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市場調査レポート
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1630446

中東・アフリカのバンカー燃料:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)

Middle-East and Africa Bunker Fuel - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 100 Pages
納期
2~3営業日
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中東・アフリカのバンカー燃料:市場シェア分析、産業動向、統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのバンカー燃料市場は予測期間中に12%を超えるCAGRで推移すると予想されます。

Middle-East and Africa Bunker Fuel-Market-IMG1

COVID-19の発生により、市場は地域的な封鎖によりマイナスの影響を受けました。現在、市場は流行前のレベルまで回復しています。

主要ハイライト

  • LNGベースの船舶への嗜好の高まりとLNG貿易の拡大は、予測期間中に中東・アフリカのバンカー燃料需要を牽引する重要な要因のひとつです。また、同地域は原油生産の世界的リーダーでもあります。生産量の増加が予想されることから、バンカー燃料の需要も増加するとみられます。
  • しかし、環境問題への懸念や海事産業からの排出ガスに関する厳しい規制により、予測期間中、重質バンカー燃料、特に高硫黄燃料油の使用は制限されると予想されます。
  • アラブ首長国連邦やサウジアラビアなどの中東諸国は、原油の増産を計画しています。生産量の増加に伴い、海運市場は予測期間中に大きな機会を目の当たりにすることになりそうです。
  • アラブ首長国連邦は最大の原油輸出国のひとつであり、コンテナ船部門でも大きなシェアを占めています。貿易の拡大が見込まれることから、予測期間中も同国の優位は続くとみられます。

中東・アフリカのバンカー燃料市場動向

VLSFOが大きな成長を遂げる

  • 硫黄分が0.5%以下の船舶用燃料は、一般に"超低硫黄燃料油"と呼ばれます。2020年1月1日以降、HSFOは排出ガス削減のためにスクラバーが設置された船舶でのみ使用できるようになり、VLSFOの需要を牽引すると予想されていました。
  • 高硫黄燃料油(HSFO)バンカー燃料市場の大半は、まもなく低硫黄代替燃料に取って代わられると予想されています。市場で入手可能なVLSFOの大半は、残渣と留出油成分からブレンドされ、硫黄分と粘度の異なる様々なカッターがブレンドされ、規格通りの製品が作られます。
  • VLSFOの需要は、世界のサプライチェーンの混乱、一般商品・製品の需要減少、大半の国でのロックダウンの実施、世界の景気減速により、2020年初頭に若干減少しました。
  • 2021年、サウジアラビアのコンテナ取扱量は955万本となり、2021年比で5%増加しました。スループットの増加は、紅海のキング・アブドラ港の開発によるものです。
  • VLSFOの需要は予測期間中に大きく伸びると考えられます。

市場を独占するアラブ首長国連邦

  • アラブ首長国連邦は、この地域の主要な石油生産・輸出国のひとつです。2018年、国営石油会社ADNOCは、同国が新たな石油・ガスの発見後、石油生産能力を2020年末までに日量400万バレル、2030年までに日量500万バレルに増加させる計画であると発表しました。
  • 石油・ガスの増産が見込まれることから、アラブ首長国連邦とその他との貿易活動はさらに活発化すると予想されます。アラブ首長国連邦では、食料品や製造品など他の商品も取引されており、海港は域内外の貿易を可能にするゲートウェイとして機能しています。
  • 2021年のコンテナ取扱量は約1,900万TEUで、2020年に比べ70万個減少しました。コンテナ取扱量の減少は、課題となっているマクロ環境、利益率の低い貨物の損失、アラブ首長国連邦海運市場の取扱量の軟化によるものです。
  • アラブ首長国連邦には、同地域を航行する船舶に船舶燃料を供給するためのインフラと設備を備えた港湾とターミナルが13近くあります。ジェベル・アリ港はアラブ首長国連邦と中東地域で最大の港で、コンテナ取扱能力は1,930万TEUに達します。
  • 世界第2位のバンカリング港であるフジャイラ港は、アラブ首長国連邦の東海岸で唯一の多目的港です。港湾当局は、従来の船舶燃料供給施設とは別に、低硫黄分燃料に向けたIMO規制をサポートすることが期待される船舶間LNG移送施設の導入を計画しています。
  • 2022年5月、シンガポール海事港湾庁(MPA)は、汚染されたバンカー燃料がアラブ首長国連邦のKhor Fakkan港に由来することを立証したと発表しました。このような事故は、Khor Fakkanとアラブ首長国連邦原産のバンカー燃料に対する顧客の信頼を著しく損ない、予測期間中の市場の成長を抑制すると予想されます。

中東・アフリカのバンカー燃料産業概要

中東・アフリカのバンカー燃料市場は適度にセグメント化されています。主要企業(順不同)には、Gulf Agency Company Ltd.、Abu Dhabi National Oil Company、Shell PLC、TotalEnergies SE、Exxon Mobil Corporationなどがあります。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査範囲
  • 市場の定義
  • 調査の前提

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場概要

  • イントロダクション
  • 2028年までの市場規模と需要予測(単位:10億米ドル)
  • 最近の動向と開発
  • 政府の規制と施策
  • 市場力学
    • 促進要因
    • 抑制要因
  • サプライチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ

第5章 市場セグメンテーション

  • 燃料タイプ
    • 高硫黄燃料油(HSFO)
    • 超低硫黄燃料油(VLSFO)
    • 海洋ガス油(MGO)
    • 液化天然ガス(LNG)
    • その他の燃料
  • 船舶タイプ
    • コンテナ
    • タンカー
    • 一般貨物船
    • バルクキャリアー
    • その他の船種
  • 地域
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • ナイジェリア
    • その他の中東・アフリカ

第6章 競合情勢

  • M&A、合弁事業、提携、協定
  • 主要企業の戦略
  • 企業プロファイル
    • Gulf Agency Company Ltd.
    • Abu Dhabi National Oil Company
    • Chevron Corporation
    • Shell PLC
    • TotalEnergies SE
    • Uniper SE
    • Exxon Mobil Corporation
    • Aegean Bunkering SA

第7章 市場機会と今後の動向

目次
Product Code: 71522

The Middle-East and Africa Bunker Fuel Market is expected to register a CAGR of greater than 12% during the forecast period.

Middle-East and Africa Bunker Fuel - Market - IMG1

The market was negatively impacted by the outbreak of COVID-19 due to regional lockdowns. Currently, the market has rebounded to pre-pandemic levels.

Key Highlights

  • The increasing preference of LNG-based vessels and growing LNG trade is one of the significant factors driving the demand for bunker fuels in the Middle East and Africa during the forecast period. The region is also a global leader in crude oil production. With the expected increase in production, the demand for bunker fuel is likely to increase.
  • However, the environmental concerns and the strict regulations related to emissions from the maritime industry are anticipated to limit the usage of heavy bunker fuels, especially the high Sulfur fuel oil, during the forecast period.
  • Middle-East countries like the United Arab Emirates and Saudi Arabia are planning to increase crude oil production. With increased production, the shipping market is likely to witness significant opportunities in the forecast period.
  • The United Arab Emirates is one of the largest exporters of crude oil, which also has a significant share in the container shipping sector. With the expected growth in trade, the nation is likely to continue its dominance during the forecast period.

Middle East and Africa Bunker Fuel Market Trends

VLSFO to Witness Significant Growth

  • Marine fuel containing less than 0.5% sulfur is generally termed "very low sulfur fuel oil." From January 1, 2020, HSFO could only be used on ships with scrubbers installed to reduce emissions, which was expected to drive the demand for VLSFO.
  • Most of the high-sulfur fuel oil (HSFO) bunker fuel market is expected to be shortly replaced by low-sulfur alternatives. Most of the VLSFO available on the market is blended from residual and distillate components, which are blended with various cutters of varying sulfur and viscosity to create an on-spec product.
  • The demand for VLSFO slightly declined in early 2020 due to global supply chain disruptions, a decrease in demand for general goods and products, lockdown implementation in most countries, and a global economic slowdown.
  • During 2021, with 9.55 million container throughput, Saudi Arabia witnessed a 5% increase as compared to 2021. The increase in throughput was due to the development of the King Abdullah Port of the Red Sea.
  • The demand for VLSFO is likely to witness significant growth during the forecast period.

The United Arab Emirates to Dominate the Market

  • The United Arab Emirates is one of the major oil producers and exporters in the region. In 2018, the state-owned oil company ADNOC announced that the country planned to increase its oil production capacity to 4 million barrels per day by the end of 2020 and 5 million bpd by 2030 after new oil and gas findings.
  • With the expected increase in oil and gas production, trading activities are expected to further increase between the United Arab Emirates and the rest of the world. Several other goods, such as food items and manufactured goods, get traded in the country, for which seaports act as a gateway that enables trade across the region and beyond.
  • In 2021, the container throughput was around 19.0 million TEU, which decreased by 0.7 million compared to 2020. The decrease in shipping container volume was due to the challenging macro-environment, the loss of lower-margin cargo, and softer volumes in the UAE shipping market.
  • There are nearly 13 ports and terminals in the United Arab Emirates that have the infrastructure and facilities to supply marine fuels to the vessels operating in the region. Jebel Ali Port is the largest port in the United Arab Emirates and the Middle East region, with a container handling capacity of 19.3 million TEU.
  • Fujairah Port, the second-largest bunkering port globally, is the only multi-purpose port on the eastern seaboard of the United Arab Emirates. Apart from the conventional marine fuel supply facility, the port authority plans to introduce a ship-to-ship LNG transfer facility, which is expected to support IMO regulation towards low sulfur content fuels.
  • In May 2022, the Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) declared that it had established that the contaminated bunker fuel had originated from the port of Khor Fakkan in the UAE. Such incidents are expected to severely jeopardize client confidence in bunker fuel originating from Khor Fakkan and the UAE, which is expected to restrain the growth of the market during the forecast period.

Middle East and Africa Bunker Fuel Industry Overview

The Middle-East and Africa bunker fuel market is moderately fragmented. Some of the major companies (in no particular order) include Gulf Agency Company Ltd., Abu Dhabi National Oil Company, Shell PLC, TotalEnergies SE, and Exxon Mobil Corporation.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Scope of Study
  • 1.2 Market Definiton
  • 1.3 Study Assumptions

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET OVERVIEW

  • 4.1 Introduction
  • 4.2 Market Size and Demand Forecast in USD billion, till 2028
  • 4.3 Recent Trends and Developments
  • 4.4 Government Policies and Regulations
  • 4.5 Market Dynamics
    • 4.5.1 Drivers
    • 4.5.2 Restraints
  • 4.6 Supply Chain Analysis
  • 4.7 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.7.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.7.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.7.3 Threat of New Entrants
    • 4.7.4 Threat of Substitute Products and Services
    • 4.7.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 MARKET SEGMENTATION

  • 5.1 Fuel Type
    • 5.1.1 High Sulfur Fuel Oil (HSFO)
    • 5.1.2 Very-Low Sulfur Fuel Oil (VLSFO)
    • 5.1.3 Marine Gas Oil (MGO)
    • 5.1.4 Liquefied Natural Gas (LNG)
    • 5.1.5 Other Fuel Types
  • 5.2 Vessel Type
    • 5.2.1 Containers
    • 5.2.2 Tankers
    • 5.2.3 General Cargo
    • 5.2.4 Bulk Carrier
    • 5.2.5 Other Vessel Types
  • 5.3 Geography
    • 5.3.1 The United Arab Emirates
    • 5.3.2 Saudi Arabia
    • 5.3.3 Nigeria
    • 5.3.4 Rest of the Middle-East and Africa

6 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 6.1 Mergers and Acquisitions, Joint Ventures, Collaborations, and Agreements
  • 6.2 Strategies Adopted by Leading Players
  • 6.3 Company Profiles
    • 6.3.1 Gulf Agency Company Ltd.
    • 6.3.2 Abu Dhabi National Oil Company
    • 6.3.3 Chevron Corporation
    • 6.3.4 Shell PLC
    • 6.3.5 TotalEnergies SE
    • 6.3.6 Uniper SE
    • 6.3.7 Exxon Mobil Corporation
    • 6.3.8 Aegean Bunkering SA

7 MARKET OPPORTUNITIES AND FUTURE TRENDS