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市場調査レポート
商品コード
1694052
電気自動車(EV)バッテリー技術の世界市場:サプライチェーン分析(2025年~2035年)Global Electric Vehicle (EV) Battery Technology Market and Supply Chain Analysis, 2025-2035 |
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電気自動車(EV)バッテリー技術の世界市場:サプライチェーン分析(2025年~2035年) |
出版日: 2025年03月28日
発行: M14 Intelligence
ページ情報: 英文 80+ Pages
納期: 即日から翌営業日
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電気自動車(EV)は世界をより環境に優しい明日へと導いており、そのバッテリーはこの革命の心臓部です。需要急増に伴い、次の10年は技術、市場、競合の激変が予想されます。
EV業界は、今後5~10年の間に大きな飛躍を遂げる準備を整えています。販売台数は急増し、2030年には世界の新車販売台数の20~30%をEVが占める可能性があり、2020年の4%から急上昇すると予想されています。このブームは、バッテリーのコスト削減、広大な充電ネットワーク、化石燃料自動車にブレーキをかける政府の政策にかかっています。バッテリーのエネルギー密度は倍増し、航続距離は500マイルを超える可能性があります。EU諸国などは、2035年の内燃機関廃止を目指しており、EVの普及に拍車をかけています。
現在、リチウムイオンバッテリーは、ニッケル・マンガン・コバルト(NMC)が長い航続距離を実現し、リチウム鉄リン酸塩(LFP)がコストを削減し、安全性を高めるなど、その頂点に君臨しています。
リチウムイオンのバリエーション:リチウムニッケルマンガンコバルト酸化物を使用するNMCバッテリーは高エネルギー密度で一般的である一方、LFPバッテリーは2023年の容量別世界市場シェアで41%を占め、より安価で持続可能です。<>LFPの採用は、エネルギー密度は低いもの、より低コストであることが要因です。
新興技術:2023年にBYDやCATLなどの企業が量産を発表したナトリウムイオンバッテリーは、都市型EVや据置型蓄バッテリーに適しており、コストを20%削減できる可能性があります。<>トヨタとQuantumScapeが開拓した固体バッテリーは、より高いエネルギー密度と安全性を約束するが、まだ実用化されていないです。
イノベーションデュアルイオンバッテリー(DIB)やバイポーラLFPバッテリーが登場し、急速充電と高電圧を実現しているが、サイクル寿命には課題が残る。
ソリッドステートバッテリーは、EVの航続距離を600マイル以上に伸ばす可能性がありますが、コストが高いため、リチウムイオンがあと10年はハンドルを握ることになります。
中国:CATL(2024年の世界シェア37.9%)やBYD(同17.2%)のような生産コストの低い企業が牽引。生産コストの安いLFPバッテリーが主流で、2023年にはEV販売の3分の2がこのケミストリーを使用しています。
北米:米国はTeslaやフォードとSKオンなどの提携に牽引され、2021年以降2100億米ドルの投資を集めています。ただし、生産コストは中国より20%高いです。
欧州:高いコスト(中国より50%高い)とサプライチェーンの弱さという課題に直面しており、Northvoltの倒産はその難しさを浮き彫りにしています。2030年までに35~40カ所のギガファクトリー建設を目指しています。
アジア太平洋:インドや韓国のような新興市場が成長しており、インドでは2023年のEV登録台数が前年比70%増となり、FAME IIのような制度に支えられています。
EV用バッテリー市場は地政学的なチェス盤です。中国は世界生産の70%以上を占め、CATLやBYDのような大手が規模と補助金によって力を発揮しています。日本と韓国がこれに続き、PanasonicとLG ChemがTeslaやヒュンダイのようなブランドに電力を供給しています。欧州は追いつこうと躍起になっており、独自のサプライチェーンを構築するために欧州バッテリー・アライアンスに資金を投入しています。北米は、Teslaのネバダ・ギガファクトリーを筆頭に、アジアへの依存を減らすために国内生産を強化しています。
各地域の生産能力のスナップショット
タイプ | メリット | デメリット | 採用 |
---|---|---|---|
NMC | 高エネルギー密度(~250Wh/kg) | 高価(コバルト依存) | 減少傾向(Tesla、GMが段階的に廃止) |
LFP | 安価、長寿命、コバルトフリー | エネルギー密度が低い(~180Wh/kg) | 優勢(Tesla、BYD、フォード) |
ソリッドステート | 超高エネルギー密度(~500Wh/kg) | まだ実用化されていない | トヨタ、QuantumScape 2026-2030年目標 |
地域 | 現在の容量(GWh) | 2030年予測(GWh) | 2035年予測(GWh) |
---|---|---|---|
アジア | 500 | 1500 | 3000 |
欧州 | 50 | 400 | 800 |
北米 | 100 | 300 | 600 |
バッテリーメーカーの競合は激しいです。
CATLは数量で、LG Chemは最先端技術で、PanasonicはTeslaの尻尾で、そしてBYDはEVチェーン全体を所有することで成功を収めています。アジアはサプライチェーンで優位に立つが、北米と欧州はその差を縮めるべく研究開発に資金を投入しています。
中国がリードし、CATLとBYDが独占、統合されたサプライチェーンと低コストの恩恵を受けています。2024年におけるCATLの339.3GWhの設置は、そのリードを強調するものです。
LG Energy Solutionのような北米企業やNorthvoltのような欧州企業は、欧州のコスト高(中国より50%高い)やサプライチェーンの弱点という課題に直面しています。2024年のNorthvoltの破産は、こうした困難を浮き彫りにしています。
Tesla、BYD、伝統的なOEM(GM、Volkswagen)のような企業は、価格、革新性、サプライチェーン・コントロールで競争しています。Teslaの市場シェアは競争により2019年の17%から2022年には13%に低下しました。Teslaのギガファクトリーのような業種は、コスト優位性をもたらします。
アジア企業、特に中国企業は、ニッチ市場(手頃な価格の小型車など)や政府補助金を通じてスペースを確保し、欧州市場を破壊します。彼らは、オンライン販売やコミュニティ形成戦略を活用しています。
電気自動車(EV)市場では、既存の自動車メーカーと新興参入企業が激しい競争を繰り広げています。Tesla、Volkswagen、General Motors (GM)といった業界大手は、自らの地位を強化するために積極的な戦略を推進しています。Teslaはバッテリー生産を垂直統合して自給率を高め、VolkswagenはNorthvoltと協力して信頼性の高いバッテリー供給を確保し、GMは大衆市場向けEVの開発に注力して顧客層を広げています。
同時に、電気トラックに特化したRivianや、高級EVセグメントをターゲットとするLucid Motorsといった新規参入企業も、革新的な設計と先進技術を活用して市場シェアを獲得し、市場に参入しています。この競合情勢における成功の重要な決定要因は、バッテリーの安定的かつ十分な供給を確保できるかどうかです。
Rivianのような新規参入企業は、既存の自動車メーカーを混乱させる可能性がありますが、それは供給不足の世界でバッテリーを確保した場合に限られます。
EV用バッテリー市場は、電動化が定着するにつれて需要が急増し、指数関数的な成長を遂げようとしています。現在はアジアがリードしていますが、欧州と北米は投資と技術革新によってその差を縮めつつあります。価格変動と競合が課題となっていますが、革新と適応に取り組む企業にはチャンスがあふれています。ティア1サプライヤーとバッテリーメーカーにとって、進むべき道は明確です。明日のEVに電力を供給するために、技術に投資し、サプライチェーンを確保し、持続可能性を受け入れることです。
当レポートでは、世界の電気自動車(EV)バッテリー技術市場について調査し、市場の概要とともに技術動向、市場の見通しと予測、課題、競合情勢、および市場に参入する企業のプロファイルなどをまとめています。
Lithium-ion (LFP and NMC) and Emerging Battery Technology (Solid-state and Sodium-ion) Market Sizing, Regional breakdown, Regulatory Policies, Battery-as-a-Service Model (BaaS), Gigafactories, Trends & Dynamic, Supply Chain Analysis, Competition.
This comprehensive study examines the -
Electric vehicles (EVs) are steering the world toward a greener tomorrow, and their batteries are the beating heart of this revolution. With demand skyrocketing, the next decade promises seismic shifts in technology, markets, and competition.
This report unpacks the electrifying future of EV batteries-where we're headed, who's leading the charge, and how manufacturers can stay ahead in this high-voltage race.
The EV industry is gearing up for a massive leap over the next 5 to 10 years. Sales are expected to surge, with EVs potentially claiming 20-30% of global new car sales by 2030, a steep climb from 4% in 2020. This boom hinges on shrinking battery costs, sprawling charging networks, and government policies slamming the brakes on fossil-fuel vehicles. Battery energy density could double, pushing ranges beyond 500 miles, while ultra-fast charging slashes wait times to mere minutes. Countries like those in the EU are eyeing 2035 to phase out internal combustion engines, turbocharging EV adoption.
"The EV tipping point is near-by 2030, one in three new cars could be electric, driven by cheaper batteries and a global push to ditch gas guzzlers."
Today, lithium-ion batteries reign supreme, with Nickel-Manganese-Cobalt (NMC) delivering long ranges and Lithium Iron Phosphate (LFP) slashing costs and boosting safety.
Lithium-Ion Variants: NMC batteries, using lithium nickel manganese cobalt oxides, are common for high energy density, while LFP batteries, with 41% global market share by capacity in 2023, are cheaper and more sustainable. <>LFP's adoption is driven by its lower cost, despite lower energy density
Emerging Technologies: Sodium-ion batteries, announced for mass production by companies like BYD and CATL in 2023, could cost 20% less, suitable for urban EVs and stationary storage. Solid-state batteries, pioneered by <>Toyota and QuantumScape, promise higher energy density and safety but are not yet commercial.
Innovations: Dual-ion batteries (DIB) and bipolar LFP batteries are emerging, offering quick charging and higher voltage, though cycle life remains a challenge.
"Solid-state batteries could zap EV ranges past 600 miles, but their high costs mean lithium-ion will hold the wheel for another decade."
The EV battery market is a geopolitical chessboard. China commands over 70% of global production, with giants like CATL and BYD flexing muscle through scale and subsidies. Japan and South Korea follow, with Panasonic and LG Chem powering brands like Tesla and Hyundai. Europe's scrambling to catch up, pumping funds into the European Battery Alliance to build its own supply chain. North America, led by Tesla's Nevada Gigafactory, is revving up domestic production to cut reliance on Asia.
Here's a snapshot of regional capacities:
Type | Advantages | Disadvantages | Adoption |
---|---|---|---|
NMC | High energy density (~250 Wh/kg) | Expensive (cobalt reliance) | Declining (Tesla, GM phasing out) |
LFP | Cheap, long lifespan, cobalt-free | Lower energy density (~180 Wh/kg) | Dominating (Tesla, BYD, Ford) |
Solid-State | Ultra-high energy density (~500 Wh/kg) | Not yet commercialized | Toyota, QuantumScape targeting 2026–2030 |
Region | Current capacity(GWh) | Projected 2030(GWh) | Projected 2035(GWh) |
---|---|---|---|
Asia | 500 | 1500 | 3000 |
Europe | 50 | 400 | 800 |
North America | 100 | 300 | 600 |
Competition among battery makers is fierce. Here's how the big players stack up:
CATL thrives on volume, LG Chem on cutting-edge tech, Panasonic on Tesla's coattails, and BYD on owning the whole EV chain. Asia's supply chain edge keeps it ahead, but Europe and North America are pouring cash into R&D to close the gap.
Established automotive manufacturers and emerging players are engaged in intense competition within the electric vehicle (EV) market. Industry leaders such as Tesla, Volkswagen, and General Motors (GM) are pursuing aggressive strategies to strengthen their positions. Tesla is vertically integrating its battery production to enhance self-sufficiency, Volkswagen is collaborating with Northvolt to ensure a reliable battery supply, and GM is focusing on the development of mass-market EVs to broaden its customer base.
Concurrently, new entrants such as Rivian, which specializes in electric trucks, and Lucid Motors, which targets the luxury EV segment, are entering the market by leveraging innovative designs and advanced technology to capture market share. A critical determinant of success in this competitive landscape is the ability to secure a stable and sufficient supply of batteries.
New entrants like Rivian could disrupt the established automakers, but only if they lock down batteries in a supply-starved world.
The EV battery market is set for exponential growth, with demand soaring as electrification takes hold. Asia leads today, but Europe and North America are closing the gap through investment and innovation. Price volatility and competition pose challenges, yet opportunities abound for those who innovate and adapt. For tier-1 suppliers and battery manufacturers, the path forward is clear: invest in technology, secure supply chains, and embrace sustainability to power the EVs of tomorrow.
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