなど成熟したテーマが多いです。リアルな人間関係が描かれるため、親近感や複雑な感情を求める視聴者に支持されています。「こどもむけ」は、愛らしいキャラクターと魅力的なストーリーでエンターテインメントを提供しながら、道徳的な教訓を重視した内容で子ども向けに作られています。このジャンルは、未来的な設定の中で、人間や感覚を持った存在によってコントロールされるロボットや機械に焦点を当てています。高度な技術やアクション、SF的な物語に興味がある人を惹きつける。青年向けは、アクション、ドラマ、心理的要素を含むテーマで、成人男性をターゲットにしています。このジャンルは、より複雑なストーリー展開やキャラクターの成長を求める人に向いています。「少女」は女性向けで、恋愛関係や感情的な体験が中心であることが多いです。若い女性視聴者の間で、ハートフルなストーリーと親しみやすいキャラクターが求められています。「少年」は、アクション満載の冒険、仲間意識、自己成長をテーマにした若い男性層をターゲットにしています。このジャンルは、視聴者の興奮とモチベーションのニーズを満たしています。スライス・オブ・ライフ」ジャンルは、登場人物の日常生活に焦点を当て、ありふれた体験をリアルに描く。メディア消費に親近感や慰めを求める視聴者にアピールします。
フォーマット:ストリーミング・プラットフォームでのシリーズ&エピソードの可能性
アニメマーチャンダイジングは、業界にとって重要な収益源です。ファンは、衣料品やアクセサリーからアクションフィギュアやポスターに至るまで、幅広い商品に喜んでお金を使うからです。近年では、人気ブランドとのコラボレーションにより、アニメのキャラクターをメインストリームのファッションや商品に取り入れることで、アニメのリーチを広げています。アニメ映画は近年、世界中で人気を博しています。興行的な成功や映画の記録的な成績は、質の高い劇場公開作品への需要が高まっていることを示しています。アニメの音楽は、シリーズや映画の全体的な体験を高めるために不可欠な役割を果たしています。象徴的なオープニングテーマやエンディングテーマから、印象的なBGMまで、音楽は多くのアニメファンにとって決定的な要素であると考えられています。オリジナルビデオアニメーションは、アニメの単独作品であり、劇場やテレビで上映されることなく、直接ホームビデオとして発売されます。テレビシリーズや映画に比べ、内容や期間の制約が少ないため、クリエイターの自由度が高いのが特徴です。アニメシリーズは、ストリーミング・プラットフォームを通じたコンテンツ消費の大半を占め、業界の屋台骨を支え続けています。
配信プラットフォーム:多種多様なコンテンツへの即時アクセスによるオンライン・プラットフォームの新たな動向
オンライン分野は、そのアクセスのしやすさ、費用対効果、膨大なコンテンツライブラリーにより、近年急激な成長を遂げています。幅広いストリーミング・プラットフォームは、視聴者にシリーズや映画を見るための多くの選択肢を提供しています。オンライン・ストリーミングは、視聴者の「オンデマンド」ニーズに応え、何千ものタイトルに瞬時にアクセスできます。これにより、視聴者はいつでもどこでも好きな番組を手間なく見ることができます。コレクション目的、ストリーミング・プラットフォームでの限られた利用可能性、制限された接続性の問題など、いくつかの要因があるため、物理的なコピー/DVDの市場は、このデジタル時代にも関連性を保っています。物理的なコピー/DVDは、具体的な所有権を重視し、特定のアニメシリーズや映画への情熱をアピールしたいコレクターのニーズに応えます。また、物理メディアを購入することで、視聴者はアートワーク、特典映像、限定グッズなどの限定コンテンツにアクセスすることができます。
地域別インサイト
南北アメリカ、特に米国とカナダでは、NetflixやCrunchyrollなどの人気ストリーミングプラットフォームにより、アニメは大きな成長を遂げています。また、ハリウッドのプロダクションスタジオとのコラボレーションにより、従来のエンターテイメントとアニメの提供する商品との相乗効果が生まれ、商品の需要が拡大し、市場の成長を牽引しています。アニメは、フランスやドイツなどのEU諸国で高い評価を得ています。近年、地域の言語嗜好に合わせたコンテンツのローカライズが増加しています。欧州の視聴者向けにローカライズされたストリーミングサービスを提供する上で、フランスの企業は重要な役割を果たしています。さらに、ジャパンエキスポをはじめとするイベントが、欧州における日本のポップカルチャーへの関心をさらに高め、市場成長の足がかりとなっています。インターネット普及率の上昇と若者人口の増加が、中東とアフリカでのアニメ人気を後押ししています。アニメ発祥の地である日本は、革新と消費の両面で重要なプレーヤーであり続けています。日本政府はクールジャパン基金など、文化輸出を促進するさまざまなイニシアチブを支援しています。さらに、4DXやバーチャルリアリティ(VR)などの技術的進歩がアニメ映画や展覧会に組み込まれ、ファンに没入体験を提供しています。さらに、国際的なコンテンツに接する機会が増えつつあるインターネットの普及は、アジア太平洋における市場成長の機会を生み出すと予想されます。
FPNVポジショニング・マトリックス
FPNVポジショニングマトリックスはアニメ市場を評価する上で極めて重要です。事業戦略や製品満足度に関連する主要指標を調査し、ベンダーの包括的な評価を提供します。この綿密な分析により、ユーザーは各自の要件に沿った十分な情報に基づいた意思決定を行うことができます。評価に基づき、ベンダーは成功の度合いが異なる4つの象限に分類されます:フォアフロント(F)、パスファインダー(P)、ニッチ(N)、バイタル(V)です。
市場シェア分析
市場シェア分析は、アニメ市場におけるベンダーの現状について、洞察に満ちた詳細な調査を提供する包括的なツールです。全体的な収益、顧客基盤、その他の主要指標についてベンダーの貢献度を綿密に比較・分析することで、企業の業績や市場シェア争いの際に直面する課題について理解を深めることができます。さらに、この分析により、調査対象基準年に観察された累積、断片化の優位性、合併の特徴などの要因を含む、この分野の競合特性に関する貴重な考察が得られます。このような詳細レベルの拡大により、ベンダーはより多くの情報に基づいた意思決定を行い、市場で競争優位に立つための効果的な戦略を考案することができます。
1.市場の浸透度:主要企業が提供する市場に関する包括的な情報を提示しています。
2.市場の開拓度:有利な新興市場を深く掘り下げ、成熟市場セグメントにおける浸透度を分析しています。
3.市場の多様化:新製品の発売、未開拓の地域、最近の開発、投資に関する詳細な情報を提供します。
4.競合の評価と情報:市場シェア、戦略、製品、認証、規制状況、特許状況、主要企業の製造能力について徹底的な評価を行います。
5.製品開発およびイノベーション:将来の技術、研究開発活動、画期的な製品開発に関する知的洞察を提供します。
1.アニメ市場の市場規模および予測は?
2.アニメ市場の予測期間中に投資を検討すべき製品、セグメント、用途、分野は何か?
3.アニメ市場の技術動向と規制枠組みは?
4.アニメ市場における主要ベンダーの市場シェアは?
5.アニメ市場への参入に適した形態や戦略的手段は?
[181 Pages Report] The Anime Market size was estimated at USD 41.29 billion in 2023 and expected to reach USD 45.36 billion in 2024, at a CAGR 10.17% to reach USD 81.36 billion by 2030.
The anime consists of Japanese animated productions featuring unique visual styles, character designs, narratives, and cultural expressions. It encompasses various genres, such as action, romance, fantasy, science fiction, horror, comedy, and drama. The primary consumers include children, teenagers, young adults, and devoted fans known as "otaku" who are passionate about collecting related merchandise. Growing demand for merchandise due to fan enthusiasm and increased artistic recognition is driving market growth. Forging partnerships with localized voice actors and celebrity endorsements for promotional campaigns is expected to create opportunities for the market. The rising preference for digital media with the increasing popularity of anime games is elevating the demand for anime. High production costs, particularly for hand-drawn animation and piracy concerns, impede the growth of the market. Technological advancements in animation techniques, such as computer-generated imagery that enables more visually appealing content, are expected to create opportunities for market growth.
KEY MARKET STATISTICS | |
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Base Year [2023] | USD 41.29 billion |
Estimated Year [2024] | USD 45.36 billion |
Forecast Year [2030] | USD 81.36 billion |
CAGR (%) | 10.17% |
Genre: Growing preference for shonen with rising inclination towards action-packed adventures
Josei is a genre that targets adult women and often features mature themes such as romance or drama. Its realistic portrayal of relationships caters to an audience seeking relatability and emotional complexity in their media. Kodomomuke is designed for children with content that emphasizes moral lessons while providing entertainment through adorable characters and engaging stories. This genre focuses on robots and machines controlled by humans and sentient beings in futuristic settings. It attracts those interested in advanced technology, action sequences, and science fiction narratives. Seinen targets adult male viewers with themes that encompass action, drama, and psychological elements. This genre caters to those looking for more complex storylines and character development. Shojo is aimed at a female audience, often centering around romantic relationships and emotional experiences. It addresses the need for heartfelt stories and relatable characters among young female viewers. Shonen targets a young male demographic with action-packed adventures, camaraderie, and personal growth themes. This genre satisfies the need for excitement and motivation among its audience. Slice of Life genre focuses on the daily lives of characters, providing a realistic portrayal of ordinary experiences. It appeals to viewers seeking relatability or solace in their media consumption.
Format: Potential for series & episodes across streaming platforms
Anime merchandising is a vital source of revenue for the industry, as fans are willing to expend their money on a wide range of products, from clothing and accessories to action figures and posters. In recent years, collaborations with popular brands have also increased anime's reach by bringing characters into mainstream fashion and products. Anime movies have been gaining popularity worldwide in recent years. The box office successes and the record-breaking performance of films have shown that there is a growing demand for high-quality theatrical releases. Anime music plays an essential role in enhancing the overall experience of a series and movie. From iconic opening and ending themes to memorable background scores, music is often considered a defining factor for many anime fans. Original video animations are standalone anime productions that are usually released directly to home video formats without prior theatrical and television screenings. These productions offer creators greater creative freedom due to fewer restrictions on content and duration compared to television series and movies. Anime series continue to be the backbone of the industry, accounting for the majority of content consumption through streaming platforms.
Distribution Platform: Emerging trend of online platforms due to instant access to a wide variety of content
The online segment has witnessed exponential growth in recent years due to its ease of accessibility, cost-effectiveness, and vast content library. A wide range of streaming platforms provide viewers with a multitude of options for watching anime series and movies. Online streaming caters to the 'on-demand' needs of the audience by offering instant access to thousands of titles at their fingertips. This enables them to watch their favorite shows anytime and anywhere without any hassle. The market for physical copies/DVDs remains relevant even in this digital age due to several factors, such as collection purposes, limited availability on streaming platforms, and restricted connectivity issues. Physical copies/DVDs cater to the needs of collectors who value tangible ownership and want to showcase their passion for a particular anime series and movie. Purchasing physical media also gives viewers access to exclusive content like artwork, bonus features, and limited-edition merchandise.
Regional Insights
In the Americas, particularly in the United States and Canada, anime has seen substantial growth due to popular streaming platforms such as Netflix and Crunchyroll. Additionally, collaboration with Hollywood production studios creates a synergy between traditional entertainment and anime offerings, expanding the demand for merchandise and driving market growth. Anime is well-received in EU countries such as France and Germany. In recent years, there has been an increase in localizing content to cater to regional language preferences. French companies are playing a crucial role in providing localized streaming services for European viewers. Moreover, events, including the Japan Expo, further drive interest in Japanese pop culture within Europe, thereby creating a platform for market growth. Increasing internet penetration and rising youth populations propel anime's popularity in the Middle East and Africa. As the birthplace of anime, Japan remains a significant player in both innovation and consumption. The Japanese government has backed various initiatives to promote its cultural exports, such as the Cool Japan Fund. Furthermore, technological advancements such as 4DX and virtual reality (VR) have been integrated into anime movies and exhibitions to offer immersive experiences for fans. Further, the growing internet penetration with increased exposure to international content is expected to create opportunities for market growth in Asia-Pacific.
FPNV Positioning Matrix
The FPNV Positioning Matrix is pivotal in evaluating the Anime Market. It offers a comprehensive assessment of vendors, examining key metrics related to Business Strategy and Product Satisfaction. This in-depth analysis empowers users to make well-informed decisions aligned with their requirements. Based on the evaluation, the vendors are then categorized into four distinct quadrants representing varying levels of success: Forefront (F), Pathfinder (P), Niche (N), or Vital (V).
Market Share Analysis
The Market Share Analysis is a comprehensive tool that provides an insightful and in-depth examination of the current state of vendors in the Anime Market. By meticulously comparing and analyzing vendor contributions in terms of overall revenue, customer base, and other key metrics, we can offer companies a greater understanding of their performance and the challenges they face when competing for market share. Additionally, this analysis provides valuable insights into the competitive nature of the sector, including factors such as accumulation, fragmentation dominance, and amalgamation traits observed over the base year period studied. With this expanded level of detail, vendors can make more informed decisions and devise effective strategies to gain a competitive edge in the market.
Key Company Profiles
The report delves into recent significant developments in the Anime Market, highlighting leading vendors and their innovative profiles. These include A-1 Pictures, Inc., Ajia-do Animation Works Inc., Arvo Animation Inc., Bandai Namco Filmworks Inc., Bones Studio, Brain's Base Co., Ltd., Discotek Media, GAINAX Co.,Ltd., IG Port, J.C.Staff Co., Ltd.,, Kinema Citrus Co., Ltd., Kyoto Animation Co., Ltd., MADHOUSE Inc., MAPPA Co., Ltd., Media Blasters, Nippon Animation Co., Ltd., P.A. Works, Inc., Pierrot Co., Ltd., Production I.G, Inc., SHAFT Animation Studio, Sony Pictures Entertainment, Studio Dean Co., Ltd., Studio Ghibli, Inc., TOEI Animation Co., Ltd., Trigger Inc., Ufotable, Inc., White Fox Co., Ltd., and Wit Studio Co., Ltd..
Market Segmentation & Coverage
1. Market Penetration: It presents comprehensive information on the market provided by key players.
2. Market Development: It delves deep into lucrative emerging markets and analyzes the penetration across mature market segments.
3. Market Diversification: It provides detailed information on new product launches, untapped geographic regions, recent developments, and investments.
4. Competitive Assessment & Intelligence: It conducts an exhaustive assessment of market shares, strategies, products, certifications, regulatory approvals, patent landscape, and manufacturing capabilities of the leading players.
5. Product Development & Innovation: It offers intelligent insights on future technologies, R&D activities, and breakthrough product developments.
1. What is the market size and forecast of the Anime Market?
2. Which products, segments, applications, and areas should one consider investing in over the forecast period in the Anime Market?
3. What are the technology trends and regulatory frameworks in the Anime Market?
4. What is the market share of the leading vendors in the Anime Market?
5. Which modes and strategic moves are suitable for entering the Anime Market?