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市場調査レポート
商品コード
1690885
中東の航空機MRO:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Middle East Aircraft MRO - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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中東の航空機MRO:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 244 Pages
納期: 2~3営業日
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中東の航空機MROの市場規模は2025年に100億4,000万米ドルと推定・予測され、2030年には128億6,000万米ドルに達すると予測され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは5.06%です。
中東の航空機MRO市場は、地域航空会社の拡大や機材の近代化によって活性化されています。さらに、航空機MROプロバイダー間のパートナーシップは、彼らの技術的能力を高め、航空会社が取得する新世代航空機にサービスを提供することを可能にします。湾岸諸国の主要都市では新しい空港の建設が進んでおり、中東・アフリカ(MEA)地域の航空機保有台数の伸びを促進する主な要因となっています。
しかし、航空業界は長い間、整備技術者の不足に悩まされてきました。航空機製造における技術の進歩がこの課題を悪化させ、熟練技術者の必要性を増幅させています。
航空会社が新世代の航空機を導入するにつれて、より広範で高度なスキルセットを持つ整備技術者の需要が高まり、予想される労働力不足が激化しています。さらに、AIや機械学習のような最先端技術は、航空機の耐空性を評価する際に航空会社の乗務員や管理者を支援しています。
エンジンMROは、航空機推進システムの信頼性、効率性、安全性を維持するための検査、修理、オーバーホールを含む幅広い活動を包含します。厳しい規制は、これらの活動、OEM(相手先ブランド製造業者)の仕様、コンプライアンスと耐空性を確保するための業界のベストプラクティスを管理しています。
ターボファン、ターボプロップ、ターボシャフトなどの航空機エンジンは、高速操縦、極端な温度、長時間の任務など、厳しい運用要求にさらされています。そのため、エンジンのMROには、民間機よりも高い精度、信頼性、耐久性が求められます。不適切なMROによるエンジン故障の増加により、航空機運航会社はエンジンの健全性に注目するようになりました。エンジンMRO分野では、OEM(相手先商標製品製造会社)が市場の約半分を支配しており、残りの半分は独立系と航空会社のオーバーホールショップでほぼ二分されています。
例えば、2024年4月、Sanad Groupは、アシアナ航空のメンテナンス、修理、オーバーホールサービスを提供する5年間の契約延長に調印しました。1億4,500万米ドル相当のこの契約に基づき、サナドはアブダビの施設で、韓国の航空会社のA321型機に搭載されているV2500エンジン・フリートの30%を維持することになります。2023年11月、ハネウェル・インターナショナルは、中東における同社のサポート・ネットワークを拡大するため、サウディア・テクニックとの10年契約を発表しました。この契約には、B777型機に搭載されている331-500として知られる補助動力装置のメンテナンスに関する世界のライセンスが含まれています。このような開発は、予測期間中、この地域の競争を激化させ、エンジンMROセグメントを牽引すると予想されます。
アラブ首長国連邦(UAE)の航空会社は、意欲的な航空機の拡張と近代化の取り組みを通じて、MROサービスの需要を急増させています。注目すべき発注には、エミレーツ航空による115機のB777-9と30機のB787-9ドリームライナーの調達が含まれ、エティハド航空はA350-1000とB787-10の導入を予定しています。これらの最新鋭機は、先進的な素材やシステムを採用しているため、専門的なMROが必要となります。
複合材構造、フライ・バイ・ワイヤ・システム、強化された電気アーキテクチャへのシフトは、新しい工具、NDT機器、技術者トレーニングへの投資を義務付けています。航空会社が最新式の客室内装と機内コネクティビティで機体の更新を進める中、MROセクターは改造・改修サービスにおいて新たな機会を与えられています。
2023年11月、エミレーツ航空はA350-900を15機追加発注し、保有機材を65機に拡大しました。この戦略的な動きは、特にドバイからの飛行時間が15時間までの市場をターゲットとした、同航空の長距離路線のキャパシティを大幅に増強するものです。ロールス・ロイス社との緊密な協力により、エミレーツ航空は運航効率を高め、旅客体験全体を向上させることを目指しています。このような投資は、エミレーツ航空の機材近代化へのコミットメントを強調するものであり、市場支配力と運航能力をさらに強固なものにするものです。先進的な航空機に対する需要の高まりは、UAEのMROセクターの有望な成長軌道を示すものでもあり、メンテナンス、修理、オーバーホールサービスは、拡大する航空機をサポートするために不可欠です。
中東の航空機MRO市場は半固体化しています。同市場の主要企業には、GE社、Turkish Technik社、Safran社、Lufthansa Technik AG社、RTX Corporation社などがあります。
この地域のMROサービスプロバイダーは、提供サービスを拡大し、国内外の航空会社と協力しています。例えば、2024年4月、ロールス・ロイスとターキッシュエアラインズは、トレントXWBを搭載したA350型機の大量発注に成功したばかりであり、共同声明に署名しました。この声明は、エンジン・メンテナンスとサプライ・チェーン・サービスを探求するための協力的な取り組みについて概説しています。
The Middle East Aircraft MRO Market size is estimated at USD 10.04 billion in 2025, and is expected to reach USD 12.86 billion by 2030, at a CAGR of 5.06% during the forecast period (2025-2030).
The Middle East Aircraft MRO market is fueled by regional airlines expanding and modernizing their fleets. Furthermore, partnerships among aircraft MRO providers enhance their technical capabilities, allowing them to service the new-generation aircraft that airlines are acquiring. The Gulf countries' major cities are witnessing the construction of new airports, a key factor driving the growth of aircraft fleets in the Middle East and Africa (MEA) region, subsequently boosting the demand for MRO services.
However, the aviation industry has long struggled with a shortage of maintenance technicians. Technological advancements in aircraft manufacturing exacerbate this challenge, amplifying the need for skilled technicians.
As airlines introduce newer-generation aircraft, the demand for maintenance technicians with a broader and more advanced skill set is rising, intensifying the anticipated labor shortage. Moreover, cutting-edge technologies like AI and machine learning are aiding airline crews and management in assessing aircraft airworthiness.
Engine MRO encompasses a wide range of activities, including inspections, repairs, and overhauls to maintain aircraft propulsion systems' reliability, efficiency, and safety. Stringent regulations govern these activities, OEMs (original equipment manufacturers) specifications, and industry best practices to ensure compliance and airworthiness.
Aircraft engines, such as turbofans, turboprops, and turboshafts, are subjected to rigorous operational demands, including high-speed maneuvers, extreme temperatures, and prolonged missions. As a result, engine MRO demands higher precision, reliability, and durability than commercial counterparts. An increasing number of engine failures due to improper MRO has made aircraft operators focus on engine health. In the engine MRO sector, original equipment manufacturers (OEMs) control approximately half of the market, with the other half roughly split between independent and airline overhaul shops.
For instance, in April 2024, Sanad Group signed a five-year contract extension to provide maintenance, repair, and overhaul services for Asiana Airlines. Under the agreement, worth USD 145 million, Sanad would maintain 30% of the V2500 engine fleet that powers the South Korean airline's A321 aircraft at its facilities in Abu Dhabi. In November 2023, Honeywell International Inc. announced a 10-year agreement with Saudia Technic to expand the company's support network in the Middle East. The agreement encompassed a worldwide license for maintenance to the auxiliary power unit, known as the 331-500, which is integrated into the B777 aircraft. Such developments are envisioned to increase the region's competition and drive the engine MRO segment during the forecast period.
United Arab Emirates (UAE) carriers are driving a surge in demand for MRO services through their ambitious fleet expansion and modernization initiatives. Notable orders include Emirates' procurement of 115 B777-9s and 30 B787-9 Dreamliners, while Etihad Airways is set to introduce A350-1000s and B787-10s. These cutting-edge aircraft feature advanced materials and systems, necessitating specialized MRO attention.
The shift towards composite structures, fly-by-wire systems, and enhanced electric architectures mandates investments in new tooling, NDT equipment, and technician training. As airlines move to update their fleets with modern cabin interiors and inflight connectivity, the MRO sector is presented with fresh opportunities in modification and refurbishment services.
In November 2023, Emirates bolstered its fleet by ordering an additional 15 A350-900s, expanding its total fleet to 65 aircraft. This strategic move significantly boosts the airline's long-haul capacity, especially targeting markets with up to a 15-hour flying time from Dubai. Collaborating closely with Rolls-Royce, Emirates aims to enhance operating efficiency and elevate the overall passenger experience. Such investments underscore Emirates' commitment to fleet modernization, further cementing its market dominance and operational prowess. The rising demand for advanced aircraft also signals a promising growth trajectory for the MRO sector in the UAE, where maintenance, repair, and overhaul services will be crucial to support this expanding fleet.
The Middle East Aircraft MRO Market is semi-consolidated. Some of the key players in the market are General Electric Company, Turkish Technik Inc., Safran, Lufthansa Technik AG, and RTX Corporation.
MRO service providers in the region are expanding their offerings and collaborating with domestic and international airlines. For instance, in April 2024, Rolls-Royce and Turkish Airlines, fresh off sealing a substantial order for Trent XWB-powered A350 aircraft, have inked a joint statement. This statement outlines their collaborative efforts to explore engine maintenance and supply chain services.