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市場調査レポート
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1644771

日本のファシリティマネジメント:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)

Japan Facility Management - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 92 Pages
納期
2~3営業日
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日本のファシリティマネジメント:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 92 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

日本のファシリティマネジメント市場は、予測期間中にCAGR 8.4%を記録する見込みです。

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日本におけるインフラ整備への支出増加は、FM市場成長の主要促進要因の一つとして挙げられます。さらに、最適化プロセスやエネルギー効率改善への注目が高まっていることも、ファシリティマネジメント市場開拓の主な原動力となっています。

これとともに、不動産、製造、小売、公共部門は、国内で高いインフラ成長を目の当たりにしてきたいくつかの産業分野です。上記のような業種は、運用施設からのデータを他のビジネス・アプリケーションに統合する必要性が高まっているため、ファシリティマネジメントソリューションの主要なエンドユーザーを構成しています。

同地域のファシリティマネジメント業界は、大陸や国境を越えた大手ベンダーが提供する統合契約によって運営されており、地元の小規模プレーヤーは単一契約や単一サービス・ソリューションに注力しています。しかし、地域全体で起きている力学を考慮すると、ファシリティマネジメントと企業不動産を新しい方法で活用する機会が増えています。

ファシリティマネジメント(FM)には、建物管理、組織のインフラ管理、組織内の職場環境全体の調和のための管理手法や技術が含まれます。このシステムは、組織のサービスを標準化し、プロセスを合理化します。過去10年間にわたり、この地域で事業を展開する複数のサービス・ベンダーは、特に非中核業務のアウトソーシングが好まれる最近の動向を受け、ファシリティマネジメント需要の増加を活用するため、存在感の拡大に注力してきました。さらに日本では、国全体の動向を踏まえ、ファシリティマネジメントと企業不動産を革新的な方法で活用する機会が増加しています。

日本は、COVID-19の影響からの回復を支援するため、投資と観光客を呼び込むためのいくつかの取り組みを採用してきました。国際通貨基金(IMF)は2022年の日本の経済成長率予測を2.4%に引き上げました。

日本のファシリティマネジメント市場動向

統合型FMが大きな成長率を示す

複数の業界が、単一のFMアウトソーシングモデルを利用することから、すべての顧客の中核的なニーズを大規模に満たすことができる統合サービスモデルへと変化しているため、市場にはパラダイムシフトが起きています。加えて、新しいテクノロジーが組織の働き方を変革する中で、統合ファシリティマネジメントは、スマート・ビルディングと職場環境の鍵となった。

様々なベンダーにとって、IFMは合理的で効率的な作業とタスク管理のために利用されてきました。このコンセプトは、独立した利害関係者やすべてのタスクを何度も監督するのに比べ、主に、管理する契約、チーム、リソースの数を減らし、すべての管理関連タスクの単一の統合ビューを実現しました。

IFMは、チームの効果的な管理、運用コストの削減、要求への迅速な対応、従業員のダウンタイムの削減、全体像への集中につながる可視性の向上を提供します。また、IFMサービス・プロバイダーを利用すれば、複数のサイトやサービスにまたがる大規模な変更の実施もはるかに容易になります。

日本市場の動向は、単一サービスからバンドル・サービスへ、さらに統合ファシリティマネジメント・アプローチへと進んでいます。これにより、提供されるサービスの幅が広がり、契約期間が長期化することで、付加価値が高まり、品質向上と規模の経済が促進されます。また、専門知識が必要とされるアウトソーシング・サービスの需要も高まっています。

さらに、さまざまなベンダーがさまざまな契約を通じて事業を拡大しています。例えば、2022年4月、日本管財株式会社はJTBアセットマネジメントの株式の40%を取得する株式譲渡契約を締結しました。

業務用エンドユーザー部門が大きなシェアを占めると予想される

商業分野は、日本のファシリティマネジメント市場で高いシェアを占める著名な分野のひとつです。COVID-19パンデミック後の日本の回復力あるGDP成長は、調査対象市場にプラスの影響を与えると予想されます。商業分野の成長は、日本の急速なインフラ開発とホテル、小売店、ショッピングモール、オフィスビルに対する需要の高まりに起因しています。

商業部門は、メーカー、IT・通信、金融・保険、不動産、その他サービスプロバイダーなどの企業オフィスなど、ビジネスサービスが入居するオフィスビルを対象としています。日本全体におけるITセクターの増加は、ファシリティマネジメントサービスとともに商業セクターのさらなる拡大を可能にすると思われます。

例えば、通信事業者は日本での5G展開に注力しており、この地域のファシリティマネジメント部門に大きなビジネスチャンスをもたらすと思われます。例えば、2022年4月、ソフトバンクは日本における5Gネットワークのさらなる強化を目指し、5G基地局を開発するために約2億8,200万米ドルを借り入れました。ソフトバンクによれば、2022年3月末には日本の人口の90%を5Gネットワークでカバーする予定です。

さらに、日本の商業分野で行われている開発プロジェクトの大半は日本が占めています。さらに、2021年7月に開催された東京オリンピックでは、154億という巨額の投資が行われ、オックスフォード大学の研究者の調査によれば、史上最も高額な夏の大会となった。

建設業界は東京五輪の恩恵を受け、6万8000人収容の国立競技場をはじめ、30億米ドルを投じた7つの会場が開発され、その他25の施設が改修されました。さらに、日本はCOVID-19パンデミック時の商業部門の建設停止から急速に回復しつつあり、調査対象市場の成長を牽引しています。

日本のファシリティマネジメント産業の概要

日本のファシリティマネジメント市場は、規模の異なるプレーヤーが複数存在する競争の激しい市場であるため、非常に断片化されています。この市場は、企業が戦略的に経験している現在の減速を相殺するために投資を続けているため、多くの合併、買収、提携が発生すると予想されます。

2022年1月-CBREグループは、ホテル関連資産の仲介サービスを強化しました。シービーアールイーホテルズは、ホテル・旅館の専門性を活かし、ホスピタリティ関連資産の売却・購入、戦略開発、クロージングに至るまで、包括的なソリューションを提供しています。

2021年9月- クッシュマン・アンド・ウェイクフィールドは、一流の物件評価と物件マーケティング強化のため、matterportの3D仮想化ツールを導入しました。この仮想化ツールは、同社が昨年matterportと締結した世界契約に基づくもので、顧客は管理施設の3Dスキャニングのためのターンキー・ソリューションを得ることができます。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の想定と市場の定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • COVID-19が市場に与える影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 非中核事業のアウトソーシング重視の高まり
    • 商業用不動産セクターの着実な成長
    • グリーンな実践と安全意識の重視
  • 市場の課題/抑制要因
    • 規制と法律の変化

第6章 市場セグメンテーション

  • ファシリティマネジメント別
    • 社内ファシリティマネジメント
    • アウトソーシングファシリティマネジメント
      • シングルFM
      • バンドルFM
      • 統合型FM
  • サービス別
    • ハードFM
    • ソフトFM
  • エンドユーザー別
    • 商業施設
    • 施設
    • 公共/インフラ
    • 産業用
    • その他のエンドユーザー

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Globeship Sodexo
    • JLL Japan
    • Compass Group,Inc
    • CBRE Group Japan
    • Cushman & Wakefield
    • RISE Corp. Tokyo
    • Nippon Kanzai Co
    • ISS World
    • Aramark Facilities Services
    • G4S Facilities Management
    • Compass Group

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 91061

The Japan Facility Management Market is expected to register a CAGR of 8.4% during the forecast period.

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The increased spending on the infrastructural aspect in Japan can be cited as one of the major drivers of the growth of the FM market. Moreover, the increasing focus on optimization processes and energy efficiency improvements are the main driving forces for the development of the facility management market.

Along with this, real estate, manufacturing, retail, and the public sector are a few industry verticals that have witnessed high infrastructural growth in the country. These verticals mentioned above constitute the primary end users of facility management solutions, owing to the growing need for integrating data from operational facilities into other business applications.

The region's facility management industry operates with integrated contracts provided by significant vendors across continents and borders, and small local players focus on single contracts and single-service solutions. However, there are increasing opportunities to leverage facility management and corporate real estate in new ways, given the dynamics occurring across the region.

Facility management (FM) includes management methods and techniques for building management, infrastructure management for an organization, and overall harmonization of the work environment in an organization. This system standardizes services and streamlines processes for an organization. Across the last decade, several service vendors operating in the region have been focused on expanding their presence to leverage the increasing demand for facility management, especially with the recent trend favoring the outsourcing of non-core operations. Further, Japan has been witnessing increased opportunities to leverage facility management and corporate real estate in innovative ways, given the dynamics across the country.

Japan has adopted several efforts to attract investment and visitors to aid the country's recovery from the impacts of the Covid-19 epidemic. The International Monetary Fund upped the country's economic growth forecast for 2022 to 2.4%, citing Japan's reaction to the COVID-19 epidemic.

Japan Facility Management Market Trends

Integrated FM to exhibit a significant growth rate

There is a paradigm shift in the market as multiple industries are transforming from utilizing a single FM outsourcing type of model to an integrated services model that can meet all customers' core needs on a large scale. In addition, with newer technology transforming the way organizations work, integrated facility management has become the key to smart buildings and work environments.

For Various Vendors, IFM has been away for streamlined and efficient work and task management. The concept has primarily resulted in fewer contracts, teams, and resources to juggle and a single integrated view of all the management-related tasks, in comparison with overseeing each independent stakeholder and every task multiple times.

IFM offers increased visibility that leads to effective management of teams, reduced operation costs, quicker responses to requests, less downtime for employees, and a greater focus on the bigger picture. Implementing large changes across multiple sites and services is also much easier using an IFM service provider.

The trends in the Japanese market are for a progression from single services to bundled services and further toward the integrated facilities management approach. This offers a broad scope of services provided and longer-term contracts, which adds value and drives better quality and economies of scale. Also, this is increasing the demand for outsourced services, where specialist expertise is required.

Moreover, various market vendors are expanding their business operations through various contracts. For instance, in April 2022, NIPPON KANZAI Co. entered into a share transfer agreement to acquire 40% of the shares of JTB Asset Management Co. Ltd.

Commercial End User Sector is expected to hold major share

The commercial segment is one of the prominent segments that contributes a good share in the facility management market in Japan. Japan's resilient GDP growth after the COVID-19 pandemic is expected to positively influence the studied market. The growth of the commercial segment is attributed to the rapid infrastructural development and rising demand for hotels, retail outlets, malls, and office buildings in the country.

The commercial sector covers office buildings occupied by business services, such as corporate offices of manufacturers, IT and telecommunication, finance and insurance, property, and other service providers. The rise in the IT sector across Japan will allow more expansion in the commercial sector along with facility management services.

For instance, the telecom players are focusing on 5G deployments in Japan, which will create significant opportunities for the region's facilities management sector. For instance, in April 2022, Softbank borrowed around USD 282 million to develop 5G base stations, aiming to further strengthen its 5G network in japan. As per Softbank, it will cover 90% of the Japanese population with a 5G network at the end of March 2022.

Moreover, Japan accounts for most of the development projects being undertaken in the country's commercial sector. Moreover, the Tokyo Olympics held in july 2021 saw a massive investment of 15.4 billion, making it the most expensive summer game ever, per a study from University of Oxford researchers.

The construction industry benefitted from the Tokyo olympics as many developments were made, including the 68,000-capacity national stadium and seven other venues for the olympic, costing USD 3 billion, and 25 other facilities were renovated. Further, the country is rapidly recovering from the construction halt of the commercial sector during the COVID-19 pandemic driving the growth of the studied market.

Japan Facility Management Industry Overview

The Japanese Facility Management market is highly fragmented as it is a highly competitive market with the presence of several players of different sizes. This market is expected to experience a number of mergers, acquisitions, and partnerships as companies continue to invest in offsetting the present slowdowns that they are experiencing strategically.

January 2022 - CBRE Group has strengthened its brokerage services for hotel-related assets. With expertise in hotels and ryokans, CBRE Hotels provides comprehensive solutions for selling and purchasing hospitality assets, strategy developments, and closing.

September 2021 - Cushman and Wakefield introduced matterport's 3D virtualization tools for first-class property evaluation and enhanced property marketing. This virtualization tool is based on a global contract that the company signed last year with matterport, which gives the customer a turnkey solution for 3D scanning of the managed facilities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumption And Market Defination
  • 1.2 Scope of the study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power Of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power Of Buyers
    • 4.2.3 Threat Of New Entrants
    • 4.2.4 Threat Of Substitutes
    • 4.2.5 Intensity Of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact Of Covid-19 On The Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growing Emphasis on Outsourcing of Non-core Operations
    • 5.1.2 Steady Growth in Commercial Real Estate Sector
    • 5.1.3 Strong Emphasis on Green Practices and Safety Awareness
  • 5.2 Market Challenges/Restraints
    • 5.2.1 Regulatory & Legal Changes

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Fcaility Management
    • 6.1.1 Inhouse Facility Management
    • 6.1.2 Outsourced Facility Management
      • 6.1.2.1 Single FM
      • 6.1.2.2 Bundled FM
      • 6.1.2.3 Integrated FM
  • 6.2 By Offering
    • 6.2.1 Hard FM
    • 6.2.2 Soft FM
  • 6.3 By End User
    • 6.3.1 Commercial
    • 6.3.2 Institutional
    • 6.3.3 Public/Infrastructure
    • 6.3.4 Industrial
    • 6.3.5 Other End Users

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Globeship Sodexo
    • 7.1.2 JLL Japan
    • 7.1.3 Compass Group,Inc
    • 7.1.4 CBRE Group Japan
    • 7.1.5 Cushman & Wakefield
    • 7.1.6 RISE Corp. Tokyo
    • 7.1.7 Nippon Kanzai Co
    • 7.1.8 ISS World
    • 7.1.9 Aramark Facilities Services
    • 7.1.10 G4S Facilities Management
    • 7.1.11 Compass Group

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET