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市場調査レポート
商品コード
1637843

中東・アフリカのホームケア製品パッケージ:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

MEA Home Care Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカのホームケア製品パッケージ:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのホームケア製品パッケージ市場規模は2025年に18億2,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは7.05%で、2030年には25億6,000万米ドルに達すると予測されています。

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主要ハイライト

  • ホームケア製品パッケージ市場には、洗浄と衛生用に設計された製品が含まれます。低価格包装、使用の利便性、保管の利便性は、評価期間を通じて主要な消費者動向を維持してきました。市場競合の獲得を目指すブランドオーナーにとって、顧客層全体にとってより手頃な小型パックサイズが、より魅力的な選択肢として浮上しています。
  • プラスチックは、在宅医療製品の包装に最も使用されている材料のひとつです。在宅医療用包装の技術革新は、産業の成長が緩やかであるにもかかわらず、特にランドリーケアにおいて数多く行われてきました。先進諸国では売上と収益が伸び悩んでいるが、新興国市場では洗濯用洗剤を手頃な価格にする小型ボトルサイズによって量販を牽引しています。
  • 食器用洗剤、トイレ用洗剤、床用洗剤などの家庭用製品はPETボトル入りです。各企業は、製品のリサイクル性を維持するため、新しい包装やラベリングのアプローチを取っています。
  • さらに、南アフリカの消費者は、信頼性や手頃な価格といった本質的な特徴を備えた高品質の製品を求めると予想されます。この地域の消費者は通常、地元のライフスタイル、習慣、手頃な価格に応じて、地元ブランドか国際ブランドを選ぶ。
  • 人口の増加は通常、洗浄剤、洗濯用洗剤、パーソナルケア用品などの在宅医療製品に対する需要の増加につながります。そのため、これらの製品を収納し、流通させるための包装も相応に成長する必要があります。国際通貨基金(IMF)によると、オマーンの総人口は2023~2028年の間に90万人(17.68%増)増加し続けると予想されています。
  • 中東・アフリカのホームケア製品パッケージ市場は、その成長と持続可能性に影響を与えうる課題に直面しています。重要な課題の1つは、中東・アフリカによって異なる規制のハードルを乗り越えることであり、多くの場合、包装基準や環境規制に関する複雑な問題を引き起こしています。さらに、同市場は原料価格の変動という予測不可能な事態に直面しており、これが生産コストや価格戦略に影響を及ぼす可能性があります。

中東・アフリカのホームケア製品パッケージ市場の動向

ボトルセグメントが大幅な成長を遂げる見込み

  • ホームケア製品パッケージのイノベーションは、産業の成長が緩やかであるにもかかわらず、特にランドリーケアにおいて数多く行われています。先進国では売上と収益が伸び悩んでいるが、新興国市場では洗濯用洗剤を誰にでも手の届く小型ボトルサイズにすることで量販を促進しています。
  • 衛生意識の高まり、特にパンデミック(世界的大流行)のような出来事の際には、消毒剤、除菌剤、洗浄剤のような在宅医療製品の需要が急増します。このような需要の増加により、これらの製品を収納し、流通させるためのボトルが必要となります。
  • 衛生と安全性を強調する包装は、消費者の信頼を高めることができます。健康や清潔さへの懸念が原動力となる市場では、消費者は衛生的な特性を強調した包装の製品を信頼し、購入する可能性が高くなります。
  • 衛生基準を維持する持続可能で環境に優しいボトル包装オプションの人気が高まっています。消費者は個人の健康と環境に関心を寄せており、生分解性材料のような環境に優しい包装オプションは、これらの価値観に合致することができます。
  • ここ数年、この地域の住宅所有者の数は増加しています。Sidran InstituteとSidra Capitalによると、サウジアラビアにおける住宅所有の割合は、2017年の49.9%から2030年には約70%へと大幅に増加すると予想されています。その結果、家庭用製品の需要も比例して増加し、市場の成長を後押しすると予想されます。

紙製包装が顕著な成長を遂げる

  • プラスチック包装の使用に対する環境への懸念の高まりが、サステイナブル包装を探すよう産業を駆り立てています。小売業者によるプラスチック削減・リサイクル対策の実施や、法的措置に関する政治的な議論はメディアの注目を集め、プラスチックが野生生物や環境にもたらす甚大な問題に対する消費者の意識を高めています。
  • 紙はプラスチックよりもはるかに生分解性が高く、簡単にリサイクルできます。また、化学反応を起こさずに再パルプ化することができ、汚染の影響を受けにくいです。このため、一部の有名ブランドはプラスチック包装を紙に置き換えています。
  • 企業やブランドは、堆肥化可能な圧縮紙ボトルのようなサステイナブル包装ソリューションへの投資を増やしています。これらの紙ボトルは、同じサイズの通常のプラスチックボトルと比較して、プラスチック材料を60~70%節約し、堆肥化可能でリサイクル可能であると主張しています。外殻と内袋で構成されるこのボトルは、簡単に分解してリサイクルできるように作られています。使用後、外殻は内袋から飛び出し、最大7倍のリサイクルが可能で、堆肥化もできます。そのため、紙ベースの包装やプラスチック包装の少ない在宅医療への需要の増加が、この地域の市場成長を増大させると予想されます。
  • 人口の増加は在宅医療市場に参入する参入企業を増やし、ブランド間の競争激化につながる可能性があります。この競合情勢の中で際立つために、企業は革新的な包装デザインや材料に投資して製品を差別化し、消費者を惹きつけることができると考えられます。国際通貨基金(IMF)によると、アラブ首長国連邦には2022年に約987万人が居住しており、この数字は2028年までに1,100万人に増加すると推定されています。
  • 共働き世帯の増加動向は、在宅医療用包装市場の成長を促進すると予想されます。ハイブリッド紙ボトルは、ブランドのコミットメントを消費者に効果的に伝え、大きなインパクトを与えます。そのユニークなファイバーシェルは棚で目立つため、近隣の包装とは一線を画し、消費者を魅了します。

中東・アフリカのホームケア製品パッケージ産業概要

中東・アフリカのホームケア製品パッケージ市場は半分断されています。主要参入企業はAmcor Group GmbH、Mondi Group、International Paper、ClearPack、Aptar Groupなどがあります。

  • 2023年7月、包装の専門家であるALPLAがALPLARECYCLINGという新ブランドを発表。このプラスチック包装会社が所有する施設は13カ所で、そのうち4カ所は現地パートナーとの合弁事業です。2025年までに、同社は少なくとも25%のPCR材料を加工する予定。包装の専門家であるALPLAは、南アフリカ、ルーマニア、タイの新しい施設とポーランドのサイト拡大に数百万米ドルを投資した後、ALPLArecyclingの名前ですべての事業を統一する予定です。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 現在の政治情勢が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • サステイナブル包装に対する需要の増加
    • 中東・アフリカにおける在宅医療製品の増加
  • 市場抑制要因
    • プラスチック使用に対する政府の規制

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料別
    • プラスチック
    • 金属
    • ガラス
  • 製品タイプ別
    • ボトル
    • 金属缶
    • カートン
    • パウチ
    • その他
  • 製品別
    • 食器洗い
    • 殺虫剤
    • ランドリーケア
    • トイレタリー
    • ポリッシュ
    • エアーケア
    • その他
  • 国別
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor Group GmbH
    • Mondi Group
    • Clearpack Group
    • International Paper
    • AptarGroup, Inc.
    • ALPLA Werke Alwin Lehner GmbH & Co KG
    • Ball Corporation
    • Sonoco Products Company
    • DS Smith PLC
    • Tetra Laval Group

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 47774

The MEA Home Care Packaging Market size is estimated at USD 1.82 billion in 2025, and is expected to reach USD 2.56 billion by 2030, at a CAGR of 7.05% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • The home care packaging market encompasses products designed for cleaning and hygiene. Low-cost packaging, convenience of use, and convenient storage have maintained key consumer trends throughout the assessment. Small pack sizes, which are more affordable to the whole customer base, have emerged as more appealing options for brand owners looking to acquire a competitive edge in the market.
  • Plastic is one of the most used materials for home care product packaging. Home care packaging innovations have been numerous, particularly in laundry care, despite the industry's modest growth. While sales and revenues stagnate in developed countries, developing markets are driving volume sales through small bottle sizes that make laundry detergent affordable.
  • Household products, such as dishwashing liquids, toilet cleaners, and floor-cleaning acids, are packaged in PET bottles. Companies are taking new packaging and labeling approaches to maintain the recyclability of their products.
  • Furthermore, South African consumers are expected to demand high-quality products with essential features like reliability and affordability. Consumers in this region usually opt for local or international brands depending on local lifestyles, customs, and affordability.
  • A growing population typically leads to increased demand for home care products such as cleaning agents, laundry detergents, and personal care items. This necessitates corresponding growth in packaging to contain and distribute these products. According to the International Monetary Fund, The total population in Oman is expected to continuously increase between 2023 and 2028 by 0.9 million people (+17.68%).
  • The Middle East and African home care packaging market faces challenges that can impact its growth and sustainability. One significant challenge is navigating through regulatory hurdles, which vary across the Middle East and Africa, often posing complexities related to packaging standards and environmental regulations. Additionally, the market contends with the unpredictability of fluctuating raw material prices, which can affect production costs and pricing strategies.

MEA Home Care Packaging Market Trends

The Bottles Segment is Anticipated to Witness Significant Growth

  • Home care packaging innovations have been numerous, particularly in laundry care, despite the industry's modest growth. While sales and revenues are stagnating in developed countries, developing markets are driving volume sales through small bottle sizes that make laundry detergent affordable to all.
  • Heightened hygiene awareness, especially during events such as a pandemic, results in a surge in demand for home care products like disinfectants, sanitizers, and cleaning agents. This increased demand requires bottles to contain and distribute these products.
  • Packaging that emphasizes hygiene and safety features can enhance consumer confidence. In a market driven by health and cleanliness concerns, consumers are more likely to trust and purchase products with packaging that highlights their hygienic properties.
  • Sustainable and eco-friendly bottle packaging options that maintain hygiene standards are becoming increasingly popular. Consumers are concerned about personal health and the environment, and eco-friendly packaging options, like biodegradable materials, can align with these values.
  • In the past few years, the number of homeowners in the region has been rising. According to the Sidran Institute and Sidra Capital, the share of home ownership in Saudi Arabia is expected to increase significantly from 49.9% in 2017 to around 70% in 2030. Consequently, the demand for home products is also expected to increase proportionally, bolstering market growth.

Paper Packaging is Observing Notable Growth

  • Increasing environmental concerns over the use of plastic packaging are driving industries to look for sustainable packaging. Retailers' implementation of plastic-reducing and recycling measures and political discussions of legal measures have created media attention, raising consumer awareness of the enormous problem plastics can pose to wildlife and the environment.
  • Paper is far more biodegradable than plastic and can be easily recycled. It can also be re-pulped without chemical reactions and is less sensitive to contamination. This has led to some established brands replacing plastic packaging with paper.
  • Companies and brands are increasing their investment in sustainable packaging solutions, like compostable compressed paper bottles. These paper bottles claim to save 60-70% of plastic material compared to regular plastic bottles of the same size and are both compostable and recyclable. Comprised of an outer shell and an inner pouch, this bottle is made to disassemble for recycling easily. The outer shell pops away from the internal bag after use and can be recycled up to seven times more or composted. Therefore, increasing demand for paper-based packaging and less plastic packaging in-home care is expected to augment market growth in this region.
  • The growing population can attract more players into the home care market, leading to increased competition among brands. To stand out in this competitive landscape, companies may invest in innovative packaging designs and materials to differentiate their products and attract consumers. According to the International Monetary Fund, in 2022, approximately 9.87 million inhabitants lived in the United Arab Emirates, and this figure is estimated to grow to 11 million by 2028.
  • The rising trend of dual-income households is expected to drive growth in the home care packaging market. Hybrid paper bottles effectively communicate a brand's commitment to consumers, making a significant impact. Their unique fiber shell stands out on shelves, setting them apart from neighboring packaging and captivating consumers.

MEA Home Care Packaging Industry Overview

The Middle East and African home care packaging market is semi-fragmented. Some of the major players in the market are Amcor Group GmbH, Mondi Group, International Paper, ClearPack, and Aptar Group.

  • July 2023: ALPLA, a packaging expert, introduced a new brand called ALPLARECYCLING. There were 13 facilities owned by the plastic packaging company, including four joint ventures with local partners. By 2025, the company plans to process at least 25% PCR material. Packaging expert ALPLA is expected to unify all its operations under the name ALPLArecycling after investing millions into new facilities in South Africa, Romania, Thailand, and a site extension in Poland.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Value Chain/Supply Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Force Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Impact of the Current Geo-Political Scenario on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Increasing Demand for Sustainable Packaging
    • 5.1.2 Augmenting Home Care Products In MEA Region
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Government Regulation for Plastic Usage

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material
    • 6.1.1 Plastic
    • 6.1.2 Paper
    • 6.1.3 Metal
    • 6.1.4 Glass
  • 6.2 By Products Type
    • 6.2.1 Bottles
    • 6.2.2 Metal Cans
    • 6.2.3 Cartons
    • 6.2.4 Jars
    • 6.2.5 Pouches
    • 6.2.6 Others
  • 6.3 By Products
    • 6.3.1 Dishwashing
    • 6.3.2 Insecticides
    • 6.3.3 Laundry Care
    • 6.3.4 Toiletries
    • 6.3.5 Polishes
    • 6.3.6 Air Care
    • 6.3.7 Others
  • 6.4 By Country
    • 6.4.1 United Arab Emirates
    • 6.4.2 Saudi Arabia
    • 6.4.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor Group GmbH
    • 7.1.2 Mondi Group
    • 7.1.3 Clearpack Group
    • 7.1.4 International Paper
    • 7.1.5 AptarGroup, Inc.
    • 7.1.6 ALPLA Werke Alwin Lehner GmbH & Co KG
    • 7.1.7 Ball Corporation
    • 7.1.8 Sonoco Products Company
    • 7.1.9 DS Smith PLC
    • 7.1.10 Tetra Laval Group

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET