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市場調査レポート
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1644389

モバイルラーニング-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Mobile Learning - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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モバイルラーニング-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

モバイルラーニング市場規模は2025年に949億3,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは24.78%で、2030年には2,871億7,000万米ドルに達すると予測されます。

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教育機関における電子機器の急速な普及、情報技術への投資の増加、BYOD(Bring Your Own Device)文化の採用拡大などが、モバイル学習市場の成長を促す主要要因となっています。

主要ハイライト

  • モバイル機器の普及に伴うデジタル学習ソリューションの最近の進歩により、学習者は場所に関係なく教材にアクセスできるようになり、境界がなくなり、学習体験全体が強化されたインタラクティブな手段が導入されています。さらに、多くタイプのデジタルメディアを使用することで、より効果的な方法で情報が提示され、概念のより良い理解と定着に役立っています。
  • HPインド社の最新レポートによると、同国の回答者の63%が、デジタル学習は幼児の創造的思考を刺激するのに非常に効果的だと考えており、回答者の57%が、体験学習はより良い理解を可能にすると考えています。さらに、このような理由から、親は幼児の教育のために学習アプリに支出することを望んでおり、これが市場を牽引すると予想されます。
  • 学校や研修センターも、従来の黒板方式からスマート技術を学習環境に組み込む方向に移行しています。大学レベルでは、教育機関がスマートラーニングなどの革新的な手法を採用し、学生に代替の進路や、産業の要件に沿った適切で価値あるスキルを身につける機会を提供しています。
  • Project Tomorrow(非営利団体)が4,000人以上の利害関係者をサンプルに、デジタル学習について世界規模で実施した調査によると、デジタル学習によって学生のエンゲージメントが高まり、教師が新しい学習スタイルを導入できるようになり、学生が情報を消化するのにかかる全体的な時間が短縮されたことが明らかになりました。さらに、プロメテウスの最近の調査によると、教師の大多数が、教育技術は教室での学習を加速させると考えている(82%)。
  • スマートフォン、ラップトップ、タブレットなどのモバイルデバイスの普及に伴い、BYODの傾向は学校でますます高まっており、生徒の学習方法や、教育情報をいつ、どこで、どのように消費するかに変革をもたらしています。

モバイルラーニング市場の動向

法人セグメントが大きな成長を遂げ、市場を牽引する

  • モバイルラーニングは、あらゆる業種の組織の研修・開発部門にとって急成長しているセグメントです。ほとんどの企業では、学習者が職場で革新的なアイデアを生み出し、保存し、提供できるようにする技術支援型学習を採用しています。調査によると、モバイルラーニングソリューションに依存している組織では、生産性が16%向上し、従業員の創造性と忠誠心が改善されたといいます。
  • IBMインドがさまざまな業種のCIO、CMO、CTO、その他の意思決定者を対象に実施した調査では、企業の約57%が産業別BYODとモバイル技術への投資を計画していることが示されました。これに対して、67.4%がこの技術の所有に個人的な関心を示しており、これは企業セグメントにおけるモバイル学習の成長を反映しています。
  • トレーニング・コストを削減するため、ほとんどの企業組織はトレーナーの雇用を減らし、Coursera、Udacity、Khan Academyなどの民間コンテンツ・プロバイダーが低費用で提供するMOOCs(Massively Organized Open Courses)などのモバイルラーニングソリューションを採用し始めています。
  • さらに、多くの企業組織は、外出先やユーザーのワークフロー内で受講できるトレーニングを提供するため、モバイルラーニングソリューションの導入を試みています。トレーニングの柔軟性はユーザーの手元にあり、ユーザーは自分のペースや都合に合わせて学習することができ、最終的には効果的な方法で専門知識を身につけることができます。

アジア太平洋は大きな成長が見込まれる

  • アジア太平洋諸国は、モバイルラーニング市場の成長に大きく貢献すると予想されています。モバイルラーニングソリューションの採用は、革新的な学習手法の力を見極めるために、この地域で明確に展開されています。本質的な強さと急速な経済成長は、この地域が国際的に最も急成長している教育市場の1つになるのに役立っています。
  • さらに、帯域幅の利用可能性、費用対効果の高いデータプラン、意識の高まりにより、複数の国でインターネットが急速に普及していることも、教育を含むさまざまなセグメントでのデジタル導入につながり、市場を牽引しています。さらに、CNNICによると、2023年には中国のインターネットユーザーの約99.9%がインターネットアクセスに携帯電話を利用しています。2023年12月までに、中国では約10億9,000万人が携帯端末でインターネットを利用しています。
  • 多くの欧米企業は、熟練した従業員に対する需要の高まりに対応するため、中国で資格のある新卒者を探しています。最近の研究によると、学業には大きな注目が集まっているもの、国内では有資格者がかなり不足しています。この問題に取り組むため、中国はスマートエデュケーション・チャイナ構想を開始しました。
  • さらに、この地域における大規模公開オンライン講座(MOOC)の成長は、調査対象市場の成長を後押しすると予想されています。例えば、2023年2月に発行された中国のスマート教育に関する報告書によると、中国の国務院情報弁公室(SCIO)は、現在6万4,500以上のMOOCが国内で利用可能であると報告しています。北京で開催されたWorld Digital Education Conferenceでは、10億人以上がこれらのコースを閲覧したと報告されました。
  • さらにGSMAによると、アジア太平洋のモバイルインターネットユーザーの割合は、2018年の45%から2022年には49%に増加しました。これに対し、中華圏では2022年に79%の人々がモバイルインターネットを利用しています。この地域におけるモバイルインターネット普及率のこのような著しい成長は、今後数年間、モバイルラーニング産業に大きな影響を与え、市場のかなりの地域的成長に寄与するであると考えられます。

モバイルラーニング産業概要

モバイルラーニング市場は競争が激しく、Upside Learning、NetDimensions Limited、SAP AG、Promethean World Ltd、Skillsoftなど少数の大手企業によって支配されています。市場で圧倒的なシェアを誇るこれらの大手企業は、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、市場シェアを拡大し、収益性を高めるために、戦略的な共同イニシアティブを活用しています。しかし、技術の進歩や製品の革新に伴い、中堅・中小企業は新規契約の獲得や新市場の開拓によって市場での存在感を高めています。

2023年5月、オーストラリアを拠点とするEdtech企業のGo1は、今年2番目の買収として、モバイル学習アプリのBlinkistを買収し、自社のプラットフォームの範囲を拡大しました。Go1は、この買収により、新しいスキルを身につけ、ビジネスや自己啓発のコンテンツをオンデマンドで更新したいと考えている市場への同社のアピールの幅が広がったとしています。学習者は、企業の学習管理システム(LMS)を通じてBlinkistのコンテンツにアクセスできるほか、初めてモバイル端末のCarPlayで、時間や場所に関係なくアクセスできるようになりました。

2023年3月、学習者のライフサイクル全体のための学習ソリューションの著名なサプライヤーであるAnthologyと、モバイル教育技術の参入企業であるNavengageは、Navengageの適応可能な学生エンゲージメントモバイルアプリと、学生コミュニティエンゲージメントのためのダイナミックなプラットフォームであるAnthology Engageを組み合わせる新しいパートナーシップを発表しました。この統合ソリューションにより、学生はAnthologyの学生エンゲージメントプラットフォームをどのデバイスからでも利用できるようになり、柔軟性がさらに高まります。

2022年11月、模擬フィッシングやセキュリティ意識向上トレーニングの世界的プロバイダーであるKnowBe4は、新しいKnowBe4モバイル学習者アプリの発売を発表しました。これは、エンドユーザーが追加料金なしでセキュリティ意識向上トレーニングやコンプライアンストレーニングに外出先からアクセスできるようにするもので、ユーザーのエンゲージメントを高め、セキュリティ文化を強化します。エンドユーザーはこの新しいプログラムに年間を通じてアクセスできるようになり、タブレットやスマートフォンからセキュリティ意識向上トレーニングやコンプライアンス・トレーニングを簡単に終了できるようになります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 市場の定義と範囲
  • 調査の前提

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の利害関係者分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 企業部門におけるデジタルラーニングソリューションの急速な採用による作業効率と生産性の向上が市場を牽引
    • BYOD概念の拡大
    • スマートフォン、タブレット、ノートパソコンなどのモバイルデバイスの普及拡大
  • 市場抑制要因
    • 技術インフラへの初期投資の増加
  • COVID-19が市場に与える影響の評価

第6章 市場セグメンテーション

  • ソフトウェア
    • 電子書籍
    • インタラクティブ・アセスメント
    • モバイルとビデオベースのコースウェア
    • その他のソフトウェア
  • アプリケーション
    • クラス内学習
    • 企業内学習
    • シミュレーション学習
    • オンラインOJT
    • 自主学習
  • エンドユーザー
    • アカデミックラーニング
    • 企業学習
  • 地域
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • スペイン
    • アジア
      • 中国
      • 日本
      • インド
      • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • メキシコ
      • アルゼンチン
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Promethean World Ltd
    • NetDimensions Limited(Learning Technologies Group)
    • Upside Learning Solutions Pvt. Ltd.
    • SAP SE
    • Skillsoft
    • Citrix Systems Inc.
    • Cisco Systems Inc.
    • Dell Inc.
    • IBM Corporation
    • AT&T Inc.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 71474

The Mobile Learning Market size is estimated at USD 94.93 billion in 2025, and is expected to reach USD 287.17 billion by 2030, at a CAGR of 24.78% during the forecast period (2025-2030).

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The rapid adoption of electronic devices in educational institutions, increasing investment in information technology, and growing adoption of Bring Your Own Device (BYOD) culture are some of the major factors driving the growth of the mobile learning market.

Key Highlights

  • The recent advancements in digital learning solutions owing to the higher penetration of mobile devices have empowered learners with access to material, irrespective of their location, by erasing boundaries and introducing interactive means through which the overall learning experience has been enhanced. Moreover, the information is being presented in a more effective way by using numerous types of digital media, which helps in better understanding and retention of concepts.
  • According to a recent HP India report, 63% of respondents in the country believed that digital learning is much more effective in fuelling their children's creative thinking, and 57% of the respondents believed that experiential learning could enable better comprehension. Additionally, owing to this reason, parents are willing to spend on learning apps for their child's education, which is expected to drive the market.
  • Schools and training centers are also moving from their traditional blackboard approach to integrating smart technology into learning environments. At the university level, institutions are adopting innovative methods, such as smart learning, to provide alternative pathways and opportunities for students to develop relevant and valuable skills in line with industry requirements.
  • A survey conducted by Project Tomorrow (a non-profit organization) worldwide on digital learning with a sample size of more than 4 lakh stakeholders revealed that digital learning led to an increase in student engagement, enabled teachers to introduce new forms of learning styles, and reduced the overall time taken by students to digest information. Additionally, according to Promethean's recent study, the majority of teachers believe that educational technology accelerates learning in their classrooms (82%).
  • With the proliferation of mobile devices, such as smartphones, laptops, and tablets, the BYOD trend is increasingly growing in schools, transforming the way students learn and how, where, and when they consume educational information.

Mobile Learning Market Trends

Corporate Segment Would Experience Significant Growth and Drive the Market

  • Mobile learning is a rapidly growing area for training and development departments in organizations of all industries. Most corporate companies adopt technology-aided learning, which enables learners to create, store, and deliver innovative ideas at the workplace. According to the study, organizations that rely on mobile learning solutions saw a 16% boost in productivity and improvements in the creativity and loyalty of their employees.
  • A survey conducted by IBM India among CIOs, CMOs, CTOs, and other decision-makers across various verticals indicated that about 57% of enterprises are planning to invest in BYOD and mobile technology. In comparison, 67.4% expressed personal interest in owning this technology, which reflects the growth of mobile learning in the corporate segment.
  • In order to reduce training costs, most corporate organizations have reduced the hiring of trainers and started adopting mobile learning solutions such as Massively Organized Open Courses (MOOCs), which are offered by private content providers such as Coursera, Udacity, Khan Academy, etc. at a lower expense.
  • Additionally, many corporate organizations are trying to implement mobile learning solutions to offer training that can be taken on the go and within the users' workflow. The flexibility of the training resides on the user's hand, and they can learn at their own pace and convenience and ultimately gain expertise in an effective manner.

Asia Pacific is Expected to Experience Significant Growth

  • Asia Pacific countries are expected to contribute significantly to the growth of the mobile learning market. The adoption of mobile learning solutions is explicitly deployed in this region to determine the power of innovative learning methodologies; the intrinsic strength and rapid economic growth are aiding this region in becoming one of the fastest-growing education markets internationally.
  • Moreover, rapid internet growth in multiple countries owing to the availability of bandwidth, cost-effective data plans, and increased awareness has also led to the digital adoption of various sectors, including education, and is thereby driving the market. Moreover, according to the CNNIC, Around 99.9 percent of Chinese internet users utilized mobile phones for internet access in 2023. By December 2023, approximately 1.09 billion people in China were using the internet on their mobile devices.
  • Many Western companies are looking for qualified graduates in China to meet the growing demand for skilled employees. Recent studies show that although there is a significant focus on academics, there is a considerable shortfall of qualified personnel in the country. To tackle this issue, China started a Smart Education China initiative, which aims at increasing the qualification of graduates in China in the medium term to meet the growing demand for qualified personnel.
  • Furthermore, the growth of the massive open online courses (MOOC) in the region is anticipated to boost the growth of the market studied. For instance, according to a report on China's smart education issued in February 2023, the State Council Information Office (SCIO) in China reports that there are currently more than 64,500 MOOCs available in the country. The World Digital Education Conference started in Beijing with a report stating that over 1 billion people have viewed these courses.
  • Moreover, according to GSMA, the percentage of mobile internet users in the Asia-Pacific region increased from 45 percent in 2018 to 49 percent in 2022. In comparison, 79% of people in Greater China used mobile internet in 2022. Such significant growth in mobile internet penetration in the region would substantially influence the mobile learning industry in the coming years, contributing to the considerable regional growth in the market.

Mobile Learning Industry Overview

The mobile learning market is competitive and is dominated by a few major players like Upside Learning, NetDimensions Limited, SAP AG, Promethean World Ltd, and Skillsoft. These major players with a prominent share of the market are focusing on expanding their customer base across foreign countries. These companies are leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and increase their profitability. However, with technological advancements and product innovations, mid-size to smaller companies are increasing their market presence by securing new contracts and by tapping new markets.

In May 2023, Go1, an Australia-based edtech firm, expanded the reach of its platform by acquiring Blinkist, a mobile learning app, as its second acquisition of the year. Go1 claims the acquisition broadens the company's appeal to a market looking to pick up new skills and keep updated on business and self-improvement content on demand. Learners can access Blinkist content through their corporate learning management system (LMS) and, for the first time, on their mobile device, in CarPlay, irrespective of time and location.

In March 2023, Anthology, a prominent supplier of learning solutions for the whole learner lifecycle, and Navengage, a mobile education technology player, announced a new partnership that will combine Navengage's adaptable student engagement mobile app with Anthology Engage, a dynamic platform for student community engagement. The integrated solution will add even more flexibility by allowing students to use Anthology's student engagement platform from any device.

In November 2022, KnowBe4, a global provider of simulated phishing and security awareness training, announced the launch of the new KnowBe4 Mobile Learner App to allow end users on-the-go access to security awareness and compliance training at no extra cost, enhancing user engagement and strengthening security culture. End users will have all-year-round access to this new program, making it easy to finish their security awareness and compliance training from tablets or smartphones.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Market Definition and Scope
  • 1.2 Study Assumptions

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Stakeholder Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rapid Adoption for Digital Learning Solutions in Corporate Sector to boost overall work Efficinecy and Productivity to drive the market
    • 5.1.2 Growing Concept of BYOD
    • 5.1.3 Increasing Penetration of Mobile Device such as Smartphone, Tablet and Laptops
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Increasing Initial Investment in Technology Infrastructure
  • 5.3 Assessment of Impact of COVID-19 on the Market

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Software
    • 6.1.1 E-Books
    • 6.1.2 Interactive Assessment
    • 6.1.3 Mobile and Video-Based Courseware
    • 6.1.4 Other Softwares
  • 6.2 Application
    • 6.2.1 In-Class Learning
    • 6.2.2 Corporate Learning
    • 6.2.3 Simulation-Based Learning
    • 6.2.4 Online-on-the Job Training
    • 6.2.5 Independent Learning
  • 6.3 End User
    • 6.3.1 Academic Learning
    • 6.3.2 Corporate Learning
  • 6.4 Geography
    • 6.4.1 North America
      • 6.4.1.1 United States
      • 6.4.1.2 Canada
    • 6.4.2 Europe
      • 6.4.2.1 Germany
      • 6.4.2.2 United Kingdom
      • 6.4.2.3 France
      • 6.4.2.4 Spain
    • 6.4.3 Asia
      • 6.4.3.1 China
      • 6.4.3.2 Japan
      • 6.4.3.3 India
      • 6.4.3.4 Australia and New Zealand
    • 6.4.4 Latin America
      • 6.4.4.1 Brazil
      • 6.4.4.2 Mexico
      • 6.4.4.3 Argentina
    • 6.4.5 Middle East and Africa
      • 6.4.5.1 United Arab Emirates
      • 6.4.5.2 Saudi Arabia
      • 6.4.5.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Promethean World Ltd
    • 7.1.2 NetDimensions Limited (Learning Technologies Group)
    • 7.1.3 Upside Learning Solutions Pvt. Ltd.
    • 7.1.4 SAP SE
    • 7.1.5 Skillsoft
    • 7.1.6 Citrix Systems Inc.
    • 7.1.7 Cisco Systems Inc.
    • 7.1.8 Dell Inc.
    • 7.1.9 IBM Corporation
    • 7.1.10 AT&T Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET