デフォルト表紙
市場調査レポート
商品コード
1693631

日本の商用車市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)

Japan Commercial Vehicles - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 251 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
価格表記: USDを日本円(税抜)に換算
本日の銀行送金レート: 1USD=146.82円
日本の商用車市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 251 Pages
納期: 2~3営業日
GIIご利用のメリット
  • 全表示
  • 概要
  • 目次
概要

日本の商用車市場規模は2025年に285億米ドルと推定され、2029年には458億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2029年)のCAGRは12.59%で成長します。

Japan Commercial Vehicles-Market-IMG1

2050年までにカーボン・ニュートラルを実現するという日本政府の野心的な目標が、グリーン投資へのインセンティブと相まって、COVID-19パンデミックによる課題にもかかわらず、日本における電気自動車(EV)の急速な普及を後押ししています。

  • 2020年、日本政府は2050年までに炭素排出ゼロを目指す「カーボン・ニュートラル」目標を設定しました。COVID-19の流行がもたらす課題にもかかわらず、ハウステンボスはオール電化バスを導入することで、環境目標に向けた一歩を踏み出しました。プラグインハイブリッド車、燃料電池車、バッテリー電気自動車など、代替自動車の市場は近年著しい盛り上がりを見せています。
  • COVID-19パンデミックは多くの分野に混乱をもたらしたが、電気自動車(EV)市場は世界の普及率の上昇に牽引され、顕著な拡大基調にあります。パンデミックの後、消費者はより費用対効果の高い選択肢を求めるようになっています。しかし、日本の総排出量の19%を占める日本の運輸産業は、2019年には11億1,000万トンという驚異的なCO2排出量に貢献しました。これに対し、自動車部門はCO2排出量削減への取り組みを積極的に強化し、次世代自動車の供給を拡大し、燃費効率を高めています。
  • 日本政府はガソリンにエタノールを使用することを積極的に支持しています。2030年代半ばまでに、ガソリン車を段階的に廃止し、ハイブリッド車や燃料電池車を含む電気自動車へのシフトを促進することを目指しています。経済成長を促進するため、政府は免税や金融優遇措置を提供し、2030年までにグリーン投資と販売で年間90兆円(8,700億米ドル)、2050年までに190兆円(1兆8,000億米ドル)という驚異的な押し上げを目指しています。バッテリー式電気自動車とフルハイブリッド車への重点の高まりは、今後数年間の市場の成長を形成するものと思われます。

日本の商用車市場動向

日本の電気自動車市場は政府と業界の提携により徐々に成長

  • 日本の電気自動車産業は徐々に成長しており、2035年までにすべての新車販売を電動化するという政府の規範と目標が、日本を電気モビリティへとシフトさせています。さらに、補助金やリベートといった政府の取り組みが、日本の電気自動車市場を牽引しています。2021年11月、日本政府は電気自動車に補助金を支給すると発表しました。ただし、ハイブリッド車はこの補助金制度には含まれていないです。こうした要因により、2022年の電気自動車(乗用車)の成長率は2021年比で11.11%増加します。
  • さまざまな企業が、日本全国のさまざまな分野で電気モビリティを強化するために提携やベンチャーを結んでいます。2022年6月、テクノロジー企業であるソニーと日本の自動車メーカーであるホンダは、電動モビリティに共同で取り組む合弁事業に調印しました。このベンチャーの目的は、2025年までに日本で電気自動車を生産・販売することです。さらにホンダは、2030年までに30台の電気自動車を発売し、年間200万台を生産すると発表しました。各社はこのベンチャーに約3,752万米ドルを投資しています。こうした要素は、電気モビリティにプラスの影響を与えると予想されます。
  • 2022年4月、米国の自動車メーカーであるゼネラルモーターズは、電気自動車を生産するためにホンダとの提携を拡大すると発表しました。提携拡大の一環として、両社は自動車を含む手頃な価格の新型電気自動車を開発します。電気自動車の生産は2027年初頭に開始される予定です。さらに、このような国際的な拡大は、新しいデザインと強化された自動車を開発することが期待され、2024年から2030年の日本における電気自動車の販売台数をさらに増加させることが期待されます。

日本の商用車産業の概要

日本の商用車市場はかなり統合されており、上位5社で81.27%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Daihatsu Motor, Honda Motor, Mazda Motor Corporation, Suzuki Motor Corporation and Toyota Motor Corporation(アルファベット順)

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口
  • 一人当たりGDP
  • 自動車購入のための消費者支出(cvp)
  • インフレ率
  • 自動車ローン金利
  • 電化の影響
  • EV充電ステーション
  • バッテリーパック価格
  • Xev新モデル発表
  • 物流性能指数
  • 燃料価格
  • OEM生産統計
  • 規制の枠組み
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 車両タイプ
    • 商用車
      • バス
      • 大型商用トラック
      • 小型商用ピックアップトラック
      • 小型商用バン
      • 中型商用トラック
  • 推進タイプ
    • ハイブリッドおよび電気自動車
      • 燃料カテゴリー別
      • BEV
      • FCEV
      • HEV
      • PHEV
    • ICE
      • 燃料カテゴリー別
      • 天然ガス
      • ディーゼル
      • ガソリン

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Daihatsu Motor Co. Ltd.
    • Honda Motor Co. Ltd.
    • Isuzu Motors Limited
    • Mazda Motor Corporation
    • Mitsubishi Motors Corporation
    • Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
    • Stellantis N.V.
    • Subaru Corporation
    • Suzuki Motor Corporation
    • Toyota Motor Corporation
    • Volkswagen AG

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 93019

The Japan Commercial Vehicles Market size is estimated at 28.5 billion USD in 2025, and is expected to reach 45.8 billion USD by 2029, growing at a CAGR of 12.59% during the forecast period (2025-2029).

Japan Commercial Vehicles - Market - IMG1

The Japanese government's ambitious goal of carbon neutrality by 2050, coupled with incentives for green investments, is driving the rapid adoption of electric vehicles (EVs) in Japan, despite challenges posed by the COVID-19 pandemic

  • In 2020, the Japanese government set a 'carbon neutral' target, aiming for zero carbon emissions by 2050. Despite the challenges posed by the COVID-19 pandemic, Huis Ten Bosch took a step toward its environmental objectives by introducing all-electric buses. The market for alternative vehicles, including plug-in hybrids, fuel cell electric vehicles, and battery electric vehicles, has witnessed a remarkable surge in recent years.
  • While the COVID-19 pandemic disrupted numerous sectors, the electric vehicles (EVs) market has been on a notable expansion trajectory, driven by a rising global adoption rate. In the wake of the pandemic, consumers are increasingly seeking more cost-effective options. However, Japan's transportation industry, which accounted for 19% of the nation's total emissions, contributed to a staggering 1.11 billion tons of CO2 emissions in 2019. In response, the automotive sector is actively bolstering efforts to reduce CO2 emissions, ramping up the supply of next-gen vehicles and enhancing fuel efficiency.
  • The Japanese government is actively endorsing the use of ethanol in gasoline. By the mid-2030s, the policy aims to phase out gasoline-powered vehicles, favoring a shift toward electric vehicles, including hybrids and fuel cells. To drive economic growth, the government is offering tax exemptions and financial incentives, targeting a boost of JPY 90 trillion (USD 870 billion) annually through green investments and sales by 2030, and a staggering JPY 190 trillion (USD 1.8 trillion) by 2050. This heightened emphasis on battery electric and full hybrid vehicles is poised to shape the market's growth in the coming years.

Japan Commercial Vehicles Market Trends

Japan's electric vehicle market grows gradually due to government and industry partnerships

  • The electric vehicle industry in Japan is growing gradually, and the government's norms and targets to electrify all new car sales by 2035 are shifting the country toward electric mobility. Moreover, government efforts in terms of subsidies and rebates are driving the country's electric vehicle market. In November 2021, the government of Japan announced that it would provide subsidies on electric vehicles, i.e., up to USD 7200 per vehicle. However, hybrid vehicles are not included in the subsidy program. Such factors contribute to the growth of electric vehicles (passenger cars) by 11.11% in 2022 over 2021.
  • Various companies are signing partnerships and ventures to enhance electric mobility in various sectors across Japan. In June 2022, the technology company Sony and the Japanese automaker Honda signed a joint venture to work on electric mobility together. The objective of the venture is to produce and sell electric cars in Japan by 2025. Moreover, Honda has announced the launch of 30 electric vehicles and the production of 2 million vehicles annually by 2030. Each company has invested approximately USD 37.52 million in the venture. Such factors are expected to impact electric mobility positively.
  • In April 2022, the US-based automaker General Motors announced an expand its partnership with Honda to produce electric vehicles. As part of the expansion, the companies will develop new affordable electric vehicles, including cars. The production of the vehicles is expected to start in early 2027. Moreover, such international expansions are expected to develop new designs and enhanced cars, which further is expected to raise the sales of electric cars During the 2024-2030 period in Japan, which will also accelerate the demand for battery packs across Japan.

Japan Commercial Vehicles Industry Overview

The Japan Commercial Vehicles Market is fairly consolidated, with the top five companies occupying 81.27%. The major players in this market are Daihatsu Motor Co. Ltd., Honda Motor Co. Ltd., Mazda Motor Corporation, Suzuki Motor Corporation and Toyota Motor Corporation (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Population
  • 4.2 GDP Per Capita
  • 4.3 Consumer Spending For Vehicle Purchase (cvp)
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Interest Rate For Auto Loans
  • 4.6 Impact Of Electrification
  • 4.7 EV Charging Station
  • 4.8 Battery Pack Price
  • 4.9 New Xev Models Announced
  • 4.10 Logistics Performance Index
  • 4.11 Fuel Price
  • 4.12 Oem-wise Production Statistics
  • 4.13 Regulatory Framework
  • 4.14 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD and Volume, Forecasts up to 2029 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Vehicle Type
    • 5.1.1 Commercial Vehicles
      • 5.1.1.1 Buses
      • 5.1.1.2 Heavy-duty Commercial Trucks
      • 5.1.1.3 Light Commercial Pick-up Trucks
      • 5.1.1.4 Light Commercial Vans
      • 5.1.1.5 Medium-duty Commercial Trucks
  • 5.2 Propulsion Type
    • 5.2.1 Hybrid and Electric Vehicles
      • 5.2.1.1 By Fuel Category
      • 5.2.1.1.1 BEV
      • 5.2.1.1.2 FCEV
      • 5.2.1.1.3 HEV
      • 5.2.1.1.4 PHEV
    • 5.2.2 ICE
      • 5.2.2.1 By Fuel Category
      • 5.2.2.1.1 CNG
      • 5.2.2.1.2 Diesel
      • 5.2.2.1.3 Gasoline

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 Daihatsu Motor Co. Ltd.
    • 6.4.2 Honda Motor Co. Ltd.
    • 6.4.3 Isuzu Motors Limited
    • 6.4.4 Mazda Motor Corporation
    • 6.4.5 Mitsubishi Motors Corporation
    • 6.4.6 Renault-Nissan-Mitsubishi Alliance
    • 6.4.7 Stellantis N.V.
    • 6.4.8 Subaru Corporation
    • 6.4.9 Suzuki Motor Corporation
    • 6.4.10 Toyota Motor Corporation
    • 6.4.11 Volkswagen AG

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR VEHICLES CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms