デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1446555

日本のアニメの市場規模、シェア、動向分析レポート:タイプ別、ジャンル別、セグメント別予測、2024年~2030年

Japan Anime Market Size, Share & Trends Analysis Report By Type (T.V., Movie, Video, Internet Distribution, Merchandising, Music, Pachinko, Live Entertainment), By Genre (Action & Adventure, Sci-Fi & Fantasy), And Segment Forecasts, 2024 - 2030

出版日: | 発行: Grand View Research | ページ情報: 英文 80 Pages | 納期: 2~10営業日

● お客様のご希望に応じて、既存データの加工や未掲載情報(例:国別セグメント)の追加などの対応が可能です。  詳細はお問い合わせください。

価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=156.76円
日本のアニメの市場規模、シェア、動向分析レポート:タイプ別、ジャンル別、セグメント別予測、2024年~2030年
出版日: 2024年02月27日
発行: Grand View Research
ページ情報: 英文 80 Pages
納期: 2~10営業日
  • 全表示
  • 概要
  • 図表
  • 目次
概要

日本のアニメ市場の成長と動向:

Grand View Research, Inc.の新しいレポートによると、日本のアニメ市場規模は2030年までに168億4,000万米ドルに達すると予測されています。

同市場は2024年から2030年にかけてCAGR 3.9%で成長すると予測されています。世界のアニメ視聴者の熱意の高まりが、この成長を促進すると予想されています。日本のアニメ産業の成長を促進するその他の要因としては、アニメの内容やスタイルの多様化、デジタルストリーミングプラットフォームの台頭、アニメ制作における技術革新などが挙げられます。

COVID-19の流行は日本のアニメ市場に好影響を与えました。封鎖とデジタルコンテンツ消費の増加により、アニメの生産は減少したもの、視聴者とファン層は増加しました。パンデミック後は、パンデミック中に獲得した視聴率によってアニメの需要が増加しました。

日本ではさまざまなジャンルのアニメが数多く放送されています。例えば、2023年1月、アニメランキングサイトのアキバ総研によると、『REVENGER』、『忍の一時』、『LUPIN ZERO』などが日本で最も人気のあるアニメです。日本のテレビランキングを測定するビデオリサーチによると、サザエちゃん、名探偵コナン、ちびまる子ちゃん、僕のヒーローアカデミア、ドラえもんは関東地方で多くの子供視聴者層を持っています。

日本のアニメ会社は、海外ファンの需要に応えるため、海外企業の買収を取り入れています。2023年12月、株式会社KADOKAWAは、タイに拠点を置く漫画とライトノベルの出版社であるFirst Page Pro Company Limitedの買収を発表しました。両社のシナジー効果が期待されることから、日本コンテンツの需要拡大が同社全体の発展に寄与するものと思われます。

日本のアニメ市場レポートのハイライト

  • タイプ別では、マーチャンダイジングセグメントが2023年に44.1%と最も高い収益シェアを占め、予測期間中もその地位を維持すると予想されます。これは、3Dプリンター技術の利用が急増していること、好きなシリーズへの感情的なつながりからアニメベースの玩具や衣料品への需要が増加していることに起因しています。
  • ジャンル別では、アクション&アドベンチャーセグメントが2023年の市場を独占しており、予測期間中も大幅なCAGRで成長する見込みです。これは、エキサイティングで美しいアニメーションのスタイルと、あらゆる年齢層にアピールする説得力のある物語とが組み合わされていることに起因しています。
  • SF&ファンタジージャンルセグメントは、2024年から2030年にかけて最も速いCAGRで成長すると予想されます。この成長は、幅広いSF&ファンタジーアニメのタイトルが利用可能であることに起因しています。
  • 2024年2月、株式会社33と株式会社MyAnimeListは提携し、アニメ・マンガ業界に戦略的ソリューションを提供する世界マーケティングサービスMAL33を導入しました。この提携は、ファン心理を理解し、効果的なコミュニケーション戦略を構築することで、マンガ・アニメビジネスが直面する課題を解決し、日本のアニメ・マンガ文化の拡大・普及を支援することを目的としています。

目次

第1章 調査手法と範囲

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 日本のアニメ市場:変数、動向、範囲

  • 市場系統の見通し
    • 親市場の見通し
    • 関連/付随市場の見通し
  • 市場力学
    • 市場促進要因分析
    • 市場抑制要因分析
    • 市場機会分析
  • 日本のアニメ市場分析ツール
    • 業界分析- ポーターのファイブフォース分析
    • PESTEL分析

第4章 日本のアニメ市場:タイプの推定・動向分析

  • タイプの市場シェア、2023年および2030年
  • セグメントダッシュボード
  • 日本のアニメ市場のタイプ別展望
  • 市場規模、予測および動向分析、2018年から2030年まで

第5章 日本のアニメ市場:ジャンルの推定・動向分析

  • ジャンルの市場シェア、2023年と2030年
  • セグメントダッシュボード
  • ジャンル別日本のアニメ市場展望
  • 市場規模、予測および動向分析、2018年から2030年まで

第6章 競合情勢

  • 主要市場参入企業による最近の動向と影響分析
  • 会社/競合の分類
  • ベンダー情勢
  • 企業プロファイル
    • Pierrot Co., Ltd.
    • Production IG, Inc.
    • Studio Ghibli, Inc.
    • Sunrise, Inc.(Bandai Namco Filmworks)
    • Toei Animation Co., Ltd.
    • Bones Inc.
    • Kyoto Animation Co., Ltd.
    • MADHOUSE, Inc.
    • Crunchyroll(Sony Pictures Entertainment Inc.)
    • Progressive Animation Works Co., Ltd.(PA Works)
    • Sentai Holdings, LLC(AMC Networks)
    • Ufotable Co., Ltd.
図表

List of Tables

  • Table 1 List of abbreviations
  • Table 2 Japan anime market, by type, 2018 - 2030 (USD Million)
  • Table 3 Japan anime market, by genre, 2018 - 2030 (USD Million)

List of Figures

  • Fig. 1 Market Research Process
  • Fig. 2 Japan Anime Market Segmentation
  • Fig. 3 Japan Anime Technology Landscape
  • Fig. 4 Information Procurement
  • Fig. 5 Data Analysis Models
  • Fig. 6 Market Formulation And Validation
  • Fig. 7 Data Validating & Publishing
  • Fig. 8 Market Snapshot
  • Fig. 9 Segment Snapshot (1/2)
  • Fig. 10 Segment Snapshot (2/2)
  • Fig. 11 Competitive Landscape Snapshot
  • Fig. 12 Japan Anime Market Size And Growth Prospects (USD Million)
  • Fig. 13 Japan Anime Market: Industry Value Chain Analysis
  • Fig. 14 Japan Anime Market: Market Dynamics
  • Fig. 15 Japan Anime Market: PORTER's Analysis
  • Fig. 16 Japan Anime Market: PESTEL Analysis
  • Fig. 17 Japan Anime Market: Type Movement Analysis
  • Fig. 18 Japan Anime Market: Type Outlook And Key Takeaways
  • Fig. 19 T.V. Market Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 20 Movie Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 21 Video Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 22 Internet Distribution Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 23 Merchandising Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 24 Music Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 25 Pachinko Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 26 Live Entertainment Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 27 Japan Anime Market: Genre Movement Analysis
  • Fig. 28 Japan Anime Market: Genre Outlook and Key Takeaways
  • Fig. 29 Action & Adventure Market Estimates and Forecasts, 2018 - 2030
  • Fig. 30 Sci-Fi & Fantasy Market Estimates and Forecasts, 2018 - 2030
  • Fig. 31 Romance & Drama Market Estimates and Forecasts, 2018 - 2030
  • Fig. 32 Sports Market Estimates and Forecasts, 2018 - 2030
  • Fig. 33 Others Estimates and Forecast, 2018 - 2030
  • Fig. 34 Key Company Categorization
  • Fig. 35 Company Market Positioning
  • Fig. 36 Key Company Market Share Analysis, 2023
  • Fig. 37 Strategic Framework
目次
Product Code: GVR-4-68040-208-5

Japan Anime Market Growth & Trends:

The Japan anime market size is anticipated to reach USD 16.84 billion by 2030, according to a new report by Grand View Research, Inc. The market is expected to grow at a CAGR of 3.9% from 2024 to 2030. Increasing enthusiasm of anime viewers worldwide is expected to drive this growth. Some other factors that propel the growth of the Japan anime industry include the diversification of anime content and style, the rise of digital streaming platforms, and innovation in anime production.

The COVID-19 pandemic had a positive impact on the anime market in Japan. Due to the lockdowns and increase in digital content consumption, anime's viewership and fan base increased, even though production was reduced. Post-pandemic, the demand for anime increased due to the viewership earned during the pandemic.

Numerous anime from different genres are aired in Japan. For instance, in January 2023, according to Akiba Souken, an anime ranking site, REVENGER, Shinobi no Ittoki, and LUPIN ZERO are some of the most popular anime in Japan. According to Video Research, a TV ranking measurer in Japan, Sazae-chan, Detective Conan, Chibi Maruko-chan, My Hero Academia, and Doraemon have a large kids viewer base in the Kanto region.

Japanese anime companies are incorporating acquisitions of foreign companies to cater to the demand of international fans. In December 2023, KADOKAWA Corporation announced its acquisition of First Page Pro Company Limited, a publisher of manga and light novels based in Thailand. The growth in demand for Japanese content is expected to benefit the company's overall development, as the two companies are expected to create synergies.

Japan Anime Market Report Highlights:

  • Based on type, the merchandising segment accounted for the highest revenue share of 44.1% in 2023 and is expected to retain its position over the forecast period. This can be attributed to the surge in the use of 3D printer technology and the increase in demand for anime-based toys and clothing owing to the emotional connection to their favorite series.
  • Based on genre, the action & adventure segment dominated the market in 2023 and is also expected to grow at a significant CAGR over the forecast period. This can be attributed to the exciting and beautiful animation style combined with a compelling narrative appealing to all age groups.
  • The sci-fi & fantasy genre segment is expected to grow at the fastest CAGR from 2024 to 2030. This growth can be attributed to the availability of a wide range of sci-fi & fantasy anime titles.
  • In February 2024, 33 Inc. and MyAnimeList Co., Ltd. partnered to introduce MAL33, a global marketing service that offers strategic solutions for the anime and manga industry. The partnership aims to understand fan psychology and craft effective communication strategies, addressing challenges faced by manga and anime businesses and supporting the expansion and proliferation of Japanese anime and manga culture.

Table of Contents

Chapter 1. Methodology and Scope

  • 1.1. Market Segmentation & Scope
  • 1.2. Segment Definitions
    • 1.2.1. Type
    • 1.2.2. Genre
    • 1.2.3. Estimates and forecasts timeline
  • 1.3. Research Methodology
  • 1.4. Information Procurement
    • 1.4.1. Purchased database
    • 1.4.2. GVR's internal database
    • 1.4.3. Secondary sources
    • 1.4.4. Primary research
    • 1.4.5. Details of primary research
      • 1.4.5.1. Data for primary interviews in Asia Pacific
  • 1.5. Information or Data Analysis
    • 1.5.1. Data analysis models
  • 1.6. Market Formulation & Validation
  • 1.7. Model Details
    • 1.7.1. Commodity flow analysis (Model 1)
    • 1.7.2. Approach 1: Commodity flow approach
    • 1.7.3. Volume price analysis (Model 2)
    • 1.7.4. Approach 2: Volume price analysis
  • 1.8. List of Secondary Sources
  • 1.9. List of Primary Sources
  • 1.10. Objectives

Chapter 2. Executive Summary

  • 2.1. Market Outlook
  • 2.2. Segment Outlook
    • 2.2.1. Type
    • 2.2.2. Genre
  • 2.3. Competitive Insights

Chapter 3. Japan Anime Market Variables, Trends & Scope

  • 3.1. Market Lineage Outlook
    • 3.1.1. Parent market outlook
    • 3.1.2. Related/ancillary market outlook
  • 3.2. Market Dynamics
    • 3.2.1. Market driver analysis
      • 3.2.1.1. Increasing adoption of digital streaming platforms
      • 3.2.1.2. Rising otaku culture
    • 3.2.2. Market restraint analysis
      • 3.2.2.1. Growing concerns over piracy
    • 3.2.3. Market opportunity analysis
      • 3.2.3.1. Emergence of AR, VR, and AI technologies
  • 3.3. Japan Anime Market Analysis Tools
    • 3.3.1. Industry Analysis - Porter's
      • 3.3.1.1. Supplier power
      • 3.3.1.2. Buyer power
      • 3.3.1.3. Substitution threat
      • 3.3.1.4. Threat of new entrant
      • 3.3.1.5. Competitive rivalry
    • 3.3.2. PESTEL Analysis
      • 3.3.2.1. Political landscape
      • 3.3.2.2. Economic landscape
      • 3.3.2.3. Social landscape
      • 3.3.2.4. Technological landscape
      • 3.3.2.5. Environmental landscape
      • 3.3.2.6. Legal landscape

Chapter 4. Japan Anime Market: Type Estimates & Trend Analysis

  • 4.1. Type Market Share, 2023 & 2030
  • 4.2. Segment Dashboard
  • 4.3. Japan Anime Market by Type Outlook
  • 4.4. Market Size & Forecasts and Trend Analyses, 2018 to 2030 for the following
    • 4.4.1. T.V.
      • 4.4.1.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.2. Movie
      • 4.4.2.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.3. Video
      • 4.4.3.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.4. Internet Distribution
      • 4.4.4.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.5. Merchandising
      • 4.4.5.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.6. Music
      • 4.4.6.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.7. Pachinko
      • 4.4.7.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 4.4.8. Live Entertainment
      • 4.4.8.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)

Chapter 5. Japan Anime Market: Genre Estimates & Trend Analysis

  • 5.1. Genre Market Share, 2023 & 2030
  • 5.2. Segment Dashboard
  • 5.3. Japan Anime Market by Genre Outlook
  • 5.4. Market Size & Forecasts and Trend Analyses, 2018 to 2030 for the following
    • 5.4.1. Action & Adventure
      • 5.4.1.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 5.4.2. Sci-Fi & Fantasy
      • 5.4.2.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 5.4.3. Romance & Drama
      • 5.4.3.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 5.4.4. Sports
      • 5.4.4.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)
    • 5.4.5. Others
      • 5.4.5.1. Market estimates and forecasts, 2018 - 2030 (USD Million)

Chapter 6. Competitive Landscape

  • 6.1. Recent Developments & Impact Analysis, By Key Market Participants
  • 6.2. Company/Competition Categorization
  • 6.3. Vendor Landscape
    • 6.3.1. List of key distributors and channel partners
    • 6.3.2. Key customers
  • 6.4. Company Profiles
    • 6.4.1. Pierrot Co., Ltd.
      • 6.4.1.1. Company overview
      • 6.4.1.2. Financial performance
      • 6.4.1.3. Product benchmarking
      • 6.4.1.4. Strategic initiatives
    • 6.4.2. Production I.G, Inc.
      • 6.4.2.1. Company overview
      • 6.4.2.2. Financial performance
      • 6.4.2.3. Product benchmarking
      • 6.4.2.4. Strategic initiatives
    • 6.4.3. Studio Ghibli, Inc.
      • 6.4.3.1. Company overview
      • 6.4.3.2. Financial performance
      • 6.4.3.3. Product benchmarking
      • 6.4.3.4. Strategic initiatives
    • 6.4.4. Sunrise, Inc. (Bandai Namco Filmworks)
      • 6.4.4.1. Company overview
      • 6.4.4.2. Financial performance
      • 6.4.4.3. Product benchmarking
      • 6.4.4.4. Strategic initiatives
    • 6.4.5. Toei Animation Co., Ltd.
      • 6.4.5.1. Company overview
      • 6.4.5.2. Financial performance
      • 6.4.5.3. Product benchmarking
      • 6.4.5.4. Strategic initiatives
    • 6.4.6. Bones Inc.
      • 6.4.6.1. Company overview
      • 6.4.6.2. Financial performance
      • 6.4.6.3. Product benchmarking
      • 6.4.6.4. Strategic initiatives
    • 6.4.7. Kyoto Animation Co., Ltd.
      • 6.4.7.1. Company overview
      • 6.4.7.2. Financial performance
      • 6.4.7.3. Product benchmarking
      • 6.4.7.4. Strategic initiatives
    • 6.4.8. MADHOUSE, Inc.
      • 6.4.8.1. Company overview
      • 6.4.8.2. Financial performance
      • 6.4.8.3. Product benchmarking
      • 6.4.8.4. Strategic initiatives
    • 6.4.9. Crunchyroll (Sony Pictures Entertainment Inc.)
      • 6.4.9.1. Company overview
      • 6.4.9.2. Financial performance
      • 6.4.9.3. Product benchmarking
      • 6.4.9.4. Strategic initiatives
    • 6.4.10. Progressive Animation Works Co., Ltd. (PA Works)
      • 6.4.10.1. Company overview
      • 6.4.10.2. Financial performance
      • 6.4.10.3. Product benchmarking
      • 6.4.10.4. Strategic initiatives
    • 6.4.11. Sentai Holdings, LLC (AMC Networks)
      • 6.4.11.1. Company overview
      • 6.4.11.2. Financial performance
      • 6.4.11.3. Product benchmarking
      • 6.4.11.4. Strategic initiatives
    • 6.4.12. Ufotable Co., Ltd.
      • 6.4.12.1. Company overview
      • 6.4.12.2. Financial performance
      • 6.4.12.3. Product benchmarking
      • 6.4.12.4. Strategic initiatives