デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1801837

航空機リース市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測

Aircraft Leasing Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034


出版日
ページ情報
英文 180 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=149.25円
航空機リース市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測
出版日: 2025年08月01日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 180 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

世界の航空機リース市場は、2024年に1,871億米ドルと評価され、CAGR 11.8%で成長し、2034年には5,651億米ドルに達すると予測されています。

世界の航空会社は、運航の柔軟性を確保しながら流動性を維持する戦略的アプローチとして、リースモデルを採用する傾向を強めています。このシフトにより、航空会社は、直接購入に必要な資本支出なしに、機材をより効率的に近代化し、需要の変動に対応し、新世代の航空機を導入することができます。航空会社は、リースを利用することで、財務的に過度に拡大することなく、市場の変化や競合の圧力に迅速に対応することができます。

航空機リースMarket-IMG1

納入の遅れなど、航空機生産における世界の供給動向の制約が、リース傾向に拍車をかけています。航空機メーカーは、労働力不足、製造のボトルネック、資材の入手可能性により、リードタイムの長期化に直面し続けており、航空会社はリース契約を通じてキャパシティ・ギャップを埋めることになります。リースは、ネットワーク・パフォーマンスを維持し、持続可能な機材更新を実施するための実行可能な短期・中期的ソリューションを提供します。OEMの受注残が数年先まで延びる中、リース航空機、特に最新の燃費効率の高いモデルに対する需要は伸び続けており、柔軟でコスト効率の高い調達方法としてのリースの役割が強化されています。

市場範囲
開始年 2024
予測年 2025-2034
開始金額 1,871億米ドル
予測金額 5,651億米ドル
CAGR 11.8%

ナローボディ航空機セグメントは2024年に43.9%のシェアを占め、その迅速なターンアラウンド、燃料効率、国内およびリージョナル路線での多用途性が支持されています。これらの航空機は、特に新興国市場において、高頻度運航や路線の最適化に有益です。貸手は、特にナローボディ機体について、格安航空会社との提携に注力し、競争力のあるリース条件を提供することで、その地位を強化すると予想されます。迅速な配備と容易な交換をサポートするオーダーメイド・ソリューションは、地域拡大や機材更新を目指す航空会社を引き続き惹きつける。

ウェット・リース分野は、2034年までに2,401億米ドルに達します。このリース形態には、航空機、乗務員、メンテナンス、保険が含まれるため、季節的なキャパシティ急増への対応、試験的な路線の開設、航空機のダウンタイム中のサービス維持に理想的です。ウェット・リースは、事業者に最小限の長期債務で航空機を即座に利用できるため、不安定な市場や回復の早い市場において特に価値が高いです。

北米の航空機リース2024年のシェアは35.1%で、2025年から2034年にかけてCAGR 11.4%で成長します。先進的な航空インフラを有し、デジタル技術を重視する傾向が強まっている同地域は、イノベーション主導のフリート戦略でリードし続けています。航空会社は、予測分析とデータ・プラットフォームを統合して、航空機の可用性を向上させ、メンテナンス・サイクルを合理化しています。規制が整備された環境と航空システムへの持続的な投資も、この地域のリース導入率を高めています。

世界航空機リース市場の主要プレーヤーには、Air Lease Corporation、BOC Aviation、SMBC Aviation Capital、Avolon、AerCapなどが含まれ、それぞれが新興および既存の航空会社市場で実質的な活動や機材の拡大を推進しています。足場を固めるため、航空機リース業界の各社は、ナローボディとワイドボディの両方の航空機オプションを提供し、燃費効率の高いモデルに焦点を当てることで、航空機の多様化を強調しています。また、持続可能性を重視する航空会社にアピールするため、次世代の低排出ガス航空機を取り入れることで、環境動向にも歩調を合わせています。OEMとの戦略的パートナーシップにより、最新の航空機を迅速に入手できるようになる一方、柔軟なリース契約により、レガシー航空会社と格安航空会社の双方を惹きつけることができます。

目次

第1章 調査手法

第2章 エグゼクティブサマリー

第3章 業界考察

  • エコシステム分析
    • サプライヤーの情勢
    • 利益率分析
    • コスト構造
    • 各段階での付加価値
    • バリューチェーンに影響を与える要因
    • ディスラプション
  • 業界への影響要因
    • 促進要因
      • 航空交通量の増加と航空機の拡張
      • 格安航空会社(LCC)の成長
      • OEMの納期遅延と生産制約
      • リース管轄区域における有利な税制および規制の枠組み
      • 多様な資金調達とセール・アンド・リースバック(SLB)構造へのアクセス
    • 業界の潜在的リスク&課題
      • リース会社にとって資本集約度が高く、回収期間が長い
      • 技術陳腐化による残存価値リスク
    • 市場機会
      • 持続可能で燃費の良い車両への需要の高まり
      • リース管理におけるデジタル化と高度な分析の活用
      • ヘリコプターと特殊分野の機会航空機リース
      • 二次リースおよび中期航空機市場の成長の可能性
  • 成長可能性分析
  • 規制情勢
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ
  • ポーターの分析
  • PESTEL分析
  • テクノロジーとイノベーションの情勢
    • 現在の技術動向
    • 新興技術
  • 新たなビジネスモデル
  • コンプライアンス要件
  • 国防予算分析
  • 世界の防衛費の動向
  • 地域防衛予算配分
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋地域
    • 中東・アフリカ
    • ラテンアメリカ
  • 主要な防衛近代化プログラム
  • 予算予測(2025-2034)
    • 業界の成長への影響
    • 国別防衛予算
  • サプライチェーンのレジリエンス
  • 地政学的分析
  • 人材分析
  • デジタル変革
  • 合併、買収、戦略的提携の情勢
  • リスク評価と管理
  • 主要契約の締結(2021-2024)

第4章 競合情勢

  • イントロダクション
  • 企業の市場シェア分析
    • 地域別
      • 北米
      • 欧州
      • アジア太平洋地域
      • ラテンアメリカ
      • 中東・アフリカ
  • 主要プレーヤーの競合ベンチマーキング
    • 財務実績の比較
      • 収益
      • 利益率
      • 研究開発
    • 製品ポートフォリオの比較
      • 製品ラインナップの広さ
      • テクノロジー
      • 革新
    • 地理的プレゼンスの比較
      • 世界フットプリント分析
      • サービスネットワークの範囲
      • 地域別の市場浸透率
    • 競合ポジショニングマトリックス
    • 戦略的展望マトリックス
  • 主な発展, 2021-2024
    • 合併と買収
    • パートナーシップとコラボレーション
    • 技術的進歩
    • 拡大と投資戦略
    • 持続可能性への取り組み
    • デジタル変革の取り組み
  • 新興企業/スタートアップ企業の競合情勢

第5章 市場推計・予測:リースタイプ別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • ウェットリース
  • ドライリース
  • ダンプリース

第6章 市場推計・予測:航空機タイプ別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • ナローボディ
  • ワイドボディ
  • リージョナルジェット

第7章 市場推計・予測:リース契約期間別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 短期(2年未満)
  • 中期(2~6年)
  • 長期(6年以上)

第8章 市場推計・予測:最終用途別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 商用航空会社
  • 航空貨物運航会社
  • 政府と防衛
  • チャーターオペレーター
  • 訓練および航空学校
  • その他

第9章 市場推計・予測:地域別、2021年~2034年

  • 主要動向
  • 北米
    • 米国
    • カナダ
  • 欧州
    • ドイツ
    • 英国
    • フランス
    • イタリア
    • スペイン
    • オランダ
  • アジア太平洋地域
    • 中国
    • インド
    • 日本
    • オーストラリア
    • 韓国
  • ラテンアメリカ
    • ブラジル
    • メキシコ
    • アルゼンチン
  • 中東・アフリカ
    • 南アフリカ
    • サウジアラビア
    • アラブ首長国連邦

第10章 企業プロファイル

  • 世界の主要企業
    • AerCap
    • Air Lease Corporation
    • SMBC Aviation Capital
  • 地域別主要企業
    • 北米
      • Aircastle
      • BBAM
      • Jackson Square Aviation
      • Merx Aviation Finance
      • Sky Leasing
    • 欧州
      • AviaAM Leasing
      • Macquarie AirFinance
      • TrueNoord
      • Zephyrus Aviation Capital
    • アジア太平洋
      • BOC Aviation
      • CDB Aviation
      • ALAFCO Aviation Lease and Finance Company
  • ニッチプレーヤー/ディスラプター
    • Avolon
    • ACIA Aero Leasing
    • Dubai Aerospace Enterprise
    • Falko
目次
Product Code: 14542

The Global Aircraft Leasing Market was valued at USD 187.1 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 11.8% to reach USD 565.1 billion by 2034. Airlines worldwide are increasingly embracing leasing models as a strategic approach to maintain liquidity while ensuring operational flexibility. This shift allows operators to modernize their fleets more efficiently, adapt to fluctuating demand, and introduce new-generation aircraft without the capital outlay required for direct purchases. Leasing enables carriers to respond swiftly to market changes and competitive pressure without overextending financially.

Aircraft Leasing Market - IMG1

Global supply constraints in aircraft production, including delayed deliveries, have added momentum to the leasing trend. Aircraft manufacturers continue to face prolonged lead times due to workforce shortages, manufacturing bottlenecks, and material availability, leading airlines to fill capacity gaps through leasing arrangements. Leasing offers a viable short-to-medium-term solution for maintaining network performance and implementing sustainable fleet updates. As OEM backlogs extend years into the future, demand for leased aircraft-particularly modern, fuel-efficient models-continues to grow, reinforcing the role of leasing as a flexible and cost-effective procurement method.

Market Scope
Start Year2024
Forecast Year2025-2034
Start Value$187.1 Billion
Forecast Value$565.1 Billion
CAGR11.8%

The narrow-body aircraft segment held a 43.9% share in 2024, favored for its quick turnaround, fuel efficiency, and versatility across domestic and regional routes. These aircraft are particularly beneficial for high-frequency operations and route optimization, especially in developing aviation markets. Lessors are expected to strengthen their position by focusing on partnerships with low-cost carriers and offering competitive leasing terms, especially for narrow-body fleets. Tailored solutions that support rapid deployment and easy replacement continue to attract airlines pursuing regional expansion or fleet renewal.

The wet lease segment will reach USD 240.1 billion by 2034. This leasing structure includes aircraft, crew, maintenance, and insurance, making it ideal for meeting seasonal capacity spikes, launching trial routes, or maintaining service during fleet downtimes. Wet leases offer operators immediate access to aircraft with minimal long-term obligations, proving especially valuable in unstable or fast-recovering markets.

North America Aircraft Leasing Market held 35.1% share in 2024 and will grow at a CAGR of 11.4% from 2025 to 2034. With its advanced aviation infrastructure and growing emphasis on digital technologies, the region continues to lead in innovation-driven fleet strategies. Airlines are integrating predictive analytics and data platforms to improve fleet availability and streamline maintenance cycles. A well-regulated environment and sustained investments into aviation systems also enhance leasing adoption rates across the region.

Major players in the Global Aircraft Leasing Market include Air Lease Corporation, BOC Aviation, SMBC Aviation Capital, Avolon, and AerCap, each driving substantial activity and fleet expansion across emerging and established airline markets. To gain a stronger foothold, companies in the aircraft leasing industry are emphasizing fleet diversification by offering both narrow- and wide-body aircraft options, with a focus on fuel-efficient models. They are also aligning with environmental trends by incorporating next-generation, lower-emission aircraft to appeal to sustainability-conscious carriers. Strategic partnerships with OEMs allow faster access to modern fleets, while flexible lease agreements help attract both legacy airlines and low-cost operators.

Table of Contents

Chapter 1 Methodology

  • 1.1 Market scope and definition
  • 1.2 Research design
    • 1.2.1 Research approach
    • 1.2.2 Data collection methods
  • 1.3 Data mining sources
    • 1.3.1 Global
    • 1.3.2 Regional/Country
  • 1.4 Base estimates and calculations
    • 1.4.1 Base year calculation
    • 1.4.2 Key trends for market estimation
  • 1.5 Primary research and validation
    • 1.5.1 Primary sources
  • 1.6 Forecast model
  • 1.7 Research assumptions and limitations

Chapter 2 Executive Summary

  • 2.1 Industry 3600 synopsis, 2021 - 2034
  • 2.2 Key market trends
    • 2.2.1 Leasing type trends
    • 2.2.2 Aircraft type trends
    • 2.2.3 Lease tenure trends
    • 2.2.4 End use trends
    • 2.2.5 Regional trends
  • 2.3 TAM analysis, 2025-2034
  • 2.4 CXO perspectives: Strategic imperatives
    • 2.4.1 Executive decision points
    • 2.4.2 Critical success factors
  • 2.5 Future outlook and strategic recommendations

Chapter 3 Industry Insights

  • 3.1 Industry ecosystem analysis
    • 3.1.1 Supplier landscape
    • 3.1.2 Profit margin analysis
    • 3.1.3 Cost structure
    • 3.1.4 Value addition at each stage
    • 3.1.5 Factor affecting the value chain
    • 3.1.6 Disruptions
  • 3.2 Industry impact forces
    • 3.2.1 Growth drivers
      • 3.2.1.1 Rising air traffic and fleet expansion
      • 3.2.1.2 Growth of low-cost carriers (LCCs)
      • 3.2.1.3 OEM delivery delays and production constraints
      • 3.2.1.4 Favorable tax and regulatory frameworks in leasing jurisdictions
      • 3.2.1.5 Access to diverse financing and sale-and-leaseback (SLB) structures
    • 3.2.2 Industry pitfalls and challenges
      • 3.2.2.1 High capital intensity and long payback period for lessors
      • 3.2.2.2 Residual value risk due to technological obsolescence
    • 3.2.3 Market opportunities
      • 3.2.3.1 Growing demand for sustainable and fuel-efficient fleets
      • 3.2.3.2 Digitalization and use of advanced analytics in lease management
      • 3.2.3.3 Opportunities in helicopter and specialized aircraft leasing
      • 3.2.3.4 Potential for growth in secondary leasing and mid-life aircraft markets
  • 3.3 Growth potential analysis
  • 3.4 Regulatory landscape
    • 3.4.1 North America
    • 3.4.2 Europe
    • 3.4.3 Asia Pacific
    • 3.4.4 Latin America
    • 3.4.5 Middle East & Africa
  • 3.5 Porter’s analysis
  • 3.6 PESTEL analysis
  • 3.7 Technology and Innovation landscape
    • 3.7.1 Current technological trends
    • 3.7.2 Emerging technologies
  • 3.8 Emerging business models
  • 3.9 Compliance requirements
  • 3.10 Defense budget analysis
  • 3.11 Global defense spending trends
  • 3.12 Regional defense budget allocation
    • 3.12.1 North America
    • 3.12.2 Europe
    • 3.12.3 Asia Pacific
    • 3.12.4 Middle East and Africa
    • 3.12.5 Latin America
  • 3.13 Key defense modernization programs
  • 3.14 Budget forecast (2025-2034)
    • 3.14.1 Impact on industry growth
    • 3.14.2 Defense budgets by country
  • 3.15 Supply chain resilience
  • 3.16 Geopolitical analysis
  • 3.17 Workforce analysis
  • 3.18 Digital transformation
  • 3.19 Mergers, acquisitions, and strategic partnerships landscape
  • 3.20 Risk assessment and management
  • 3.21 Major contract awards (2021-2024)

Chapter 4 Competitive Landscape, 2024

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Company market share analysis
    • 4.2.1 By region
      • 4.2.1.1 North America
      • 4.2.1.2 Europe
      • 4.2.1.3 Asia Pacific
      • 4.2.1.4 Latin America
      • 4.2.1.5 Middle East & Africa
  • 4.3 Competitive benchmarking of key players
    • 4.3.1 Financial performance comparison
      • 4.3.1.1 Revenue
      • 4.3.1.2 Profit margin
      • 4.3.1.3 R&D
    • 4.3.2 Product portfolio comparison
      • 4.3.2.1 Product range breadth
      • 4.3.2.2 Technology
      • 4.3.2.3 Innovation
    • 4.3.3 Geographic presence comparison
      • 4.3.3.1 Global footprint analysis
      • 4.3.3.2 Service network coverage
      • 4.3.3.3 Market penetration by region
    • 4.3.4 Competitive positioning matrix
      • 4.3.4.1 Leaders
      • 4.3.4.2 Challengers
      • 4.3.4.3 Followers
      • 4.3.4.4 Niche players
    • 4.3.5 Strategic outlook matrix
  • 4.4 Key developments, 2021-2024
    • 4.4.1 Mergers and acquisitions
    • 4.4.2 Partnerships and collaborations
    • 4.4.3 Technological advancements
    • 4.4.4 Expansion and investment strategies
    • 4.4.5 Sustainability initiatives
    • 4.4.6 Digital transformation initiatives
  • 4.5 Emerging/ startup competitors landscape

Chapter 5 Market Estimates and Forecast, By Leasing Type, 2021 - 2034 (USD Billion)

  • 5.1 Key trends
  • 5.2 Wet lease
  • 5.3 Dry lease
  • 5.4 Damp lease

Chapter 6 Market Estimates and Forecast, By Aircraft Type, 2021 - 2034 (USD Billion)

  • 6.1 Key trends
  • 6.2 Narrow-body
  • 6.3 Wide-body
  • 6.4 Regional jets

Chapter 7 Market Estimates and Forecast, By Lease Tenure, 2021 - 2034 (USD Billion)

  • 7.1 Key trends
  • 7.2 Short-term (<2 years)
  • 7.3 Medium-term (2-6 years)
  • 7.4 Long-term (>6 years)

Chapter 8 Market Estimates and Forecast, By End Use, 2021 - 2034 (USD Billion)

  • 8.1 Key trends
  • 8.2 Commercial airlines
  • 8.3 Air cargo operators
  • 8.4 Government & defense
  • 8.5 Charter operators
  • 8.6 Training & aviation schools
  • 8.7 Others

Chapter 9 Market Estimates & Forecast, By Region, 2021 - 2034 (USD Billion)

  • 9.1 Key trends
  • 9.2 North America
    • 9.2.1 U.S.
    • 9.2.2 Canada
  • 9.3 Europe
    • 9.3.1 Germany
    • 9.3.2 UK
    • 9.3.3 France
    • 9.3.4 Italy
    • 9.3.5 Spain
    • 9.3.6 Netherlands
  • 9.4 Asia Pacific
    • 9.4.1 China
    • 9.4.2 India
    • 9.4.3 Japan
    • 9.4.4 Australia
    • 9.4.5 South Korea
  • 9.5 Latin America
    • 9.5.1 Brazil
    • 9.5.2 Mexico
    • 9.5.3 Argentina
  • 9.6 MEA
    • 9.6.1 South Africa
    • 9.6.2 Saudi Arabia
    • 9.6.3 UAE

Chapter 10 Company Profiles

  • 10.1 Global Key Players
    • 10.1.1 AerCap
    • 10.1.2 Air Lease Corporation
    • 10.1.3 SMBC Aviation Capital
  • 10.2 Regional Key Players
    • 10.2.1 North America
      • 10.2.1.1 Aircastle
      • 10.2.1.2 BBAM
      • 10.2.1.3 Jackson Square Aviation
      • 10.2.1.4 Merx Aviation Finance
      • 10.2.1.5 Sky Leasing
    • 10.2.2 Europe
      • 10.2.2.1 AviaAM Leasing
      • 10.2.2.2 Macquarie AirFinance
      • 10.2.2.3 TrueNoord
      • 10.2.2.4 Zephyrus Aviation Capital
    • 10.2.3 APAC
      • 10.2.3.1 BOC Aviation
      • 10.2.3.2 CDB Aviation
      • 10.2.3.3 ALAFCO Aviation Lease and Finance Company
  • 10.3 Niche Players / Disruptors
    • 10.3.1 Avolon
    • 10.3.2 ACIA Aero Leasing
    • 10.3.3 Dubai Aerospace Enterprise
    • 10.3.4 Falko