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市場調査レポート
商品コード
1685883

代替タンパク質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Protein Alternatives - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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代替タンパク質:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

代替タンパク質の市場規模は2025年に234億9,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは7.92%で、2030年には343億9,000万米ドルに達すると予測されます。

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消費者の嗜好は世界的に変化しており、欧州や北米の消費者は食肉や食肉をベースにした製品への志向が低いです。フレキシタリアンや菜食主義を志向する消費者の増加は、メーカーが植物性タンパク質セグメントをさらに導入し革新する大きな機会を提供しています。代替タンパク質の需要は、健康問題から気候変動対策、工場畜産における倫理的問題への意識の高まりに至るまで、様々な力によって煽られています。

藻類、菌類、昆虫などの新規タンパク質源の出現は、ユニークな栄養プロファイル、環境的利点、料理の可能性を提供する代替源として支持を集めており、製品開発と市場差別化の新たな機会を提示しています。企業は、持続可能で栄養価の高い代替タンパク質を求める消費者の需要に応えるため、こうした新規タンパク源を探索し、革新的なタンパク質製品を商品化するための研究開発に投資しています。さらに、代替タンパク質メーカーも力強く成長しています。新規参入企業は、合成生物学、ビッグデータ、AI、機械学習、ロボット工学、モノのインターネットなどの破壊的技術を応用し、市場での競争力を高めようとしています。

代替タンパク質市場の動向

大豆プロテイン需要の増加が世界の大豆輸入の増加につながる

消費者のタンパク質摂取量増加への関心は高まっており、消費されるタンパク質の特定の種類により注目が集まっています。人口と福祉の増加に伴い、食品栄養成分としてのタンパク質の需要が急増しています。消費者は、活動的なライフスタイルをサポートするタンパク質の利点をより認識するようになりました。ベジタリアンとビーガニズムの台頭が大豆タンパク質の消費拡大に寄与しており、世界中の多くの消費者が健康上の懸念から植物ベースの食生活を採用しています。大豆タンパク質は、万能で栄養価の高い植物性タンパク質であるため、主食となっています。

多くの地域、特に欧州とアジアにおける食生活の嗜好の変化は、大豆輸入の増加につながりました。例えば、世界最大の大豆消費国である中国は、主に飼料用として大量の大豆を輸入しているが、大豆たん白製品の形で人間が消費することも増えています。米国農務省によると、2023年には世界で約1億7,195万トンの大豆が輸入されたのに対し、2021年には1億5,446万トンが輸入されました。中国が大豆の主要輸入国で、その年の年間輸入量は約1億5,030万トン、次いで欧州連合が1,430万トンでした。

北米が最大の市場シェアを占める

米国は北米の代替タンパク質市場で大きな可能性を秘めています。これは、食肉添加物やその他の飲食品産業で大豆タンパク質の用途が拡大していることに起因しています。食品技術と技術革新の進歩が、米国における代替タンパク質の需要増加を促進する上で極めて重要な役割を果たしています。米国はブラジルに次いで世界第2位の大豆生産国です。米国農務省によると、2023年の大豆生産量は1億1,334万MTで、世界の大豆生産量の29%を占める。このため、ビーガンタンパク質ベースの製品は、その健康上の利点や体重管理の取り組みに対する消費者の意識の高まりにより、小売市場で高い普及率を示しています。

これらの製品が主流の小売チャネルに組み込まれたことで、この地域の幅広い消費者がより入手しやすくなりました。さらに、代替プロテイン企業やファーストフードチェーンを含む外食業者との提携により、これらの製品の認知度と消費量が増加しています。代替タンパク質市場における既存のビジネスチャンスを背景に、多くの企業が特に植物性タンパク質カテゴリーにおいて、事業拡大計画を含む戦略的な取り組みを行っています。

代替タンパク質品産業の概要

世界の代替タンパク質市場は、多数のプレーヤーの存在により競争が激しいです。Cargill、ADM、Kerry Group PLC、Ingredion Incorporated、International Flavors &Fragrances Inc.が買収、事業拡大、新製品発売などの主要戦略で市場を独占しています。カーギルは様々なアプローチや戦略を優先することで、代替タンパク質品市場の主要プレイヤーの中で市場をリードしています。例えば、2023年1月、Cargill Incorporatedは、食品、飼料、再生可能燃料市場によって引き起こされる油糧種子需要の増加をサポートするために、北米の油糧種子ネットワークを拡大するために、大豆加工施設と精製所であるOwensboro Garin Companyを買収しました。さらに、これらの主要企業は、市場の成長に伴って生じる追加需要に対応するため、生産施設の拡張に注力しています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 消費者の植物性志向の高まりが市場に好影響を与える
    • 代替タンパク質の成長を支える食品技術の革新
  • 市場抑制要因
    • 生産コストの上昇と生産量の減少が成長を阻む
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 原料別
    • 植物性タンパク質
      • 大豆プロテイン
      • 小麦プロテイン
      • エンドウ豆プロテイン
      • その他の植物性タンパク質
    • マイコプロテイン
    • 藻類タンパク質
    • 昆虫プロテイン
  • 用途別
    • 飲食品
      • ベーカリー
      • 菓子類
      • 植物性乳製品
      • 飲料
      • その他飲食品
    • 栄養補助食品
    • 飼料・ペットフード
    • パーソナルケアと化粧品
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
      • メキシコ
      • その他北米地域
    • 欧州
      • スペイン
      • 英国
      • ドイツ
      • フランス
      • イタリア
      • ロシア
      • その他欧州
    • アジア太平洋
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • オーストラリア
      • その他アジア太平洋地域
    • 南米
      • ブラジル
      • アルゼンチン
      • その他南米
    • 中東・アフリカ
      • 南アフリカ
      • サウジアラビア
      • その他中東とアフリカ

第6章 競合情勢

  • 主要企業の戦略
  • 市場シェア分析
  • 企業プロファイル
    • The Archer Daniels Midland Company
    • Cargill Incorporated
    • Ingredion Incorporated
    • International Flavors & Fragrances Inc.
    • Kerry Group PLC
    • Glanbia PLC
    • Corbion NV
    • Royal Avebe UA
    • BUHLER HOLDINGS AG
    • Roquette Freres

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 48905

The Protein Alternatives Market size is estimated at USD 23.49 billion in 2025, and is expected to reach USD 34.39 billion by 2030, at a CAGR of 7.92% during the forecast period (2025-2030).

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Consumer preferences are changing globally, and European and North American consumers have a low inclination toward meat and meat-based products. The increasing number of consumers becoming more flexitarian or vegan offers great opportunities for manufacturers to introduce and innovate more in the plant protein segment. Demand for alternative proteins is fueled by forces ranging from health concerns to climate action and the increasing awareness of ethical issues in factory farming.

The emergence of novel protein sources such as algae, fungi, and insects is gaining traction as alternative sources offering unique nutritional profiles, environmental benefits, and culinary possibilities, presenting new opportunities for product development and market differentiation. Companies are exploring these novel protein sources and investing in research and development to commercialize innovative protein products to meet consumer demand for sustainable and nutritious alternatives. Further, alternative protein manufacturers are also growing strongly. New entrants are applying disruptive technologies, such as synthetic biology, Big Data, AI, machine learning, robotics, and the Internet of Things, to gain a competitive edge in the market.

Protein Alternatives Market Trends

The Increasing Demand for Soy Protein is Leading to Increasing Imports of Soybean Globally

Consumer interest in boosting protein intake is increasing, with more attention being paid to the specific types of protein being consumed. With increasing population and welfare, the demand for protein as a food-nutritional component is rising sharply. Consumers have become more aware of the benefits of protein in supporting an active lifestyle. The rise of vegetarianism and veganism has contributed to the increased consumption of soy protein, and many consumers across the world are adopting plant-based diets due to health concerns. Soy protein, being a versatile and nutritious plant-based protein, has become a staple.

The shift in dietary preferences in many regions, especially in Europe and Asia, led to an increase in soybean imports. For instance, China, the world's largest soybean consumer, imports a vast quantity of soybeans primarily for animal feed but increasingly for human consumption in the form of soy protein products. According to the US Department of Agriculture, around 171.95 million metric tons of soybeans were imported globally in 2023 compared to 154.46 million metric tons in 2021. China was the leading importer of soybeans, with an annual import volume of approximately 105 MMT tons in that year, followed by the European Union with 14.3 MMT.

North America Holds the Largest Market Share

The United States has significant potential in the North American protein alternatives market. This can be attributed to the increasing application of soy protein in meat additives and other food and beverage industries. Advancements in food technology and innovation have played a pivotal role in driving the increased demand for protein alternatives in the United States. The United States is the second leading producer of soybeans globally, behind Brazil. According to the US Department of Agriculture, in 2023, the country produced 113.34 million MT of soybean, accounting for 29% of the global soybean production. This led to the high penetration of vegan protein-based products in the retail market owing to increased consumer awareness about its health benefits and weight management initiatives.

The integration of these products into mainstream retail channels has made them more accessible to a wide range of consumers in the region. Additionally, partnerships with alternative protein companies and food service providers, including fast-food chains, have increased the visibility and consumption of these products. With the existing business opportunities in the protein alternatives market, many companies are strategical, including business expansion plans, specifically in the plant protein category.

Protein Alternatives Industry Overview

The global protein alternatives market is competitive due to the presence of numerous players. Cargill, ADM, Kerry Group PLC, Ingredion Incorporated, and International Flavors & Fragrances Inc. dominated the market with major strategies, such as acquisitions, expansions, and new product launches. Cargill leads the market among the major players in the protein alternatives market by prioritizing different approaches and strategies. For instance, in January 2023, Cargill Incorporated acquired Owensboro Garin Company, a soy processing facility and refinery, to expand its North American oilseeds network to support the growing demand for oilseeds driven by the food, feed, and renewable fuel markets. In addition, these key players are focusing on expanding their production facilities to cater to the additional demand that arises with the growth in the market.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Drivers
    • 4.1.1 Consumers Increasing Inclination Toward Plant-Based Diets Impacting the Market Positively
    • 4.1.2 Innovations in Food Technologies Supporting the Growth of Alternative Proteins
  • 4.2 Market Restraints
    • 4.2.1 Higher Production Costs and Lower Production Quantity Limiting the Growth
  • 4.3 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 By Source
    • 5.1.1 Plant Protein
      • 5.1.1.1 Soy Protein
      • 5.1.1.2 Wheat Protein
      • 5.1.1.3 Pea Protein
      • 5.1.1.4 Other Plant Proteins
    • 5.1.2 Mycoprotein
    • 5.1.3 Algal protein
    • 5.1.4 Insect Protein
  • 5.2 By Application
    • 5.2.1 Food and Beverage
      • 5.2.1.1 Bakery
      • 5.2.1.2 Confectionery
      • 5.2.1.3 Plant-Based Dairy Products
      • 5.2.1.4 Beverages
      • 5.2.1.5 Other Food and Beverages
    • 5.2.2 Dietary Supplements
    • 5.2.3 Animal Feed and Pet Food
    • 5.2.4 Personal Care and Cosmetics
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 North America
      • 5.3.1.1 United States
      • 5.3.1.2 Canada
      • 5.3.1.3 Mexico
      • 5.3.1.4 Rest of North America
    • 5.3.2 Europe
      • 5.3.2.1 Spain
      • 5.3.2.2 United Kingdom
      • 5.3.2.3 Germany
      • 5.3.2.4 France
      • 5.3.2.5 Italy
      • 5.3.2.6 Russia
      • 5.3.2.7 Rest of Europe
    • 5.3.3 Asia-Pacific
      • 5.3.3.1 China
      • 5.3.3.2 Japan
      • 5.3.3.3 India
      • 5.3.3.4 Australia
      • 5.3.3.5 Rest of Asia-Pacific
    • 5.3.4 South America
      • 5.3.4.1 Brazil
      • 5.3.4.2 Argentina
      • 5.3.4.3 Rest of South America
    • 5.3.5 Middle East and Africa
      • 5.3.5.1 South Africa
      • 5.3.5.2 Saudi Arabia
      • 5.3.5.3 Rest of Middle East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 The Archer Daniels Midland Company
    • 6.3.2 Cargill Incorporated
    • 6.3.3 Ingredion Incorporated
    • 6.3.4 International Flavors & Fragrances Inc.
    • 6.3.5 Kerry Group PLC
    • 6.3.6 Glanbia PLC
    • 6.3.7 Corbion NV
    • 6.3.8 Royal Avebe UA
    • 6.3.9 BUHLER HOLDINGS AG
    • 6.3.10 Roquette Freres

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS