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市場調査レポート
商品コード
1692559

ベトナムの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Vietnam Road Freight Transport - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 326 Pages
納期
2~3営業日
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ベトナムの道路貨物輸送:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 326 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ベトナムの道路貨物輸送市場規模は2025年に262億7,000万米ドルと推定され、2030年には358億3,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.40%で成長する見込みです。

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ベトナムのeコマース市場は2023~27年にCAGR 12.38%で成長し、市場の成長を牽引すると予測される

  • 2023年、ベトナムはアパレル、フットウェア、テキスタイル部門で1,914万米ドルと最も高い出荷額を占め、これが道路貨物サービスの需要を牽引しました。さらに、2022年のベトナムの工業生産指数(IIP)は前年比7.8%増となり、第1四半期は6.8%増、第2四半期は9.8%増、第3四半期は10.9%増、第4四半期は3%増を記録しました。2022年に目覚ましい成長を遂げたセクタの中には、飲料が前年同期比32.3%増(ビール35.3%増)、医薬品・医薬化学・ハーブ(19.2%増)、機械製造(19.1%増)、木材・木製品(17.2%増)と続きます。
  • ベトナムの小売市場は目覚ましい成長を遂げており、国際的な小売ブランドにとって拡大の大きな機会となっています。さらに、ベトナムのeコマース市場は2023~2027年の間にCAGR 12.38%を記録し、2027年には193億米ドルに達すると予想されています。その結果、同国では道路貨物サービスの需要が増加すると予想されます。また、政府は2030年までに180万戸の手頃な価格の住宅を建設する計画であり、これが市場の成長をさらに後押しすると予想されます。

ベトナムの道路貨物輸送市場動向

政府は、2025年末までに高速道路の総延長を3,000kmにすることを目指しています。

  • 2023年、政府は道路、鉄道、海洋・内陸水路、空港を含む近代的交通インフラへの投資を優先しました。2023年には12の南北高速道路プロジェクトが着工し、9つの新規交通プロジェクトが開通、4つのプロジェクトが完成しました。この年、約475kmの高速道路が追加されました。2023年に着工されたその他の主要な交通プロジェクトには、3つの東西高速道路、ロンタイン国際空港、フーバイ空港、ディエンビエン空港、盻トゥエン2号橋、ブントゥイ2号橋が含まれます。2023年に主要な交通インフラが完成するため、2024年と2025年には交通部門のGDP成長率が上昇すると推定されます。
  • ベトナム交通運輸省は、南北高速道路の主要部分を含む14のインフラプロジェクトを着工し、2025年までにさらに50を完成させる計画です。これは、ベトナムの高速道路を現在の2021kmから2025年までに3,000kmに拡大するという目標の一環です。さらに、ドンナイ省の141億2,000万米ドルのプロジェクトであるロンタイン国際空港は、2025年の完成を目指しています。完成すれば国内最大の空港となり、ホーチミン市のタンソンニャットの混雑が緩和されます。

ベトナムは2030年までに、最大114億米ドルを投資して、国家燃料貯蔵能力を拡大することを目指しています。

  • 2023年12月、ベトナムはガソリンとその他の石油製品の小売価格を4回連続で引き下げました。E5 RON 92の価格は1リットル当たり509ドン(0.021米ドル)引き下げられ21,290ドン(0.9米ドル)となり、RON95-IIIガソリン価格は1リットル当たり22,322ドン(0.944米ドル)に引き下げられました。これらの調整を担当した財務省、工業省、貿易省は、ガソリン・石油価格安定化基金を利用しないことを選択しました。今年に入ってから、ベトナムは35回のガソリン価格調整を行っています。
  • 2022年、ベトナムのRON95ガソリンの小売価格は過去8年間で最高値を記録し、1リットルあたり2万6,287ドン(1.14米ドル)に達しました。ベトナムの燃料価格の上昇は、同国最大の製油所であるギソン製油所が財政上の課題から2022年1月から20%の減産を行ったことによる国内ガソリン不足によって悪化しました。同製油所は一時的な投資を得ているもの、クウェート産原油を調達するための十分な流動性や融資を確保できなければ、操業停止に追い込まれる可能性があります。さらにベトナムは、2030年までに最大114億米ドルを投資して国家燃料貯蔵能力を拡大する計画を承認しました。この投資により、ベトナムの原油と精製燃料の貯蔵能力は、現在の純輸入量の65日分から75~80日分に引き上げられます。

ベトナムの道路貨物輸送産業概要

ベトナムの道路貨物輸送市場は細分化されており、A.P. Moller-Maersk、Bee Logistics Corporation、Indo Trans Logistics Corporation、PetroVietnam Transportation Corporation(PVTrans)、Saigon Newport Corporationが主要5社です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主要調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 物流実績
  • 道路の長さ
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格動向
  • トラック輸送コスト
  • タイプ別トラック保有台数
  • 主要トラックサプライヤー
  • 道路貨物トン数の動向
  • 道路貨物価格動向
  • モーダルシェア
  • インフレ率
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • エンドユーザー産業
    • 農業、漁業、林業
    • 建設業
    • 製造業
    • 石油・ガス、鉱業、採石業
    • 卸売・小売業
    • その他
  • 輸出先
    • 国内
    • 国際貨物
  • トラック積載量
    • 全トラック積載(FTL)
    • 小口貨物(LTL)
  • コンテナ輸送
    • コンテナ輸送
    • コンテナなし
  • 輸送距離
    • 長距離輸送
    • 短距離輸送
  • 商品構成
    • 流体商品
    • 固体商品
  • 温度制御
    • 非温度制御
    • 温度制御

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • A.P. Moller-Maersk
    • ASG Corporation
    • Aviation Logistics Corporation(ALS)
    • Bee Logistics Corporation
    • CMA CGM Group(CEVA Logistics含む)
    • DHL Group
    • Expeditors International of Washington, Inc.
    • Gemadept
    • GEODIS
    • Hop Nhat International Joint Stock Company
    • Indo Trans Logistics Corporation
    • Kintetsu Group Holdings Co., Ltd.(Kintetsu World Express, Inc.含む)
    • Linfox Pty Ltd.
    • MACS Maritime Joint Stock Company
    • MP Logistics
    • Nguyen Ngoc Logistics Corporation
    • Nippon Express Holdings.
    • NYK(Nippon Yusen Kaisha)Line
    • PetroVietnam Transportation Corporation(PVTrans)
    • Royal Cargo Inc.
    • Saigon Newport Corporation
    • Transimex
    • U& I Logistics Corporation
    • Van Cargoes and Foreign Trade Logistics Joint Stock Company(VNT Logistics)
    • Viet Total Logistics Co., Ltd.
    • Vietnam Foreign Trade Logistics Joint Stock Company(VINATRANS)
    • ViettelPost(Viettel Logisticsを含む)

第7章 CEOへの主要戦略的質問

第8章 付録

  • 世界の物流市場概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界バリューチェーン分析
    • 市場力学(市場の促進要因、抑制要因、機会)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要な洞察
  • データパック
  • 用語集
  • 為替レート
目次
Product Code: 92376

The Vietnam Road Freight Transport Market size is estimated at 26.27 billion USD in 2025, and is expected to reach 35.83 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 6.40% during the forecast period (2025-2030).

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The e-commerce market in Vietnam is expected to grow at a CAGR of 12.38% during 2023-27, driving the growth of the market

  • In 2023 Vietnam accounted for the highest shipment value for the apparel, footwear, and textiles sector at USD 19.14 million, which drove the demand for road freight services. Moreover, Vietnam's industrial production index (IIP) in 2022 went up by 7.8% YoY, with a growth of 6.8% recorded in Q1, 9.8% in Q2, 10.9% in Q3, and 3% in Q4. Some of the sectors with impressive growth in 2022 were beverage with 32.3% YoY (beer 35.3%), followed by medicine, pharmaceutical chemistry and herbs (19.2%), machinery production (19.1%), and wood and wooden products (17.2%).
  • The Vietnamese retail market is experiencing remarkable growth, providing substantial opportunities for international retail brands to expand. Moreover, the e-commerce market in Vietnam is expected to register a CAGR of 12.38% during the period 2023-2027 and reach USD 19.3 billion by 2027. As a result, the demand for road freight services is anticipated to increase in the country. In addition, the government plans to construct 1.8 million affordable houses by 2030, which is expected to support the growth of the market further.

Vietnam Road Freight Transport Market Trends

The government aims to increase the total length of expressways to 3,000 km by end of 2025

  • In 2023, the Government prioritized investment in modern transport infrastructure, including roads, railways, marine and inland waterways, and airports. In 2023, construction began on 12 North-South expressway projects, with nine new traffic projects inaugurated and four completed. Around 475 km of expressways were added that year. Other key transport projects initiated in 2023 included three east-west expressways, the Long Thanh International Airport, Phu Bai Airport, Dien Bien Airport, Mỹ Thuận 2 Bridge, and Vĩnh Tuy 2 Bridge. As major transport infrastructure is completed in 2023, the GDP growth of the transport sector is estimated to increase in 2024 and 2025.
  • Vietnam's Ministry of Transport plans to break ground on 14 infrastructure projects and complete 50 more by 2025, including key parts of the North-South Expressway. This is part of the goal to expand the country's expressways to 3,000 km by 2025, up from the current 2,021 km. Additionally, the Long Thanh International Airport, a USD 14.12 billion project in Dong Nai province, is on track to finish in 2025. Once completed, it will be the country's largest airport, easing congestion at Tan Son Nhat in Ho Chi Minh City.

Vietnam aims to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion

  • In December 2023, Vietnam reduced retail prices of gasoline and other oil products for the fourth consecutive time. The price of E5 RON 92 per liter was decreased by VND 509 (USD 0.021) to VND 21,290 (USD 0.9), and RON95-III petrol price was lowered to VND 22,322 (USD 0.944) per liter. The ministries of finance, industry, and trade responsible for these adjustments opted not to utilize the petrol and oil price stabilization fund. Since the start of the year, Vietnam has adjusted petrol prices 35 times.
  • In 2022, the retail price of RON 95 gasoline in Vietnam reached its highest point in eight years, reaching VND 26,287 (USD 1.14) per liter. The increase in fuel prices in Vietnam was exacerbated by domestic gasoline shortages caused by the Nghi Son Oil Refinery, the country's largest refinery, reducing production by 20% from January 2022 due to financial challenges. Although the refinery has obtained temporary investment, it might be forced to cease operations if it fails to secure sufficient liquidity or loans to procure Kuwaiti crude oil. Moreover, Vietnam has approved a plan to expand its national fuel storage capacity by 2030, with an investment of up to USD 11.4 billion. The investment would raise the country's crude oil and refined fuel storage capacity to 75 to 80 days of net imports, from 65 days currently.

Vietnam Road Freight Transport Industry Overview

The Vietnam Road Freight Transport Market is fragmented, with the major five players in this market being A.P. Moller - Maersk, Bee Logistics Corporation, Indo Trans Logistics Corporation, PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans) and Saigon Newport Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.2 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.3 Economic Performance And Profile
    • 4.3.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.3.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.4 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.5 Logistics Performance
  • 4.6 Length Of Roads
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Pricing Trends
  • 4.10 Trucking Operational Costs
  • 4.11 Trucking Fleet Size By Type
  • 4.12 Major Truck Suppliers
  • 4.13 Road Freight Tonnage Trends
  • 4.14 Road Freight Pricing Trends
  • 4.15 Modal Share
  • 4.16 Inflation
  • 4.17 Regulatory Framework
  • 4.18 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 End User Industry
    • 5.1.1 Agriculture, Fishing, and Forestry
    • 5.1.2 Construction
    • 5.1.3 Manufacturing
    • 5.1.4 Oil and Gas, Mining and Quarrying
    • 5.1.5 Wholesale and Retail Trade
    • 5.1.6 Others
  • 5.2 Destination
    • 5.2.1 Domestic
    • 5.2.2 International
  • 5.3 Truckload Specification
    • 5.3.1 Full-Truck-Load (FTL)
    • 5.3.2 Less than-Truck-Load (LTL)
  • 5.4 Containerization
    • 5.4.1 Containerized
    • 5.4.2 Non-Containerized
  • 5.5 Distance
    • 5.5.1 Long Haul
    • 5.5.2 Short Haul
  • 5.6 Goods Configuration
    • 5.6.1 Fluid Goods
    • 5.6.2 Solid Goods
  • 5.7 Temperature Control
    • 5.7.1 Non-Temperature Controlled
    • 5.7.2 Temperature Controlled

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 A.P. Moller - Maersk
    • 6.4.2 ASG Corporation
    • 6.4.3 Aviation Logistics Corporation (ALS)
    • 6.4.4 Bee Logistics Corporation
    • 6.4.5 CMA CGM Group (including CEVA Logistics)
    • 6.4.6 DHL Group
    • 6.4.7 Expeditors International of Washington, Inc.
    • 6.4.8 Gemadept
    • 6.4.9 GEODIS
    • 6.4.10 Hop Nhat International Joint Stock Company
    • 6.4.11 Indo Trans Logistics Corporation
    • 6.4.12 Kintetsu Group Holdings Co., Ltd. (including Kintetsu World Express, Inc.)
    • 6.4.13 Linfox Pty Ltd.
    • 6.4.14 MACS Maritime Joint Stock Company
    • 6.4.15 MP Logistics
    • 6.4.16 Nguyen Ngoc Logistics Corporation
    • 6.4.17 Nippon Express Holdings.
    • 6.4.18 NYK (Nippon Yusen Kaisha) Line
    • 6.4.19 PetroVietnam Transportation Corporation (PVTrans)
    • 6.4.20 Royal Cargo Inc.
    • 6.4.21 Saigon Newport Corporation
    • 6.4.22 Transimex
    • 6.4.23 U&I Logistics Corporation
    • 6.4.24 Van Cargoes and Foreign Trade Logistics Joint Stock Company (VNT Logistics)
    • 6.4.25 Viet Total Logistics Co., Ltd.
    • 6.4.26 Vietnam Foreign Trade Logistics Joint Stock Company (VINATRANS)
    • 6.4.27 ViettelPost (including Viettel Logistics)

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR ROAD FREIGHT CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Logistics Market Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (Market Drivers, Restraints & Opportunities)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms
  • 8.7 Currency Exchange Rate