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市場調査レポート
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1640412

欧州のリテールオートメーション市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Europe Retail Automation - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
納期
2~3営業日
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適宜更新あり
価格
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欧州のリテールオートメーション市場:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

欧州のリテールオートメーション市場規模は2025年に31億2,000万米ドルと推定され、予測期間(2025-2030年)のCAGRは13.1%で、2030年には57億8,000万米ドルに達すると予測されます。

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主なハイライト

  • インフレ率の上昇により、消費者は支出を減らし、再販に目を向け、代替品に順応することで調整しました。Inseeによると、フランスの消費財に対する毎月の家計支出は、2021年1月の4万8,900米ドルから2022年1月には4万4,900米ドルに減少しました。小売業者は、来店者数の増加を見て、自動化の必要性を認識しました。
  • 欧州連合(EU)はAIの将来的な目標を設定しました。2030年までに、欧州企業の75%がAIを利用すると報告されています。この枠組みでは、EUの資金と各国政府や民間投資家を組み合わせた、さまざまな国境を越えたプロジェクトの導入に重点を置いています。クラウド・コンピューティング、ビッグデータ、AIは、2030年までに4社に3社の企業で活用されます。EUにおけるユニコーンの割合は3倍になり、中小企業の90%以上が少なくとも基本的なデジタル集約度を達成します。
  • 2022年3月- スウェーデンのファッション小売企業MQ Marqetは、物流と在庫のインフラを改善するため、DB Schenkerが開発した自動倉庫システムAutoStoreを採用しました。このシステムは、倉庫ロボットを使用して、オペレーターのためにビンの配送と回収を行う。このアプリケーションは、eコマースや店舗への補充作業も行います。
  • COVID-19パンデミックの初期段階で、労働力不足、配達枠の少なさ、顧客の需要の高さがあったため、クリック・アンド・コレクト・モデルの需要が急増しました。これらのモデルは、食料品店が郊外や小規模コミュニティ、さらには農村部など、都市部以外の顧客にもアプローチできるよう支援するものだった。Ocado社は、より安価で迅速な配達を可能にし、労働力不足に貢献する食料品ピッキング・ロボットを開発しました。

欧州のリテールオートメーション市場動向

食料品小売業が大きな市場シェアを占める見込み

  • 自動倉庫は在庫レベルを追跡できるため、食料品小売業者は在庫不足や遅延を防ぐことができます。欧州の食料品小売業者は、バイオメトリック・チェックアウトやスキャン&ゴー・システムといった店舗内テクノロジーの動向にAIを採用しています。英国では、アマゾンの"Just Walk Out "システムを利用した初のレジなし店舗がオープンしました。このシステムでは、入店時にアマゾンのアカウントにリンクされたコードをスキャンし、店を出た瞬間に自動的に代金が引き落とされます。こうすることで、顧客は会計カウンターの長い行列から逃れ、時間を節約することができます。
  • ガートナーの調査によると、ビジネスリーダーの80%が、自動化は戦略的意思決定に利用できると考えています。ほぼ3分の1の企業がAI技術をビジネスに応用しています。
  • 2022年11月、AutoStoreは消費者がオンラインで買い物をし、AutoStoreシステムから直接注文を受け取るためのPickUpPortロボット支援を開始しました。消費者がオンラインで注文し、店舗での受け取りを選択すると、コントローラー機能がAutoStoreロボットに商品ビンの選択を指示します。注文は倉庫の従業員によって集約され、AutoStoreシステムに入力されます。顧客が店舗に入ると、ロボットが適切な商品を入れたコンテナをPickUpPortまで搬送します。これにより、顧客は時間を節約でき、店員は顧客が注文を受け取るのを待つ代わりに、シフトが終了すれば帰ることができます。
  • 2023年2月、グースモアはChefserve ERPソリューションを採用しました。Chefserve ERPソリューションは、Affinitus社が開発したアプリケーションで、小売業者の財務業務とデリバリー・オーダーを含むサービスの管理を支援します。このERPソリューションは、配送ルートの管理、車両の追跡、ドロップシーケンス、拒否や返品のオンライン追跡など、さまざまなサービスを提供しています。

最大の市場シェアを占めるフランス

  • 他の国に比べ、フランス人はスーパーマーケットで買い物をする頻度が高く、大量購入はしないです。フランスの賃貸住宅は冷蔵庫が小さく、フランス料理には新鮮な食材が欠かせないからです。フランスのスーパーは日曜日は休みで、平日は朝7時半から夜8時まで営業しています。人々は土曜日に食料品を買い終え、新鮮な食材を買いに行こうとするため、店舗には長い行列ができます。多くの小売業者は、AI技術を導入してビジネスの枠組みを自動化し、この混雑を管理して店舗の円滑な運営を図っています。
  • 2022年11月、Intermarche社はマイクロ・フルフィルメント・センター(MFC)を利用してオンライン・ビジネスを自動化しました。Intermarche社はフランスの食品小売業で、日用食料品を配送しています。オンライン注文の増加に伴い、同社はワークフローの自動化を急いです。MFCは都市部の顧客への対応に長けており、Intermarcheの注文処理の約80%はこのMFCで行われています。顧客は、宅配、ドライブインでの受け取り、または注文を希望する店舗のロッカーに保管してもらい、昼夜を問わず好きな時に受け取ることができます。
  • 2022年6月、デリポップとモノプリは完全自動の電子食料品集荷サービスを提供するために提携しました。デリポップは、さまざまな店舗と提携し、購入者のお気に入りの加盟店から食料品をピックアップするサービスを提供する店舗ネットワークです。Delipopで食料品を受け取ることで、宅配サービスと比較して、走行キロの92.5%、CO2排出量の77%を削減できます。

欧州のリテールオートメーション産業の概要

欧州のリテールオートメーション市場は、中程度の競争状態にあります。小売企業はAIとIoT技術に多額の投資を行い、ビジネスの枠組みを自動化し、手作業を減らすことで時間を達成しています。しかし、市場は以下のようなプレーヤーによって支配されています。 Datalogic, Toshiba Global Commerce, Fujitsu Limited, and so on. These automation providers collaborate with retailers to automate their business framework and achieve profitability.

  • 2022年9月-KNAPP Smart Solutionsの店舗内テクノロジーの助けを借りて、EDEKAは24時間365日店舗を運営できるようになった。約500のSKUを取り揃え、24時間365日対応のEdekaアプリや店内端末から注文できます。支払いはオンラインまたはカード・スワイプで行うことができます。このソフトウェアは、商品が置かれた場所の情報を追跡し、完全自動の商品流通に利用します。その結果、システム的なシュリンクや不正確な在庫レベルは実現不可能となります。
  • 2022年9月-欧州の家電量販店Fnac Dartyが、小売店向けのデジタルソリューションを提供するSES-image tagに加盟。SES-imageタグが開発したVusionプラットフォームは、Fnac Dartyの全店舗の電子ラベルをクラウドに接続するのに役立ちます。同ブランドはこの技術をフランス全土の110店舗に導入します。このプラットフォームにより、フナック・ダーティは柔軟かつダイナミックな価格の自動化と、すべての販売チャネルでの同期化を採用できるようになります。
  • 2022年8月- 欧州のファッション小売企業C&Aは、同社のビジネスインフラを管理し、顧客のエンゲージメントを把握するためにmParticleと提携しました。C&Aには、実店舗、インターネット、ソーシャルメディアなど、数多くの顧客接点チャネルがあります。これらのタッチポイントからの顧客データを組み合わせることで、同社は顧客の期待をより詳細に把握できるようになります。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • バリューチェーン/サプライチェーン分析
  • 業界の魅力度-ポーターのファイブフォース分析
    • 新規参入業者の脅威
    • 買い手の交渉力
    • 供給企業の交渉力
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の業界への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 高品質で迅速なサービスに対する需要の高まり
    • 小売業における自動化技術の普及
  • 市場抑制要因
    • 技術面およびセキュリティ面での懸念

第6章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • ハードウェア
      • POSシステム
      • セルフレジ
      • RFID・バーコードスキャナー
      • その他のハードウェア
    • ソフトウェア
  • エンドユーザー別
    • 食料品
    • 一般商品
    • ホスピタリティ
  • 国別
    • 英国
    • ドイツ
    • フランス
    • その他欧州

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Datalogic SpA
    • Diebold Nixdorf Incorporated
    • Toshiba Global Commerce Solutions Inc.
    • Emarsys eMarketing Systems AG
    • First Data Corporation
    • Fujitsu Limited
    • Honeywell International Inc.
    • NCR Corporation
    • RapidPricer BV
    • Zebra Technologies Corp.

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 52666

The Europe Retail Automation Market size is estimated at USD 3.12 billion in 2025, and is expected to reach USD 5.78 billion by 2030, at a CAGR of 13.1% during the forecast period (2025-2030).

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Key Highlights

  • Due to rising inflation, consumers adjusted by spending less, turning to recommerce, and adapting to substitutes. According to Insee, Monthly household expenditure on consumer goods in France decreased from 48.9 thousand USD in January 2021 to 44.9 thousand USD in January 2022. The retailers recognized the need for automation after observing the increase in footfall.
  • The European Union has established a forward-looking goal for AI. By 2030, 75% of European businesses will reportedly use AI. The framework puts a lot of emphasis on introducing various cross-border projects, combining EU funding with national governments and private investors. Cloud computing, big data, and AI will be utilized by three out of every four businesses by 2030. The proportion of unicorns in the European Union should treble, and more than 90% of SMEs should achieve at least a basic level of digital intensity.
  • March 2022 - To improve its logistics and inventory infrastructure, MQ Marqet, a Swedish fashion retailer, adopted AutoStore, an automated goods-to-person developed by DB Schenker. The system uses warehouse robots to deliver and retrieve bins for operators. The application also takes care of e-commerce and store-replenishment operations.
  • During the early stages of the COVID-19 pandemic, when there was a labor shortage, delivery slots were few, and customer demand was high, demand for click-and-collect models surged. These models assisted grocery stores in reaching customers outside urban areas, including suburbs, small communities, and even rural locations. Ocado developed grocery-picking robots that will enable cheaper, quicker deliveries and help with labor shortages.

Europe Retail Automation Market Trends

Grocery Retailers are Expected to Hold a Significant Market Share

  • Automated warehousing can track stock levels, which helps Grocery retailers prevent stock shortages and delays. Europen Grocers are adopting AI for in-store technology trends like biometric checkout and scan-and-go systems. In the UK, the first cashier-less store was opened with the help of Amazon's "Just Walk Out" system. As per the system, while entering the store, the customer will scan a code linked to his Amazon account, and the moment he exits the store, payment will be deducted automatically. This way, customers can escape long queues at the billing counter and save time.
  • According to a survey by Gartner, 80% of business leaders believe that automation can be used to make strategic decisions. Nearly one-third of companies are applying AI technologies in their businesses.
  • In November 2022, AutoStore launched PickUpPort robotic assistance for consumers to shop online and pick up their orders directly from the AutoStore System. A controller function instructs the AutoStore robot to choose the product bins when a consumer orders online and selects in-store pickup. The order is consolidated by the warehouse employee and entered into the AutoStore System. When the customer enters the store, a robot will transport the container containing the appropriate goods to the PickUpPort. This will save customers time, and the store staff can leave once their shift ends instead of waiting for the customer to pick up the order.
  • In February 2023 - Goosemoor adopted the Chefserve ERP solution. Chefserve ERP solution is an application developed by Affinitus that will help the retailer manage its financial operations and services, including a delivery order. The ERP solution offers various services like managing delivery routes, vehicle tracking, drop sequence, and online track of rejections and returns.

France Accounts for the Largest Market Share

  • Compared to other countries, French people shop at supermarkets more frequently and don't buy in quantity. This is so because French rentals have smaller refrigerators, and fresh ingredients are a must in French cooking. Grocery stores in France remain closed on Sundays and usually operate from 7.30 AM to 8 PM on weekdays. People try to finish their groceries on Saturday and go for a fresh purchase, resulting in long queues at the stores. Many retailers are adapting to AI technologies to automate their business framework to manage this traffic and align the smooth working of the stores.
  • In November 2022, Intermarche automated its online business by using Micro Fulfillment Centers (MFCs). Intermarche is a food retailer in French that delivers everyday groceries. The increase in online ordering urged the retailer to automate its workflow. MFCs are proficient in serving customers in urban areas, and about 80 % of the Intermarche's order fulfillment occurs at these MFCs.Customers get the option of home delivery, drive-in pickup or having their orders stored in a locker at the store of their choice, where they may pick them up whenever they choose, day or night.
  • In June 2022, Delipop and Monoprix joined to provide fully automated e-grocery pickup. Delipop is a network of stores that has collaborated with different stores and offers to pick up groceries from buyers' favorite merchants. Picking up groceries at Delipop reduces 92.5% of kilometers traveled and 77% of C02 emissions compared to the home delivery service.

Europe Retail Automation Industry Overview

The European retail automation market is moderately competitive. Retailers are making significant investments in AI and IoT technology to automate their business framework and achieve time by reducing manual interventions. However, the market is dominated by players such as Datalogic, Toshiba Global Commerce, Fujitsu Limited, and so on. These automation providers collaborate with retailers to automate their business framework and achieve profitability.

  • September 2022 - With the help of KNAPP Smart Solutions in-store technology, EDEKA could operate its store 24x7. Around 500 SKUs are available in the selection, which may be ordered through the 24/7 Edeka app or in-store terminals. Payment can be made online or through a card swipe. The software tracks the information about where the products are placed and uses it for fully automated product distribution. As a result, systemic shrinkage and inaccurate stock levels are not feasible.
  • September 2022 - Fnac Darty, a European consumer electronics retailer, joined SES-image tag, which provides digital solutions for retail stores. The Vusion platform, developed by the SES-image tag, will help Fnac Darty to connect all its store's electronic labels to the cloud. The brand will adopt this technology for its 110 stores across France. The platform will allow Fnac Darty to adopt flexible and dynamic price automation and synchronization across all sales channels.
  • August 2022 - Europe's fashion retailer C&A partnered with mParticle to manage its business infrastructure and to assist in understanding the customers' engagement. C&A has numerous customer interaction channels, including physical stores, the internet, and social media. Combining client data from these touchpoints will give the company a closer view of its customer expectations.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Value Chain/Supply Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Threat of New Entrants
    • 4.3.2 Bargaining Power of Buyers
    • 4.3.3 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of the COVID-19 Impact on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Rising Demand for Quality and Fast Service
    • 5.1.2 Automated Technologies Being More Widely Used in the Retail Business
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Technical and Security Concerns

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Type
    • 6.1.1 Hardware
      • 6.1.1.1 POS System
      • 6.1.1.2 Self-checkout System
      • 6.1.1.3 RFID and Barcode Scanners
      • 6.1.1.4 Other Hardware Types
    • 6.1.2 Software
  • 6.2 By End User
    • 6.2.1 Grocery
    • 6.2.2 General Merchandise
    • 6.2.3 Hospitality
  • 6.3 By Country
    • 6.3.1 United Kingdom
    • 6.3.2 Germany
    • 6.3.3 France
    • 6.3.4 Rest of Europe

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Datalogic SpA
    • 7.1.2 Diebold Nixdorf Incorporated
    • 7.1.3 Toshiba Global Commerce Solutions Inc.
    • 7.1.4 Emarsys eMarketing Systems AG
    • 7.1.5 First Data Corporation
    • 7.1.6 Fujitsu Limited
    • 7.1.7 Honeywell International Inc.
    • 7.1.8 NCR Corporation
    • 7.1.9 RapidPricer BV
    • 7.1.10 Zebra Technologies Corp.

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET