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市場調査レポート
商品コード
1639465
タイの石油・ガス下流市場-市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年)Thailand Oil and Gas Downstream - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
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適宜更新あり
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タイの石油・ガス下流市場-市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 85 Pages
納期: 2~3営業日
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タイの石油・ガス下流市場規模は2025年に145万バレル/日と推定され、2030年には162万バレル/日に達すると予測され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは2.26%です。
調査対象市場は2020年にCOVID-19の悪影響を受けたもの、回復してパンデミック前の水準に達しています。様々な精製製品に対する需要が高まる中、同国は製油所能力の開拓に注力しており、これが予測期間中の調査対象市場の成長を牽引すると予想されます。しかし、電気自動車の普及拡大など、よりクリーンな代替エネルギーへの移行動向は、エンドユーザー産業からの精製製品需要を阻害し、市場の成長を抑制すると予想されます。
アンダマン海ではガス田が発見され、輸入ガスへの依存度と天然ガス輸送コストの削減に対する楽観論が高まっています。この要因は、このセグメントの参入企業に機会をもたらしています。
タイは消費する石油の大部分を生産しているが、増加する需要を満たすには依然として輸入に頼っています。タイエネルギー事業省によると、ガソリンの需要は2020年に1日3,000万リットルを超えたが、燃料(ディーゼルとガソリン)の消費量は2021年の最初の10ヵ月で4.4%減少し、1日平均1億3,100万リットルとなり、COVID-19以前の水準と同じになりました。
タイの製油所部門は、精製能力と処理能力において、シンガポールに次いで東南アジア第2位です。タイでは、製油所の能力は2016~2019年にかけて比較的安定しており、2016年は日量123万4,500バレルであったが、2021年には日量124万4,500バレルに増加します。製油所の処理能力は近年増加傾向にあります。同国には6つの製油所コンプレックスがあり、その大半は同国の国営石油・ガス複合企業PTTが一部または全部を所有しています。同国は、増大する国内と地域の需要に対応するため、精製能力を積極的に増強しています。例えば、Thai Oilのシラチャ製油所の拡大プロジェクトは、同社のクリーン燃料プロジェクト(CFP)の一環であり、2023年末の完成時には総容量が40万b/dになる見込みです。
タイの石油精製能力は、製油所の拡大と精製油需要の増加により、予測期間中に若干の増加が見込まれます。
タイは「Thailand 4.0」への転換を図っており、産業は技術の進歩と先進的サービスへと移行しています。政府は「次世代自動車」開発を最重要対象産業に指定し、内燃機関車(ICE)から東南アジアのEV生産ハブへの転換を図るEV関連事業を支援しています。
電気自動車(EV)産業は、EV市場の成長を後押しする政府の好意的な施策に支えられ、タイで関心を集めています。例えば、タイ政府は同国のEV市場開拓を推進するため、税制優遇や補助金制度などのEVインセンティブ制度を展開しました。
National Electric Vehicles Policy Committee 2020は、2021~2035年までのタイのEV開発の枠組みを示すロードマップを導入し、ゼロ・エミッション車(ZEV)生産のためにタイの確立された自動車サプライチェーンを変革し、近代的モビリティのための技術能力を構築しました。ロードマップは、EVの生産と使用だけでなく、バッテリーの製造と供給、充電ステーションや送電網管理などの支援インフラ、包括的かつ統合的な実施を可能にする関連安全基準や規制の開発計画もカバーしています。マスタープランにおけるEVは、二輪車、三輪車、バス、トラック、フェリーボートなどさまざまな車両を対象としています。
タイ物品税局は、投資委員会(BOI)が推進する10席以下の電動乗用車に対し、2020年1月1日から2022年12月31日までは0%、2023年1月1日から2025年12月31日までは2%の物品税率を適用しています。
同国で新たに登録されたバッテリー電気自動車は、2019年の724台から2021年には2,079台に増加しました。EVの増加に伴い、同国では官民双方からの投資が増加し、充電ステーションの数も急増しています。EVATによると、2021年6月には、全国10社の開発業者から2,224基の充電器が提供され、664基以上の充電ステーションが設置されています。タイ政府は2036年までに、全国に690カ所の充電ステーションと120万台の電気自動車を整備することを目指しています。
タイの石油・ガス下流経済では、運輸部門が重要な役割を果たしています。そのため、EVの導入はタイの石油・ガス下流市場の成長を妨げると予想されます。
タイの石油・ガス下流市場は、その性質上、部分的に統合されています。市場の主要企業(順不同)には、Exxon Mobil Corporation、PTT Public Company Limited、Thai Oil PCL、IRPC PCL、Bangchak Petroleum Public Companyなどがあります。
The Thailand Oil and Gas Downstream Market size is estimated at 1.45 million barrels per day in 2025, and is expected to reach 1.62 million barrels per day by 2030, at a CAGR of 2.26% during the forecast period (2025-2030).
Although the market studied was negatively impacted by COVID-19 in 2020, it has recovered and reached pre-pandemic levels. With the growing demand for various refined products, the country is focused on developing its refinery capacity, which is expected to drive the growth of the market studied during the forecast period. However, the shifting trend toward cleaner alternatives, such as the increasing adoption of electric vehicles, is expected to hinder the demand for refined products from end-user industries, which is expected to restrain the market's growth.
Gas fields have been discovered in the Andaman Sea, increasing optimism about reducing the dependence on imported gas and the cost of natural gas transportation. This factor is creating an opportunity for the players in the sector.
Thailand produces a large share of the petroleum it consumes but still relies on imports to meet the increasing demand. Demand for gasoline stood above 30 million liters a day in 2020, while fuel (diesel and gasoline) consumption took a plunge of 4.4% in the first ten months of 2021 to a daily average of 131 million liters, the same level as before COVID-19 level, according to Department of Energy Business, Thailand.
The refinery sector of Thailand is the second largest in Southeast Asia in refining capacity and throughput, just after Singapore. In Thailand, the refineries' capacity has remained relatively stable during 2016-2019, at 1,234,500 barrels per day in 2016, which increased to 1,244,500 barrels per day in 2021. The refinery throughput has been increasing in recent years. The country has six refinery complexes, the majority of which are owned partially or fully by the country's national oil and gas conglomerate PTT. The country has been actively increasing its refining capacity to meet its growing domestic and regional demand. For instance, the expansion project of Thai Oil's Sriracha refinery, a part of the company's Clean Fuel Project (CFP), is expected to have a total capacity of 400,000 b/d when completed at the end of 2023.
Thailand's oil refining capacity is expected to grow slightly during the forecast period due to the expansion of refineries and increased demand for refined oil.
Thailand is trying to transform into 'Thailand 4.0,' whose industries transition to technological advances and high-level services. The government designated 'next-generation automotive' development among the top targeted industries and supported EV-related businesses to transform from internal combustion engine (ICE) vehicles to an EV production hub in Southeast Asia.
The electric vehicle (EV) industry is gaining interest in Thailand, supported by favorable government policies to push the EV market's growth. For example, the government of Thailand rolled out EV incentive schemes, i.e., tax benefits and subsidy systems, to propel the development of the EV market in the country.
The National Electric Vehicles Policy Committee 2020 introduced a roadmap that lays out a framework for Thailand's EV development from 2021-2035 to transform the country's well-established automotive supply chain for the production of zero-emission vehicles (ZEVs) and build the technological capacity for modern mobility. The roadmap covers not only EV production and usage but also developing plans for battery manufacturing and supplies, supporting infrastructure, including charging stations and power grid management, and the development of related safety standards and regulations to enable comprehensive and integrated implementation. EVs in the master plan covers various vehicles, including motorcycles, tricycles, buses, trucks, and ferry boats.
The Excise Department of Thailand has been applying an excise tax rate of 0% from 1 January 2020 to 31 December 2022 and 2% from 1 January 2023 to 31 December 2025 to electric-powered passenger vehicles with seating not exceeding ten seats which are promoted by the Board of Investment (BOI).
The country's newly registered battery electric vehicles grew from 724 in 2019 to 2,079 in 2021. With an increase in the number of EVs, the country is also witnessing a surge in the number of charging stations with rising investments from both the public and private sectors. According to EVAT, the country had over 664 charging stations with 2,224 chargers from 10 developers nationwide in June 2021. By 2036, the Thai government aims to have 690 charging stations and 1.2 million electric vehicles nationwide.
The transportation sector plays a vital role in Thailand's downstream oil and gas economy. Therefore, the adoption of EVs is expected to hamper the growth of the downstream oil and gas market in Thailand.
The Thailand oil and gas downstream market is partially consolidated in nature. Some of the major players in the market (in no particular order) include Exxon Mobil Corporation, PTT Public Company Limited, Thai Oil PCL, IRPC PCL, and Bangchak Petroleum Public Company, among others.