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市場調査レポート
商品コード
1548925

アジア太平洋地域の仮想移動体通信事業者(MVNO)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator (MVNO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
ページ情報
英文 172 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
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価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=144.06円
アジア太平洋地域の仮想移動体通信事業者(MVNO)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 172 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アジア太平洋の仮想移動体通信事業者市場規模は2024年に381億3,000万米ドルと推定され、2029年には567億4,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2029年)のCAGRは8.27%で成長します。

Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator(MVNO)-Market

主要ハイライト

  • 低コストのデータと音声サービスへのニーズが絶えず高まっていることが、市場の成長を後押ししています。このため、サービスプロバイダはモバイルネットワーク事業者(MNO)からネットワークサービスを卸売価格で購入し、MNOのサービスよりも低料金でバンドルサービスとして販売するようになっています。このような低コストのデータサービスにより、モバイル仮想ネットワーク事業者(MVNO)は、地域の消費者や企業がMVNOからデータプランを費用対効果の高い料金で購入するよう引き付けることができます。
  • スマートフォンの普及とモバイル加入者数の増加は、産業の成長に大きく貢献すると予想されます。例えば、GSMAのデータによると、南アジアのモバイル加入者数は2025年までに10億8,900万人に達し、次いで東南アジアの加入者数が5億1,000万人に達すると予想されています。
  • また、GSMAの予測によれば、北東アジアのモバイル加入者数は1億6,200万人に達すると予想されています。このようなモバイル加入者の増加は、アジア太平洋におけるモバイル・バーチャル・ネットワーク事業者の市場シェア拡大に成長機会をもたらします。
  • アジア太平洋の仮想移動体通信事業者市場は、ホストとなる移動体通信事業者に依存しているため、大きな課題に直面しています。この依存関係は、MVNOの運用能力と戦略能力に影響を与え、成長と市場の可能性を抑制しています。MVNOはネットワーク・アクセスをMNOに依存しているため、サービスの質やネットワーク・カバレッジのコントロールが限られています。ホストネットワークに欠陥があれば、MVNOのサービス品質に直接影響します。
  • COVID-19の大流行により、消費者や企業のオンライン接続への依存度が高まったため、大流行中のMVNOのコスト効率の高いデータと音声サービスへの需要が積極的に高まった。さらに、アジア太平洋の企業におけるデジタル変革は、パンデミック後に急増し、データサービスへの需要をさらに高めたため、アジア太平洋のMVNO市場の成長にプラスの影響を与えました。
  • ポスト・パンデミックの時代において、アジア太平洋諸国のMVNOは、消費者や企業の進化するニーズに応えるため、革新的な新サービスを導入していると分析しています。データ提供の強化から革新的な料金プランに至るまで、MVNOはデジタル技術、機械学習、人工知能を活用し、パーソナライズされたシームレスな顧客体験を提供すると予想されます。このような市場開拓は、今後数年間、アジア太平洋のMVNO市場の成長を積極的にサポートすると予想されます。

アジア太平洋のMVNO市場動向

エンタープライズ加入者セグメントが大きな成長を遂げる見込み

  • アジア太平洋諸国のさまざまな部門でデジタルトランスフォーメーションが進んでいること、同地域における5Gサービスの展開が拡大していることを背景にMVNO事業者がB2Bモデルに注力するようになっていること、同地域全域の企業で手頃な価格のインターネット接続に対する需要が高まっていることなどから、企業向けセグメントは今後数年間、アジア太平洋のMVNO市場で大きな成長を遂げると分析されています。
  • MVNO事業者にとっては、ネットワークに接続された多くのデバイスが、従来の消費者層に比べて解約しにくいため、企業市場が有利になりつつあります。柔軟な課金、斬新な価格設定、BYOD(Bring Your Own Device)、セキュリティ、容易な管理は、アジア太平洋MVNO市場における企業セグメントの成長を促進する主要要因と動向の一部です。
  • さらに、インドなどのアジア太平洋諸国では5Gの展開が拡大しており、5GスタンドアロンやIoTなどの5Gユースケースは、エンタープライズセグメントのMVNOに大きな成長機会をもたらすと分析されています。アジア太平洋諸国ではIoTエコシステムの発展と進化が続いており、企業はさまざまなデバイスを介したリアルタイムの接続を求めるようになっているため、市場ベンダーの多くはB2B顧客に重点を移しています。
  • 国別では、韓国が企業向け接続ソリューションを提供するMVNOの存在感が大きいこと、規制ポリシーが良好であること、5Gサービスの展開が拡大していること、企業のデジタル変革が進んでいることから、企業向けセグメントの成長を牽引すると分析されています。さらに、特定のセグメントにおける手頃な通信サービスのニーズに効果的に応えるため、新たな参入企業がエンタープライズセグメントに参入しています。
  • 例えば、2024年6月、Woori BankとLG UplusはWoori Bankのソウル本社で覚書に調印し、モバイル・バーチャル・ネットワーク・オペレーターセグメントでの協力関係を固めました。両行は、銀行産業における特定の通信ニーズを特定することに重点を置き、年内にMVNOサービスを展開する計画です。MoUが締結されたことで、両社は長期的なパートナーシップを育みながら、ユニークな商品やサービスの創出を加速させることになります。
  • 全体として、アジア太平洋の産業が進化を続け、デジタルトランスフォーメーションを活用する中で、MVNOはモバイルバンキングからIoTまで、新たな機会を活用し、コネクティビティの未来を形成すると分析されています。企業向け音声とデータサービスの需要は、モバイル業務の合理化、コスト削減、カスタマイズ型企業向けソリューションによる生産性向上を目指す企業で大きな牽引力を獲得すると分析されています。
  • スマートフォンの普及とモバイル加入者の増加は、産業の成長に大きく貢献すると予想されます。例えば、GSMAのデータによると、南アジアのモバイル加入者数は2025年までに10億8,900万人に達し、次いで東南アジアの加入者数が5億1,000万人に達すると予想されています。また、GSMAの予測によれば、北東アジアのモバイル加入者数は1億6200万人に達すると予想されています。このようなモバイル加入者の増加は、アジア太平洋におけるモバイル・バーチャル・ネットワーク・オペレーターの市場シェア拡大の成長機会となります。

中国本土が大きな市場シェアを占める

  • 中国はアジア太平洋のMVNO市場で大きなシェアを占めています。同国は、5G技術、コネクテッドモバイルデバイス、スマートフォンの普及など、技術的進歩の導入において常に最先端を走っています。
  • 5Gネットワークの展開は、MVNOが高速データ、IoT、スマートソリューションなどの先進的サービスを提供する新たな機会を開いた。eSIM技術の採用により、MVNOはより柔軟で利便性の高いサービスのアクティベーションを提供できるようになり、技術に精通した顧客を引き付けています。
  • GSMAの2024年版レポート「The Mobile Economy China」では、中国が8億を超える5Gモバイル接続を誇っていることが明らかにされています。予測によると、今年、5G接続のシェアは50%を超え、中国の主要モバイル技術としての地位を確固たるものにします。2024年末までには、5G接続の総数は10億を超えると予想されています。さらに、中国は現在12億8,000万人のユニークなモバイル加入者を抱えており、88%という驚異的な普及率を示しています。
  • 中国は一貫して携帯電話基地局ネットワークの拡大を続けています。注目すべき動きとして、China Mobileは2024年に41万基の基地局を新たに増設し、5Gインフラを強化する計画で、その総数は240万基に達します。この拡大は、同社が資本支出を削減しようとしている中でも行われます。2023年末までに、China Mobileはすでに5Gの存在感を高めており、その年の基地局数は190万に達し、前年から大幅に増加しました。特筆すべきは、このうち62万サイトがChina Broadnetと共同で700MHz帯を中心に開設されたことです。
  • 中国政府は中国の5G産業の発展を後押ししており、HuaweiやZTEなど、5G技術に必要な機器を製造する企業を優遇しています。中国は2025年に世界で最も多くの5G接続を占めると予想されています。

アジア太平洋MVNO産業概要

アジア太平洋のMVNO市場は非常にセグメント化されており、Asahi Net Inc.、Rakuten Mobile Inc. (Rakuten Group, Inc.)、LG Hello Vision Corporation、China Mobile International Limited (China Mobile Limited)、Century Snail Communication Technologyなどの主要企業が存在しています。調査対象となった市場の参入企業は、製品提供を強化し、サステイナブル競争優位性を獲得するために、提携や買収などの戦略を採用しています。

  • 2024年5月:Gigaは5つの主要都市への無料データローミングを特徴とする5G eSIMプランを開始。これらのプランはGigaの3つの新サービスの一部であり、顧客は迅速、安全で手間のかからない5G接続を享受できます。強化されたギガ.モバイル・プランは、ギガの広範な5Gカバレッジを提供し、eSIM技術の利便性を強調しました。さらに、加入者はインドネシア、タイ、韓国、インドなどの人気スポットで毎月のデータローミングが無料になる特典を得ました。
  • 2024年3月:China Mobile International(CMI)とSingapore Telecommunications Limited(Singtel)は、Mobile World Congress 2024でMoUを締結しました。MoUによると、CMIとSingtelは企業顧客向けの革新的な接続ソリューションを共同で構築し、中国とシンガポール市場を開拓し、アジア太平洋全体でビジネスを拡大します。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • マクロ経済要因が市場に与える影響COVID-19の影響
  • 産業バリューチェーン分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 欧州主要国と同様のMVNO普及率と特徴
    • ほとんどのアジア諸国の規制環境はMVNOを大いに支援するようになった
    • インターネット普及とe-SIMソリューションが同地域のMVNO市場を牽引
  • 市場抑制要因
    • ホストとなるモバイル・ネットワーク・オペレーター(MNO)への依存

第6章 市場セグメンテーション

  • 運営形態別
    • 再販業者
    • サービス事業者
    • フルMVNO
    • その他の事業形態
  • 加入者別
    • エンタープライズ
    • コンシューマー
  • 国別
    • 中国
    • 日本
    • インド
    • 韓国

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Asahi Net Inc.
    • Rakuten Mobile Inc.(Rakuten Group, Inc.)
    • LG Hello Vision Corporation
    • China Mobile International Limited(China Mobile Limited)
    • Century Snail Communication Technology Co. Ltd
    • Exetel Pty Ltd
    • Circles.life
    • Tune Talk Sdn Bhd
    • SK Telink Co. Ltd(SK Telecom Co. Ltd)
    • Japan Communications Inc
    • EG Mobile Co. Ltd
    • Sakura Mobile
    • Mobal Communications Inc.
    • BIGLOBE Inc.(KDDI Corporation)
    • Giga(Starhub)
    • Feels Telecom Corporation Co. Ltd
    • Tangerine Telecom
    • Amaysim Mobile Pty Ltd
    • Altel Communications Sdn Bhd
    • reDone Network Sdn Bhd
    • Geenet Pte Ltd
  • 主要市場ベンダーの市場シェア分析

第8章 投資分析

第9章 市場の将来性

目次
Product Code: 72511

The Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator Market size is estimated at USD 38.13 billion in 2024, and is expected to reach USD 56.74 billion by 2029, growing at a CAGR of 8.27% during the forecast period (2024-2029).

Asia Pacific Mobile Virtual Network Operator (MVNO) - Market

Key Highlights

  • The constantly growing need for low-cost data and voice services is boosting market growth. This encourages service providers to purchase network services from mobile network operators (MNOs) at wholesale rates and sell them as bundled services at lower rates than those of MNOs. Such low-cost data services allow mobile virtual network operators (MVNOs) to attract consumers and enterprises in the region to purchase data plans from MVNOs at cost-effective rates.
  • The increasing smartphone adoption and mobile subscriber base are expected to contribute significantly to industry growth. For instance, according to the data from GSMA, the number of mobile subscribers in South Asia is anticipated to reach 1,089 million by 2025, followed by 510 million subscribers in Southeast Asia.
  • In addition, according to the GSMA forecast, the number of mobile subscribers in Northeast Asia is expected to reach 162 million. Such increasing growth of mobile subscribers presents growth opportunities for mobile virtual network operators to expand their market share in the Asia-Pacific region.
  • The Asia-Pacific mobile virtual network operators market faces significant challenges due to its dependency on host mobile network operators. This dependency impacts MVNOs' operational and strategic capabilities, restraining their growth and market potential. MVNOs rely on MNOs for network access, which means they have limited control over the quality of service and network coverage. Any shortcomings in the host network directly affect the MVNO's service quality.
  • The COVID-19 pandemic has positively fueled the demand for MVNOs' cost-effective data and voice services during the pandemic due to the increased reliance of consumers and businesses on online connectivity. In addition, the digital transformation among businesses in the region spiked post-pandemic, which has further fueled the demand for data services, thus positively impacting the growth of the MVNO market in the Asia-Pacific region.
  • In the post-pandemic era, MVNOs in Asia-Pacific countries are analyzed to innovate and introduce new services to meet consumers' and enterprises' evolving needs. From enhanced data offerings to innovative pricing plans, MVNOs are expected to leverage digital technologies, machine learning, and artificial intelligence to deliver personalized and seamless customer experiences. Such developments are expected to positively support the growth of the Asia-Pacific MVNO market in the coming years.

Asia-Pacific MVNOs Market Trends

Enterprise Subscriber Segment is Expected to Witness Significant Growth

  • The enterprise segment is analyzed to witness significant growth in the Asia-Pacific MVNO market in the coming years owing to the rising digital transformation among various sectors in Asia-Pacific countries, the growing focus of MVNO operators toward the B2B model considering the growth in the rollout of 5G services in the region, and the rising demand for affordable internet connectivity in businesses across the region.
  • The enterprise market is becoming lucrative for MVNO companies, as so many devices connected to a network are less likely to churn compared with the traditional consumer segment. Flexible billing, novel pricing, Bring Your Own Device (BYOD), security, and easy administration are some of the major factors and trends driving the growth of the enterprise segment in the Asia-Pacific MVNO market.
  • Moreover, with growing 5G rollouts in Asia-Pacific countries such as India, 5G use cases such as 5G stand-alone and IoT are analyzed to create significant growth opportunities for MVNOs in the enterprise segment. As the IoT ecosystem continues to develop and evolve in Asia-Pacific countries, most of the market vendors are shifting their focus to B2B customers as enterprises increasingly seek real-time connectivity via an array of devices.
  • By country, South Korea is analyzed to drive the growth of the enterprise segment owing to the significant presence of MVNOs offering enterprise connectivity solutions, favorable regulatory policies, the growing rollout of 5G services, and digital transformation of businesses in the country. Moreover, new players are entering the enterprise segment to effectively serve the needs of affordable telecommunication services in particular sectors.
  • For instance, in June 2024, Woori Bank and LG Uplus signed a memorandum of understanding (MoU) at Woori Bank's Seoul headquarters, solidifying their collaboration in the mobile virtual network operator sector. Their joint focus lies in identifying the specific telecommunication needs within the banking industry, with plans to roll out their MVNO service within the year. With the MoU in place, both entities are set to expedite the creation of unique products and services, fostering a long-term partnership.
  • Overall, as industries in the Asia-Pacific region continue to evolve and leverage digital transformation, MVNOs are analyzed to capitalize on new opportunities, from mobile banking to IoT, shaping the future of connectivity. The demand for enterprise voice and data services is analyzed to gain significant traction in businesses to streamline their mobile operations, reduce costs, and improve productivity through customized enterprise solutions.
  • The increasing smartphone adoption and mobile subscriber base are expected to contribute significantly to industry growth. For instance, according to the data from GSMA, the number of mobile subscribers in South Asia is anticipated to reach 1,089 million by 2025, followed by 510 million subscribers in Southeast Asia. In addition, according to the GSMA forecast, the number of mobile subscribers in Northeast Asia is expected to reach 162 million. Such increasing growth of mobile subscribers presents growth opportunities for mobile virtual network operators to expand their market share in the Asia-Pacific region.

Mainland China Holds Significant Market Share

  • China holds a significant share of the Asia-Pacific MVNO market. The country has always remained at the forefront in the adoption of technological advancements, like 5G technology, connected mobile devices, and smartphone penetration.
  • The rollout of 5G networks has opened new opportunities for MVNOs to offer advanced services such as high-speed data, IoT, and smart solutions. The adoption of eSIM technology allows MVNOs to offer more flexible and convenient service activation, attracting tech-savvy customers.
  • GSMA's 2024 report, "The Mobile Economy China," reveals that China boasts over 800 million 5G mobile connections. Projections indicate that this year, the share of 5G connections will surpass 50%, solidifying its position as the primary mobile technology in the nation. By the close of 2024, the total number of 5 G connections is expected to exceed 1 billion. In addition, China currently hosts 1.28 billion unique mobile subscribers, showcasing an impressive 88% penetration rate.
  • China has been on a consistent trajectory of expanding its mobile phone base station network. In a notable move, China Mobile plans to bolster its 5G infrastructure by adding 410,000 new base stations in 2024, pushing its total count to 2.4 million. This expansion comes even as the company looks to trim its capital expenditure. By the close of 2023, China Mobile had already ramped up its 5G presence, ending the year with 1.9 million stations, a significant jump from the previous year, with an addition of 480,000 sites. Notably, within this count, 620,000 sites were established in collaboration with China Broadnet, focusing on the 700 MHz spectrum.
  • The Government of China is pushing the development of the Chinese 5G industry, favoring companies such as Huawei and ZTE, which manufacture the equipment necessary for the technology to work. China is expected to account for the most 5G connections globally in 2025.

Asia-Pacific MVNOs Industry Overview

The Asia-Pacific MVNOs market is highly fragmented, with the presence of major players like Asahi Net Inc., Rakuten Mobile Inc. (Rakuten Group, Inc.), LG Hello Vision Corporation, China Mobile International Limited (China Mobile Limited), and Century Snail Communication Technology Co. Ltd. Players in the market studied are adopting strategies such as partnerships and acquisitions to enhance their product offerings and gain sustainable competitive advantage.

  • May 2024: Giga launched 5G eSIM plans featuring complimentary data roaming to five top destinations. These plans, part of Giga's trio of new offerings, ensure customers enjoy swift, secure, and hassle-free 5G connectivity. The enhanced giga! Mobile plans provided Giga's expansive 5G coverage and highlighted the convenience of eSIM technology. Moreover, subscribers got the benefit of free monthly data roaming in popular spots like Indonesia, Thailand, South Korea, and India.
  • March 2024: China Mobile International (CMI) and Singapore Telecommunications Limited (Singtel) signed an MoU during the Mobile World Congress 2024. According to the MoU, CMI and Singtel will jointly build innovative connectivity solutions for enterprise customers to cultivate China and Singapore markets and expand business across the wider Asia-Pacific region.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of Macroeconomic Factors on the Market COVID-19 Impact
  • 4.4 Industry Value Chain Analysis

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 MVNO Penetration and Characteristics Similar to Major European Countries
    • 5.1.2 Regulatory Environment in Most Asian Countries Became Much More Supportive of MVNOs
    • 5.1.3 Internet Penetration and e-SIM Solutions Driving the MVNO Market in the Region
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Dependency on Host Mobile Network Operators (MNO)

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Operational Mode
    • 6.1.1 Reseller
    • 6.1.2 Service Operator
    • 6.1.3 Full MVNO
    • 6.1.4 Other Operational Modes
  • 6.2 By Subscriber
    • 6.2.1 Enterprise
    • 6.2.2 Consumer
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 China
    • 6.3.2 Japan
    • 6.3.3 India
    • 6.3.4 South Korea

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Asahi Net Inc.
    • 7.1.2 Rakuten Mobile Inc. (Rakuten Group, Inc.)
    • 7.1.3 LG Hello Vision Corporation
    • 7.1.4 China Mobile International Limited (China Mobile Limited)
    • 7.1.5 Century Snail Communication Technology Co. Ltd
    • 7.1.6 Exetel Pty Ltd
    • 7.1.7 Circles.life
    • 7.1.8 Tune Talk Sdn Bhd
    • 7.1.9 SK Telink Co. Ltd (SK Telecom Co. Ltd)
    • 7.1.10 Japan Communications Inc
    • 7.1.11 EG Mobile Co. Ltd
    • 7.1.12 Sakura Mobile
    • 7.1.13 Mobal Communications Inc.
    • 7.1.14 BIGLOBE Inc. (KDDI Corporation)
    • 7.1.15 Giga (Starhub)
    • 7.1.16 Feels Telecom Corporation Co. Ltd
    • 7.1.17 Tangerine Telecom
    • 7.1.18 Amaysim Mobile Pty Ltd
    • 7.1.19 Altel Communications Sdn Bhd
    • 7.1.20 reDone Network Sdn Bhd
    • 7.1.21 Geenet Pte Ltd
  • 7.2 Market Share Analysis for Major Market Vendors

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET