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市場調査レポート
商品コード
1804267
ビジネスジェットの世界市場:タイプ別、エンジンタイプ別、システム別、エンドユーザー別、販売拠点別、地域別-市場規模、産業力学、機会分析、予測(2025年~2033年)Global Business Jet Market: Type, Engine Type, System, End Users, Point of Sale, Region-Market Size, Industry Dynamics, Opportunity Analysis and Forecast for 2025-2033 |
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ビジネスジェットの世界市場:タイプ別、エンジンタイプ別、システム別、エンドユーザー別、販売拠点別、地域別-市場規模、産業力学、機会分析、予測(2025年~2033年) |
出版日: 2025年05月19日
発行: Astute Analytica
ページ情報: 英文 269 Pages
納期: 即日から翌営業日
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ビジネスジェット業界は、現在進行中の機体近代化の取り組みと所有形態の進化に牽引され、大きな変革期を迎えています。2024年の市場規模は約208億3,000万米ドルで、今後も着実に成長し、2033年には推定297億5,000万米ドルに達すると予測されています。この成長は、2025年から2033年までの予測期間におけるCAGR4.04%に相当します。この拡大を後押ししている主な要因は、世界中の富裕層や多国籍企業の数が増加していることです。こうした顧客は、グローバルな事業展開や個人のライフスタイルをサポートするため、より迅速で柔軟性の高い、よりプライベートな旅行の選択肢を求めるため、ビジネスジェット機への需要が継続的に高まっています。
ビジネスジェット市場の地理的な変化もますます顕著になっています。欧州では、地政学的な動きと制裁措置の結果、ロシア籍の超長距離ジェット機が約60機失われ、状況は顕著に変化しました。このような減少にもかかわらず、欧州連合内のチャーター便市場は安定を維持し、上半期には約22万5,000便が記録されました。この安定は、ドイツとその周辺国の中小企業であるミッテルスタンド企業が、東西の交通の流れを代替するために参入し、地域ビジネス航空活動を維持したことが主な原因です。
業界の主要企業数社は、プライベート・エア・トラベルの進化する需要に対応することを目的とした継続的な技術革新と戦略的イニシアティブを通じて、ビジネスジェット市場を積極的に形成しています。Bombardier Inc.、Dassault Aviation、Embraer S.A.、Gulfstream Aerospace(General Dynamics Corporationの一部門)、Textron Aviation、Pilatus Aircraft Ltd.、Honda Aircraft Company(Honda Motor Co., Ltd.の一部門)、Airbus Corporate Jets(Airbus SEの一部門)、Boeing Business Jets(The Boeing Companyの傘下)といった主要企業が市場を独占しています。これらの会社は、短期間の旅行用に設計された軽飛行機から、大陸間ノンストップ飛行が可能な超長距離モデルまで、幅広い航空機のポートフォリオを提供しています。
テキサス州フォートワースを拠点とするOtto Aviationは、最近Phantom 3500ビジネスジェットを発表しました。サステイナビリティ時代初の真の航空機として売り出されたPhantom 3500は、競合他社と比較して環境面で大きなメリットを約束します。この航空機は、持続可能な航空燃料(SAF)で運航した場合、燃料消費量を最大60%削減し、排出ガスを90%削減すると報告されており、ボンバルディア・チャレンジャー3500やエンブラエル・プレター500および600のような同サイズのジェット機に代わる、よりクリーンなジェット機として位置づけられています。
核となる促進要因
超富裕層(UHNWI)の人口が急速に増加していることは、ビジネスジェット市場の成長を促進する重要な要因であり、特にこうした人々がより迅速で効率的な大陸間移動のソリューションを求めているためです。Knight Frankの2024年ウェルス・レポートによると、資産3,000万米ドル超と定義されるUHNWIの数は過去1年間で4.2%増加し、世界で合計62万6,619人に達しました。この富の大幅な増加は、プライベート航空への需要の増加につながり、このエリート層の58%が過去1年間に少なくとも1回はプライベート旅行を経験しています。
米国は依然としてUHNWIの間でビジネスジェットの最大の市場であり、約23万8,000人の顧客を抱えています。これらの顧客は、テクノロジー・ハブ、プライベート・エクイティ企業、エンターテイメント産業など、主要な経済・文化の中心地に集中しています。エグゼクティブや起業家は、チャンスをつかみ、競合優位性を維持するために、都市間や大陸間を迅速に移動する必要があることが多いためです。
新たな機会の動向
Fractional ownershipは、エンブラエル・プレター600やチャレンジャー3500のような中型機を含む中型セグメントに特に強い影響を与え、ビジネスジェット市場の需要を大きく変えつつあります。このモデルでは、複数のオーナーが1機のジェット機のコストと使用量を共有できるため、より幅広いユーザーにとってプライベート航空がより身近で柔軟なものとなります。その結果、フラクショナル・オーナーシップはこのカテゴリーの成長の重要な原動力となり、業界全体の購入決定や利用パターンに影響を与えています。
ARGUSのデータによると、2024年7月現在、米国で活発に運航されているフラクショナル航空機は1,563機で、前年に比べ131機増加しました。この増加は、分数プログラムへの関心と投資の高まりを反映しています。分数プログラムは、完全所有の経済的負担なしにプライベートジェット旅行のメリットを求める企業や個人にアピールするものです。
最適化への障壁
ビジネスジェット市場では、エンジン部品の不足が引き続き生産の大きな妨げとなっており、納入スケジュールや製造効率全体に影響を及ぼすボトルネックとなっています。中でも最も深刻な不足は、高圧タービンディスク、FADEC(全権デジタルエンジン制御)チップ、ブリードエアバルブで、これらはすべてエンジンの性能と信頼性に不可欠なものです。これらの部品は高度に専門化されており、精密な製造工程を必要とするため、生産フローを維持するためにはタイムリーな供給が不可欠です。
Rolls-Royceのダーレヴィッツ工場では、パール700エンジン部品の滞留が2024年までに1,120ユニットに達しました。第3の作業シフトを導入して遅れを軽減しようと努力したもの、7月までに完成した部品はわずか340セットとなっています。この不足により、ガルフストリームG700の納入枠は平均24週間遅延しており、部品の不足が航空機の稼働率や顧客のスケジュールに直接影響することが明らかになっています。
タイプ別では、ジェット機カテゴリーがビジネスジェット市場を圧倒的に支配しており、総売上の93.20%を稼ぎ出しています。この圧倒的なシェアは、かつてターボプロップ機が主に運航していた従来の600海里の範囲をはるかに超えて拡大した、ミッション・プロファイルの著しい進化を反映しています。ビジネス・トラベルの需要がより複雑で広範囲に及ぶようになるにつれ、ジェット機は、企業幹部の厳しいスケジュールに対応するため、より長く、より速い出張に適した航空機として選ばれるようになっています。
エンジンタイプ別では、ジェットエンジンがビジネスジェット市場を独占しており、搭載エンジンベースの65.80%を占めています。この優勢は、優れた速度と高度能力を提供するジェットエンジンの能力によるところが大きく、これは大幅な時間短縮と天候への耐性の強化に直結します。ジェット機が提供する効率性と信頼性により、企業は出張スケジュールを最適化し、悪天候にさらされる機会を減らし、全体的な運航の予測可能性を向上させることができます。
システム別では、推進システムがビジネスジェット市場で重要な位置を占めており、システムレベルで分析すると総額の31.80%を占めています。この突出した評価は、エンジンが航空機の中で最も技術的に洗練され、資本集約的で、メンテナンスを必要とするコンポーネントの一つであるという事実を反映しています。その複雑さは、厳しい運転条件下で最適な性能、燃料効率、信頼性を実現するために必要な高度なエンジニアリングに起因します。その結果、推進システムは、他の多くの機体部品をはるかに上回るコストで、メーカーにとっても運航会社にとっても同様に重要な投資となります。
エンドユーザー別では、チャーター、フラクショナル、コーポレートフライト部門を含むオペレーターがビジネスジェット市場の55.83%を占め、圧倒的なシェアを占めています。この圧倒的なシェアは、個人の所有者に比べ、保有機体の規模が大きく、利用率が高く、財務的な専門知識が豊富であることが主な理由です。これらのオペレーターは、個人オーナーには通常及ばない規模と効率で機体を管理しているため、航空機の使用量と運航コストをより効果的に最適化できます。
タイプ別
エンジンタイプ別
システム別
エンドユーザー別
販売拠点別
地域別
The business jet industry is undergoing a significant transformation, driven by ongoing fleet modernization efforts and evolving ownership patterns. In 2024, the market was valued at approximately US$ 20.83 billion and is projected to grow steadily, reaching an estimated valuation of US$ 29.75 billion by 2033. This growth corresponds to a compound annual growth rate (CAGR) of 4.04% over the forecast period from 2025 to 2033. A key factor fueling this expansion is the rising number of high-net-worth individuals and multinational corporations around the world, which continuously bolsters demand for business jets as these customers seek faster, more flexible, and more private travel options to support their global operations and personal lifestyles.
Geographic shifts within the business jet market are also becoming increasingly pronounced. In Europe, the landscape has changed notably with the loss of approximately 60 Russian-registered ultra-long-range jets, a consequence of geopolitical developments and sanctions. Despite this reduction, the intra-European Union charter market remained stable, with around 225,000 flights recorded in the first half of the year. This stability is largely due to Mittelstand firms-small and medium-sized enterprises in Germany and surrounding countries-stepping in to replace east-west traffic flows, thereby sustaining regional business aviation activity.
Several key industry leaders are actively shaping the business jet market through continuous innovation and strategic initiatives aimed at meeting the evolving demands of private air travel. Major players such as Bombardier Inc., Dassault Aviation, Embraer S.A., Gulfstream Aerospace (a division of General Dynamics Corporation), Textron Aviation, Pilatus Aircraft Ltd., Honda Aircraft Company (part of Honda Motor Co., Ltd.), Airbus Corporate Jets (a division of Airbus SE), and Boeing Business Jets (under The Boeing Company) dominate the landscape. These companies offer a broad portfolio of aircraft, spanning from light jets designed for shorter trips to ultra-long-range models capable of nonstop intercontinental flights.
An example of this innovation is Otto Aviation, based in Fort Worth, Texas, which has recently introduced the Phantom 3500 business jet. Marketed as "the first true aircraft of the sustainability era," the Phantom 3500 promises significant environmental benefits compared to its competitors. The aircraft reportedly achieves up to 60% lower fuel consumption and reduces emissions by 90% when operating on sustainable aviation fuel (SAF), positioning it as a cleaner alternative to similarly sized jets like the Bombardier Challenger 3500 or the Embraer Praetor 500 and 600.
Core Growth Drivers
The rapid increase in the population of ultra-high-net-worth individuals (UHNWIs) is a key factor propelling growth in the business jet market, especially as these individuals demand faster and more efficient intercontinental travel solutions. According to Knight Frank's 2024 Wealth Report, the number of UHNWIs-defined as those with assets exceeding $30 million-has risen by 4.2% over the past year, reaching a total of 626,619 people worldwide. This significant growth in wealth has translated into increased demand for private aviation, with 58% of this elite group having traveled privately at least once in the last twelve months.
The United States remains the largest market for business jets among UHNWIs, hosting approximately 238,000 such clients. These individuals are predominantly concentrated in key economic and cultural centers, including technology hubs, private equity firms, and the entertainment industry. These sectors place a premium on rapid, coast-to-coast, and trans-Atlantic travel capabilities, as executives and entrepreneurs often need to move quickly between cities and continents to seize opportunities and maintain competitive advantages.
Emerging Opportunity Trends
Fractional ownership is significantly reshaping the demand landscape within the business jet market, with a particularly strong impact on the midsize segment that includes aircraft such as the Embraer Praetor 600 and the Challenger 3500. This model allows multiple owners to share the costs and usage of a single jet, making private aviation more accessible and flexible for a wider range of users. As a result, fractional ownership has become a key driver of growth in this category, influencing purchasing decisions and utilization patterns across the industry.
According to ARGUS data, there were 1,563 fractional aircraft actively operating in the United States as of July 2024, marking an increase of 131 airframes compared to the previous year. This growth reflects heightened interest and investment in fractional programs, which appeal to businesses and individuals seeking the benefits of private jet travel without the full financial burden of outright ownership.
Barriers to Optimization
Engine component shortages continue to significantly hamper production within the business jet market, creating bottlenecks that affect delivery schedules and overall manufacturing efficiency. Among the most critical shortages are high-pressure turbine discs, FADEC (Full Authority Digital Engine Control) chips, and bleed-air valves, all of which are essential for engine performance and reliability. These components are highly specialized and require precise manufacturing processes, making their timely supply crucial for maintaining production flow.
At Rolls-Royce's Dahlewitz facility, the backlog of Pearl 700 engine components reached 1,120 units entering 2024. Despite efforts to mitigate delays by introducing a third work shift, only 340 component sets had been completed by July. This shortfall has led to an average delay of 24 weeks for Gulfstream G700 delivery slots, underscoring how component scarcity directly impacts aircraft availability and customer timelines.
By Type, the jet category overwhelmingly dominates the business jet market, generating an impressive 93.20% of total revenue. This commanding share reflects a significant evolution in mission profiles, which have expanded well beyond the traditional 600-nautical-mile range once primarily served by turboprop aircraft. As business travel demands have grown more complex and far-reaching, jets have become the aircraft of choice for longer, faster trips that meet the rigorous schedules of corporate executives.
By Engine Type, jet engines dominate the business jet market, constituting 65.80% of the installed engine base. This prevalence is largely driven by their ability to deliver superior speed and altitude capabilities, which translate directly into significant time savings and enhanced weather resilience-two critical factors that corporate risk managers evaluate in concrete financial terms. The efficiency and reliability that jets provide allow businesses to optimize travel schedules, reduce exposure to adverse weather conditions, and improve overall operational predictability, all of which contribute to lowering costs and mitigating risks associated with corporate travel.
By System, the propulsion system holds a significant position within the business jet market, accounting for 31.80% of the total value when analyzed at the system level. This prominent valuation reflects the fact that engines are among the most technologically sophisticated, capital-intensive, and maintenance-demanding components of the aircraft. Their complexity stems from the advanced engineering required to deliver optimal performance, fuel efficiency, and reliability under rigorous operating conditions. As a result, propulsion systems represent a critical investment for manufacturers and operators alike, with costs that far surpass many other airframe components.
By End Users, operators, including charter, fractional, and corporate flight departments, dominate the business jet market, accounting for 55.83% of the sector. This commanding share is largely due to their substantial fleet sizes, higher utilization rates, and greater financial expertise compared to private individual owners. These operators manage their fleets with a level of scale and efficiency that private owners typically cannot match, allowing them to optimize aircraft usage and operational costs more effectively.
By Type
By Engine Type
By System
By End User
By Point of Sale
By Region