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市場調査レポート
商品コード
1685784

世界の無菌包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Global Aseptic Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 188 Pages
納期
2~3営業日
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世界の無菌包装:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 188 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

無菌包装の世界市場規模は2025年に780億5,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025年~2030年)のCAGRは10.47%で、2030年には1,284億米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • 無菌包装は、超高温(UHT)で製品を包装し、包装を別々に滅菌または消毒し、ウイルスや細菌汚染を避けるために無菌の大気条件下で融着・密封します。また、内容物の品質が保たれ、保存料を必要としないです。
  • 持続可能なパッケージングと賞味期限の延長は、飲食品業界の消費者にとって不可欠です。その結果、ほとんどの飲食品ベンダーは、そのコスト面と環境面での利点から無菌包装に傾倒しています。また、無菌包装はリサイクル可能なカートンや環境に優しいパウチや袋による包装をサポートするため、少量包装を好み、購入頻度の高い消費者をターゲットにすることが多く、こうした製品に対する需要は世界的にかなり高いです。
  • 消費者の食習慣の変化により、すぐに食べられる食事への嗜好が高まり、便利で高品質な食品への需要が高まっており、市場成長の門戸がさらに開かれています。世界のeコマース売上の漸増と新興市場における成長機会は、予測期間中に無菌包装市場に大きな機会をもたらすと予想されます。
  • 製薬業界では、液体薬、点滴薬、その他の無菌製品の包装に無菌パウチを利用しています。無菌包装市場の成長を促進する要因としては、生物製剤やワクチンに対するニーズの高まりが挙げられます。この需要は主に、無菌状態を維持し、保存期間を延長するための要件によるものです。
  • 無菌包装市場における合併や買収の急増は、安全で便利な包装ソリューションに対する消費者の要求の進化を統合し、活用するための市場企業の戦略を示しています。例えば、2023年10月、中国の無菌包装企業であるShandong NewJF Technology Packaging(NEWJF)は、Greatview Aseptic Packagingの株式28.22%の取得を完了しました。これは、市場での存在感を高め、業務を合理化し、急成長する市場でのイノベーションを促進することで、液体製品包装におけるNEWJFの地位を高めることを意図したものです。

無菌包装市場の動向

飲料需要の拡大が市場を牽引する見込み

  • 外出先での飲料消費の高まりと店舗数の増加が、飲料業界における市場の成長を後押しすると予想されます。消費者ニーズの変化は、飲料業界における革新的なパッケージング・ニーズを満たすために、パッケージング生産者にいくつかの選択肢を提供しています。
  • 消費者は、RTDコーヒーや紅茶、エナジードリンクなど、いつでもどこでも手軽に飲める便利で機能的な飲料を頻繁に手にします。機能的で実用的なメリットを提供し、比較的健康的で自然なノンアルコール飲料は、忙しい消費者にアピールすることができます。電解質、ビタミン、ミネラル、その他の天然成分が持つ、自然でエネルギーを高める特性を新製品の配合に活用することで、ブランドは特定の消費者層をターゲットにすることができます。
  • 野菜や果物などいくつかの健康的な成分による栄養補助食品飲料や製品に対する需要の増加と、ミルクベースの飲料に対する世界の需要の高まりは、世界の機能性成長を後押しすると予想されます。これは予測期間中、飲料市場の大きな成長促進要因になると予想されます。
  • フィットネス愛好者の間で、精神的・肉体的刺激を与えるインスタント・エナジー飲料の需要が増加していることは、予測期間中、機能性飲料市場に大きな成長機会をもたらすと予測されます。
  • 市場の消費者は、健康とウェルネスに対する意識が高まっています。朝のジュースからエナジードリンクに至るまで、消費者はリフレッシュメントを提供し、ウェルネスの動向に合った製品により多くの支出をするようになっています。この動向により、飲料包装分野では費用対効果の高い包装ソリューションに対する需要が高まっています。牛乳やその他の乳飲料分野からの無菌カートンの需要の増加は、製品の積み重ねが容易で保存期間が長いといった特典を提供するカートンの能力により、市場のさらなる活性化を引き起こす可能性があります。
  • ドイツ連邦統計局(Statistisches Bundesamt;BMEL)のデータによると、2023年のドイツの一人当たり牛乳消費量は44.38kgと高く、乳製品への強い需要があることを示しており、製品の鮮度を維持し、保存期間を延ばすための無菌包装ソリューションの採用を促進しています。

アジア太平洋が最も速い成長をする

  • 中国はアジア太平洋における無菌包装の主要消費国のひとつです。飲食品セクターの成長は、予測期間中の市場の成長をサポートすると予想されています。弁当の増加傾向、レストランやスーパーマーケットの増加、ボトル入り飲料水や飲料の消費の増加が、同国の市場を牽引する重要な要因となっています。
  • 2023年10月、中国の食品会社Hainan Chunguang Foodstuff Co.は、ココナッツミルクを製造して飲料市場に進出するため、SidelのAseptic Combi Predisラインを採用しました。シデルの350mlボトル用PET設計を利用した最新の設備では、1時間当たり28,000本のボトルを生産しています。この設備は、中国全土に100以上ある既存のアセプティックラインのセットアップを補完するものです。Hainan ChunguangによるSidelの技術の採用は、アセプティックパッケージング市場の成長に貢献しました。
  • 日本では、消費者がソースやカレーを中心にアセプティックパウチを使用することが増えています。アセプティックパウチはプラスチックとアルミのラミネートでできており、殺菌のための熱処理に耐えられるため、従来の缶に取って代わることができます。パウチ包装は缶詰よりも手頃で、特に缶詰用の金属を輸入している国々では、これが日本での受容を促進する主な要因となっています。清涼飲料水の消費量の増加も、飲料メーカーの無菌生産ラインの拡大につながっています。例えば、2023年2月、日本コカ・コーラは海老名工場にコーヒー製品用の無菌生産ラインを建設しました。
  • オーストラリアはアジア太平洋地域で最も急成長している包装市場の一つです。食肉、生鮮食品、加工食品産業が全国的に成長しています。消費者の倫理的関心の高まりと、健康と福祉に関する動向が、地元産の新鮮な食品への需要を支えています。加えて、パウチのようなシングル・サーブや再利用可能なパッケージ・オプションの使用は、この国の間食傾向とともに年々増加しています。RTDパウチの需要は、乳製品や新鮮なフルーツジュースの需要が着実に高まっていることも後押ししています。
  • インド市場は、人口の増加、所得の増加、ライフスタイルの変化によって牽引されています。エンドユーザーセグメントの成長見込みが硬質プラスチック包装業界の需要増につながっています。また、パウチ包装の代替包装オプションの利用が増加しているため、市場の拡大製品は制約を受けています。包装食品への需要が急速に高まり、可処分所得が増加していることから、インドはアジア太平洋の無菌包装市場で大きなシェアを占めると予想されます。
  • 米国農務省対外農業サービスによると、2023年のインドの消費量は2億750万トンで、年間2.5%の着実な成長を示しています。インドの大幅な牛乳消費率は、無菌包装の採用を急増させ、便利で長持ちする乳製品への需要の高まりに応える一方で、流通と保管における物流課題に対処し、インドの無菌包装市場における市場の成長と技術革新を促進しています。

無菌包装業界の概要

無菌包装市場は競争が激しく、複数の大手企業で構成されています。市場で圧倒的なシェアを持つこれらの大手企業は、海外における顧客基盤の拡大に注力しています。これらの企業は、戦略的協業イニシアティブを活用して市場シェアを拡大し、買収や製品発売などを通じて製品力を強化しています。市場の主要プレイヤーには、Amcor Ltd、IPI SRL(Coesia Group)、Tetra Pak International SA、Sealed Air Corporation、SIG Combibloc Group、Schott AGなどがあります。

  • 2023年9月SIGがインドで初のアセプティックカートン工場の建設を開始。工場は2025年までにフル稼働する予定で、建設後は毎年最大40億個のアセプティックカートンパックの生産をサポートします。将来の追加投資により、生産能力は年間100億パックまで拡大される可能性があります。
  • 2023年9月SIGとAnaBio Technologiesが提携し、ロングライフ・プロバイオティクス・ヨーグルトを世界で発売。この提携により、無菌カートンパックや発芽パウチ入りのプロバイオティクス飲料など、冷蔵なしで長期保存が可能な新しい製品カテゴリーが登場しました。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • 飲料用無菌包装- 需要洞察

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 飲料需要の拡大
    • リサイクル可能なガラスの商品価値向上
  • 市場の課題
    • 原料価格の変動

第6章 市場セグメンテーション

  • 製品別
    • カートン
    • 袋・パウチ
    • ボトル
  • 用途別
    • 飲料
      • レディ・トゥ・ドリンク飲料
      • 乳飲料
    • 食品
      • 加工食品
      • 果物・野菜
      • 乳製品
    • 医薬品
  • 地域別
    • 北米
      • 米国
      • カナダ
    • 欧州
      • ドイツ
      • 英国
      • フランス
      • イタリア
    • アジア
      • 中国
      • インド
      • 日本
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
      • ブラジル
      • アルゼンチン
    • 中東・アフリカ
      • アラブ首長国連邦
      • サウジアラビア
      • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Amcor Ltd
    • IPI SRL(Coesia Group)
    • Tetra Pak International SA
    • SIG Combibloc Group
    • DS Smith PLC
    • Uflex Limited
    • Elopak AS
    • BIBP SP ZOO
    • CDF Corporation
    • Smurfit Kappa
    • Mondi PLC

第8章 市場の将来

目次
Product Code: 47442

The Global Aseptic Packaging Market size is estimated at USD 78.05 billion in 2025, and is expected to reach USD 128.40 billion by 2030, at a CAGR of 10.47% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Aseptic packaging involves packaging a product at ultra-high temperature (UHT), sterilizing or sanitizing the packaging separately, and fusing and sealing under sterile atmospheric conditions to avoid viral and bacterial contamination. In addition, it maintains the quality of the package contents and does not require preservatives.
  • Sustainable packaging and longer shelf life are essential to consumers in the food and beverage industry. As a result, most food and beverage vendors are inclining toward aseptic packaging due to its cost and environmental benefits. Also, as aseptic packaging supports packaging through recyclable cartons and eco-friendly pouches and bags, which often target consumers that prefer small-quantity packaging and make purchases more frequently, the demand for such products is considerably high worldwide.
  • Changing consumer eating habits is increasing the preference for ready-to-eat meals and demand for convenient, high-quality food products, opening more doors for market growth. A gradual increase in global e-commerce sales and growth opportunities in emerging markets is anticipated to present significant opportunities for the sterile packaging market during the forecast period.
  • The pharmaceutical industry utilizes aseptic pouches for packaging liquid medications, IV drugs, and other sterile products. Factors driving the growth of the aseptic packaging market include a rising need for biologics and vaccines. The demand is primarily due to the requirement for maintaining sterility and extending shelf life.
  • The surge in mergers and acquisitions within the aseptic packaging market signals the strategies of market players to consolidate and capitalize on evolving consumer demands for safe and convenient packaging solutions. For instance, in October 2023, Shandong NewJF Technology Packaging Co. Ltd (NEWJF), a Chinese aseptic packaging enterprise, completed the acquisition of a 28.22% stake in Greatview Aseptic Packaging. This was intended to elevate NEWJF's position in liquid product packaging by enhancing market presence, streamlining operations, and fostering innovations in the rapidly growing market.

Aseptic Packaging Market Trends

The Growing Demand for Beverages is Expected to Drive the Market

  • The rising consumption of on-the-go beverages and the increasing number of outlets are expected to boost the market's growth in the beverage industry. The change in consumer needs provides packaging producers with several options for meeting innovative packaging needs in the beverage industry.
  • Consumers frequently grab convenient and functional drinks, such as RTD coffee and tea, energy drinks, and other beverages that can be consumed whenever and wherever they need a boost. Non-alcoholic drinks that offer functional and practical benefits that are relatively healthy and natural can appeal to busy consumers. Leveraging the natural, energy-boosting characteristics of electrolytes, vitamins, minerals, and other natural ingredients in new product formulations can help brands target a specific consumer base.
  • The increasing demand for nutraceutical beverages and products due to several healthy ingredients, such as vegetables and fruits, and the rising global demand for milk-based drinks are expected to boost global functional growth. This is expected to be a significant growth driver for the beverage market during the forecast period.
  • The increasing demand for instant energy drinks that provide mental and physical stimulation among fitness enthusiasts is projected to create significant growth opportunities for the functional beverage market during the forecast period.
  • Consumers in the market are becoming increasingly conscious of health and wellness. From juice in the morning to energy drinks, they are spending more on products that provide refreshments and are well within the wellness trend. This trend has created a high demand for cost-effective packaging solutions in the beverage packaging segment. The increasing demand for aseptic cartons from the milk and other dairy beverages sectors may trigger additional activity in the market due to the ability of cartons to offer benefits like easy stacking of products and longer shelf life.
  • As per data from Statistisches Bundesamt; BMEL, Germany's high per capita milk consumption in 2023 at 44.38 kg indicated a strong demand for dairy products, driving the adoption of aseptic packaging solutions to maintain product freshness and extend shelf life, which aligned with consumer preferences for convenience and food safety.

Asia-Pacific to Witness the Fastest Growth

  • China is one of the major consumers of aseptic packaging in Asia-Pacific. The growing food and beverage sector is anticipated to support the market's growth during the forecast period. The growing trend of packed meals, the increasing number of restaurants and supermarkets, and the increasing consumption of bottled water and beverages are significant factors driving the market in the country.
  • In October 2023, Chinese food company Hainan Chunguang Foodstuff Co. selected Sidel's Aseptic Combi Predis line to expand into the beverage market by producing coconut milk. Utilizing Sidel's PET design for 350 ml bottles, the latest facility produces 28,000 bottles per hour. This installation supplements the existing more than 100 aseptic line setups across China. The adoption of Sidel's technology by Hainan Chunguang contributed to the growth of the aseptic packaging market.
  • Consumers increasingly use aseptic pouches in Japan, particularly for sauces and curries. Aseptic pouches can replace conventional cans since they are made from laminated plastic and aluminum, which can withstand the thermal processing used for sterilizing. Pouch packaging is more affordable than cans, especially in nations that import metal for canning, which is the key driver promoting acceptance in Japan. The rising consumption of soft drinks is also leading to the expansion of aseptic production lines among beverage manufacturers. For instance, in February 2023, Coca-Cola Japan built an aseptic production line for its coffee products at its Ebina plant.
  • Australia is one of the Asia-Pacific region's fastest-growing packaging markets. The meat, fresh produce, and processed food industries are growing nationwide. Rising consumer ethical concerns and trends in health and well-being have sustained the demand for locally produced, fresh food. In addition, the use of single-serve and reusable packaging options such as pouches has increased along with the country's tendency to snack over the years. The demand for RTD pouches is also fueled by the steadily rising demand for dairy products and fresh fruit juices.
  • India's market is driven by a growing population, increased income, and changing lifestyles. Growth prospects of end-user segments are leading to a rise in the demand for the rigid plastic packaging industry. In addition, the market's expansion products are being constrained by the increasing use of alternative packaging options for pouch packaging. Due to the rapidly growing demand for packaged food goods and increased disposable income, India is expected to hold a significant share of the Asia-Pacific aseptic packing market.
  • As per the USDA Foreign Agricultural Service, in 2023, the consumption in India was 207.5 million metric tons, indicating a steady annual growth of 2.5%. India's substantial milk consumption rates prompt a surge in aseptic packaging adoption, catering to the growing demand for convenient, longer-lasting dairy products while addressing logistical challenges in distribution and storage, fostering market growth and innovation within India's aseptic packaging market.

Aseptic Packaging Industry Overview

The aseptic packaging market is highly competitive and consists of several major players. With a prominent share in the market, these major players are focusing on expanding their customer bases across foreign countries. These companies leverage strategic collaborative initiatives to increase their market shares and strengthen their product capabilities through acquisitions, product launches, etc. Some of the major players in the market are Amcor Ltd, IPI SRL (Coesia Group), Tetra Pak International SA, Sealed Air Corporation, SIG Combibloc Group, and Schott AG.

  • September 2023: SIG started the construction of its first aseptic carton facility in India. The plant is expected to be fully operational by 2025, and once constructed, the facility is set to support the production of up to four billion aseptic carton packs every year. With additional investments in the future, the capacity could be expanded to ten billion packs annually.
  • September 2023: SIG and AnaBio Technologies joined forces to release a long-life probiotic yogurt worldwide. This collaboration introduced a novel product category, including probiotic beverages packaged in aseptic carton packs and sprouted pouches, designed to remain shelf-stable for extended storage periods without refrigeration.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Aseptic Packaging for Beverages - Demand Insights

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Demand for Beverages
    • 5.1.2 Commodity Value of Glass Increased With Recyclability
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Volatility in the Raw Material Prices

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Product
    • 6.1.1 Cartons
    • 6.1.2 Bags and Pouches
    • 6.1.3 Cans
    • 6.1.4 Bottles
  • 6.2 By Application
    • 6.2.1 Beverage
      • 6.2.1.1 Ready-to-drink Beverages
      • 6.2.1.2 Dairy-based Beverages
    • 6.2.2 Food
      • 6.2.2.1 Processed Food
      • 6.2.2.2 Fruits and Vegetables
      • 6.2.2.3 Dairy Food
    • 6.2.3 Pharmaceuticals
  • 6.3 By Geography
    • 6.3.1 North America
      • 6.3.1.1 United States
      • 6.3.1.2 Canada
    • 6.3.2 Europe
      • 6.3.2.1 Germany
      • 6.3.2.2 United Kingdom
      • 6.3.2.3 France
      • 6.3.2.4 Italy
    • 6.3.3 Asia
      • 6.3.3.1 China
      • 6.3.3.2 India
      • 6.3.3.3 Japan
    • 6.3.4 Australia and New Zealand
    • 6.3.5 Latin America
      • 6.3.5.1 Brazil
      • 6.3.5.2 Argentina
    • 6.3.6 Middle East and Africa
      • 6.3.6.1 United Arab Emirates
      • 6.3.6.2 Saudi Arabia
      • 6.3.6.3 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Amcor Ltd
    • 7.1.2 IPI SRL (Coesia Group)
    • 7.1.3 Tetra Pak International SA
    • 7.1.4 SIG Combibloc Group
    • 7.1.5 DS Smith PLC
    • 7.1.6 Uflex Limited
    • 7.1.7 Elopak AS
    • 7.1.8 BIBP SP ZOO
    • 7.1.9 CDF Corporation
    • 7.1.10 Smurfit Kappa
    • 7.1.11 Mondi PLC

8 FUTURE OF THE MARKET