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市場調査レポート
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1630440

中東・アフリカの航空燃料:市場シェア分析、産業動向、統計、成長動向予測(2025年~2030年)

Middle-East and Africa Aviation Fuel - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカの航空燃料:市場シェア分析、産業動向、統計、成長動向予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカの航空燃料市場は、予測期間中に13%を超えるCAGRで推移する見込みです。

Middle-East and Africa Aviation Fuel-Market-IMG1

COVID-19の発生により、地域的な閉鎖や飛行制限が発生し、市場はマイナスの影響を受けました。現在、市場は流行前のレベルに達しています。

主要ハイライト

  • 最近の航空運賃の割安感、経済状況の好転、可処分所得の増加などを背景とした航空旅客数の増加が、市場の主要な促進要因となっています。また、この地域のさまざまな国で進行中と今後予定されている戦闘機取引も、航空燃料需要をさらに増加させると予想されます。
  • しかし、航空燃料のコストが高く不安定であることが、市場を抑制すると予想されます。
  • 中東地域の国々は、同地域における航空旅行者の増加に対応するため、今後20年間で2,600機以上の新たな航空機を必要としています。この大規模化に伴い、航空燃料市場参入企業にはビジネス機会が期待されます。
  • 中東・アフリカで最大の市場規模を持つアラブ首長国連邦は、同地域の市場をリードしており、今後もその優位性を維持する可能性が高いです。

中東・アフリカの航空燃料市場動向

民間部門が市場を独占

  • 民間航空には、定期便と非定期便航空機の運航が含まれ、旅客または貨物の商業航空輸送が含まれます。民間部門は航空燃料の最大消費者の1つであり、航空会社の総運航支出の4分の1を占めています。
  • ロシアとウクライナの紛争は、OPEC+諸国による供給削減によって本来の価格より高く維持されていた原油価格の高騰問題をさらに悪化させました。原油価格の上昇は、国内の主要ユーザーである民間航空部門の航空燃料需要に悪影響を及ぼします。
  • 2021年、サウジアラビアは発注済み航空機の必要資金の一部を調達するため、30億米ドル相当の融資契約に調印しました。この金額は、2024年半ばまでの同航空会社の航空機の資金需要をカバーするもので、以前に発注した73機の購入資金を支援するものである、同航空会社は声明で述べました。同航空はAirbusA320neo、A321neo、A321XLR、Boeing787-10を発注しています。
  • 2022年にサウジアラビアの空港を通過した旅客数は870万人でした。サウジアラビア政府は、2030年までに年間旅客数3億3,000万人、国際線就航都市数250都市、観光客数1億人の達成を目指しています。
  • 2022年1月、カタールはGeneral Electric Company製の巨大な双発機777Xを34機発注し、さらに16機のオプションも契約しました。また、Boeingの現行の777貨物機も2機発注しています。Boeingは、旅客機777Xの就航を予定より約3年遅れの2023年後半と見込んでいます。
  • 2021年、南アフリカはアフリカ最大の航空輸送量を記録し、総旅客数は約2,100万人となりました。
  • 前述の要因から、予測期間中は民間部門が市場を独占すると予想されます。

市場を独占するアラブ首長国連邦

  • アラブ首長国連邦の国営航空会社は世界108カ国、224都市に就航しており、アラブ首長国連邦の航空セグメントへの投資額は2021年10月時点で2,700億米ドルに達しています。
  • アラブ首長国連邦は、航空交通量が多いこと、原油生産量が多いこと、精製能力が高いこと、国内の航空燃料供給量が多いこと、EmiratesとEtihadの2大航空会社があることなどから、中東における航空燃料セグメントの主要国のひとつです。
  • アブダビ空港の2022年1~3月の旅客数は256万3,297人で、2021年同期比218%増となりました。同空港の同四半期のフライト数は2万2,689便で、2021年から38%増加しました。
  • さらに、ドバイのアル・マクトゥーム国際空港が完成すれば、年間旅客数1億6,000万人、航空貨物量1,200万トンに達する世界最大の空港になると予想されています。
  • 首長国の空港で取り扱われたフライトの総数は88万3,000便で、ドバイ空港は世界第6位の出荷量を誇り、6,865万kgの貨物を輸送しました(Dubai Airport Factsheet)。アラブ首長国連邦は、世界最大級のBoeing機191機を保有し、Airbus380機も119機保有しています。国営航空会社4社が保有する航空機は約498機です。
  • 前述の要因により、予測期間中はアラブ首長国連邦が市場を独占すると予想されます。

中東・アフリカの航空燃料産業概要

中東・アフリカの航空燃料市場は適度に統合されています。主要企業(順不同)には、Emirates National Oil Company、Chevron Corporation、Shell PLC、TotalEnergies SE、Abu Dhabi National Oil Companyなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2028年までの市場規模と需要予測(単位:10億米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
    • 抑制要因
  • サプライチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 燃料タイプ
    • エアタービン燃料(ATF)
    • 航空バイオ燃料
    • アブガス
  • 用途
    • 商業用
    • 防衛
    • 一般航空
  • 地域
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • カタール
    • エジプト
    • 南アフリカ
    • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • Emirates National Oil Company
    • Repsol SA
    • BP PLC
    • Shell PLC
    • TotalENergies SE
    • Chevron Corporation
    • Exxon Mobil Corporation
    • Abu Dhabi National Oil Company

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71501

The Middle-East and Africa Aviation Fuel Market is expected to register a CAGR of greater than 13% during the forecast period.

Middle-East and Africa Aviation Fuel - Market - IMG1

The market was negatively impacted by the outbreak of COVID-19 due to regional lockdowns and flight restrictions. Currently, the market has reached pre-pandemic levels.

Key Highlights

  • The increasing number of air passengers, on account of the cheaper airfare in recent times, stronger economic conditions, and increasing disposable income, are among the major driving factors for the market. Ongoing and upcoming fighter jet deals in different countries in the region are also expected to increase aviation fuel demand further.
  • However, the high and volatile cost of aviation fuel is expected to restrain the market.
  • Countries in the Middle-Eastern region need over 2,600 new aircraft in the next 20 years to cater to the increasing number of air travelers in the region. With this large-scale, opportunities are expected for the aviation fuel market players.
  • With the largest market size in the Middle East and Africa, the United Arab Emirates is leading the market in the region and is likely to continue its dominance.

MEA Aviation Fuel Market Trends

Commercial Sector to Dominate the Market

  • Commercial aviation includes operating scheduled and non-scheduled aircraft, which involves commercial air transportation of passengers or cargo. The commercial segment is one of the largest consumers of aviation fuel, and it accounts for a quarter of the total operating expenditure for an airline operator.
  • The Russia-Ukraine conflict has further aggravated the issue of high prices of oil, which had been maintained above their original prices due to supply cuts by OPEC+ nations. An increase in the prices of crude oil will adversely impact the requirement for aviation fuel in the commercial aviation sector, which is the major user of the commodity in the country.
  • In 2021, Saudi Arabia signed a financing agreement worth USD 3 billion to partially finance requirements for aircraft it has ordered. The amount covers the airline's aircraft financing requirements until mid-2024, helping finance the purchases of 73 aircraft previously ordered, it said in a statement. The airline has ordered Airbus A320neo, A321neo, A321XLR, and Boeing 787-10 jets.
  • The number of passengers that passed through Saudi Arabia's airports in 2022 was 8.7 million. Saudi government aims to reach 330 million passengers, 250 international destinations, and 100 million tourists annually by 2030.
  • In January 2022, Qatar signed an order for 34 of the 777X, a giant, twin-engine plane powered by General Electric, as well as options for 16 more of the jets. The airline also ordered two of Boeing's current 777 freighter models. Boeing expects the passenger 777X to enter into service in late 2023, about three years behind schedule.
  • In 2021, South Africa witnessed the highest air traffic in Africa, with the total air passenger traveled being approximately 21 million.
  • Due to the aforementioned factors, the commercial sector is expected to dominate the market during the forecast period.

The United Arab Emirates to Dominate the Market

  • The UAE's national carriers fly to 108 countries and 224 cities around the world, and the value of the UAE's investments in the aviation sector amounted to USD 270 billion as of October 2021 (ICAO).
  • The United Arab Emirates is one of the major countries in the aviation fuel sector in the Middle East due to significant air traffic, large production of crude oil, significant refining capacity, availability of large domestic aviation fuel supply, and its two major airlines, the Emirates and Etihad.
  • Abu Dhabi airports served 2,563,297 passengers during the first three months of 2022, an increase of 218% from the same period in 2021. The airports logged 22,689 flights in the quarter, an increase of 38% from 2021.
  • Moreover, once the Al Maktoum International Airport in Dubai is completed, it is expected to emerge as the largest airport in the world, with a capacity of up to 160 million passengers and 12 million metric tons of air freight volume annually.
  • A total of 883,000 flights were handled by Emirati airports, with Dubai Airport ranking sixth globally in terms of shipment, transporting 68.65 million kg of goods (Dubai Airport Factsheet). The United Arab Emirates has one of the largest fleets of Boeing aircraft in the world, with 191 aircraft, and it also has 119 Airbus 380 aircraft. Its four national carriers have approximately 498 aircraft.
  • Due to the aforementioned factors, the United Arab Emirates is expected to dominate the market during the forecast period.

MEA Aviation Fuel Industry Overview

The Middle East and African aviation fuel market are moderately consolidated. Some of the major companies (in no particular order) include Emirates National Oil Company, Chevron Corporation, Shell PLC, TotalEnergies SE, Abu Dhabi National Oil Company, and others.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of Study
  • 1.2 Market Definition
  • 1.3 Study Assumptions

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD billion, till 2028
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
    • 4.5.2 Restraints
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Fuel Type
    • 5.1.1 Air Turbine Fuel (ATF)
    • 5.1.2 Aviation Biofuel
    • 5.1.3 AVGAS
  • 5.2 Application
    • 5.2.1 Commercial
    • 5.2.2 Defense
    • 5.2.3 General Aviation
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 United Arab Emirates
    • 5.3.2 Saudi Arabia
    • 5.3.3 Qatar
    • 5.3.4 Egypt
    • 5.3.5 South Africa
    • 5.3.6 Rest of Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Emirates National Oil Company
    • 6.3.2 Repsol SA
    • 6.3.3 BP PLC
    • 6.3.4 Shell PLC
    • 6.3.5 TotalENergies SE
    • 6.3.6 Chevron Corporation
    • 6.3.7 Exxon Mobil Corporation
    • 6.3.8 Abu Dhabi National Oil Company

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS