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市場調査レポート
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1549749

アフリカのゲーム市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Africa Gaming - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)


出版日
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英文 110 Pages
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2~3営業日
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アフリカのゲーム市場:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年09月02日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 110 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

アフリカのゲーム市場規模は2024年に21億4,000万米ドルと推定され、2029年には37億2,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024~2029年)のCAGRは11.62%で成長すると予測されます。

Africa Gaming-Market

アフリカにおけるモバイルゲームの台頭は、インターネット接続性の向上、スマートフォンの普及拡大、5Gなどの高帯域幅ネットワーク接続の登場によって助長され、地域全体のゲーム市場の需要をさらに高めています。

主要ハイライト

  • アフリカは、若者の人口が増加している世界的に重要な地域のひとつとみなされています。国連によると、2050年までにアフリカの若者、すなわち同地域の特定の国の0~24歳の人口は約50%増加します。アフリカは今後10年間で、最も多くの若者を抱えることになります。したがって、アフリカの若者は、この地域のゲーム市場の将来にとって極めて重要です。
  • GSMAによると、サハラ以南のアフリカでは独自の携帯電話加入者が着実に増加しています。この動向は2023年からの7年間も続き、2030年末には7億人近くに達すると予想されています。2030年にはナイジェリアとエチオピアが加入者総数のほぼ3分の1を占めると予測されています。サハラ以南のアフリカにおけるモバイル普及率は、2030年までに50%に達すると予想されました。さらに、この数字は2025年までに4億7,500万まで増加し、このうち4分の1以上が4Gネットワークでの接続になると予想されています。一方、北アフリカでは2億9,000万人が携帯電話を所有しています。このように5Gネットワークを備えた携帯電話の利用率が高いことから、市場は大きく牽引されると予想されます。
  • さらに、ナイジェリアのゲーム産業は、人口が多く若年層が多いこと、インターネット普及率が向上していること、インターネット対応機器への消費者のアクセスが増加していることなどの恩恵を受け、飛躍的に拡大しています。ナイジェリアではコネクテッドデバイスの普及も技術の広範な導入につながっており、あらゆる層の人々がさまざまな形でデジタルゲームを楽しんでいます。ナイジェリアでは、スマートフォンやタブレットが広く普及しており、価格も手ごろなため、モバイルゲームが普及しています。
  • しかし、海賊版のような問題の増加、法律や規制の変更、ゲーム取引中の詐欺に関するさまざまな懸念といった側面は、今後数年間の市場全体の成長を妨げる要因となる可能性があります。

アフリカのゲーム市場動向

技術とインターネット・ネットワーク・アクセスの向上が市場を牽引

  • モバイル技術の向上とそれに関連するユースケースが、同地域の技術進化を後押ししています。インターネットの普及につながるスマートフォン利用全体の急増は、ゲームのような日常的なユースケースの普及をさらに促進しました。
  • 5Gはスマートフォンの成長を促す主要な要因の1つであり、同地域における競合ゲームの急増につながっています。Ericssonモビリティレポートによると、中東・アフリカ地域では、5Gサービスの加入者総数は2024年までに6,000万人に達する可能性があり、これは同地域の全モバイル加入者の約3%に相当します。GSMAはまた、MENA地域全体で約5,000万件の5G接続があり、そのうち2025年までにアラブ諸国だけで2,000万件の接続があると推定しています。
  • アフリカ全体のインターネット・ユーザーのシェアは飛躍的に伸びています。ITUによると、南アフリカではインターネットに接続できる世帯の割合が2024~2029年にかけて継続的に増加し、合計で16.6ポイント上昇すると予測されています。7年連続の増加の後、インターネット普及率は97.38%に達し、2029年に新たなピークを迎えると推定されます。インターネット・ユーザー総数の増加とアフリカにおけるインターネット普及率の上昇が、市場の成長を大きく押し上げると予想されます。
  • さらに、地域企業数社によるさまざまなゲーミングスマートフォンの発売が、市場全体の成長率を高めています。例えば、ファブレス半導体企業のMediaTekは最近、南アフリカ市場で将来対応スマートフォンの展開を可能にする新技術ソリューションを提供することを改めて表明しました。同社は、G90T、G85、G80、G70、G35、G25チップを含む幅広い製品とともに、プレミアムゲーミングチップであるMediaTek Helio G95の発売を発表しました。これらの製品は、プレミアム4Gゲーミングスマートフォンセグメント向けです。エリクソンは昨年、オッポ、シャオミ、インフィニックスなど様々なスマートフォンブランドと提携し、MediaTek Helio Gシリーズを搭載したプレミアムで機能豊富なスマートフォンを最大10機種発売しました。
  • エリクソンによると、サハラ以南のアフリカにおけるスマートフォン1台当たりの月間データ通信量は、2027年までに10.99ギガバイト(GB)に達すると予測されています。昨年は、アクティブなスマートフォン1台当たりの月間平均データ通信量は2.89GBでした。このアクティブなスマートフォン1台当たりの平均データトラフィックの全体的な増加は、市場の成長を飛躍的に促進すると考えられます。

かなりの市場シェアを占めるナイジェリア

  • 若い中間所得層という膨大な顧客基盤が存在することが、ナイジェリア市場におけるゲーム産業の成長に大きく寄与しています。このため、予測期間を通じて市場の成長と持続に十分な機会がもたらされると期待されます。
  • 同国のゲーマーはソーシャルゲームに移行しており、ゲーム内課金を伴う基本プレイ無料の収益モデルを採用しています。同国ではソーシャルゲームの人気が高まっています。また、同国のゲーム産業は各国に年間数100万米ドルをもたらしています。これは、モバイル、PC、Xbox、PSなど、あらゆるカテゴリーのビデオゲームが対象です。こうしたことから、ナイジェリアはアフリカ市場全体に大きく貢献すると期待されています。
  • また、ナイジェリアのゲーム市場は、国際的な市場参入企業がこの地域に大規模な投資を行うことで、予測期間中にモバイルを通じたインターネットの利用が大幅に増加すると予想されています。そのため、同国内のモバイルゲーム産業の成長につながり、契約数は増加の一途をたどっています。例えば、ナイジェリア連邦政府は2024年5月、世界銀行から7億5,000万米ドルの融資を受けるため、通信税の復活と追加財政措置を実施する計画を発表しました。この決定は、政府が通信に対する5%の物品税と特定車両に対する輸入税調整課税を停止してから約10ヵ月後のことでした。
  • さらに、ナイジェリアのゲーム市場の動向は、モバイルの普及率の向上にも後押しされています。例えば、Hootsuiteのデータによると、事業者による積極的な事業展開とマーケティングによる認知度の向上、決済プラットフォームの技術向上により、モバイル普及率は2024年に51%まで上昇します。ナイジェリアのゲーム産業は細分化されており、さまざまな小規模な参入企業が存在します。ユーザーの行動が変化し、消費ニーズが高まるにつれて、予測期間中に産業の統合が進むと予想されます。
  • OECDによると、2024~2029年にかけて、ナイジェリアではモバイルブロードバンド接続が着実に増加し、人口100人当たりの接続数は全体で8.9増加、19.16%の伸びを示すと予測されています。8年連続の増加の後、モバイルブロードバンドの普及率は55.3件の接続に達し、2029年に新たなピークを迎えます。これらの接続の大半はモバイルGSM接続です。ナイジェリアにおけるアクティブなインターネット契約数の増加は、予測期間を通じて市場全体の成長率を押し上げると考えられます。

アフリカのゲーム産業概要

アフリカのゲーム市場は、オンラインゲームの需要とモバイルアプリケーションの普及が地域全体で拡大しているため、非常にセグメント化されています。このような要因により、今後数年間で新たな参入企業がこの市場に参入することが予想されます。市場参入企業の大手としては、Kucheza、Kagiso Interactive、Nyamakop、Celestial Games、Kuluyaなどが挙げられます。地域市場の主要開発は以下の通りです。

  • 2024年5月、MicrosoftはAfrica Transformation Office(ATO)を通じて、アフリカにおけるXbox Game Campの第2弾を発表しました。このイニシアティブは、現地の開発者の才能を高め、現地のゲーム産業の成長を加速させることを目的としています。7月16日から17日にかけて開催されたこのイベントは、2日間のオンラインカンファレンスに加え、ヨハネスブルグ、ナイロビ、カサブランカで開催された直接参加型の集会でも補完されました。
  • 2024年1月、Sonyは、そのベンチャー部門であるSony Innovation Fundを通じて、南アフリカのケープタウンにあるビデオゲームスタジオCarry1stに非公開の投資を行った。この戦略的パートナーシップは、両社に多くのビジネス機会をもたらすことを目的としています。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業バリューチェーン分析
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係の強さ
  • COVID-19の産業への影響評価

第5章 市場力学

  • 市場促進要因
    • 若者人口の増加
    • 技術とインターネット・ネットワーク・アクセスの向上
  • 市場抑制要因
    • 違法コピー、法規制、ゲーム取引中の不正行為に関する懸念などの問題

第6章 市場セグメンテーション

  • プラットフォーム
    • ブラウザ PC
    • スマートフォン
    • 錠剤
    • ゲーム機
    • ダウンロード/ボックスPC
  • 国名
    • ナイジェリア
    • エチオピア
    • エジプト
    • モロッコ
    • ケニア
    • アルジェリア
    • 南アフリカ

第7章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Gamesole
    • Kuluya
    • Chopup
    • Kucheza
    • Kagiso Interactive
    • Nyamakop
    • Celestial Games
    • Clockwork Acorn
    • Sony Corporation
    • Microsoft Corporation

第8章 投資分析

第9章 市場の将来

目次
Product Code: 69941

The Africa Gaming Market size is estimated at USD 2.14 billion in 2024, and is expected to reach USD 3.72 billion by 2029, growing at a CAGR of 11.62% during the forecast period (2024-2029).

Africa Gaming - Market

The rise of mobile gaming in Africa is aided by rising internet connectivity, increasing adoption of smartphones, and the advent of high bandwidth network connectivity, such as 5G, which have further increased the demand of the gaming market across regional countries.

Key Highlights

  • Africa is regarded as one of the significant regions globally with a growing youth population. According to the United Nations, by 2050, Africa's young people, i.e., those aged between 0 and 24 in certain countries of the region, will witness an increase of around 50%. Africa is anticipated to have the most significant number of young people in the coming decade. Hence, Africa's youth is highly crucial to the regional market's future in gaming.
  • According to GSMA, there has been a steady growth of unique mobile subscribers in Sub-Saharan Africa. This trend is expected to continue over the subsequent seven years from 2023, bringing the total to nearly 700 million by the end of 2030. Nigeria and Ethiopia were projected to account for almost a third of the total subscribers in 2030. Mobile penetration in Sub-Saharan Africa was anticipated to reach 50% by 2030. Moreover, this number is expected to increase to 475 million by 2025, among which more than a quarter of these connections will be on a 4G network. Meanwhile, in North Africa, 290 million people own cell phones. This high usage of mobile phones with 5G networks is expected to drive the market significantly.
  • Moreover, Nigeria's gaming industry has expanded drastically, benefiting from the large and youthful population, the improving internet penetration rate, and increasing consumer access to internet-enabled devices. The proliferation of connected devices in Nigeria has also led to extensive adoption of the technology, and people from all demographics enjoy digital gaming in its numerous forms. Mobile gaming is prevalent in Nigeria since smartphones and tablets are widely available and affordable.
  • However, aspects like the rise in issues like piracy, changing laws and regulations, and various concerns relating to fraud during gaming transactions might be factors that impede the overall growth of the market over the coming years.

Africa Gaming Market Trends

Improvements in Technology and Internet Network Access Driving the Market

  • The enhancement of mobile technology and its associated use cases have unleashed technological evolution in the region. The surge in overall smartphone usage leading to internet adoption has further leveraged the rise in the adoption of everyday use cases such as gaming.
  • 5G is one of the major drivers for the growth of smartphones, leading to a surge in competitive gaming in the region. According to Ericsson Mobility Report, in the Middle East and Africa, the total number of subscribers for 5G services may reach 60 million by 2024, representing about 3% of all mobile subscriptions in the region. GSMA also estimates there may be around 50 million 5G connections across the MENA region, of which 20 million connections could be in the Arab States alone by 2025.
  • Africa's overall share of internet users has grown drastically. According to ITU, the percentage of households with internet access in South Africa is forecast to continuously increase between 2024 and 2029, with a total rise of 16.6 percentage points. After seven consecutive years of growth, internet penetration was estimated to reach 97.38%, marking a new peak in 2029. The rise in the total number of internet users and increasing internet penetration in Africa are expected to significantly augment the market's growth.
  • Additionally, the launch of various gaming smartphones by several regional companies is increasing the market's overall growth rate. For instance, MediaTek, a fabless semiconductor company, recently reiterated its commitment to providing new technology solutions to enable the rollout of future-ready smartphones in the South African market. The company announced the launch of its premium gaming chip, MediaTek Helio G95, along with its offerings across the spectrum, including G90T, G85, G80, G70, G35, and G25 chips. The products were aimed at the premium 4G gaming smartphone segment. The company has also associated with various smartphone brands such as Oppo, Xiaomi, and Infinix to launch up to 10 premium, feature-rich smartphones powered by the MediaTek Helio G series last year.
  • As per Ericsson, the overall monthly smartphone data traffic per smartphone in Sub-Saharan Africa is projected to amount to 10.99 gigabytes (GB) per active device by 2027. Last year, the average data traffic per active smartphone amounted to 2.89 GB per month. This overall rise in the average data traffic per active smartphone will exponentially drive the market's growth.

Nigeria Expected to Hold a Considerable Market Share

  • The existence of a vast customer base of young middle-income groups is a significant aspect contributing to the rise in the gaming industry in the Nigerian market. This is further expected to create ample opportunities for the market to grow and sustain throughout the forecast period.
  • Gamers in the country are shifting to social gaming, the free-to-play revenue model with downstream in-game purchases. It has become increasingly popular in the country. Also, the gaming industry in the country is bringing millions of dollars to countries per year. This is for all categories of video games: mobile, PC, Xbox, and PS. Due to such factors, Nigeria is expected to contribute substantially to the entire African market.
  • Also, the gaming market in Nigeria is anticipated to witness a considerable surge in overall usage of the internet through mobile over the forecast period, with international market players injecting large-scale investments into the region. Hence, there is a constant rise in subscriptions, resulting in the growth of the mobile gaming industry within the country. For instance, in May 2024, the Nigerian federal government announced plans to reinstate telecom taxes and implement additional fiscal measures to secure a USD 750 million loan from the World Bank. This decision came nearly ten months after the government had suspended the 5% excise duty on telecommunications and the Import Tax Adjustment levy on specific vehicles.
  • Moreover, the Nigerian gaming market trend is aided by improved mobile penetration. For instance, according to Hootsuite's data, the mobile penetration rate increased to 51% in 2024, owing to increased awareness through aggressive expansion and marketing by operators and technological improvements in payment platforms. Nigeria's gaming industry is fragmented, with the presence of various small market players. As user behavior changes and spending needs increase, the industry is anticipated to reach consolidation over the forecast period.
  • According to the OECD, between 2024 and 2029, Nigeria is projected to experience a steady rise in mobile broadband connections, with an overall increase of 8.9 connections per 100 inhabitants, marking a 19.16% growth. Following eight years of consecutive growth, the penetration of mobile broadband is set to reach 55.3 connections, reaching a new peak in 2029. The vast majority of these connections are mobile GSM connections. This rise in the total number of active internet subscriptions in Nigeria will amplify the market's overall growth rate throughout the forecast period.

Africa Gaming Industry Overview

The African gaming market is highly fragmented as the demand for online games and increasing penetration of mobile applications is growing across the region. Such factors will attract new players to this market over the next few years. Some of the leading participants in the market are Kucheza, Kagiso Interactive, Nyamakop, Celestial Games, and Kuluya. Key developments in the regional market are as follows:

  • May 2024: Microsoft, via its Africa Transformation Office (ATO), unveiled the second iteration of the Xbox Game Camp in Africa. This initiative was designed to enhance local developer talent and accelerate the growth of the regional gaming industry. The event, scheduled for July 16-17, was a two-day online conference complemented by in-person gatherings in Johannesburg, Nairobi, and Casablanca.
  • January 2024: Sony, through its venture arm, the Sony Innovation Fund, made an undisclosed investment in Carry1st, a video game studio located in Cape Town, South Africa. This strategic partnership was intended to unlock a host of commercial opportunities for both entities.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHTS

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Value Chain Analysis
  • 4.3 Industry Attractiveness - Porter's Five Forces Analysis
    • 4.3.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.3.2 Bargaining Power of Consumers
    • 4.3.3 Threat of New Entrants
    • 4.3.4 Threat of Substitute Products
    • 4.3.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.4 Assessment of Impact of COVID-19 on the Industry

5 MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Drivers
    • 5.1.1 Growth in Youth Population
    • 5.1.2 Improvement in Technology and Internet Network Access
  • 5.2 Market Restraints
    • 5.2.1 Issues Such as Piracy, Laws and Regulations, and Concerns Relating to Fraud During Gaming Transactions

6 MARKET SEGMENTATION

  • 6.1 Platform
    • 6.1.1 Browser PC
    • 6.1.2 Smartphone
    • 6.1.3 Tablets
    • 6.1.4 Gaming Console
    • 6.1.5 Downloaded/Box PC
  • 6.2 Country
    • 6.2.1 Nigeria
    • 6.2.2 Ethiopia
    • 6.2.3 Egypt
    • 6.2.4 Morocco
    • 6.2.5 Kenya
    • 6.2.6 Algeria
    • 6.2.7 South Africa

7 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 7.1 Company Profiles
    • 7.1.1 Gamesole
    • 7.1.2 Kuluya
    • 7.1.3 Chopup
    • 7.1.4 Kucheza
    • 7.1.5 Kagiso Interactive
    • 7.1.6 Nyamakop
    • 7.1.7 Celestial Games
    • 7.1.8 Clockwork Acorn
    • 7.1.9 Sony Corporation
    • 7.1.10 Microsoft Corporation

8 INVESTMENT ANALYSIS

9 FUTURE OF THE MARKET