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市場調査レポート
商品コード
1690717

中国のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

China Courier, Express, and Parcel (CEP) - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 306 Pages
納期
2~3営業日
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中国のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル):市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 306 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中国のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル)市場規模は2025年に1,425億米ドルと推定され、2030年には2,018億米ドルに達すると予測され、予測期間中(2025-2030年)のCAGRは7.21%で成長する見込みです。

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越境eコマースによる国際宅配便サービスの増加

  • 2023年には国内で約29,522の宅配事業者が営業していました。中国のエクスプレス・デリバリー業界は、オンライン小売の急成長に大きく後押しされ、過去10年間で飛躍的な成長を遂げました。CEPの取扱量を増やすため、多くの企業がさまざまな戦略を採用しています。例えば、2023年9月以降、Sheinは中国から米国の倉庫に低価格のアパレルや家庭用品をより多く送り、買い物客の配送時間を早めています。
  • 国内および国際宅配便、エクスプレス、小包配送セグメントの金額と数量は、eコマースによるところが大きく、2023年には小売売上高の27.6%がオンラインで行われました。eコマースの利用者は2027年までに13億3,000万人に達すると予想されるため、eコマース市場の価値はさらに上昇すると見込まれます。

中国のCEP(クーリエ・エクスプレス・パーセル)市場動向

第14次5ヵ年計画におけるクリーンエネルギーインフラストラクチャの開発と輸送部門への投資への注目の高まりが成長を牽引

  • 2023年、中国のクリーンエネルギー部門は同国の経済拡大に大きく貢献しました。エネルギー・アンド・クリーン・エア(CREA)によると、中国の再生可能エネルギー・インフラへの投資額は8,900億米ドルに達し、同年の化石燃料供給への世界投資額にほぼ匹敵しました。再生可能エネルギー源、原子力、電力網、エネルギー貯蔵、電気自動車(EV)、鉄道を含むクリーンエネルギーは、2023年には中国のGDPの9.0%を占め、前年比7.2%から増加します。EVの生産台数は2023年に前年比36%増加しました。
  • 第14次5カ年計画(2021~2025年)において、中国は交通網拡大の目標を明らかにしました。2025年までに、高速鉄道は2020年の38,000kmから50,000kmに拡大し、人口50万人以上の都市の95%を250kmの路線でカバーします。2025年までに、鉄道を165,000km、民間空港を270以上、都市部の地下鉄を10,000km、高速道路を190,000km、高水準内陸水路を18,500kmに増やすことを目標としています。2025年までに総合的な開発を達成することが第一の目標であり、交通システムの変革とGDPへの貢献の進展を重視しています。

ロシア・ウクライナ戦争の中、中国のディーゼル・ガソリン小売価格は歴史的な高水準に高騰しました。

  • 2023年、中国の原油輸入量は2022年比11%増の5億6,399万トン、1日当たり1,128万バレルとなりました。この急増は、ロシア・ウクライナ戦争の中で世界の原油価格が上昇し、中国の燃料価格が歴史的な高値に達したためです。2024年1-2月期の原油輸入量は前年同期比5.1%増の8,831万トンに達しました。この増加は、先に安い価格で原油を購入したことによる。ブレント先物は2023年9月に97.69米ドルでピークをつけ、12月には72.29米ドルまで下落し、2024年3月には84.05米ドルまで上昇しました。2024年3月にOPEC+グループが減産を6月末まで延長すると決定したことで、原油価格はさらに上昇しました。同グループは世界需要の6%近くを減産するため、この動きは世界の石油需要に対する懸念を高めています。また、最近の原油価格の上昇は、2024年下半期以降の中国の輸入を減退させる可能性があります。
  • 中国は、最近の世界の原油価格の変動に合わせて、ガソリンと軽油の小売価格を調整する予定です。今回の値上げは、世界の供給逼迫と需要見通しの好転を反映したものです。NDRCによると、中国のガソリンとディーゼルの価格は2024年にトン当たり28米ドル上昇します。燃料需要の減少が予想されるもの、2035年まで石油ベースの燃料が主要な選択肢であり続けると思われます。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 エグゼクティブサマリーと主な調査結果

第2章 レポートのオファー

第3章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲
  • 調査手法

第4章 主要産業動向

  • 人口動態
  • 経済活動別GDP分布
  • 経済活動別GDP成長率
  • インフレ率
  • 経済パフォーマンスとプロファイル
    • eコマース産業の動向
    • 製造業の動向
  • 運輸・倉庫業のGDP
  • 輸出動向
  • 輸入動向
  • 燃料価格
  • 物流実績
  • インフラ
  • 規制の枠組み
    • 中国
  • バリューチェーンと流通チャネル分析

第5章 市場セグメンテーション

  • 仕向地
    • 国内
    • 国際
  • 配達スピード
    • エクスプレス
    • 非エクスプレス
  • モデル
    • 企業間(B2B)
    • 企業対消費者(B2C)
    • 消費者間(C2C)
  • 出荷重量
    • 重量貨物
    • 軽量貨物
    • 中量貨物
  • 輸送形態
    • 航空便
    • 道路
    • その他
  • エンドユーザー
    • eコマース
    • 金融サービス(BFSI)
    • ヘルスケア
    • 製造業
    • 第一次産業
    • 卸売・小売業(オフライン)
    • その他

第6章 競合情勢

  • 主要な戦略動向
  • 市場シェア分析
  • 企業情勢
  • 企業プロファイル
    • China Post
    • DHL Group
    • FedEx
    • Hongkong Post
    • La Poste Group
    • SF Express(KEX-SF)
    • Shanghai YTO Express(Logistics)Co., Ltd.
    • STO Express Co., Ltd.(Shentong Express)
    • United Parcel Service of America, Inc.(UPS)
    • Yunda Holding Co. Ltd.
    • ZTO Express

第7章 CEOへの主な戦略的質問

第8章 付録

  • 世界概要
    • 概要
    • ファイブフォース分析フレームワーク
    • 世界のバリューチェーン分析
    • 市場力学(DROs)
    • 技術の進歩
  • 情報源と参考文献
  • 図表リスト
  • 主要洞察
  • データパック
  • 用語集
目次
Product Code: 71121

The China Courier, Express, and Parcel (CEP) Market size is estimated at 142.5 billion USD in 2025, and is expected to reach 201.8 billion USD by 2030, growing at a CAGR of 7.21% during the forecast period (2025-2030).

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Increase in international parcel delivery services owing to cross-border e-commerce

  • There were around 29,522 courier businesses operating in the country in 2023. China's express delivery industry has grown exponentially over the past decade, largely driven by the rapid growth of online retail. Many companies are adopting different strategies to increase CEP volumes. For instance, since September 2023, Shein has been sending more low-priced apparel and home goods to U.S. warehouses from China to speed up shipping times for shoppers.
  • The value and volume of the domestic and international courier, express, and parcel delivery segments are largely driven by e-commerce, wherein 27.6% of retail sales were made online in 2023. The value of the CEP market is further expected to rise as e-commerce users are expected to reach 1.33 billion by 2027.

China Courier, Express, and Parcel (CEP) Market Trends

Rising focus on developing clean energy infrastructure and transport sector investment under 14th Five-Year Plan driving growth

  • In 2023, China's clean energy sector significantly contributed to the country's economic expansion. According to Energy and Clean Air (CREA), China's investment in renewable energy infrastructure amounted to USD 890 billion, almost matching global investments in fossil fuel supply for the same year. Clean energy, including renewable energy sources, nuclear power, electricity grids, energy storage, electric vehicles (EVs), and railways, constituted 9.0% of China's GDP in 2023, up from 7.2% YoY. EV production grew by 36% YoY in 2023.
  • In the 14th Five-Year Plan (2021-2025), China revealed goals for expanding its transportation network. By 2025, high-speed railways will extend to 50,000 kms, up from 38,000 kms in 2020, with 95% of cities with populations above 500,000 covered by 250-km lines. The country aims to increase its railway length to 165,000 kms, civil airports to over 270, subway lines in cities to 10,000 kms, expressways to 190,000 kms, and high-level inland waterways to 18,500 kms by 2025. The primary objective is to achieve integrated development by 2025, emphasizing advancements in the transformation of the transportation system and its contribution to GDP.

China's retail diesel and gasoline prices were soared to historically high levels amid the Russia-Ukraine War

  • In 2023, China imported 11% more crude oil than in 2022, totaling 563.99 mn metric tons (MMT), or 11.28 mn barrels per day. This surge was due to increased global crude oil prices amid the Russia-Ukraine War, causing fuel prices in China to reach historic highs. In Jan-Feb 2024, crude oil imports rose by 5.1% YoY, reaching 88.31 MMT. This increase was driven by purchasing crude oil at lower prices earlier. Brent futures peaked at USD 97.69 in September 2023, fell to USD 72.29 in December, and rose to USD 84.05 by March 2024. The decision made by the OPEC+ group in March 2024 to extend output cuts until the end of June has further boosted crude prices. This move has raised concerns about global oil demand, as the group is reducing production by nearly 6% of world demand. The recent increase in crude prices may also dampen China's imports starting from H2 2024.
  • China plans to adjust retail prices for gasoline and diesel to align with recent shifts in global crude oil prices. The price hike reflects a tightening of global supply and a positive forecast for demand. According to NDRC, gasoline and diesel prices in China will increase by USD 28 per ton in 2024. Although there's expectation of declining demand for fuels, oil-based fuels will remain the primary choice until 2035.

China Courier, Express, and Parcel (CEP) Industry Overview

The China Courier, Express, and Parcel (CEP) Market is fragmented, with the major five players in this market being China Post, SF Express (KEX-SF), Shanghai YTO Express (Logistics) Co., Ltd., STO Express Co., Ltd. (Shentong Express) and ZTO Express (sorted alphabetically).

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 EXECUTIVE SUMMARY & KEY FINDINGS

2 REPORT OFFERS

3 INTRODUCTION

  • 3.1 Study Assumptions & Market Definition
  • 3.2 Scope of the Study
  • 3.3 Research Methodology

4 KEY INDUSTRY TRENDS

  • 4.1 Demographics
  • 4.2 GDP Distribution By Economic Activity
  • 4.3 GDP Growth By Economic Activity
  • 4.4 Inflation
  • 4.5 Economic Performance And Profile
    • 4.5.1 Trends in E-Commerce Industry
    • 4.5.2 Trends in Manufacturing Industry
  • 4.6 Transport And Storage Sector GDP
  • 4.7 Export Trends
  • 4.8 Import Trends
  • 4.9 Fuel Price
  • 4.10 Logistics Performance
  • 4.11 Infrastructure
  • 4.12 Regulatory Framework
    • 4.12.1 China
  • 4.13 Value Chain & Distribution Channel Analysis

5 MARKET SEGMENTATION (includes Market Value in USD, Forecasts up to 2030 and analysis of growth prospects)

  • 5.1 Destination
    • 5.1.1 Domestic
    • 5.1.2 International
  • 5.2 Speed Of Delivery
    • 5.2.1 Express
    • 5.2.2 Non-Express
  • 5.3 Model
    • 5.3.1 Business-to-Business (B2B)
    • 5.3.2 Business-to-Consumer (B2C)
    • 5.3.3 Consumer-to-Consumer (C2C)
  • 5.4 Shipment Weight
    • 5.4.1 Heavy Weight Shipments
    • 5.4.2 Light Weight Shipments
    • 5.4.3 Medium Weight Shipments
  • 5.5 Mode Of Transport
    • 5.5.1 Air
    • 5.5.2 Road
    • 5.5.3 Others
  • 5.6 End User Industry
    • 5.6.1 E-Commerce
    • 5.6.2 Financial Services (BFSI)
    • 5.6.3 Healthcare
    • 5.6.4 Manufacturing
    • 5.6.5 Primary Industry
    • 5.6.6 Wholesale and Retail Trade (Offline)
    • 5.6.7 Others

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Key Strategic Moves
  • 6.2 Market Share Analysis
  • 6.3 Company Landscape
  • 6.4 Company Profiles
    • 6.4.1 China Post
    • 6.4.2 DHL Group
    • 6.4.3 FedEx
    • 6.4.4 Hongkong Post
    • 6.4.5 La Poste Group
    • 6.4.6 SF Express (KEX-SF)
    • 6.4.7 Shanghai YTO Express (Logistics) Co., Ltd.
    • 6.4.8 STO Express Co., Ltd. (Shentong Express)
    • 6.4.9 United Parcel Service of America, Inc. (UPS)
    • 6.4.10 Yunda Holding Co. Ltd.
    • 6.4.11 ZTO Express

7 KEY STRATEGIC QUESTIONS FOR CEP CEOS

8 APPENDIX

  • 8.1 Global Overview
    • 8.1.1 Overview
    • 8.1.2 Porter's Five Forces Framework
    • 8.1.3 Global Value Chain Analysis
    • 8.1.4 Market Dynamics (DROs)
    • 8.1.5 Technological Advancements
  • 8.2 Sources & References
  • 8.3 List of Tables & Figures
  • 8.4 Primary Insights
  • 8.5 Data Pack
  • 8.6 Glossary of Terms