デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1685961

中東・アフリカのヘアケア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle East & Africa Hair Care - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 127 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=143.57円
中東・アフリカのヘアケア:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 127 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

中東・アフリカのヘアケア市場規模は2025年に54億6,000万米ドルと推定・予測され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは4.35%で、2030年には67億5,000万米ドルに達すると予測されます。

Middle East &Africa Hair Care-Market-IMG1

主なハイライト

  • 誰もが経験する主な悩みには、フケ、頭皮の乾燥やかゆみ、抜け毛、髪のくすみなどがあります。髪と頭皮に影響を与える最も典型的な問題のひとつがフケです。お客様はフケを治すためにフケ防止シャンプーを広く使用しています。ピリチオン亜鉛には抗真菌作用があるため、フケ防止シャンプーによく使われています。天然成分としては、ティーツリーオイル、ニーム、バジル、ローズマリー、レモン、シダーウッドなどがフケ防止シャンプーに使われることが多くなってきています。
  • 一方、中東地域では、ヘアケア製品に含まれるパラベンやアルミニウム化合物などの特定の化合物の有害な影響に対する消費者の意識の高まりにより、天然製品やオーガニック製品に対する需要が増加しています。このため、安全で自然なオーガニックのシャンプー、コンディショナー、ヘアオイル、ヘアマスクなどの需要が近年高まっています。購入は、製品の効能、長持ちする保護効果、臨床的特性に基づいています。
  • 中東地域におけるヘアケア製品の需要は、主に健康維持のために身だしなみや外見に投資する、意欲的な若者層の増加によるものです。同市場の主要動向のひとつに、ハラール法に準拠したヘアケア製品があり、これも世界の動向になりつつあります。
  • さらに、湾岸諸国の消費者は個人に合わせた製品やサービスを好むため、ヘアケア業界におけるこのギャップに対応し、非常に細分化され競合の激しい業界で地位を確保しようとするプライベートブランドメーカーや土着メーカーを刺激することで、市場の成長研究をさらに後押ししています。

中東・アフリカのヘアケア市場動向

eコマースが有力な販売チャネルとして台頭

  • 若年層のファッション動向の高まり、流通チャネルの拡大、高い購買力が、この地域のヘアスタイリング製品市場を牽引する主な要因です。利便性、複数ブランドの入手可能性、オンライン小売業者が提供する割引が、オンライン販売をさらに促進しています。デジタル化が進むにつれ、eコマースは現実のものとなりつつあり、顧客の購入までの道のりを刷新し、新たなユーザー・インタラクションを形成し、ビジネスモデルを破壊し、中東地域全体のヘアケア製品の単一ブランド店や複数ブランド店に新たな成長機会を生み出しています。
  • 商品関連情報や価格への容易なアクセスを顧客に提供しました。これが中東のヘアケア製品の全体的な成長に寄与しています。市場の小売業者は、オンライン顧客を支援し、eコマース体験を向上させるために、拡張現実(AR)技術をますます利用するようになっています。ロジスティクス能力の向上、配送の迅速化、手間のかからない返品により、単一ブランドおよび複数ブランドの小売業者は、顧客にオンライン購入の安心感を与え、eコマースによる美容・パーソナルケア市場を牽引しています。
  • そのため、eコマース販売に関するヘアケア市場は、特に中東・アフリカ地域で大きな可能性を秘めていると予想されます。例えば、アルペン・キャピタルとカーニーの記事によると、アラブ首長国連邦のeコマース事業は2021年に100億米ドル規模になりました。これは、前年に予想された市場規模70億米ドルから増加しました。

急成長する南アフリカ

  • 特にアフリカの女性は、熱、化学薬品、三つ編み、ドレッドヘア、エクステンション、編み込みなど、毛根を引っ張るタイトなスタイルが原因で、牽引性脱毛症と呼ばれる脱毛を起こしやすいです。不健康な食習慣、暑い気候、国全体の汚染レベルの上昇は、同国のシャンプー・コンディショナー市場の成長を促進すると予想されるその他の要因です。
  • アフリカは厳しい気候の変化と戦っています。そのため、この分野で事業を展開するメーカーは、消費者の需要に応えながら業界のライバルよりも優位に立つだけでなく、環境への影響も減らすことができる、新しく改良されたヘアシャンプー&コンディショナー製品を革新しています。例えば、2021年12月、ナチュラル・オーガニックスキンケアブランドのUhuru Botanicalsは、ChebeヘアシャンプーとChebeヘアコンディショナーバーを発売しました。この製品は、アロエベラ、シアバター、ブリチオイル、チェベパウダーで作られています。
  • さらに、ヘアスタイリングへの嗜好の高まり、ライフスタイルの変化、都市化、マーケティング・販促活動が、抜け毛治療やプロ用カラープロテクト・キットなどのプロ用ヘアケア製品の市場成長を促進する主な要因となっています。これらの要因により、外資系企業は国内での存在感を示し、プロ用ホームケア製品を投入しています。
  • 例えば、2021年4月、髪の問題に対する持続可能で変革的なソリューションを提供するプロフェッショナルであるQiqiは、南アフリカでのプレゼンスを拡大し、特にダメージ補修のためのプロフェッショナル用シャンプー、コンディショナー、マスクなどのプロフェッショナル用ホームケア製品シリーズを発表しました。
  • さらに、全国的なコマーシャルやプロモーションによって、消費者の注目が集まっています。特に若い消費者は、ソーシャル・メディア・チャンネルで全国の人気企業を宣伝する有名人やインフルエンサーに惹かれています。例えば、2022年7月、南アフリカの有名テレビタレントBoity Thuloは、南アフリカのブランドFront Row Hairと共同でヘアケアブランドBe Youを立ち上げました。

中東・アフリカのヘアケア産業の概要

中東・アフリカのヘアケア市場は、L'Oreal SA、Proctor and Gamble、Henkel AG &Co.KGaA、Unilever PLCといった多国籍企業が存在します。プレーヤーはオンライン・マーケティングや流通を通じて存在感を強め、地域市場への浸透を図っています。著名な市場プレーヤーは、革新的な新製品の開発と新しい消費者層の獲得に注力しています。さらに、これらの企業は新店舗をオープンすることで、地域全体での存在感を高めることに注力しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
  • 市場抑制要因
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ
    • シャンプー
    • コンディショナー
    • 抜け毛治療製品
    • ヘアカラー剤
    • ヘアスタイリング剤
    • その他のタイプ
  • 販売チャネル
    • ハイパーマーケット/スーパーマーケット
    • コンビニエンスストア/食料品店
    • 専門店
    • 薬局・ドラッグストア
    • オンライン・チャネル
    • その他の流通チャネル
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦
    • 南アフリカ
    • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 最も採用されている戦略市場シェア分析
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • L'Oreal SA
    • Coty Inc.
    • Proctor and Gamble
    • Shiseido Co., Ltd.
    • Henkel AG & Co. KGaA
    • Johnson & Johnson
    • AVON
    • Unilever
    • Wipro Unza Malaysia Sdn Bhd(Safi)
    • The Himalaya Drug Company
    • Bhuman Waterless Skincare
    • Curls in Bloom

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 49972

The Middle East & Africa Hair Care Market size is estimated at USD 5.46 billion in 2025, and is expected to reach USD 6.75 billion by 2030, at a CAGR of 4.35% during the forecast period (2025-2030).

Middle East & Africa Hair Care - Market - IMG1

Key Highlights

  • Some of the main concerns that everyone experiences include dandruff, dry and itchy scalp, hair loss, and dull hair. One of the most typical problems affecting the hair and scalp is dandruff. Customers widely use anti-dandruff shampoos to cure dandruff. As pyrithione zinc has anti-fungal properties, it is frequently used in anti-dandruff shampoos. Natural components, including tea tree oils, neem, basil, rosemary, lemon, and cedarwood, are becoming increasingly popular in anti-dandruff shampoos.
  • In the meantime, the Middle Eastern region witnessed an increasing demand for natural and organic products due to the rise in consumer awareness about the harmful effects of certain compounds, such as paraben and aluminum compounds, present in hair care products. This has increased the demand for safe, natural, and organic shampoos, conditioners, hair oils, and hair masks, among others, in recent times. The purchases are based on the product's efficacy, long-lasting protection, and clinical properties.
  • The demand for hair care products in the Middle Eastern region is mainly due to an increase in the young and aspirational populations who invest in grooming and appearance, primarily in maintaining their health. One of the key trends in the market includes hair care products that comply with the halal law, which is also becoming a global trend.
  • Moreover, Gulf consumers prefer personalized products and services, further bolstering the market's growth studied by catalyzing the private-label and indigenous manufacturers to cater to this gap in the hair care industry and secure a position for themselves in the highly fragmented and intensely competitive industry.

MEA Hair Care Market Trends

E-commerce Emerged as the Prominent Channel of Sales

  • The rising fashion trends among the young population, expanding distribution channels, and high purchasing power are the primary factors driving the hair styling products market in the region. Convenience, availability of multiple brands, and discounts offered by online retailers have further fueled online sales. With the increasing digital adoption, e-commerce is becoming a reality, reinventing the road to purchase for customers, shaping new user interactions, disrupting business models, and creating new growth opportunities for single and multi-brand stores of hair care products across the Middle Eastern region.
  • It has provided easy access to product-related information and prices to the customers. This has contributed to the overall growth of Middle Eastern hair care products. Market retailers increasingly use augmented reality (AR) technologies to help online customers and improve their e-commerce experience. With the improving logistics capabilities, faster delivery, and hassle-free returns, single and multi-brand retailers are making customers feel more at ease with online purchases, driving the beauty and personal care market through e-commerce.
  • Therefore, the hair care market with respect to e-commerce sales is expected to have significant potential in the market, especially in the Middle East and Africa region. For instance, according to Alpen Capital and Kearney articles, The United Arab Emirates e-commerce business was worth USD ten billion in 2021. This was an increase from the anticipated market worth of USD 7 billion from the previous year.

South Africa is the Fastest Growing Country

  • African women, in particular, are prone to hair loss called traction alopecia, caused by heat, chemicals, and tight styles that pull at the hair root, including braids, dreadlocks, extensions, and weaves. Unhealthy eating habits, hot weather, and rising pollution levels across the country are other factors expected to drive the growth of the shampoo and conditioner market in the country.
  • Africa is battling with severe climatic changes; hence, manufacturers operating in this space are innovating new and improvised hair shampoo and conditioners products that not only help them gain an edge over their industry rivals while catering to the demand of the consumers but also reduce their impact on the environment. For instance, In December 2021, natural and organic skincare brand Uhuru Botanicals launched Chebe Hair Shampoo and Chebe Hair Conditioner bars. The products are made with aloe vera, shea butter, buriti oil, and chebe powder.
  • Moreover, increased preference for hairstyling, changing lifestyles, urbanization, and marketing and promotional activities are the primary factors fueling the market growth of professional hair care products like hair loss treatments and professional color protective kits. Owing to these factors, foreign players are marking their presence in the country and introducing professional home care products.
  • For instance, in April 2021, Qiqi, a professional offering sustainable and transformative solutions for hair problems, expanded its presence in South Africa and introduced a range of professional home care products, including professional shampoos, conditioners, and masques, especially for damage repair.
  • Additionally, consumer attention is being drawn by national commercials and promotions. Younger consumers are particularly drawn to celebrities and influencers who advertise popular companies nationwide on social media channels. For instance, in July 2022, Boity Thulo, a famous South African television celebrity, launched her hair care brand Be You in collaboration with the South African brand Front Row Hair.

MEA Hair Care Industry Overview

The Middle East & African haircare market is competitive owing to the presence of multinational companies such as L'Oreal SA, Proctor and Gamble, Henkel AG & Co. KGaA, and Unilever PLC. Players are strengthening their presence through online marketing and distribution to increase their regional market penetration. The prominent market players have been focusing on developing new and innovative products and acquiring new consumer demographics. Additionally, these companies are focusing on increasing their presence across the region by opening new stores.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
  • 4.2 Market Restraints
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Type
    • 5.1.1 Shampoo
    • 5.1.2 Conditioner
    • 5.1.3 Hair Loss Treatment Products
    • 5.1.4 Hair Colorants
    • 5.1.5 Hair Styling Products
    • 5.1.6 Other Types
  • 5.2 Distribution Channel
    • 5.2.1 Hypermarkets/Supermarkets
    • 5.2.2 Convenience/Grocery Stores
    • 5.2.3 Specialty Stores
    • 5.2.4 Pharmacies/ Drug Stores
    • 5.2.5 Online Channels
    • 5.2.6 Other Distribution Channels
  • 5.3 Country
    • 5.3.1 Saudi Arabia
    • 5.3.2 United Arab Emirates
    • 5.3.3 South Africa
    • 5.3.4 Rest of Middle East & Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Most Adopted Strategies Market Share Analysis
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 L'Oreal SA
    • 6.3.2 Coty Inc.
    • 6.3.3 Proctor and Gamble
    • 6.3.4 Shiseido Co., Ltd.
    • 6.3.5 Henkel AG & Co. KGaA
    • 6.3.6 Johnson & Johnson
    • 6.3.7 AVON
    • 6.3.8 Unilever
    • 6.3.9 Wipro Unza Malaysia Sdn Bhd (Safi)
    • 6.3.10 The Himalaya Drug Company
    • 6.3.11 Bhuman Waterless Skincare
    • 6.3.12 Curls in Bloom

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS