![]() |
市場調査レポート
商品コード
1801837
航空機リース市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測Aircraft Leasing Market Opportunity, Growth Drivers, Industry Trend Analysis, and Forecast 2025 - 2034 |
||||||
カスタマイズ可能
|
航空機リース市場の機会、成長促進要因、産業動向分析、2025年~2034年の予測 |
出版日: 2025年08月01日
発行: Global Market Insights Inc.
ページ情報: 英文 180 Pages
納期: 2~3営業日
|
世界の航空機リース市場は、2024年に1,871億米ドルと評価され、CAGR 11.8%で成長し、2034年には5,651億米ドルに達すると予測されています。
世界の航空会社は、運航の柔軟性を確保しながら流動性を維持する戦略的アプローチとして、リースモデルを採用する傾向を強めています。このシフトにより、航空会社は、直接購入に必要な資本支出なしに、機材をより効率的に近代化し、需要の変動に対応し、新世代の航空機を導入することができます。航空会社は、リースを利用することで、財務的に過度に拡大することなく、市場の変化や競合の圧力に迅速に対応することができます。
納入の遅れなど、航空機生産における世界の供給動向の制約が、リース傾向に拍車をかけています。航空機メーカーは、労働力不足、製造のボトルネック、資材の入手可能性により、リードタイムの長期化に直面し続けており、航空会社はリース契約を通じてキャパシティ・ギャップを埋めることになります。リースは、ネットワーク・パフォーマンスを維持し、持続可能な機材更新を実施するための実行可能な短期・中期的ソリューションを提供します。OEMの受注残が数年先まで延びる中、リース航空機、特に最新の燃費効率の高いモデルに対する需要は伸び続けており、柔軟でコスト効率の高い調達方法としてのリースの役割が強化されています。
市場範囲 | |
---|---|
開始年 | 2024 |
予測年 | 2025-2034 |
開始金額 | 1,871億米ドル |
予測金額 | 5,651億米ドル |
CAGR | 11.8% |
ナローボディ航空機セグメントは2024年に43.9%のシェアを占め、その迅速なターンアラウンド、燃料効率、国内およびリージョナル路線での多用途性が支持されています。これらの航空機は、特に新興国市場において、高頻度運航や路線の最適化に有益です。貸手は、特にナローボディ機体について、格安航空会社との提携に注力し、競争力のあるリース条件を提供することで、その地位を強化すると予想されます。迅速な配備と容易な交換をサポートするオーダーメイド・ソリューションは、地域拡大や機材更新を目指す航空会社を引き続き惹きつける。
ウェット・リース分野は、2034年までに2,401億米ドルに達します。このリース形態には、航空機、乗務員、メンテナンス、保険が含まれるため、季節的なキャパシティ急増への対応、試験的な路線の開設、航空機のダウンタイム中のサービス維持に理想的です。ウェット・リースは、事業者に最小限の長期債務で航空機を即座に利用できるため、不安定な市場や回復の早い市場において特に価値が高いです。
北米の航空機リース2024年のシェアは35.1%で、2025年から2034年にかけてCAGR 11.4%で成長します。先進的な航空インフラを有し、デジタル技術を重視する傾向が強まっている同地域は、イノベーション主導のフリート戦略でリードし続けています。航空会社は、予測分析とデータ・プラットフォームを統合して、航空機の可用性を向上させ、メンテナンス・サイクルを合理化しています。規制が整備された環境と航空システムへの持続的な投資も、この地域のリース導入率を高めています。
世界航空機リース市場の主要プレーヤーには、Air Lease Corporation、BOC Aviation、SMBC Aviation Capital、Avolon、AerCapなどが含まれ、それぞれが新興および既存の航空会社市場で実質的な活動や機材の拡大を推進しています。足場を固めるため、航空機リース業界の各社は、ナローボディとワイドボディの両方の航空機オプションを提供し、燃費効率の高いモデルに焦点を当てることで、航空機の多様化を強調しています。また、持続可能性を重視する航空会社にアピールするため、次世代の低排出ガス航空機を取り入れることで、環境動向にも歩調を合わせています。OEMとの戦略的パートナーシップにより、最新の航空機を迅速に入手できるようになる一方、柔軟なリース契約により、レガシー航空会社と格安航空会社の双方を惹きつけることができます。
The Global Aircraft Leasing Market was valued at USD 187.1 billion in 2024 and is estimated to grow at a CAGR of 11.8% to reach USD 565.1 billion by 2034. Airlines worldwide are increasingly embracing leasing models as a strategic approach to maintain liquidity while ensuring operational flexibility. This shift allows operators to modernize their fleets more efficiently, adapt to fluctuating demand, and introduce new-generation aircraft without the capital outlay required for direct purchases. Leasing enables carriers to respond swiftly to market changes and competitive pressure without overextending financially.
Global supply constraints in aircraft production, including delayed deliveries, have added momentum to the leasing trend. Aircraft manufacturers continue to face prolonged lead times due to workforce shortages, manufacturing bottlenecks, and material availability, leading airlines to fill capacity gaps through leasing arrangements. Leasing offers a viable short-to-medium-term solution for maintaining network performance and implementing sustainable fleet updates. As OEM backlogs extend years into the future, demand for leased aircraft-particularly modern, fuel-efficient models-continues to grow, reinforcing the role of leasing as a flexible and cost-effective procurement method.
Market Scope | |
---|---|
Start Year | 2024 |
Forecast Year | 2025-2034 |
Start Value | $187.1 Billion |
Forecast Value | $565.1 Billion |
CAGR | 11.8% |
The narrow-body aircraft segment held a 43.9% share in 2024, favored for its quick turnaround, fuel efficiency, and versatility across domestic and regional routes. These aircraft are particularly beneficial for high-frequency operations and route optimization, especially in developing aviation markets. Lessors are expected to strengthen their position by focusing on partnerships with low-cost carriers and offering competitive leasing terms, especially for narrow-body fleets. Tailored solutions that support rapid deployment and easy replacement continue to attract airlines pursuing regional expansion or fleet renewal.
The wet lease segment will reach USD 240.1 billion by 2034. This leasing structure includes aircraft, crew, maintenance, and insurance, making it ideal for meeting seasonal capacity spikes, launching trial routes, or maintaining service during fleet downtimes. Wet leases offer operators immediate access to aircraft with minimal long-term obligations, proving especially valuable in unstable or fast-recovering markets.
North America Aircraft Leasing Market held 35.1% share in 2024 and will grow at a CAGR of 11.4% from 2025 to 2034. With its advanced aviation infrastructure and growing emphasis on digital technologies, the region continues to lead in innovation-driven fleet strategies. Airlines are integrating predictive analytics and data platforms to improve fleet availability and streamline maintenance cycles. A well-regulated environment and sustained investments into aviation systems also enhance leasing adoption rates across the region.
Major players in the Global Aircraft Leasing Market include Air Lease Corporation, BOC Aviation, SMBC Aviation Capital, Avolon, and AerCap, each driving substantial activity and fleet expansion across emerging and established airline markets. To gain a stronger foothold, companies in the aircraft leasing industry are emphasizing fleet diversification by offering both narrow- and wide-body aircraft options, with a focus on fuel-efficient models. They are also aligning with environmental trends by incorporating next-generation, lower-emission aircraft to appeal to sustainability-conscious carriers. Strategic partnerships with OEMs allow faster access to modern fleets, while flexible lease agreements help attract both legacy airlines and low-cost operators.