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市場調査レポート
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1644294

会話システム-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Conversational Systems - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
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会話システム-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

会話システム市場規模は、2025年に643億2,000万米ドルと推定され、予測期間中(2025~2030年)のCAGRは21.06%で、2030年には1,672億4,000万米ドルに達すると予測されます。

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会話AIシステムは、言語を理解し、口頭または書面による顧客との会話を行うインテリジェントな機械ソリューションです。これらのシステムは、対話を促進することで顧客体験を向上させることを目的としています。

主要ハイライト

  • 企業における大量のデータの利用可能性とデータ関連の複雑性の増加が、会話システムソリューションの市場需要を促進すると予想されます。さらに、人間の頭脳を模倣する人工知能(AI)対応システムの要件は、産業の開発を担う重要なパラメータの1つです。
  • ディープニューラルネットワーク、機械学習、その他のAI技術の進歩により、会話システムの利用が増加しています。チャットボットのような会話システムは、いくつかのエンドユーザーの垂直方向にわたる様々な用途に使用されています。消費者向けの主要アプリケーションの1つは、パーソナルアシスタントとして機能する会話システムです。例えば、AppleのSiriは、コネクテッドホームや自動車に直感的なインターフェースを提供しています。
  • 組織は、会話ソフトウェアプラットフォームによってビジネスプロセスを簡素化して再構築し、コンテキスト認識インテリジェンスシステムによってビジネスワークフローを削減して自動化することができます。これらのプラットフォームは、ユーザーとシステムが有意義なインタラクションを行い、連携してビジネス目標を達成することを可能にします。
  • さらに、人工知能(AI)機能を会話システムに統合することで、世界の会話システム市場に大きな成長機会がもたらされます。新興国市場に対する理解不足や、これらのシステムの市場開拓プラットフォームへの依存など、様々な要因が市場拡大の妨げになると予測されています。さらに、バーチャルアシスタントやチャットボットの精度の低さが市場の成長を制限すると予想されています。
  • しかし、パンデミックは先進技術の急速な採用を後押ししています。さらに、いくつかのプロセスを容易にするために、様々な新興企業が立ち上げられ、新しいソリューションも登場し、それによって市場成長率に寄与しています。例えば、2023年12月、Instabaseは、ユーザーが複数の文書にまたがって自然言語で質問し、コーディングやデータサイエンスの専門知識がなくてもConverseで正確な回答を素早く受け取ることができる、クロス文書推論機能のための会話AIを発表しました。

会話AIの市場動向

顧客サービスにおけるAIベースのソリューション利用の増加が市場成長を牽引

  • 人工知能(AI)を活用したカスタマーサポートサービスは、ロイヤルティの向上、オンライン顧客体験、予防的支援、ブランド評価、さらには収益拡大において組織を支援します。自然言語処理(NLP)と対話ツールの進歩が市場成長を促進します。
  • 様々なコンタクトセンターが会話システムを重視しているのは、コンタクトセンターがコンピュータと人間の対話のための音声対応アプリやメッセージをAIで自動化できるようにするためです。さらに、これらのシステムはさまざまな言語で顧客の意図を理解し、それに応じて問い合わせに回答します。世界中の多くの人々が、メッセージングプラットフォームや音声ベースのアシスタントなどのAIベースのソリューションを利用して、企業とつながっています。その結果、AI音声ベースやメッセージングプラットフォームは、従来のモバイルアプリやウェブアプリに取って代わり、新たな対話媒体として急速に普及しつつあります。
  • この増加の背景には、AIを活用したカスタマーサポートサービスに対する需要の急増があります。ユーザーが通常のタスクを完了するために必要とされる機能を提供することにより、自動化サービスは予測期間中に大幅に増加することが期待されています。
  • 企業は、ロイヤルティ、オンライン顧客体験、サービス支援、ブランド評判、さらには収益創出など、さまざまな側面の改善に役立つAIが提供するプロアクティブな顧客サポートサービスから利益を得ています。市場の成長は、NLPや対話ツールを含む自然言語処理の進歩の拡大によって刺激されると予想されます。その結果、NLPツールの利用が増加し、ウェブサービスやクラウドベースのアプリケーションの利用が増加するため、市場機会が増加すると予測されます。

アジア太平洋が急成長市場になる見込み

  • アジア太平洋セグメントの成長の主要原動力は、技術プロバイダーの存在感が大きく、主要産業で先進的技術を駆使したボットソリューションの利用が増加していることです。同地域の参入企業は、競合情勢に勝ち残るために革新的なソリューションの開発に注力しています。
  • この地域は急速な産業化を目の当たりにしており、検討中の市場におけるチャットボットのニーズを高めています。中国、インド、インドネシア、ベトナム、マレーシア、フィリピン、台湾、タイを含む新興国における小売とeコマース部門の成長は、小売業者やeコマースビジネスの所有者によるチャットボットの高い需要と広範な採用を加速させています。
  • COVID-19流行期のアジア太平洋の会話システム市場は着実な成長を遂げました。同地域ではCOVID-19感染患者が増加し、同地域の重要な経済圏の政府が封鎖を発表したため、遠隔地からオンラインで患者の投薬や医師との相談に関する問い合わせに対応するため、さまざまな組織によるチャットボットの導入が増加しました。
  • 技術的ニーズの高まりを受けて、この地域では、より良い顧客体験を提供するための中堅企業や大企業の出現が確認されています。2024年2月、インド初の会話AIであるBharatGPTがGoogleクラウドと共同で発表されました。この重要なパートナーシップは、AIチャットボットによる顧客との対話に革命を起こし、ソフトウェア開発、創造的な努力、ドメインの専門知識、ビジネスの生産性を高めることを目的としています。
  • 2024年8月、Amazonはインドで、AIを搭載した生成型ショッピングアシスタント「Rufus」のベータ版ローンチを発表しました。ルーファスは、Amazonの商品カタログとウェブ全体の情報に基づいて訓練され、顧客の問い合わせに対応し、商品比較を提供し、カスタマイズ型推奨を提供し、商品発見を促進します。

会話AI産業概要

会話AI市場は非常に細分化されており、IBM Corporation、Microsoft Corporation、Google LLC(Alphabet Inc.)、Amazon Web Services, Inc.、Nuance Communications Inc.などの大手企業が参入しています。市場の参入企業は、オファリングを強化し、サステイナブル競争優位性を獲得するために、提携や買収などの戦略を採用しています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • マクロ経済動向の市場への影響

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 顧客サービスにおけるAIベースのソリューション利用の増加
  • 市場課題
    • 会話プラットフォームに関する精度の問題

第6章 市場セグメンテーション

  • モダリティタイプ別
    • ユニモーダル
    • マルチモーダル
  • タイプ別
    • 音声アシスト
    • テキストアシスト
    • その他
  • 展開別
    • オンプレミス
    • クラウド
  • 企業規模別
    • 中小企業
    • 大企業
  • エンドユーザー産業別
    • IT・通信
    • BFSI
    • 政府機関
    • 小売
    • エネルギー電力
    • その他産業別(教育機関、旅行・観光、運輸・物流)
  • 地域別
    • 北米
    • 欧州
    • アジア
    • オーストラリア・ニュージーランド
    • ラテンアメリカ
    • 中東・アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • IBM Corporation
    • Microsoft Corporation
    • Google LLC(Alphabet Inc.)
    • Amazon Web Services Inc.
    • Nuance Communications Inc.
    • Oracle Corporation
    • Kore.ai
    • LivePerson
    • SAP SE
    • Baidu

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 70638

The Conversational Systems Market size is estimated at USD 64.32 billion in 2025, and is expected to reach USD 167.24 billion by 2030, at a CAGR of 21.06% during the forecast period (2025-2030).

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Conversational AI systems are intelligent machine solutions that understand language and conduct verbal or written customer conversations. These systems are aimed at improving the customer experience by boosting interaction.

Key Highlights

  • The availability of large amounts of data and increasing data-related complexities in enterprises are expected to drive the market demand for conversational system solutions. Further, the requirement of artificial intelligence (AI)-)-enabled systems to mimic human brains is one of the crucial parameters responsible for the development of the industry.
  • The usage of conversational systems is increasing because of deep neural networks, machine learning, and other advancements in AI technologies. Conversational systems like chatbots are used for various applications across several end-user verticals. One primary consumer-facing application is a conversational system that acts as a personal assistant. It helps consumers accomplish various tasks; for instance, Apple's Siri offers an intuitive interface for connected homes or cars.
  • An organization can simplify and reimagine business processes through conversational software platforms and reduce and automate business workflows through context-aware intelligence systems. These platforms enable users and systems to have meaningful interactions and work in tandem to meet business objectives.
  • Furthermore, integrating artificial intelligence (AI) capabilities with conversational systems provides significant opportunities for growth in the global conversational systems market. Various factors, such as a lack of understanding of developing technologies and these systems' dependency on deployment platforms, are projected to hinder market expansion. Additionally, a lack of accuracy in virtual assistants and chatbots is expected to limit the market growth.
  • However, the pandemic has bolstered the rapid adoption of advanced technologies. Further, to ease the several processes, various startups have been launched, and new solutions are also coming up, thereby contributing to the market growth rate. For instance, in December 2023, Instabase introduced its conversational AI for cross-document reasoning feature, which allows users to ask natural language questions across multiple documents and quickly receive accurate answers in Converse without any coding or data science expertise.

Conversational AI Market Trends

Rising Usage of AI-based Solutions for Customer Services Drives the Market Growth

  • Artificial intelligence (AI)-powered customer support services assist organizations in increasing loyalty, online customer experience, preventive assistance, brand reputation, and even revenue growth. Natural language processing (NLP) and dialog-exchanging tool advances will drive market growth.
  • Various contact centers are emphasizing conversational systems because they enable contact centers to AI automate speech-enabled apps and messages for interactions between computers and humans. Additionally, these systems understand client intent in various languages and reply to their inquiries accordingly. Many people throughout the globe use AI-based solutions like messaging platforms and speech-based assistants to connect with businesses. As a result, AI speech-based and messaging platforms are quickly supplanting traditional mobile and web apps as the new interactive medium for interactions.
  • The increase can be attributed to a surge in demand for AI-powered customer support services. In view of the fact that by providing users with a much-required facility to complete their usual tasks, automation services are expected to increase significantly over the forecast period.
  • Businesses benefit from the proactive customer support services provided by AI that help improve various aspects, such as loyalty, online customer experience, service assistance, brand reputation, and even revenue generation. The market growth is anticipated to be stimulated by growing advances in natural language processing, which includes NLP and dialog exchanging tools. As a result, the uptake of NLP tools is forecast to increase, which will lead to a rise in opportunities in the market, owing to the increased use of web services and cloud-based applications.

Asia Pacific is Expected to be the Fastest Growing Market

  • The primary driver for the growth of the Asia-Pacific geographic segment is the significant presence of technology providers and the increasing usage of advanced technology-enabled bot solutions across major industries. These players in the region are focusing on developing innovative solutions to stay in the competitive market landscape.
  • The region is witnessing rapid industrialization, raising the need for chatbots in the market under consideration. The growing retail and e-commerce sector in emerging economies, including China, India, Indonesia, Vietnam, Malaysia, the Philippines, Taiwan, and Thailand, has accelerated the high demand for and widespread adoption of chatbots by retailers and e-commerce business owners.
  • The Asian-Pacific conversational systems market during the COVID-19 pandemic experienced steady growth. Due to increased COVID-19-infected patients in the region and the lockdown announced by the government of significant economies in the area, the deployments of chatbots by various organizations to handle the patients' queries related to their medication and consultation with doctors online from a remote location increased.
  • Owing to the increased technological need, the region is witnessing the emergence of medium and large enterprises to help provide a better customer experience. In February 2024, BharatGPT, India's first Conversational AI, was launched in collaboration with Google Cloud. This significant partnership aims to revolutionize customer interactions with AI chatbots and enhance software development, creative endeavours, domain expertise, and business productivity.
  • In August 2024, Amazon announced the beta launch of "Rufus," a generative AI-powered shopping assistant, in India. Rufus, trained on Amazon's product catalog and web-wide information, addresses customer inquiries, offers product comparisons, provides tailored recommendations, and facilitates product discovery-all within the familiar Amazon shopping experience.

Conversational AI Industry Overview

The conversational AI market is highly fragmented, with major players like IBM Corporation, Microsoft Corporation, Google LLC (Alphabet Inc.), Amazon Web Services, Inc., and Nuance Communications Inc. Players in the market are adopting strategies such as partnerships and acquisitions to enhance their offerings and gain sustainable competitive advantage.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.2.1 Threat of New Entrants
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.3 Impact of Macroeconomic Trends on the Market

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Usage of AI-based Solutions for Customer Services
  • 5.2 Market Challenges
    • 5.2.1 Accuracy Problems Related to Conversational Platforms

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Modality Type
    • 6.1.1 Uni-Modal
    • 6.1.2 Multi-Modal
  • 6.2 By Type
    • 6.2.1 Voice Assisted
    • 6.2.2 Text Assisted
    • 6.2.3 Other Types
  • 6.3 By Deployment
    • 6.3.1 On-Premise
    • 6.3.2 Cloud
  • 6.4 By Enterprise Size
    • 6.4.1 Small & Medium Enterprises
    • 6.4.2 Large Enterprises
  • 6.5 By End-user Verticals
    • 6.5.1 IT & Telecommunication
    • 6.5.2 BFSI
    • 6.5.3 Government
    • 6.5.4 Retail
    • 6.5.5 Energy & Power
    • 6.5.6 Other End-User Verticals (Educational Institutions, Travel & Tourism, Transportation & Logistics)
  • 6.6 By Geography
    • 6.6.1 North America
    • 6.6.2 Europe
    • 6.6.3 Asia
    • 6.6.4 Australia and New Zealand
    • 6.6.5 Latin America
    • 6.6.6 Middle East and Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 IBM Corporation
    • 7.1.2 Microsoft Corporation
    • 7.1.3 Google LLC (Alphabet Inc.)
    • 7.1.4 Amazon Web Services Inc.
    • 7.1.5 Nuance Communications Inc.
    • 7.1.6 Oracle Corporation
    • 7.1.7 Kore.ai
    • 7.1.8 LivePerson
    • 7.1.9 SAP SE
    • 7.1.10 Baidu

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET