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市場調査レポート
商品コード
1687351
ASEANの商用車:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)ASEAN Commercial Vehicles - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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ASEANの商用車:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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ASEANの商用車市場規模は2025年に596億3,000万米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.97%で、2030年には835億1,000万米ドルに達すると予測されます。
ASEANの商用車市場は、インフラ整備の進展、より多くの物流車両を必要とするeコマース活動の増加、同地域におけるeコマース流行からの景気回復を背景に、2023年に力強い成長を遂げました。急速な都市化と大量の物資移動の必要性が市場環境を改善しました。
長期的には、厳しい自動車排ガス規制、自動車の安全性の向上、新車へのADAS(運転支援システム)の導入、ASEAN全域の小売・eコマース部門における物流の急成長が、主に新型・先進商用車の需要を牽引すると予想されます。LCVの需要は、ロジスティクスとeコマース産業の急拡大に伴って増加すると予想されます。
ASEAN全域の政府は、ディーゼル燃料の燃焼による炭素排出を削減し、温室効果ガスの排出に対処するよう自動車メーカーに圧力をかけており、OEMは電気トラックの開発に投資せざるを得ない状況にあります。
1998年以降、タイの公害管理局(PCD)の規制により、すべての新型大型トラックは、車両公害を抑制するためにユーロ6の排ガス基準を満たさなければならなくなりました。このため、新型の適合商用車の購入に拍車がかかりました。
全体として、ASEANの商用車市場は、経済開拓、個人消費、排出ガス関連の継続的な政策調整により、予測期間中も成長曲線を描くと予測されます。
インドネシアは近年、ASEANの商用車市場の主要国として台頭してきました。この成長は、いくつかの重要な要因によるものです。
同国の力強い経済成長とインフラ開発の増加は、さまざまなセグメントで商用車に対する大きな需要を促進しています。新たな有料道路、港湾、交通ハブの建設など、政府の意欲的なインフラ整備の推進により、大規模な大型トラックや建設車両の配備が必要となっています。
さらに、インドネシアの急成長するロジスティクスとeコマース・セクターは、ラストワンマイルの配送を促進する小型商用車(LCV)の需要を大幅に押し上げています。さらに、インドネシアの商用車市場は、国内製造と車両導入を促進することを目的とした有利な政府政策の恩恵も受けています。
さらに、インドネシアは「エネルギーと気候に関する主要経済国フォーラム(MEF)」の目標である、2030年までに世界の中型・大型車販売台数の30%をゼロ・エミッション車(ZEV)にするという目標にも取り組んでいます。このコミットメントは、運輸部門における持続可能性とカーボンニュートラルに重点を置くインドネシアの姿勢を反映しています。
インドネシア市場で事業を展開する主要企業は、同国の需要に応えるため、革新的で先進的な商用車の投入を加速させています。
ASEANの商用車市場は適度に統合されており、市場を大きく握っているプレーヤーは少数です。ASEANの商用車市場の主要企業としては、トヨタ自動車、いすゞ自動車、三菱自動車工業、日野自動車が挙げられます。この市場は、合弁事業、パートナーシップ、産業部門からの需要拡大、新興諸国における政府開発イニシアティブなどの要因によって大きく牽引されています。
例えば、Nex Point PLC(NEX)は2022年9月、Energy Absolute(EA)PCLと協業し、年間生産能力最大9,000台のタイ初の商用EV製造・組立工場Absolute Assembly(AAB)を設立すると発表しました。同社は3,195台の電気バスを受注し、200台の納入に成功しました。
The ASEAN Commercial Vehicles Market size is estimated at USD 59.63 billion in 2025, and is expected to reach USD 83.51 billion by 2030, at a CAGR of 6.97% during the forecast period (2025-2030).
The ASEAN commercial vehicle market saw robust growth in 2023, driven by rising infrastructure development, an increase in e-commerce activities requiring more logistics vehicles, and economic recovery from the COVID-19 pandemic in the region. Rapid urbanization and the need for mass material movement improved the market conditions.
Over the long term, stringent vehicle emission regulations, advancements in vehicle safety, the introduction of driver-assist systems in new vehicles, and rapidly growing logistics in the retail and e-commerce sectors across ASEAN are primarily expected to drive demand for new and advanced commercial vehicles. LCV demand is expected to rise as the logistics and e-commerce industries expand rapidly.
Governments throughout the ASEAN region are putting pressure on vehicle manufacturers to reduce carbon emissions from diesel fuel combustion and address greenhouse gas emissions, compelling OEMs to invest in developing electric trucks.
As per regulations of the Pollution Control Department (PCD) in Thailand since 1998, all new heavy trucks must meet Euro 6 emission standards to curb vehicular pollution. This spurred purchases of newer, compliant commercial vehicles.
Overall, the ASEAN commercial vehicle market is projected to continue its growth curve during the forecast period owing to economic development, consumer spending, and ongoing policy adjustments related to emissions.
Indonesia has emerged as the leading nation in the ASEAN commercial vehicle market in recent years. This growth can be attributed to several key factors.
The nation's robust economic growth and increasing infrastructure development have fueled significant demand for commercial vehicles across various segments. The government's ambitious infrastructure push, including the construction of new toll roads, ports, and transportation hubs, has necessitated the deployment of a vast array of heavy-duty trucks and construction vehicles.
Furthermore, Indonesia's burgeoning logistics and e-commerce sectors have driven substantial demand for light commercial vehicles (LCVs) to facilitate last-mile deliveries. Additionally, Indonesia's commercial vehicle market has also benefited from favorable government policies aimed at promoting domestic manufacturing and vehicle adoption.
Moreover, Indonesia has also pledged to the Major Economies Forum on Energy and Climate (MEF) objective of achieving 30% of global medium and heavy-duty vehicle sales as zero-emission vehicles (ZEVs) by 2030. This commitment reflects the country's focus on sustainability and carbon neutrality in its transportation sector.
The key players operating in the Indonesian market are increasingly launching innovative and advanced commercial vehicles to cater to the country's requirements.
The ASEAN commercial vehicle market is moderately consolidated, with few players having a significant hold of the market. Some of the key players in the ASEAN commercial vehicles market are Toyota Motor Corporation, ISUZU, Mitsubishi Motor Corporation, and Hino Motors. The market studied is highly driven by factors like joint ventures, partnerships, and growing demand from the industrial sector and government development initiatives across ASEAN countries.
For instance, in September 2022, Nex Point PLC (NEX) announced a collaboration with Energy Absolute (EA) PCL to establish Thailand's first commercial EV manufacturing and assembly plant, Absolute Assembly Co. Ltd (AAB), with an annual production capacity of up to 9,000 cars. The company received orders to produce 3,195 electric buses, with 200 units successfully delivered.