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市場調査レポート
商品コード
1693610

ASEANの仮想移動体通信事業者(MVNO)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

ASEAN Mobile Virtual Network Operator (MVNO) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 110 Pages
納期
2~3営業日
カスタマイズ可能
適宜更新あり
価格
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ASEANの仮想移動体通信事業者(MVNO)-市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ASEANの仮想移動体通信事業者市場規模は、2025年に30億米ドル、2030年には40億8,000万米ドルに達すると推定・予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは6.33%です。

ASEAN Mobile Virtual Network Operator(MVNO)-Market-IMG1

仮想移動体通信事業者(MVNO)とは、携帯電話サービスを提供する企業であるが、携帯電話サービスを行うために必要な無線周波数の割り当てやインフラをすべて持っているわけではないです。インフラと周波数割り当てを持つ企業は"モバイルネットワーク事業者"と呼ばれます。

主要ハイライト

  • MVNOは、対象とする顧客層に特化したバリュー・プロポジションに集中することで、ホスト事業者のフォーカスやブランドイメージを損なうことなく、ホスト事業者のネットワーク上で加入者ベースを拡大します。このように、MVNOは事業者の「サブブランド」として機能し、さまざまな層にモバイルサービスを提供するのに役立っています。
  • ASEAN(東南アジア諸国連合)では、タイ、シンガポール、マレーシア、ベトナムがインターネットとスマートフォンの高い普及率を示しています。そのため、これらの国ではMVNOが大きく成長しています。さらに、ブルネイ、ミャンマー、カンボジア、インドネシア、フィリピンなどの国々では、急速なペースでデジタル化が導入されており、したがって、これらの国々の通信セクタと同時にMVNO産業を強化すると分析されています。
  • 仮想化は5Gネットワークアーキテクチャの特徴であり、ほとんどの場合、仮想化を超える可能性があります。1つのMVNOが、クラウドのようにどのネットワークも同時に運用しながら、比喩的にすべてのネットワークを運用する可能性があります。4G以前と同様に、MVNOは5G時代にホスト事業者のモバイルネットワークを使用して独自のビジネスを確立することができます。ただし、それは仮想化されたコアネットワークの「スライス」可能性があります。5G時代において、ネットワーク機能の仮想化(NFV)と「スライス」は、多くのMVNOにとって不可欠なものとなり得る。
  • この地域のMVNO市場ベンダーにとって最大の課題の1つは、MNOが自社のネットワーク上でMVNOをホストすることに消極的であることです。現在、同国の主要なMVNO事業者はすべて、国営通信事業者であるナショナル・テレコムのみがホスティングを行っています。
  • eコマースだけでなく、製造、小売、教育、医療、運輸、金融、観光、メディア、エンターテインメントなどにおけるデジタル技術、通信、関連サービスを利用したビジネスが促進されました。このため、パンデミック時のデータ消費量が大幅に増加し、通信セクタにプラスの影響を与えています。

ASEANモバイルバーチャルネットワークオペレーター市場動向

データセグメントが著しい成長を遂げる

  • MVNOのサービス提供の中心は音声からデータに切り替わり、ゲームや企業向けクラウドサービスなど、親会社が提供する他の製品やサービスと連携したインテグレーションサービスを中心に、独自の価値提案を展開しているところもあります。
  • インドネシアの通信会社は、移り変わる顧客のニーズに適応するため、しのぎを削っています。サービスプロバイダ各社は、従来の通話やメッセージのプランよりも、データ重視のモバイルサービスの提供に力を入れ、魅力的なデータ通信料金プランと音声通話無制限で他社との差別化を図っています。したがって、モバイルファーストの国であるインドネシアの平均データ料金が近隣諸国よりはるかに安いのは予想外ではないです。
  • さらに、ラオス、カンボジア、ミャンマーなどの国々でもモバイル携帯電話接続が拡大しており、予測期間中の市場成長率に寄与すると分析されています。
  • さらに、同国では5Gサービスが政府と産業の勢いに乗って普及し始めたため(現在30%の普及率)、今後数年間はデータ消費量が増加する可能性があります。市場のベンダーは、ゲーマーやパワーユーザー、法人顧客など、積極的に成長している消費者サブジャンル向けにコスト効率の高いデータサービスを提供することで、この機会を活用することが期待されます。
  • これらの国では、インターネットの普及が著しく進んでいます。このため、手頃な価格でデータ通信を利用したいという需要が高まり、予測期間中のMVNO市場の成長率に貢献すると分析されています。

シンガポールが大きなシェアを占めると予想

  • シンガポールは、世界で最も情報通信技術(ICT)が発達した市場であると同時に、最もコネクテッドな国のひとつです。スマート国家構想によれば、このセグメントの成長は経済・社会開発の源泉と考えられています。世界で初めて全国的な5Gサービスを実現したシンガポールは、この地域で最速のモバイルインターネットスピードを誇っているが、その理由は整備された通信インフラにあります。
  • 政府やその他の中東・アフリカの参入企業は、COVID-19やデジタルプラットフォームへの移行を背景に、デジタルサービス導入のハードルをなくす努力を強めています。例えば、シンガポール政府は、デジタル技術の採用を促進するイニシアチブを推進するため、シンガポール・デジタルオフィス(SDO)を設立しました。
  • さらに、パブリッククラウド上に構築されたクラウドネイティブなビジネスサポートサービス(BSS)の利点を活用することで、多くのMVNOがクラウドアプローチ戦略の採用を目指しています。コストは最小限に抑えられ、俊敏性の向上と顧客サービスの向上が期待できます。MVNOは、より優れたデータ接続管理によって、追加サービスや新たな収入源を提供することができます。
  • さらに、移動体通信事業者が5Gネットワークを展開するにつれて、モバイルブロードバンド市場は、それらが提供するこれまで以上に高速な通信速度によって牽引されると予想されます。モノのインターネット(IoT)、クラウドゲーム、自律走行、デジタルアプリケーションはすべて、より高速なモバイル接続から恩恵を受けることができます。そのため、予測期間中、モバイル接続数の増加がMVNOの需要に大きく寄与すると分析されています。

ASEANの仮想移動体通信事業者産業概要

ASEANの仮想移動体通信事業者(MVNO)市場は競争が激しく、各参入企業がしのぎを削っています。主要参入企業には、Feels Telecom Corporation Company Limited、Ansar Mobile Sdn Bhd、Gomo、The Whitespace Company Ltd(Penguin Sim)などがあります。

  • 2022年11月、セルコム(Celcom)とデジ(Digi)は合併後、MCMCが行った多くの約束を受け入れました。Celcom Digi Berhadの小売モバイル事業との明確な分離を目指しています。これには、3年間で合計70MHzの周波数帯を返還すること、Yoodoを売却すること、モバイルバーチャルネットワークオペレーターを管理するによる事業部門を設立することなどが含まれます。
  • 2022年9月、Zero1は地元キャリアのSingtelとの契約により、シンガポールで5G MVNOを開始しました。このMVNOは、シンガポール全土で5Gを提供するため、SingtelのNSA(Non-Standalone)ネットワークインフラに依存しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 ASEANのMVNO市場

  • ASEANにおけるMVNO産業の市場概要
  • コンポーネント別市場セグメンテーション分析
    • データ
    • 音声

第5章 5G展開がMVNOに与える影響

第6章 規制状況洞察

第7章 COVID-19が通信産業に与える影響とMVNOへの影響

第8章 国別分析

  • タイ
    • 2022~2027年のMVNO市場全体の推定・予測
    • 主要市場力学とその動向
    • セグメンテーション分析-データと音声
    • 主要指標-インターネット普及率、スマートフォン普及率
    • 主要MVNO-タイ
      • Feels Telecom Corporation Company Limited
      • The Whitespace Company Ltd (Penguin Sim)
      • Loxley Public Company Limited(i-KOOL 3G)
      • a2network (Thailand) Co. Ltd
      • Red One Network (Thailand) Co. Ltd
      • タイMVNOランキング
  • シンガポール
    • 2022~2027年のMVNO市場全体の推定・予測
    • 主要市場力学とその動向
    • セグメント分析-データ通信と音声通信
    • 主要指標-ARPU、インターネット普及率、スマートフォン普及率、技術状況(5G、4Gなど)
    • 主要MVNO-シンガポール
      • Circles.life
      • Gomo
      • Geenet Pte Ltd
      • RedONE Pte Ltd
      • Myrepublic Limited5
      • Vivifi
      • Zero1 Pte Ltd
      • Changi Travel Services Pte Ltd (Changi Mobile)
      • StarHub Limited (Giga)
      • MVNOランキング-シンガポール
  • マレーシア
    • 2022~2027年のMVNO市場推定・予測
    • 主要市場力学とその動向
    • セグメント分析-データ通信と音声通信
    • 主要指標-アルプ、インターネット普及率、スマートフォン普及率、技術情勢(5G、4Gなど)
    • 主要MVNO-マレーシア
      • Ansar Mobile Sdn Bhd
      • Merchantrade Asia Sdn Bhd
      • One XOX Sdn Bhd
      • Tune talk Sdn Bhd
      • redONE Network Sdn Bhd
      • Pavo Communications Sdn Bhd
      • Celcom Axiata Berhad (YOODO)
      • Altel Communications Sdn Bhd
      • MVNOランキング-マレーシア
  • ベトナム
    • 2022~2027年のMVNO市場全体の推定・予測
    • 主要市場力学とその動向
    • セグメント分析-データ通信と音声通信
    • 主要指標-ARPU、インターネット普及率、スマートフォン普及率、技術状況(5G、4Gなど)
    • 主要MVNO-ベトナム
      • Indochina Telecom Mobile Join Stock Company
      • Masan Group Corporation (Mobicast)
      • ASIM Telecom Joint Stock Company(地域)
      • ベトナムMVNOランキング
目次
Product Code: 92972

The ASEAN Mobile Virtual Network Operator Market size is estimated at USD 3.00 billion in 2025, and is expected to reach USD 4.08 billion by 2030, at a CAGR of 6.33% during the forecast period (2025-2030).

ASEAN Mobile Virtual Network Operator (MVNO) - Market - IMG1

A mobile virtual network operator (MVNO) is a corporation that provides mobile phone services but does not have its frequency allocation of radio spectrum or all of the infrastructure needed to perform it. A corporation with infrastructure and frequency allocations is called a "mobile network operator."

Key Highlights

  • By concentrating on specific value propositions for specialized target customer segments, MVNOs expand the subscriber base on the network of the host operator without compromising the host's focus or brand image. In this way, the MVNO functions as a "sub-brand" for the operator and aids in providing mobile services to various demographics.
  • In ASEAN (Association of Southeast Asian Nations), Thailand, Singapore, Malaysia, and Vietnam exhibit high internet and smartphone penetration rates. Hence, the MVNOs are growing significantly in these countries. Moreover, the countries such as Brunei, Myanmar, Cambodia, Indonesia, and the Philippines, are adopting digitalization at a rapid pace and hence are analyzed to bolster the telecom sector and simultaneously the MVNO industry in the countries.
  • Virtualization is a 5G network architecture feature, and most may move beyond virtualization. One MVNO may operate all networks metaphorically while concurrently operating none of the networks, much like a cloud. Similar to before 4G, MVNOs could use the host operator's mobile network in the 5G era to establish their own business. However, it might be the "slice" of the virtualized core network. In the 5G era, network functions virtualization (NFV) and "slicing" can be essential for many MVNOs.
  • One of the biggest challenges for MVNO market vendors in the region is the reluctance of the MNOs to host MVNOs on their network. Currently, all major MVNO operators in the country are hosted by only the state telecom player National Telecom.
  • COVID-19 has led to an acceleration in digital connectivity in ASEAN countries, facilitating not only e-commerce but also businesses using digital technology, communications, and related services in manufacturing, retail, education, healthcare, transportation, finance, tourism, media, and entertainment. This has significantly increased data consumption during the pandemic, thus positively impacting the telecommunications sector.

ASEAN Mobile Virtual Network Operator Market Trends

Data Segment to Witness Significant Growth

  • The focus of MVNO service offers has switched from voice to data, and some have developed distinctive value propositions around integrated offerings connected to other products and services provided by the parent company, such as gaming or enterprise cloud services.
  • Indonesian telecom firms are racing to adapt to the shifting needs of their customers. The service providers have concentrated more on providing data-oriented mobile services than traditional calling and messaging plans, setting themselves apart from the competition with appealing data pricing plans and unlimited voice conversations. It is, therefore, not unexpected that Indonesia's average data prices are much cheaper than those of its neighbors, given that it is a mobile-first nation.
  • Furthermore, mobile cellular connections are expanding in countries such as Laos, Cambodia, Myanmar, and other regions, which are analyzed to contribute to the market growth rate during the forecast period.
  • Moreover, as the 5G service started catching up in the country (currently with 30% deployment) with government and industry momentum, the coming years may witness higher volumes of data consumption. Market vendors are expected to capitalize on the opportunity by providing cost-effective data services for actively growing consumer sub-genres in the form of gamers, power users, as well as corporate customers in the country.
  • Internet penetration is significantly increasing in these countries. It is analyzed to boost the demand for data requirements at affordable prices, thereby contributing to the growth rate of the MVNO market during the forecast period.

Singapore is Expected to Hold Major Share

  • Singapore is one of the most connected countries, as well as one of the most advanced information and communications technology (ICT) marketplaces in the world. According to the smart nation initiative, the sector's growth is considered a source of economic and social development. Singapore, the first nation in the world to attain nationwide 5G service, has the fastest mobile internet speeds in the region, attributed to its well-developed telecom infrastructure.
  • Governments and other regional players have increased efforts to eliminate the hurdles to adopting digital services in the context of COVID-19 and the shift to digital platforms. For instance, the Singaporean government developed the Singapore Digital Office (SDO) to promote initiatives that expedite the adoption of digital technology.
  • Furthermore, by utilizing the advantages of cloud-native business support services (BSS) built on the public cloud, many MVNOs aim to adopt a cloud approach strategy. Costs are expected to be minimized, with a promise of increased agility and better customer service. MVNOs could provide additional services and new income sources with better data connectivity management.
  • Moreover, as mobile operators roll out their 5G networks, the market for mobile broadband is expected to be driven by the ever-faster speeds they offer. The Internet of things (IoT), cloud gaming, autonomous driving, and digital applications can all benefit from faster mobile connections. Therefore, the growing number of mobile connections is analyzed to significantly contribute to the demand for MVNOs during the forecast period.

ASEAN Mobile Virtual Network Operator Industry Overview

The ASEAN mobile virtual network operator (MVNO) market is competitive and consists of significant individual players. Some considerable players include Feels Telecom Corporation Company Limited, Ansar Mobile Sdn Bhd, Gomo, and The Whitespace Company Ltd (Penguin Sim), among other companies.

  • In November 2022, Celcom and Digi accepted many commitments made by the MCMC following their merger. It aims to create a clear separation from Celcom Digi Berhad's retail mobile business. This includes returning a total of 70MHz of spectrum over a three-year period, divesting Yoodo, and establishing a separate business unit to manage mobile virtual network operators.
  • In September 2022, Zero1 launched 5G MVNO in Singapore via an agreement with local carrier Singtel. The MVNO is relying on Singtel's non-standalone (NSA) network infrastructure for the provision of 5G across the country.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 ASEAN MVNO MARKET

  • 4.1 Market Overview of MVNO Industry in ASEAN
  • 4.2 Market Segmentation Analysis by Component
    • 4.2.1 Data
    • 4.2.2 Voice

5 Impact of 5G Deployment on MVNOS

6 Regulatory Landscape Insights

7 Impact of COVID-19 on the Telecom Industry and its Implication on MVNO

8 COUNTRY ANALYSIS

  • 8.1 Thailand
    • 8.1.1 Overall MVNO Market Estimates and Projections From 2022-2027
    • 8.1.2 Key Market Dynamics and Underlying Trends
    • 8.1.3 Segmentation Analysis- Data and Voice
    • 8.1.4 Key Metrics - Internet Penetration, Smartphone Adoption
    • 8.1.5 Key MVNOS - Thailand
      • 8.1.5.1 Feels Telecom Corporation Company Limited
      • 8.1.5.2 The Whitespace Company Ltd (Penguin Sim)
      • 8.1.5.3 Loxley Public Company Limited (I-KOOL 3G)
      • 8.1.5.4 a2network (Thailand) Co. Ltd
      • 8.1.5.5 Red One Network (Thailand) Co. Ltd
      • 8.1.5.6 Ranking of MVNOS - Thailand
  • 8.2 Singapore
    • 8.2.1 Overall MVNO Market Estimates and Projections from 2022-2027
    • 8.2.2 Key Market Dynamics and Underlying Trends
    • 8.2.3 Segmentation Analysis-data and Voice
    • 8.2.4 Key Metrics-ARPU, Internet Penetration, Smartphone Adoption, Technology Landscape (5G, 4G, Etc.)
    • 8.2.5 Key MVNOS - Singapore
      • 8.2.5.1 Circles.life
      • 8.2.5.2 Gomo
      • 8.2.5.3 Geenet Pte Ltd
      • 8.2.5.4 RedONE Pte Ltd
      • 8.2.5.5 Myrepublic Limited5
      • 8.2.5.6 Vivifi
      • 8.2.5.7 Zero1 Pte Ltd
      • 8.2.5.8 Changi Travel Services Pte Ltd (Changi Mobile)
      • 8.2.5.9 StarHub Limited (Giga)
      • 8.2.5.10 Ranking of MVNOS - Singapore
  • 8.3 Malaysia
    • 8.3.1 Overall Mvno Market Estimates and Projections from 2022-2027
    • 8.3.2 Key Market Dynamics and Underlying Trends
    • 8.3.3 Segmentation Analysis-data and Voice
    • 8.3.4 Key Metrics- Arpu, Internet Penetration, Smartphone Adoption, Technology Landscape (5G, 4G, Etc.)
    • 8.3.5 Key MVNOS - Malaysia
      • 8.3.5.1 Ansar Mobile Sdn Bhd
      • 8.3.5.2 Merchantrade Asia Sdn Bhd
      • 8.3.5.3 One XOX Sdn Bhd
      • 8.3.5.4 Tune talk Sdn Bhd
      • 8.3.5.5 redONE Network Sdn Bhd
      • 8.3.5.6 Pavo Communications Sdn Bhd
      • 8.3.5.7 Celcom Axiata Berhad (YOODO)
      • 8.3.5.8 Altel Communications Sdn Bhd
      • 8.3.5.9 Ranking of MVNOS - Malaysia
  • 8.4 Vietnam
    • 8.4.1 Overall MVNO Market Estimates and Projections from 2022-2027
    • 8.4.2 Key Market Dynamics and Underlying Trends
    • 8.4.3 Segmentation Analysis-data and Voice
    • 8.4.4 Key Metrics-ARPU, Internet Penetration, Smartphone Adoption, Technology Landscape (5G, 4G, Etc.)
    • 8.4.5 Key MVNOS - Vietnam
      • 8.4.5.1 Indochina Telecom Mobile Join Stock Company
      • 8.4.5.2 Masan Group Corporation (Mobicast)
      • 8.4.5.3 ASIM Telecom Joint Stock Company (Local)
      • 8.4.5.4 Ranking of MVNOS - Vietnam