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市場調査レポート
商品コード
1628762

中東・アフリカのソフトドリンク包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)

MEA Soft Drinks Packaging - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
ページ情報
英文 120 Pages
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2~3営業日
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中東・アフリカのソフトドリンク包装:市場シェア分析、産業動向、成長予測(2025~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 120 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中東・アフリカのソフトドリンク包装市場は予測期間中にCAGR 4%を記録する見込み

MEA Soft Drinks Packaging-Market-IMG1

主なハイライト

  • Tetra Pack社の調査によると、2018年のGCCの消費量は、乳製品が37億3,300万リットル、ジュース、ネクター、スティル飲料が26億4,600万リットル、コーヒーと紅茶が69億900万リットル、包装水が113億1,000万リットル、炭酸飲料が29億8,100万リットルで合計278億5,700万リットルでした。
  • 飲料産業はこの地域で不可欠な役割を果たしています。第8回アラブ飲料会議によると、飲料産業はこの地域の約3億人の消費者に対応しており、生産量は年間約100億リットルです。飲料産業は地域経済の形成に重要な役割を果たし続けています。
  • 地域各国の保健省が主導するキャンペーンに影響され、健康飲料の需要は増加すると予想されます。同地域の多くの国ではアルコールが禁止されているため、エナジードリンクや健康ドリンクなどのソフトドリンクが代替品として考えられています。カナダ農業食糧省によると、アラブ首長国連邦における栄養強化・機能性エナジードリンクの小売売上高は、2020年に3億4,480万米ドルを占めると予想されています。
  • 同地域では、ボトル入り飲料水の需要が大幅に増加しています。また、消費者はより健康的な食生活の必要性を意識するようになっています。ボトル入り飲料水需要の増加は、中東・アフリカ地域のボトル入り飲料水包装市場の成長を増大させると予想されます。
  • さらに、水やその他のソフトドリンク包装用PETボトルに対する需要も大きいです。例えば、アルマライは戦略的投資を通じて事業を発展させました。中東最大のソフトドリンク製造・販売会社です。ジュース市場のリーダーとして、Almarai社はAl Kharj中央加工工場(CPP)に、毎時54,000本を処理するSidel PET完全ラインを2本新設しました。
  • 最近のCOVID-19の発生により、多くのソフトドリンク包装・ソリューション・メーカーの生産が減少した(同地域の封鎖状況とサプライ・チェーンの混乱が原因)。この要因は、さまざまな企業のパッケージ製品の製造に影響を与えました。例えば、2020年3月27日、UAE政府は生鮮食品市場を2週間閉鎖しました。サウジアラビアやカタールなど、この地域の他の国も同様の措置をとった。アシール自治体は、パンデミックの状況を考慮し、飲食品の安全で確実な包装を命じた。
  • アフリカ地域はパンデミックによるGDPの減少に直面しています。原材料や商品の輸入に大きく依存しているため、サプライチェーンへの影響が予想されます。これはひいては、同地域の包装製品の製造にも影響を及ぼすと予想されます。

中東・アフリカのソフトドリンク包装市場の動向

サウジアラビアが最高市場を占める

  • サウジアラビアは中東地域で最も大規模なソフトドリンク包装産業の一つです。同国は広大な消費者基盤を有しており、毎年同国からのソフトドリンク包装需要が急増しています。
  • 可処分所得の高さ、入手のしやすさ、生活水準の向上、多様性、観光客の増加、国内の存在感、市場における国際的なプレイヤーの存在などの要因が、同国の飲料産業の成長を後押ししています。
  • また、サウジアラビアはGCC地域でプラスチック製品の最大消費国のひとつです。GPCAの最近の推計によると、同国の一人当たりのプラスチック消費量は約95kgで、GCC地域全体で最大のプラスチック製品消費国となっています。
  • 高い需要と消費量にもかかわらず、プラスチック包装にはかなりの欠点もあります。同国からポリマーやその他のプラスチック原料を調達している現地メーカーは、原油価格の変動や治安事件による不確実性にさらされることが多く、ポリマーや樹脂のコストに影響を及ぼしています。
  • 現在、サウジアラビアではPET(ポリエチレンテレフタレート)ボトルの約10%がリサイクルされています。政府がリサイクルに力を入れるようになり、リサイクル率は上昇すると予想されます。その結果、同国でのPET需要が増加すると予想されます。
  • 企業は、PETを飲料容器のような食品用製品にリサイクルする緊急性にますます注目しています。例えば、コカ・コーラ社は、2030年までに容器に50%の再生PETを使用する意向です。
  • サウジアラビアを拠点とするSABICは、射出成形による硬質パッケージの製造を支援するため、新しいFlowpact PP衝撃共重合体を開発しました。Flowpact PPは、容積が200mlから10L程度の硬質包装を製造するために設計されました。新しいフローパクトPPは、強化された積み重ね能力を持つ硬質包装を提供し、輸送と保管をより経済的にします。
  • 国内ではプラスチックの使用に対して厳しい規制が課せられています。このため、メーカーは酸化分解性プラスチックなどの新しい代替包装を選択せざるを得なくなっています。サウジアラビアにあるスイス・ビジネス・ハブ中東のLarbi El-Attari氏によると、これらの規制はサウジアラビアで生産されるプラスチックにも、輸入されるプラスチックにも同様に適用されるといいます。この開発の結果、非適合製品は輸入ルートを通じて持ち込むことができなくなった。

エジプトのガラス瓶は大きな成長が見込まれる

  • ガラス瓶は長期保存が可能で汚染を避けることができるため、ソフトドリンクの包装材料として最も好まれています。飲料の香りと風味を保つガラス瓶の能力が需要を牽引しています。
  • そのため、ほとんどのレストランでは、魅力的で洗いやすく、再利用が可能なメイソングラス・ジャーを使用しています。顧客の環境意識の高まりも、メーカーにパッケージの再考を迫っています。
  • 市場の多くのベンダーは、品質意識の高い顧客のニーズに応えるため、先進的なツールや生産インフラに切り替えることで製造工場を近代化しています。
  • 例えば、アラブ・ファーマシューティカル・グラス社は、電子制御ガラス溶解炉、6つの自動生産ライン、電子制御の最先端成形機、検査機に切り替えることで製造工場をアップグレードしました。Gsk、Aventis Pharma、MEPACO、Novartis Pharmaceuticalsなどの製薬会社にガラス瓶を提供しています。

中東・アフリカのソフトドリンク包装業界の概要

中東・アフリカのソフトドリンク包装市場は、国内外からのサプライヤーの包括的なポートフォリオを持っています。この要因がベンダー間の高い競合につながっています。多くの場合、複数の流通チャネルがないため、ベンダーはエンドユーザーと直接やり取りをして製品を販売しています。このシナリオは、エンドユーザーとの長期的な取引につながります。そのため、ベンダーは競争力のある価格戦略によって顧客を維持したり、新規顧客を作ったりすることが多いです。

さらに、包装資材のほとんどが輸入品から調達されているため、市場の限られた企業を獲得するためにサプライヤー間の競争が激しいです。この要因は、国内外のメーカー間の競争企業間の敵対関係を激化させています。最近の動向をいくつか紹介する:

  • 2020年7月- フタマキは本日、高品質で手頃な価格の再利用可能なフェイスマスクシリーズを発売しました。Huhtaのマスクは日常使いに適しており、周囲への飛沫の拡散を抑えることができます。この快適なマスクは、通気性と洗濯性に優れ、抗菌性と撥液性を備えた高品質の生地で作られています。
  • 2020年6月-テトラパックは、飲料加工を新たな効率レベルに引き上げるため、ジュース、ネクター、スティル飲料(JNSD)向けの、世界初の新しい低エネルギー加工ラインを発表しました。このラインは、低温殺菌、ろ過、UVライトの技術を組み合わせて使用し、2つの別々の流れで飲料を処理し、最終的な飲料に無菌的にブレンドします。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月のアナリスト・サポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学

  • 市場概要
  • 市場促進要因
    • ソフトドリンク消費の増加
    • 消費者の簡便包装に対する需要の増加
  • 市場抑制要因
    • プラスチック使用に関する環境問題
    • 厳しい政府規制
  • 中東・アフリカのソフトドリンク包装市場の現在の機会
  • 産業バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 産業政策

第5章 技術スナップショット

第6章 市場セグメンテーション

  • 主要材料別
    • プラスチック
    • 紙・板紙
    • ガラス
    • 金属
    • その他
  • タイプ別
    • ボトル水
    • ジュース
    • RTD飲料
    • スポーツ飲料
    • その他
  • 地域別
    • アラブ首長国連邦
    • サウジアラビア
    • 南アフリカ
    • エジプト
    • その他

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Pactiv, LLC
    • Amcor, Ltd.
    • Genpak
    • Graham Packaging Company
    • Ball Corporation
    • SIG Combibloc Company Ltd.
    • Tetra Pak International
    • Placon
    • Toyo Seikan Group Holdings Ltd.
    • Rock Tenn Company
    • Nuconic Packaging
    • The Scoular Company
    • Owens-Illinois Inc
    • Crown Holdings Incorporated
    • Rexam inc
    • Alcoa Inc

第8章 投資分析

  • 最近のM&A
  • 投資家の見通し

第9章 中東・アフリカソフトドリンク包装市場の将来

目次
Product Code: 53377

The MEA Soft Drinks Packaging Market is expected to register a CAGR of 4% during the forecast period.

MEA Soft Drinks Packaging - Market - IMG1

Key Highlights

  • According to a study by Tetra Pack, the GCC consumed 3,733 million liters of dairy, 2,646 million liters of juice, nectars, and still drinks, 6,909 million liters of coffee and tea, 11,310 million liters of packaged water, and 2,981 million liters of carbonated soft drinks in 2018 for a total of 27,857 million liters.
  • The beverage industry plays an essential role in the region. According to the Eighth Arab Beverages Conference, the beverage industry caters to about 300 million consumers in the region, with a production volume of about 10 billion liters per year. The beverage industry continues to play a significant role in shaping the region's economy.
  • The demand for health drinks is expected to increase, influenced by the campaigns led by the ministries of health in various countries in the region. Due to the ban on alcohol in many countries in the region, soft drinks, such as energy and health drinks, are considered substitutes. According to Agriculture and Agri-Food Canada, the retail sales of fortified and functional energy drinks in the United Arab Emirates are expected to account for USD 344.8 million in 2020.
  • The demand for bottled water increased significantly in the region. In addition, consumers are more conscious of the need for healthier diets. The increased demand for bottled water, in turn, is expected to augment the growth of the bottled water packaging market in the MEA region.
  • Moreover, there is a significant demand for PET bottles for water and other soft drinks packaging. For instance, Almarai developed its business through strategic investments. It is the largest producer and distributor of soft drinks in the Middle East. As the leader in the juice market, Almarai installed two new Sidel PET complete lines, each one handling 54,000 bottles/hr, in its Al Kharj central processing plant (CPP).
  • With the recent outbreak of COVID -19, the production of many manufacturers of soft drink packaging solutions decreased (due to lockdown situations in the region and the disruption in the supply chain). This factor impacted the manufacturing of packaging products among various companies. For example, on March 27, 2020, the UAE government closed the fresh food market for two weeks. The other countries in the region, such as Saudi Arabia and Qatar, also implemented the same. The Asir municipality ordered safe and secure packaging for food and beverage light of the pandemic situation.
  • The African region is facing a decline in GDP due to the pandemic. This is expected to impact its supply chain, as it is heavily dependent on importing raw materials and goods. This, in turn, is expected to affect the manufacturing of packaging products in the region.

Middle East and Africa Soft Drinks Packaging Market Trends

Saudi Arabia to hold the highest market

  • Saudi Arabia is one of the most extensive soft drinks packaging industries in the Middle Eastern region. The country has a vast consumer base, adding to the rapid growth in the demand for soft drinks packaging from the country every year.
  • The factors, such as high disposable income, ease of availability, improvement in living standards wide variety, increasing tourism, presence of domestic, and the presence of the international players in the market, are fueling the growth of the beverages industry in the country.
  • In addition, Saudi Arabia is one of the largest consumers of plastic products in the GCC region. According to the recent estimates of the GPCA, the country has about 95 kg per capita consumption of plastics, making it the largest consumer of plastic products in the entire GCC region.
  • Despite the high demand and consumption, plastic packaging also has considerable drawbacks. The local manufacturers who source polymer or other plastic raw material from the country are often exposed to uncertainty caused by fluctuating crude oil prices and security incidents, affecting the cost of polymers and resins.
  • Currently, Saudi Arabia recycles about 10% of its PET (polyethylene terephthalate) bottles. The recycling rate is expected to increase, with the increasing focus of the government on recycling. This, in turn, is expected to drive the demand for PET in the country.
  • Companies are increasingly focusing on the urgency of recycling PET into food-grade products, such as beverage containers. For instance, The Coca-Cola Company intends to use 50% recycled PET in its containers by 2030.
  • The Saudi Arabian-based SABIC developed new Flowpact PP impact copolymers to assist in manufacturing injection-molded rigid packaging. Flowpact PP was designed to produce rigid packaging, with volumes ranging between 200 ml and around 10 L. It can be used to manufacture closures and caps used for packaging soft drinks. The new Flowpact PP offers rigid packaging with enhanced stacking capabilities and makes transport and storage more economical.
  • Stringent regulations for the use of plastic are imposed in the country. This is forcing the manufacturers to opt for new packaging alternatives, such as oxo-degradable plastics. According to the Larbi El-Attari of the Swiss Business Hub Middle East in Saudi Arabia, these regulations are equally applicable to the plastic produced in Saudi Arabia or imported to the country. As a result of this development, non-compliant products can no longer be brought through import channels.

Glass Jars in Egypt are expected to Register a Significant Growth

  • Glass Jar is among the most preferred packaging material for soft drinks as it preserves for the long term and avoids contamination. The ability of glass jars to preserve the aroma and flavor of the drink is driving the demand.
  • Therefore, most restaurants use mason glass jars to serve as they are attractive, easy to wash, and reusable. The rise in environmental awareness among customers is also forcing manufactures to reconsider their packaging.
  • Many vendors in the market are modernizing their manufacturing plants by switching to advanced tools and production infrastructure to meet the needs of their quality-conscious customers.
  • For instance, Arab Pharmaceutical Glass Co. has upgraded its manufacturing plants by switching to electronically controlled glass melting furnaces, six automated production lines, electronically controlled state-of-the-art forming machines, and inspection machines. It offers glass jars to pharmaceutical companies such as Gsk, Aventis Pharma, MEPACO, Novartis Pharmaceuticals, etc.

Middle East and Africa Soft Drinks Packaging Industry Overview

The Middle East and Africa packaging market have a comprehensive portfolio of suppliers from the local and international markets. This factor leads to high competition among the vendors. In many cases, due to the absence of multiple distribution channels, the vendors directly interact with the end-users to sell their products. This scenario leads to long-term deals with end-users. Hence, the vendors often choose to retain their clients or make new clients by competitive pricing strategies.

Additionally, as most of the packaging material is sourced from imports, there is high competition among the suppliers to capture a limited number of players in the market. This factor intensifies the competitive rivalry among the local and foreign manufacturers. Some of the recent developments are:

  • Jul 2020 - Huhtamaki launched a range of high-quality affordable and reusable face masks today. The Huhta Masks are suitable for everyday use and help reduce the spread of droplets into the environment. The comfortable masks are designed to be breathable and washable and are made of high-quality fabric with anti-microbial and fluid repellent properties.
  • June 2020 - Tetra Pak launched a new, first-of-its-kind low-energy processing line for juice, nectar, and still drinks (JNSD) to take beverage processing to a new efficiency level. It uses a combination of Pasteurization, Filtration, and UV Light technology to treat beverages in two separate streams, aseptically blended into the final beverage.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET DYNAMICS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Drivers
    • 4.2.1 Increasing Soft Drink Consumption
    • 4.2.2 Increased demand for convenience packaging from consumers
  • 4.3 Market Restraints
    • 4.3.1 Environmental concerns regarding usage of plastic
    • 4.3.2 Stringent Government Regulations
  • 4.4 Current Opportunities in the Middle East and Africa Soft Drinks Packaging Market
  • 4.5 Industry Value Chain Analysis
  • 4.6 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.6.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.6.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.6.3 Threat of New Entrants
    • 4.6.4 Threat of substitute products and services
    • 4.6.5 Competitive Rivalry within the Industry
  • 4.7 Industry Policies

5 TECHNOLOGY SNAPSHOT

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 By Primary Material Used
    • 6.1.1 Plastic
    • 6.1.2 Paper and Paperboard
    • 6.1.3 Glass
    • 6.1.4 Metal
    • 6.1.5 Others
  • 6.2 By Type
    • 6.2.1 Bottles Water
    • 6.2.2 Juices
    • 6.2.3 RTD Beverages
    • 6.2.4 Sport Drinks
    • 6.2.5 Others
  • 6.3 By Region
    • 6.3.1 United Arab Emirates
    • 6.3.2 Saudi Arabia
    • 6.3.3 South Africa
    • 6.3.4 Egypt
    • 6.3.5 Others

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Pactiv, LLC
    • 7.1.2 Amcor, Ltd.
    • 7.1.3 Genpak
    • 7.1.4 Graham Packaging Company
    • 7.1.5 Ball Corporation
    • 7.1.6 SIG Combibloc Company Ltd.
    • 7.1.7 Tetra Pak International
    • 7.1.8 Placon
    • 7.1.9 Toyo Seikan Group Holdings Ltd.
    • 7.1.10 Rock Tenn Company
    • 7.1.11 Nuconic Packaging
    • 7.1.12 The Scoular Company
    • 7.1.13 Owens-Illinois Inc
    • 7.1.14 Crown Holdings Incorporated
    • 7.1.15 Rexam inc
    • 7.1.16 Alcoa Inc

8 INVESTMENT ANALYSIS

  • 8.1 Recent Mergers and Acquisitions
  • 8.2 Investor Outlook

9 FUTURE OF MIDDLE EAST AND AFRICA SOFT DRINKS PACKAGING MARKET