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市場調査レポート
商品コード
1692051

欧州のシーフード:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Seafood - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 251 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
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欧州のシーフード:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 251 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のシーフード市場規模は2025年に691億9,000万米ドルと推定・予測され、2030年には716億2,000万米ドルに達し、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは0.69%で成長すると予測されています。

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養殖場と加工施設の拡大がこの地域の国内シーフード生産を促進しています。

  • この地域で消費される魚介類の大部分は魚であり、最もよく消費される魚種はマグロ、タラ、サケ、スケトウダラです。マグロは欧州で最も消費されている魚介類であり、同地域のアジア料理レストランの増加によりさらに増加しています。2021年には、欧州連合のマグロ消費量は2018年の1人当たり2.78kgから3.07kgに達します。欧州では魚は主に冷凍形態で消費され、2022年には総消費量の45%以上を占める。欧州のシーフード缶詰加工部門は、スペイン、イタリア、フランス、ポルトガルが主要なプレーヤーである南欧州に集中しています。欧州は消費量が多いため、国内需要を満たすために非欧州諸国から魚の缶詰を輸入しています。
  • エビは最も高い成長を記録すると予測され、販売額は2017~2022年に3.13%の成長を記録します。かなり小規模ではあるが、消費者の社会的・生態学的意識が高まるにつれて、有機エビの消費は増加すると予測されます。欧州連合(EU)の推定によると、そのエビの62%は天然から、38%は養殖からで、そのうち約85%から90%がパシフィックホワイトシュリンプ、約10%がブラックタイガーシュリンプです。
  • フランスが市場を独占し、2022年には金額ベースで14.03%のシェアを占めると見られています。フランスにおけるシーフード需要の増加は主に消費者の嗜好によるもので、2021年には50%の人が週に1~2回シーフードを消費しています。フランス国民の約97%がシーフードを消費しており、32%がより多くのシーフードを消費するつもりであると回答しています。シーフードの中では、魚が約70%の市場シェアを占め、エビやカニ、カキなどのその他のシーフードがそれに続いています。

健康志向の高まりが欧州全域のシーフード市場を牽引

  • ノルウェーやロシアなど一部の国がシーフードを大量に生産しているとはいえ、欧州はシーフードの純輸入国です。付加価値の高いエビと魚の缶詰は、欧州市場で最大の可能性を秘めています。シーフードに対する食欲が旺盛な南欧諸国は、この地域のシーフード製品の主要な消費者です。フランスは2022年に欧州のシーフード市場の主要シェアを占めました。フランスにおけるシーフード売上高は、2017年から2022年にかけて金額ベースで11.89%増加しました。同国の魚消費量は、健康意識の高まりに伴う消費者志向の高まりにより高いです。フランスにおけるシーフード産業の成長は、予測期間中、欧州のシーフード市場に影響を与えると予想されます。
  • オランダは、オランダの消費者が魚を赤肉や鶏肉製品に代わる健康的で新鮮な自然食品と考えるようになっていることから、予測期間中にCAGR 1.17%を記録し、最も急成長する国になると予想されます。さらに、加工業者も魚を含む革新的な冷凍・生鮮食品および食品成分の開発・導入を進めています。オランダは北海に面しているため、魚の捕獲と養殖に長い伝統があります。
  • スペイン、フランス、デンマーク、オランダ、イタリア、ドイツ、ベルギーがここ数年の輸入上位国です。エビはこの地域で最も輸入されている魚種です。同地域におけるエビの売上は、他の魚介類に比べ著しい成長を遂げており、予測期間中、金額ベースでCAGR 0.96%を記録すると予想されます。エビは生のまま、または加熱調理されて市場に出回り、ヘッド・オン・シェル・オン(HOSO)、ヘッドレス・シェル・オン(HLSO)、むき身など幅広い形態があります。

欧州のシーフード市場の動向

この地域は持続可能性を重視し、魚種の集中を広げている

  • EUは世界第5位の漁業・養殖業生産国で、世界生産量の約3%を占める。この生産量の約78%は漁業によるもので、22%は養殖によるものです。スペイン、デンマーク、フランスは、EUにおける生産量最大の生産国です。地球環境への関心が高まる中、水産養殖の持続可能な開発は、この地域の共通漁業政策の主な目的のひとつです。また、欧州グリーン・ディールは、養殖生産を食料と飼料用の「低炭素」タンパク源として認めています。
  • この地域における養殖生産は、魚種、養殖方法、生産方法、例えば、海のケージ、池、レースウェイ、陸上での循環型養殖システムなど、非常に多様です。EUでは、養殖生産の45%以上が貝類、30%以上が海産魚、20%以上が淡水魚です。多様な魚類がいるにもかかわらず、EUの魚類生産は、サケ、タイ、ニジマス、シーバスといった数種類にほぼ集中しています。
  • ロシアは、2022年にこの地域で生産された魚全体の約20.36%を占めました。また、タラの生産量でも世界トップクラスであり、欧州市場にとって重要な市場となっています。しかし、ロシア・ウクライナ戦争の影響で、ロシアによる魚介類の輸出が制限され、地域全体が魚不足に直面しています。国内漁獲の魚類を促進するための最近の努力にもかかわらず、依然として輸出に大きく依存しているロシアの水産業界にとって、海外市場へのアクセスが長い間制限されていることは、業界にとって予測不可能な未来を作り出しています。

国内生産の増加とシーフードへの支出の増加が価格の安定につながる

  • 2021年、欧州における魚介類への家計支出は2020年から7%増加し、2019年から2020年にかけての増加傾向を継続しました。これは水産・養殖製品の価格上昇率1.5%を大きく上回り、同地域の家計が魚介類により多くの金額を費やしたことを示唆しています。
  • 市場は輸入に大きく依存しています。2022年、欧州は250億米ドル相当の鮮魚を輸入しました。しかし、地元の漁業からより多くの製品が欧州市場に出回っています。欧州各国は、地元で生産されたシーフードの余剰分を販売するため、地域のシーフードを購入・消費するよう消費者に奨励しています。例えばオランダでは、Project Dichtbijvangstのような取り組みが、オランダの若者や外食企業家を巻き込み、北海の魚に対する熱意を高めています。これにより、小売業者や加工業者はコストを削減することで価格を維持することができ、より品質の良い製品をより安い価格で手に入れることができるようになります。価格需要は魚の市場価格に大きな影響を与えます。漁業者、仲買人、魚のベンダーは、魚の漁獲量に定価がないため、経験した要因によって価格を調整する者もいます。
  • 2023年上半期にこの地域で最も高値で取引された魚種はサケで、1kgあたり41.29米ドル、次いでアカメが34.77米ドル、シタビラメが30.70米ドルでした。魚種の価格は生産条件やパッケージによっても異なります。例えば、オーガニックや真空パックと表示された魚はプレミアムとみなされ、市場では高値で取引されます。

欧州のシーフード産業の概要

欧州のシーフード市場は断片化されており、上位5社で9.68%を占めています。この市場の主要企業は以下の通りです。 Austevoll Seafood ASA, Bolton Group SRL, Grieg Seafood ASA, Mowi ASA and Thai Union Group PCL(sorted alphabetically).

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリストサポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第3章 主要産業動向

  • 価格動向
    • エビ
  • 生産動向
    • エビ
  • 規制の枠組み
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • 英国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第4章 市場セグメンテーション

  • 種類
    • エビ
    • その他のシーフード
  • 形態
    • 缶詰
    • 生鮮・冷蔵
    • 冷凍
    • 加工
  • 流通チャネル
    • オフトレード
      • コンビニエンスストア
      • オンライン・チャネル
      • スーパーマーケットとハイパーマーケット
      • その他
    • オントレード
  • 国別
    • フランス
    • ドイツ
    • イタリア
    • オランダ
    • ロシア
    • スペイン
    • 英国
    • その他欧州

第5章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • Associated Seafoods Limited
    • Austevoll Seafood ASA
    • Bolton Group SRL
    • Grieg Seafood ASA
    • Iceland Seafood International hf
    • Kilic Seafood Co.
    • Mowi ASA
    • Nomad Foods Limited
    • Nordic Seafood AS
    • Royal Greenland AS
    • Seafood King EU BV
    • Sofina Foods
    • Sykes Seafood Ltd
    • Thai Union Group PCL

第6章 CEOへの主な戦略的質問

第7章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
  • 情報源と参考文献
  • 図表一覧
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 90347

The Europe Seafood Market size is estimated at 69.19 billion USD in 2025, and is expected to reach 71.62 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 0.69% during the forecast period (2025-2030).

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The expansion of aquaculture farms and processing facilities is propelling domestic seafood production in the region

  • The majority of seafood consumed in the region is fish, and some of the most popularly consumed species are tuna, cod, salmon, and Alaska pollock. Tuna is the most consumed seafood species in Europe, which is further increasing with the rise of Asian cuisine restaurants in the region. In 2021, tuna consumption in the European Union reached 3.07 kg per capita, from 2.78 kg per capita in 2018. Fish is primarily consumed in the frozen form in Europe, making up more than 45% of total consumption in 2022. The European canned seafood processing sector is mostly concentrated in Southern Europe, where Spain, Italy, France, and Portugal are the key players. Europe still imports canned fish from non-European nations to meet the domestic demand due to its high consumption.
  • Shrimps are projected to register the highest growth, with the sales value recording a growth of 3.13% during 2017-2022. Although quite small, organic shrimp consumption is predicted to increase as consumers become more socially and ecologically conscious. The European Union estimates that 62% of that shrimp comes from the wild and 38% from aquaculture, of which approximately 85% to 90% consists of Pacific white shrimp and about 10% black tiger shrimp.
  • France was observed to dominate the market, occupying a share of 14.03% by value in 2022. The increasing demand for seafood in France is mainly due to consumers' taste preferences - 50% of people consumed seafood once or twice a week in 2021. Around 97% of the French population consumes seafood, and 32% said that they intend to consume more seafood products. Among seafood, fish occupied a market share of around 70%, followed by shrimp and other seafood like crabs and oysters.

Growing health consciousness is primarily driving the seafood market across Europe

  • Even though a few countries, such as Norway and Russia, produce significant quantities of seafood, Europe is a net importer of seafood. Value-added shrimp and canned fish products have the greatest potential in European markets. With large appetites for seafood, countries in southern Europe are the major consumers of seafood products in the region. France accounted for the major market share of seafood in Europe in 2022. Seafood sales in France increased by 11.89%, by value, from 2017 to 2022. The country's fish consumption is high owing to increasing consumer inclination in line with growing health consciousness. The growth in the seafood industry in France is anticipated to influence the European seafood market during the forecast period.
  • The Netherlands is expected to be the fastest-growing country, registering a CAGR of 1.17% during the forecast period, owing to the fact that Dutch consumers are increasingly considering fish as a healthy, fresh, and natural alternative to red meat and poultry products. Moreover, processors are also developing and introducing innovative frozen and fresh meals and meal components containing fish. Due to its location in the North Sea, the Netherlands has a long tradition of catching and farming fish.
  • Spain, France, Denmark, the Netherlands, Italy, Germany, and Belgium were the top importers in the past few years. Shrimp is the most imported species in the region. Shrimp sales in the region are experiencing significant growth compared to other seafood types and are expected to register a CAGR of 0.96% by value during the forecast period. Shrimp enters the market raw or cooked and has a wide range of forms, such as head-on shell-on (HOSO), headless shell-on (HLSO), and peeled.

Europe Seafood Market Trends

The region is focusing on sustainability and broadening the species' concentration

  • The EU is the fifth-largest fishery and aquaculture producer worldwide, accounting for about 3% of global production. Around 78% of this production comes from fisheries and 22% from aquaculture. Spain, Denmark, and France are the largest producers in terms of volume in the EU. With growing global environmental concerns, the sustainable development of aquaculture is one of the main objectives of the common fisheries policy in the region. The European Green Deal also recognizes aquaculture production as a source of "low carbon" protein for food and feed.
  • Aquaculture production in the region is very diverse in terms of species, farming, and methods of production, such as sea cages, ponds, raceways, and on-land recirculating aquaculture systems. In the EU, more than 45% of aquaculture production is shellfish, more than 30% is marine fish, and more than 20% is freshwater fish. Despite the diversity of fishes, EU fish production is largely concentrated on a few species, like salmon, sea bream, rainbow trout, and seabass.
  • Russia accounted for about 20.36% share of the overall fish produced in the region in 2022. It is also one of the world's top producers of cod, making it a key market for the European market. However, due to the Russia-Ukraine War, the overall region is facing a shortage of fish as restrictions paused Russia's export of fish and other seafood. The long-restricted access to foreign markets for Russia's seafood industry, which is still highly dependent on exports despite recent efforts to promote domestically caught fish, creates an unpredictable future for the industry.

Boost in local production and growing expenditure on seafood will help in stabilizing the prices

  • In 2021, household expenditure on fish and seafood in Europe grew by 7% from 2020, continuing the upward trend between 2019 and 2020. This was much higher than the 1.5% inflation of prices for fishery and aquaculture products, suggesting that the region's households had spent more money on fish products.
  • The market is heavily dependent on imports. In 2022, Europe imported fresh fish worth USD 25 billion. However, more products from local fisheries are finding their way to the European market. Various European countries encourage consumers to buy and consume regional seafood products to sell surpluses of locally produced seafood. For instance, in the Netherlands, initiatives such as Project Dichtbijvangst are involving Dutch youth and foodservice entrepreneurs to increase enthusiasm for North Sea fish. This will help the retailers and processors hold on to their prices by reducing the costs, which will lead to the availability of better-quality products at a cheaper price. The price demand has significant effects on the market price of the fish. Since the fisherman, middleman, and fish vendors have no fixed prices on the catch of the fish, some of them adjust their prices depending on the factors they have experienced.
  • Salmons were the most priced fish species in the region during the first half of 2023 at USD 41.29 per kg, followed by red seabream and common sole priced at around USD 34.77 and USD 30.70, respectively. The prices of species also vary with their production conditions and packaging. For instance, fish labeled as organic and vacuum packed are considered premium and sold at a higher price in the market.

Europe Seafood Industry Overview

The Europe Seafood Market is fragmented, with the top five companies occupying 9.68%. The major players in this market are Austevoll Seafood ASA, Bolton Group SRL, Grieg Seafood ASA, Mowi ASA and Thai Union Group PCL (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 INTRODUCTION

  • 2.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 2.2 Scope of the Study
  • 2.3 Research Methodology

3 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 3.1 Price Trends
    • 3.1.1 Fish
    • 3.1.2 Shrimp
  • 3.2 Production Trends
    • 3.2.1 Fish
    • 3.2.2 Shrimp
  • 3.3 Regulatory Framework
    • 3.3.1 France
    • 3.3.2 Germany
    • 3.3.3 Italy
    • 3.3.4 United Kingdom
  • 3.4 Value Chain & Distribution Channel Analysis

4 MARKET SEGMENTATION (includes market size in Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 4.1 Type
    • 4.1.1 Fish
    • 4.1.2 Shrimp
    • 4.1.3 Other Seafood
  • 4.2 Form
    • 4.2.1 Canned
    • 4.2.2 Fresh / Chilled
    • 4.2.3 Frozen
    • 4.2.4 Processed
  • 4.3 Distribution Channel
    • 4.3.1 Off-Trade
      • 4.3.1.1 Convenience Stores
      • 4.3.1.2 Online Channel
      • 4.3.1.3 Supermarkets and Hypermarkets
      • 4.3.1.4 Others
    • 4.3.2 On-Trade
  • 4.4 Country
    • 4.4.1 France
    • 4.4.2 Germany
    • 4.4.3 Italy
    • 4.4.4 Netherlands
    • 4.4.5 Russia
    • 4.4.6 Spain
    • 4.4.7 United Kingdom
    • 4.4.8 Rest of Europe

5 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 5.1 Key Strategic Moves
  • 5.2 Market Share Analysis
  • 5.3 Company Landscape
  • 5.4 Company Profiles (includes Global level Overview, Market level overview, Core Business Segments, Financials, Headcount, Key Information, Market Rank, Market Share, Products and Services, and analysis of Recent Developments)
    • 5.4.1 Associated Seafoods Limited
    • 5.4.2 Austevoll Seafood ASA
    • 5.4.3 Bolton Group SRL
    • 5.4.4 Grieg Seafood ASA
    • 5.4.5 Iceland Seafood International hf
    • 5.4.6 Kilic Seafood Co.
    • 5.4.7 Mowi ASA
    • 5.4.8 Nomad Foods Limited
    • 5.4.9 Nordic Seafood AS
    • 5.4.10 Royal Greenland AS
    • 5.4.11 Seafood King EU BV
    • 5.4.12 Sofina Foods
    • 5.4.13 Sykes Seafood Ltd
    • 5.4.14 Thai Union Group PCL

6 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR SEAFOOD INDUSTRY CEOS

7 APPENDIX

  • 7.1 Global Overview
    • 7.1.1 Overview
    • 7.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 7.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 7.1.4 Market Dynamics (DROs)
  • 7.2 Sources & References
  • 7.3 List of Tables & Figures
  • 7.4 Primary Insights
  • 7.5 Data Pack
  • 7.6 Glossary of Terms