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市場調査レポート
商品コード
1686228

ホームケア向けパッケージング:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)

Home Care Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 110 Pages
納期
2~3営業日
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ホームケア向けパッケージング:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

ホームケア向けパッケージング市場規模は2025年に372億9,000万米ドルと推計され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは5.42%で、2030年には485億5,000万米ドルに達すると予測されています。

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ホームケア向けパッケージング市場は、クリーニングや衛生目的で設計された製品で構成されています。安全性、機能性、使いやすさが重要な要素であるため、包装は極めて重要です。ホームケア製品に対するニーズは、急速な都市化、生活水準の向上、全体的な健康と福祉に対する意識の高まりにより、世界的に高まっています。

主なハイライト

  • 手頃な価格で使用・保管が容易なコンパクトパッケージの採用が増加し、市場は拡大しています。消費者の嗜好がフレキシブルパッケージへと大きくシフトしており、消費者志向のパッケージング生産にますます焦点が当てられていることが市場の成長を後押ししています。
  • 低価格、使いやすさ、保存のしやすさといった包装動向は、市場の主要な消費者動向であり続けています。消費者全体に手頃な価格を提供する小型パックサイズは、市場での競争力を得るためにブランドオーナーの間でより好ましい選択肢として浮上しました。
  • ホームケア用包装ソリューション市場は、世界の大流行によってさらに加速した健康と衛生に対する意識の向上により、急速に拡大しています。消費者は自分の健康と安全を優先するため、革新的で効率的なホームケア用包装ソリューションへのニーズが高まっています。
  • 健康意識の向上、生活水準の改善、一人当たり所得の向上は、特にインドなどの新興国において顕著です。例えば、国家統計局(NSO)によると、2022-23年のインドの一人当たり国民純所得(現行価格)は17万2,000インドルピーです。これは2014-15年の一人当たり所得からほぼ100%の増加を示しています。このような要因が、ホームケア業界の成長を後押ししています。
  • さらに、ホームケアブランドは、効能を損なわない自然由来の処方を使用する一方、パッケージ上の持続可能性に関するメッセージを明確で分かりやすくするなど、自社の強みを示すことで消費者を獲得することに注力しています。
  • 原材料価格の変動は、コストと供給に関して包装メーカーの課題となっています。プラスチック包装業界は、すべてのプラスチック材料の価格高騰を目の当たりにしており、これはいくつかの要因に起因しています。コストインフレは顕著で広範囲に及び、原材料、労働力、流通、エネルギーに影響を及ぼしています。

ホームケア向けパッケージング市場の動向

プラスチックの柔軟性、強度、耐久性は包装に最適

  • すべての主要な包装タイプを通じてプラスチックが幅広く使用されていることが、プラスチック市場を形成しています。この素材の柔軟性、強度、耐久性は、業界の多くの液体、クリーム、粉末製品の包装に適しています。市場で入手可能な他の素材と比べて、プラスチックは柔軟性が高く、どんな形にも成形できます。小売部門からの需要の伸び、共働き世帯の増加、PETボトルへの需要の高まりが、プラスチック製品の主な原動力となっています。
  • その有利な特性とは別に、改ざん防止キャップやクロージャーのような技術革新が人気を集めており、ブランドオーナーにとって重要な付加価値につながっています。このため、さまざまな製品でプラスチックが使用されるようになっています。米国国勢調査局によると、ワシントン州のパーソナル・ランドリー・サービスの売上は29億3,382万米ドルで、2024年には29億9,089万米ドルに達すると予想されています。ランドリーサービスの増加は、ホームケア市場のテコ入れにつながると予想されます。
  • さらに、利便性と持続可能性の問題から、硬質プラスチック包装よりも軟質プラスチック包装を採用する方向へ顧客の嗜好が徐々にシフトしています。軟質プラスチック包装材は、同等の硬質プラスチック包装材より重量が80%軽く、価格も安いです。
  • 開発メーカーは、バージン材をより少なくし、消費者リサイクル(PCR)や産業リサイクル(PIR)のレベルを高めた包装を開発しています。消費者によるリサイクルの実践が重要視されているが、多くのベンダーは、製造全体を通して廃棄物を回収し、再粉砕することで成功を収めています。さらに、企業はカーボンフットプリントを改善するために、バイオプラスチックやバイオ由来のプラスチック樹脂を模索しています。
  • パッケージング技術の先進性は、ホームケア向けパッケージングの未来を形作る上で重要な役割を果たしています。絶え間ない技術革新によって包装ソリューションの性能が向上し、その結果、ホームケア製品の保護、利便性、持続可能性が向上しています。こうした強化により、ホームケア向けパッケージングは様々な製品や用途に望ましいものとなっています。

アジア太平洋地域はホームケア向けパッケージング市場の需要をリードしている

  • 人口の増加、ホームケア製品に対する新たな需要、ライフスタイルの変化により、アジア太平洋地域が市場をリードすると予測されています。この地域の市場開拓は、主にインドや中国などの新興国市場で、小売売上高の高い伸びによる成長が見込まれています。消費財の売上成長率の上昇と消費支出の増加が市場を押し上げる主な要因です。
  • トイレクリーナーは主にインドの都市部と半都市部の市場に供給されています。Swach Bharath」のような政府の取り組みは、トイレクリーナー市場を活性化させる重要な要因です。この地域で事業を展開するホームケアブランドは、事業拡大の一環として新製品の投入に注力しています。例えば、2023年3月、リライアンス・リテールのFMCGはトイレタリーや床用クリーナーを含む家庭用製品シリーズの発売を発表しました。
  • アジア太平洋のホームケア用包装市場は競争が激化しています。既存のパッケージング企業や新興企業は、革新的で持続可能、かつコスト効率の高いパッケージング・ソリューションを市場に投入するため、研究開発に投資しています。この競合情勢は、業界内の技術進歩とコスト削減を促進しています。
  • さらに、都市化に伴う経済成長により、ホームケアサービスのニーズが高まっています。新興経済国の消費者の衛生や環境に対する関心の高まりと生活環境の改善により、高級サービスにより多くの支出をすることが可能になり、ホームケア製品のニーズがさらに高まっています。
  • COVID-19パンデミックがホームケア向けパッケージング業界に与えた影響はまちまちで、当初は中国や韓国など、パンデミックに最初に直面した国々でそのパターンが見られました。また、食料品、ヘルスケア製品、eコマース輸送用パッケージの需要が急増した一方で、工業用、高級品、一部のB2B輸送用パッケージ市場の需要は減少しました。

ホームケア向けパッケージング業界の概要

ホームケア向けパッケージング市場は適度に断片化されており、複数の大手企業が存在します。市場シェアの面では、現在少数の大手企業が圧倒的なシェアを占めており、市場は半統合状態にあります。市場で高いシェアを持つこれらの大手企業は、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、市場シェアと収益性を高めるため、戦略的な共同イニシアティブを活用しています。

  • 2024年2月ホームケア製品を提供するConstantia Flexibles社は、包装メーカーAluflexpack社の株式の約57%を取得する契約を締結しました。この買収は、コンスタンチア・フレキシブルズの市場セグメンテーションにおけるフォイル包装の存在感を高める大きな一歩となります。この買収により、トルコとポーランドの地理的な足跡を拡大し、東南アジア諸国にも進出します。
  • 2023年10月フレグランス、パーソナルケア、ヘルスケア、ホーム&ガーデン市場において、高度に設計されたポンプと噴霧器の設計、開発、販売を行う世界的企業であるSilgan Dispensing社は、同社の特許技術であるLifeCycle Technologyを使用したオールプラスチック製の詰め替えシステムであるReplayの発売を発表しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 産業バリューチェーン分析

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 製品の革新、差別化、ブランド化
    • 一人当たり所得の増加が購買力にプラスに影響
  • 市場抑制要因
    • 原材料価格の変動

第6章 市場セグメンテーション

  • 材料別
    • プラスチック
    • 金属
    • ガラス
  • タイプ別
    • ボトル・容器
    • 金属缶
    • カートン・段ボール
    • パウチと袋
    • その他のタイプ
  • 製品別
    • 食器洗い
    • 殺虫剤
    • ランドリーケア
    • トイレタリー
    • ポリッシュ
    • エアーケア
    • その他の製品
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア太平洋
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor PLC
    • Ball Corporation
    • RPC Group
    • Winpak Ltd
    • Aptar Group Inc.
    • Sonoco Products Company
    • Silgan Holdings
    • Constantia Flexibles Group GmbH
    • DS Smith PLC
    • Can-Pack SA
    • ProAmpac LLC

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 50830

The Home Care Packaging Market size is estimated at USD 37.29 billion in 2025, and is expected to reach USD 48.55 billion by 2030, at a CAGR of 5.42% during the forecast period (2025-2030).

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The home care packaging market comprises products designed for cleaning and hygiene purposes. Packaging is vital, as safety, functionality, and ease of use are key factors. The need for home care products is increasing globally due to rapid urbanization, rising living standards, and growing awareness about overall health and well-being.

Key Highlights

  • The market is growing due to the rising adoption of compact packages that are affordable and easy to use and store. There is a significant shift in consumer preferences toward flexible packaging, and the focus is increasingly on consumer-oriented packaging production, boosting the market's growth.
  • Packaging trends, such as low cost and ease of use and storage, have stayed the major consumer trends in the market. Small pack sizes, offering affordability to the entire consumer base, emerged as more favorable alternatives among the brand owners to gain a competitive edge in the market.
  • The market for homecare packaging solutions is expanding rapidly due to improved awareness of health and hygiene, further accelerated by the global pandemic. Consumers prioritize their well-being and safety, so the need for innovative and efficient homecare packaging solutions is growing.
  • Increasing health awareness, improving living standards, and raising the per capita income, especially in emerging countries such as India. For instance, India's per capita net national income (at current prices) for 2022-23 stands at INR 172,000, according to the National Statistical Office (NSO). This marks an almost 100% increase from the per capita income in 2014-15. Such factors drive the growth of the home care industry.
  • Moreover, home care brands focus on winning over consumers by demonstrating their strengths, such as using naturally derived formulas that do not compromise efficacy while keeping on-pack sustainability messages clear and easy to understand.
  • Fluctuation in raw material prices has challenged the packaging manufacturers regarding costs and supply. The plastic packaging industry has been witnessing a surge in the prices of all plastic materials, which has been attributed to several factors. Cost inflation was significant and broad-based, affecting raw materials, labor, distribution, and energy.

Home Care Packaging Market Trends

Flexibility, Strength, and Durability of Plastic Make it Ideal for Packaging

  • The broad usage of plastic through all main packaging types creates a plastic market. The material's flexibility, strength, and durability make it suitable for packaging many liquids, cream, and powder products in the industry. Compared to other materials available in the market, plastic remains highly flexible and can be molded into any shape. Growth in demand from the retail sector, increasing dual-income households, and rising demand for PET bottles are the major drivers for plastic products.
  • Apart from its favorable properties, innovations like tamper-evidence caps and closures are gaining popularity, leading to a crucial value add for the brand owners. This has driven the use of plastics across a variety of products. According to the US Census Bureau, the revenue of personal and laundry services in Washington was USD 2,933.82 million and is expected to reach USD 2,990.89 million in 2024. An increase in laundry services is expected to leverage the homecare market.
  • Moreover, there is a gradual shift in customer preference toward adopting flexible plastic packaging over its rigid counterpart because of convenience and sustainability issues. Flexible plastic packaging materials are 80% lighter in weight than their equivalent rigid plastic materials and are cheaper.
  • Manufacturers are developing packaging that contains less virgin material and higher levels of post-consumer recycling (PCR) or post-industrial recycling (PIR). Although significant emphasis has been placed on consumer recycling practices, many vendors have found success by collecting and regrinding waste material throughout manufacturing. Moreover, companies are exploring bioplastics and bio-derived plastic resins to improve their carbon footprint.
  • Advancements in packaging technology are playing a crucial role in shaping the future of homecare packaging. Continual innovations are improving the performance of packaging solutions, resulting in better protection, convenience, and sustainability of home care products. These enhancements are making homecare packaging desirable for various products and applications.

Asia-Pacific is Leading in Demand in the Homecare Packaging Market

  • Asia-Pacific is forecast to lead the market due to the increasing population, new demand for home care products, and changing lifestyles. Growth in this region is expected mainly in the developing markets, such as India and China, due to high retail sales growth. Higher sales growth percentage of consumer goods and rising consumer expenditures are the key factors boosting the market.
  • Toilet cleaners primarily cater to the urban and semi-urban markets in India. Government initiatives like Swach Bharath' are significant enablers for the toilet cleaners market. Home care brands operating in the region are focused on introducing new products as part of their business expansion. For instance, in March 2023, Reliance Retail's FMCG announced the launch of a home products range that includes toiletries and floor cleaners.
  • The Asia-Pacific homecare packaging market is experiencing increasing levels of competition. Established packaging companies and new players are investing in research and development to bring innovative, sustainable, and cost-effective packaging solutions to the market. This competitive landscape is driving technological advancements and cost reductions within the industry.
  • Additionally, urbanization-related economic growth has increased the need for home care services. The rising relationship of consumers in emerging economies toward hygiene and the environment and an improvement in living conditions allow them to spend more on upscale services, which further increases the need for home care products.
  • The impact of the COVID-19 pandemic on the home care packaging industry was mixed with the pattern initially playing out in countries such as China and South Korea, which were the first to confront the pandemic. Demand also rose sharply for packaging for groceries, healthcare products, and e-commerce transportation while the demand from the industrial, luxury, and some B2B-transport packaging markets reduced.

Home Care Packaging Industry Overview

The home care packaging market is moderately fragmented and has several major players. In terms of market share, few of the major players currently dominate, and the market is semi-consolidated. These major players with a prominent share of the market are focusing on expanding their customer base across foreign countries. These companies are leveraging strategic collaborative initiatives to increase their market share and profitability.

  • February 2024: Constantia Flexibles, a company that offers home care products, signed a contract to acquire approximately 57% of the shares of the packaging producer Aluflexpack. This acquisition is a sizable step in Constantia Flexibles' foil packaging presence across market segments. The acquisition gives access to an extended geographical footprint in Turkey and Poland and expands to Southeast European countries.
  • October 2023: Silgan Dispensing, a global company in the design, development, and distribution of highly engineered pumps and sprayers in the fragrance, personal care, healthcare, and home and garden markets, announced the launch of Replay, an all-plastic refill system using the company's patented LifeCycle Technology.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Industry Value Chain Analysis

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Product Innovation, Differentiation, and Branding
    • 5.1.2 Rising Per Capita Income Positively Impacting Purchase Power
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Fluctuations in Raw Material Prices

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Material
    • 6.1.1 Plastic
    • 6.1.2 Paper
    • 6.1.3 Metal
    • 6.1.4 Glass
  • 6.2 By Type
    • 6.2.1 Bottles and Containers
    • 6.2.2 Metal Cans
    • 6.2.3 Cartons and Corrugated Box
    • 6.2.4 Pouches and Bags
    • 6.2.5 Other Types
  • 6.3 By Products
    • 6.3.1 Dishwashing
    • 6.3.2 Insecticides
    • 6.3.3 Laundry Care
    • 6.3.4 Toiletries
    • 6.3.5 Polishes
    • 6.3.6 Air Care
    • 6.3.7 Other Products
  • 6.4 By Geography
    • 6.4.1 North America
    • 6.4.2 Europe
    • 6.4.3 Asia-Pacific
    • 6.4.4 Latin America
    • 6.4.5 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor PLC
    • 7.1.2 Ball Corporation
    • 7.1.3 RPC Group
    • 7.1.4 Winpak Ltd
    • 7.1.5 Aptar Group Inc.
    • 7.1.6 Sonoco Products Company
    • 7.1.7 Silgan Holdings
    • 7.1.8 Constantia Flexibles Group GmbH
    • 7.1.9 DS Smith PLC
    • 7.1.10 Can-Pack SA
    • 7.1.11 ProAmpac LLC

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET