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市場調査レポート
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1694013

イタリアのデジタルトランスフォーメーション:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)

Italy Digital Transformation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


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英文 146 Pages
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2~3営業日
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イタリアのデジタルトランスフォーメーション:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 146 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

イタリアのデジタルトランスフォーメーション市場規模は、2025年に753億6,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは17.12%で、2030年には1,660億6,000万米ドルに達すると予測されます。

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デジタルトランスフォーメーションには、組織の複数の領域にデジタル技術を導入し、企業の機能を変化させ、顧客に価値を提供することが含まれます。企業はデジタルトランスフォーメーションによって、ビジネスプロセスと業務の改善、顧客体験の向上、ブランド評価の構築、顧客維持率の向上といった利益を得ることができます。

主要ハイライト

  • イタリアはEU第3位の経済大国であり、「2030年デジタルの10年」の目標達成に向け、デジタルトランスフォーメーションの大幅な進展を示しています。欧州委員会の「デジタル経済社会指数(DESI)2022」において、イタリアはEU加盟27カ国中18位で、EU(52.3点)に対し49.3点でした。
  • 過去5年間のDESIスコアの推移によると、イタリアの進歩は目覚ましいです。同国では、政府の重要なイニシアチブを導入し、施策措置を打ち出すことで、デジタル問題が政治的な牽引力となっています。
  • デジタルトランスフォーメーションは、イタリアの中小企業や大企業が、市場の変動、企業の再建、予期せぬ地政学的出来事など、混乱に関連する数多くのリスクに対処することを支援し、不規則な結果をもたらす可能性があります。ビッグデータ、クラウドコンピューティング、AIなどのデジタル技術を採用することで、企業は従来の体制から、洗練された製品やサービスの導入を促進するデジタル化された新たな体制へと移行することができます。
  • イタリアの製造業では、スマート製造の知識を持つ熟練した専門家が不足しており、導入に大きな影響を与えています。ミラノのPolitecnico Observatoriesの調査では、回答者の40%がスマート製造技術を「知らない」ことが明らかになりました。先進的自動化(コグニティブと協働ロボット)の中でも、アドバンスドHMIソフトウェアソリューションの認知度は最低レベルを記録しました。調査に参加したすべての企業が、デジタルスキルの不足が革新的な製造技術の採用に負担をかけていることに同意しました。
  • COVID-19の大流行は、イタリアのデジタルトランスフォーメーション部門に好影響を与えました。多くの企業がパンデミック中に巨額の損失に直面し、業務のデジタル化に多額の投資を余儀なくされました。インターネット、ワイヤレス接続、クラウドコンピューティングは、いくつかのビジネスに変革をもたらしつつあります。BFSI、政府、医療、小売、教育などは、大きな変革を遂げつつある産業のひとつです。

イタリアのデジタルトランスフォーメーション市場動向

モノのインターネット(IoT)が大きな市場シェアを占める

  • モノのインターネットは、物理的なデバイスやセンサをインターネットに接続し、スマートで接続されたシステムを構築するデジタルトランスフォーメーションの重要な推進力です。この接続により、リアルタイムのデータ収集と分析が可能になり、業務効率の向上、意思決定の改善、新たなビジネスモデルの構築、さまざまな産業における自動化の進展が期待されます。
  • 企業やサービスプロバイダは、デジタルトランスフォーメーションを強化し、業務効率を向上させる重要なイネーブラーとしてIoTに注目しています。IoTはリアルタイムデータの収集と分析を容易にし、組織が情報に基づいた意思決定を行い、プロセスを最適化することを可能にするからです。
  • モノのインターネットは、新たな投資機会の創出、顧客体験の向上、生産性の向上、運用コストと効率の削減、ビジネスモデルの強化を通じて、組織のデジタルトランスフォーメーションに影響を与えます。モノのインターネットは、医療、政府・教育、セキュリティ、通信などの産業にとって、今後数年間の競合要因として機能する可能性のある数多くのメリットにより、必要不可欠なものとなっています。
  • 人工知能(AI)とモノのインターネット(IoT)はデジタルトランスフォーメーションを推進します。AIは機械学習と様々な先進的アルゴリズムを活用することでIoTに付加価値を与えるからです。また一方で、IoTはAI接続とデータ主導のインプットを提供し、生産性と効率を向上させるビッグデータと洞察を提供することでデジタルトランスフォーメーションを可能にします。
  • 世界のIoT需要拡大のもう一つの原動力は、家庭やビルで使用されるスマート民生用電子機器などの消費者向けIoT機器の成長です。スマートエネルギーや照明、スマート民生用電子機器、スマートセキュリティ、音声アシスタントは、今後高い需要が見込まれます。消費者向けIoT市場の売上は、2022年の20億8,000万ユーロ(22億4,000万米ドル)から2028年には24億2,000万ユーロ(26億1,000万米ドル)に達すると予想されます。これにより、デジタルトランスフォーメーションの成長を支えるIoTベースのソリューションとサービスの需要が促進されるであると考えられます。

電気通信とITが大きな成長を遂げる

  • イタリアは欧州最大のIT・通信市場のひとつであり、より高速でシームレスな接続に対する需要が急速に高まっています。同セグメントの成長は、モバイルブロードバンドサービスの普及拡大、高速ネットワークへの投資、ネットワーク機器ベンダーにとっての新たな機会の提供に起因しています。
  • GSMAのMobile Economy Europe 2023 Reportによると、2030年時点で、欧州のほとんどの国のモバイルインターネット普及率は70%を超えています。イタリア、デンマーク、スペイン、ポルトガルの加入率は96%を超えています。イタリアの消費者はスマートフォンを頻繁に使用しており、20230年の普及率は88%です。さらに、5G FWAは通信事業者にとって収益機会の増大を意味します。イタリアでは近年、5Gの普及が進んでいます。
  • IT部門は、この動向のオーナーシップと実装により、ほとんどのデジタルトランスフォーメーションプロジェクトをリードしています。自動化とAIの増加は、顧客サービスを向上させ、より価値の高い労働を生み出します。インテリジェントなワークフローは、業務プロセスを合理化し、生産性を高め、スタッフがより賢い意思決定を行えるようにします。
  • 競争の脅威、市場動向、顧客の期待の変化に対応して、デジタルトランスフォーメーションは、迅速な製品開拓、新しい顧客体験、新しいビジネスモデルのための技術とベストプラクティスを統合します。

イタリアのデジタルトランスフォーメーション市場概要

イタリアのデジタルトランスフォーメーション市場は細分化されており、数十年の産業経験を持つ国内外の参入企業が存在します。AccenturePLC、GoogleLLC(Alphabet Inc.)、Siemens、IBM Corporation、Microsoftなどの参入企業がいます。

  • 2023年12月-Accentureが顧客管理ITとSirfinPAを買収し、イタリアの公共部門向けにデジタルトランスフォーメーション能力を拡大。Accentureはミラノで、公共部門を支援するイタリアの技術コンサルタント会社で司法・公共安全を専門とするCustomer Management ITとSirfinPAを買収する契約を締結しました。この買収は、Accentureがイタリアの公共サービス機関がデジタルコアを構築し、より充実したサービスを市民に提供するための支援に注力していることに合致します。
  • 2023年6月-Microsoftは、イタリアで初のクラウドリージョンの提供を開始することを発表しました。これにより、イタリアの企業は拡大性、可用性、耐障害性に優れたクラウドサービスを利用できるようになり、同国におけるデジタルトランスフォーメーションとサステイナブルイノベーションの推進に向けたMicrosoftの取り組みを確認することができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • マクロ経済動向の影響評価
  • 主要規制改革の分析

第5章 市場力学

  • 市場の促進要因
    • 高いデジタル成熟度と技術導入への開放性
    • 国家の復旧・復興計画の一環としてデジタルトランスフォーメーションを重視
    • 中小企業におけるクラウド導入の増加
  • 市場抑制要因
    • デジタルスキルの不足
    • データ共有プロトコル
  • エコシステム分析
  • システムインテグレーションサービス市場

第6章 市場セグメンテーション

  • 技術別
    • 分析AIとML
    • モノのインターネット(IoT)
    • サイバーセキュリティ
    • 産業用ロボット
    • 拡張現実
    • ブロックチェーン
    • クラウドとエッジコンピューティング
    • 3Dプリンティング
    • その他
  • エンドユーザー産業別
    • 製造業
    • 石油・ガス・公益事業
    • 旅行・運輸
    • 小売・eコマース
    • BFSI
    • 医療
    • 通信・IT
    • その他(政府、環境、教育、メディア、エンターテインメント)

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Accenture PLC
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Siemens
    • IBM Corporation
    • Microsoft
    • Cognex Corporation
    • Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • SAP SE
    • Oracle
    • Adobe Inc.

第8章 投資分析

目次
Product Code: 50001783

The Italy Digital Transformation Market size is estimated at USD 75.36 billion in 2025, and is expected to reach USD 166.06 billion by 2030, at a CAGR of 17.12% during the forecast period (2025-2030).

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Digital transformation includes implementing digital technologies in several areas of an organization, changing how a company functions, and providing value to customers. Businesses may benefit from digital transformation by improving business processes and operations, improving client experiences, building a brand reputation, and increasing customer retention.

Key Highlights

  • Italy is the third largest EU economy and is demonstrating substantial progress in the digital transformation to reach the 2030 Digital Decade targets. Italy ranked 18th out of 27 EU Member States with a score of 49.3 compared to the EU (52.3) in the European Commission's Digital Economy and Society Index (DESI) 2022.
  • According to the progress of its DESI score over the past five years, Italy has been advancing remarkably. Digital issues have gained political traction in the country by introducing significant government initiatives and launching policy measures.
  • Digital transformation assists Italian SMEs and large firms deal with numerous risks connected with disruption, such as market volatility, rebuilding corporate, and unanticipated geopolitical events, which can result in irregular consequences. Adopting digital technologies such as big data, cloud computing, and AI will help businesses shift from a traditional setup to a new digitalized setup that facilitates the introduction of sophisticated products and services.
  • In the Italian manufacturing sector, firms lack skilled experts in smart manufacturing knowledge, significantly impacting adoption. The Milan's Politecnico Observatories survey revealed that 40% of the respondents were "not aware" of smart manufacturing technologies. Among the advanced automation (cognitive and collaborative robotics), Advanced HMI software solutions recorded the lowest level of awareness. All companies participating in the survey agreed that the lack of digital skills burdens the adoption of innovative manufacturing technologies.
  • The COVID-19 pandemic favorably impacted Italy's digital transformation sector. Many firms faced massive losses during the pandemic and were compelled to invest significantly in digitizing their operations. The internet, wireless connections, and cloud computing are transforming several businesses. BFSI, government, healthcare, retail, and education are among the industries that are undergoing significant transformation.

Italy Digital Transformation Market Trends

Internet of Things (IoT) to Hold Major Market Share

  • The Internet of Things is a key driver of digital transformation that connects physical devices and sensors to the Internet, creating smart and connected systems. This connection enables real-time data collection and analysis, improving operational efficiency, better decision-making, new business models, and increased automation across various industries.
  • Enterprises and service providers are concentrating on IoT as the key enabler to augment digital transformation and unlock operational efficiencies as it facilitates the collection and analysis of real-time data, enabling organizations to make informed decisions and optimize processes.
  • The Internet of Things impacts organizations' digital transformation by creating new investment opportunities, improving customer experience, increasing productivity, lowering operational costs and efficiency, and empowering business models. It has become essential for industries, including healthcare, government and education, security, and communication, owing to numerous benefits that could act as a competitive factor in the coming years.
  • Artificial intelligence (AI) and the Internet of Things (IoT) drive digital transformation, as AI adds value to IoT by utilizing machine learning and various advanced algorithms. Also, IoT, on the other hand, provides AI connectivity and data-driven inputs and enables digital transformation by delivering big data and insights that improve productivity and efficiency.
  • Another driver of IoT demand growth worldwide is the growth of consumer IoT devices, such as smart appliances, used in homes and buildings. Smart energy and lighting, smart appliances, smart security, and voice assistants are expected to be in high demand in the future. The revenue of the consumer IoT market is expected to reach EUR 2.42 billion (USD 2.61 billion) in 2028 from EUR 2.08 billion (USD 2.24 billion) in 2022. This would propel the demand for IoT-based solutions and services supporting digital transformation growth.

Telecom and IT to Witness Major Growth

  • Italy is among Europe's largest IT and telecom markets, with rapidly growing demand for faster, seamless connectivity. The segment's growth is attributed to the rising adoption of mobile broadband services, investments in high-speed networks, and the availability of new opportunities for network and equipment vendors.
  • According to GSMA's Mobile Economy Europe 2023 Report, as of 2030, most European nations had mobile internet penetration rates above 70%. Italy, Denmark, Spain, and Portugal have over 96% subscriber penetration rates. Consumers in Italy frequently use smartphones, with an adoption rate of 88% in 20230. Further, 5G FWA represents an increased revenue opportunity for operators. Italy is witnessing a growing penetration of 5G in recent years.
  • The IT sector leads most digital transformation projects due to ownership and implementation of the trend. Increasing automation and AI improves customer service and produces higher-value labor. Intelligent workflows streamline operational processes, boost output, and empower staff to make smarter decisions.
  • In response to changes in competitive threats, market trends, and customer expectations, digital transformation integrates technology and best practices for quick product development, new customer experiences, and new business models.

Italy Digital Transformation Market Overview

The Italy digital transformation market is fragmented, with local and international players having decades of industry experience. Some players include Accenture PLC, Google LLC (Alphabet Inc.), Siemens, IBM Corporation, and Microsoft.

  • December 2023 - Accenture expands digital transformation capabilities for Italy's public sector by acquiring customer management IT and SirfinPA. Accenture has signed an agreement in Milan to acquire Customer Management IT and SirfinPA, a pair of jointly-owned Italian technology consultancies supporting the public sector and specializing in justice and public safety. The acquisition aligns with Accenture's focus on helping Italian public service organizations build their digital core and deliver enhanced services to the citizens they serve.
  • June 2023 - Microsoft announced the upcoming availability of its first cloud region in Italy, providing Italian organizations access to scalable, available, and resilient cloud services and confirming its commitment to promoting digital transformation and sustainable innovation in the country.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Assessment of the Impact of Macroeconomic Trends
  • 4.3 Analysis of Key Regulatory Reforms

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 High Digital Maturity and Openness Toward Technology Adoption
    • 5.1.2 High Emphasis on Digital Transformation as Part of National Recovery and Resilience Plan
    • 5.1.3 Rising Cloud Adoption in SMEs
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Lack of Digital Skills
    • 5.2.2 Data Sharing Protocols
  • 5.3 Industry Ecosystem Analysis
  • 5.4 System Integration Services Market

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Technology
    • 6.1.1 Analytics AI and ML
    • 6.1.2 Internet of Things (IoT)
    • 6.1.3 Cybersecurity
    • 6.1.4 Industrial Robotics
    • 6.1.5 Extended Reality
    • 6.1.6 Blockchain
    • 6.1.7 Cloud and Edge Computing
    • 6.1.8 3D Printing
    • 6.1.9 Others
  • 6.2 By End-user Industry
    • 6.2.1 Manufacturing
    • 6.2.2 Oil, Gas and Utilities
    • 6.2.3 Travel and Transportation
    • 6.2.4 Retail and e-commerce
    • 6.2.5 BFSI
    • 6.2.6 Healthcare
    • 6.2.7 Telecom and IT
    • 6.2.8 Others (Government, Environment, Education, Media and Entertainment)

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Accenture PLC
    • 7.1.2 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.3 Siemens
    • 7.1.4 IBM Corporation
    • 7.1.5 Microsoft
    • 7.1.6 Cognex Corporation
    • 7.1.7 Hewlett Packard Enterprise Development LP
    • 7.1.8 SAP SE
    • 7.1.9 Oracle
    • 7.1.10 Adobe Inc.

8 INVESTMENT ANALYSIS