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市場調査レポート
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中国のゲーム産業:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)

Chinese Gaming Industry - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030)


出版日
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英文 100 Pages
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2~3営業日
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中国のゲーム産業:市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)
出版日: 2025年01月05日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 100 Pages
納期: 2~3営業日
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概要

中国のゲーム産業は、2025年の711億8,000万米ドルから2030年には1,028億米ドルに成長し、予測期間(2025~2030年)のCAGRは7.63%になると予想されます。

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中国はゲーム産業にとって最も有利な市場のひとつです。複数の国際企業が、中国のゲーミング・ベンダーから株式を取得したり、プロ選手チームのスポンサーになったりすることで、市場に参入しています。中国のゲーム産業が成長した主要理由の1つは、eスポーツの人気が急速に高まっていることです。eスポーツは、ゲーム産業の競争的な一部で、さまざまな参入企業がゲーム大会に参加します。ゲーム大会はすべてオンラインで放送されます。

中国企業は世界のデジタル化がもたらすビジネス機会を受け入れる準備が整っており、この地域の企業は製品サイクル全体を通じてデジタル変革を活用し、特に生産効率を高めています。例えば、Tencent Gamesは6月、ゲーム技術協力を含む7つのプロジェクトを発表しました。これらは、デジタルGreat Wall of China、Library Cave of Dunhuang、Beijing Central Axis、CATCH(Chasing All Transients Constellation Hunters)プログラム、FFS(Full Flight Simulator)、3Dフルフィデリティ・デジタル工場、ゲーム駆動型ロボット知能学習プロジェクトです。

WeChatなどのモバイルアプリ内で、他のアプリケーションをインストールすることなく遊べるミニゲームが急成長しており、中国のゲーム産業の急速な普及を目の当たりにしています。ソーシャル要素が活発なこれらのミニゲームは遊びやすく、全国で多くのフォロワーを集めています。

ケーブルネットワークの近代化も、中国のゲーム市場成長の潜在的促進要因です。ダウンロード速度100Mbpsを実現するDOCSIS 3の採用により、ケーブル事業者は中国で高性能のクラウドゲームサービスを提供しています。

さらに、クラウドインフラの普及が進んでいるため、豊富なコンピューティング、ストレージ、通信リソースを、信頼性が高く、コスト効率が高く、メンテナンスの手間がかからない方法で提供できます。さまざまなゲームアプリケーションがこうしたクラウドコンピューティング・リソースを利用するようになり、ゲームサービスは中国でクラウドコンピューティングが最も急成長しているセグメントのひとつになると考えられます。

COVID-19の影響により、ゲーム内の遅延やスコープの縮小が発生し、コンソールゲーム部門がモバイルプラットフォームと同様の利益を得ることができなくなることが予想されます。COVID-19は中国を襲ったもの、オンライン広告販売やゲーム内課金をインフラとするビジネスへの打撃は少なかった(引用元:Lyndon Gaming)。しかし、パンデミックは、広告販売とゲーム内課金がもたらす収益額を根本的に変化させました。中国のゲームデザイナーは、収益源への影響を軽減するために収益化モデルを調整しています。

中国のゲーム市場動向

モバイルゲームが最大の市場シェアを占める

  • 中国のモバイルゲーム人口は増加しており、モバイルゲームセグメントは予測期間中に大きな需要が見込まれます。参入企業の大半は、成都や武漢といった中国の第2級都市に集中しています。さらに、SensorTower一覧によると、TOP100リストには中国のモバイルゲームメーカー42社が含まれています。42の中国モバイルゲームパブリッシャーの総売上は18億8,000万米ドルです。これは今年9月の世界のモバイルゲームパブリッシャーTOP100の総収入の38.3%を占めます。TencentやNetEaseといった人気ブランドが上位を占め、Lilith Games、FunPlus、Lingxi Gamesなどの有名ブランドもランクインしました。
  • ゲームパブリッシャーや開発者は、処理能力の低い携帯電話(つまり安価な携帯電話)でも動作する「ライト」バージョンのゲームをリリースすることで、新興市場の消費者に対応しています。これにより、最速で最高の携帯電話を購入できないような消費者でもゲームを楽しめるようになり、特定のタイトルのリーチが広がります。
  • ゲームの研究開発や運営は、特にモバイルゲームの場合、クラウドへの依存度が高まることが予想されます。また、中国国外に進出している中国のオンライン/モバイルゲーム向けのゲームサーバーホスティングサービスも動向を見せています。中国はスマートフォンの販売台数、生産台数ともにトップであるため、モバイルゲームは圧倒的なシェアを誇っており、Ucloudのようなクラウドホスティングサービスにとっては機会です。
  • さらに、手頃な価格のモバイルインターネットや、今後登場する5G技術などの先進的モバイルインフラの登場は、中国のモバイルゲーム市場をさらに活性化させると予想されます。
  • GSMAによると、昨年モバイルサービスに登録したのは12億2,000万人で、この地域の人口の約83%を占めました。さらに、2025年までに中国の接続の52%が5Gになると予想されています。2020~2025年の間に、通信事業者の支出の88%が5Gに投資され、その額は1,161億6,000万米ドルに達します。昨年、モバイル技術とサービスは地域のGDPの5.6%に貢献し、経済付加価値はおよそ9,000億米ドルに達しました。

クラウドゲーミングと5Gの台頭が市場を牽引

  • クラウドゲームは、中国のゲーム産業で最も急成長するセグメントと予想され、大きな勢いを蓄えています。例えば、CloudUnionの加入者数は2,000万人に達していると報じられており、これは同国におけるクラウドゲーミングの明るい展望を示しています。IPTVとクラウドゲーミングの互換性が高く、既存の技術的な制約がないことは、中国の家庭向けオンデマンドゲーム市場の可能性を示しています。
  • 中国におけるゲームサービスの拡大と拡大を目的としたいくつかの投資や提携は、市場の需要を促進すると予想されます。例えば、著名なゲームサービスプロバイダーの一つであるKalydoと上海に拠点を置くChi Yu gamesは、新世代の3D MMOレーシング・オンラインゲームであるSpeed Kingdomを立ち上げました。Kalydoのクラウドゲームサービスを活用することで、参入企業は重いダウンロードや長いインストールプロセスを必要とせず、ゲームプロセスを簡潔に開始することができます。
  • 中国では最近、18歳以下のゲーム利用限度額を月28~57米ドルに制限する法律が成立しました。この規制は、青少年の「社会の広い範囲にわたる学業成績の低下」に対処し、ビデオゲーム中毒の問題に取り組むことを目的としています。この支出制限は、マイクロトランザクションとDLC(ダウンロード可能なコンテンツ)に焦点を当てており、クラウドの採用により、サブスクリプションベースのモデルは新たな成長機会に対応しています。
  • さらに、5Gなどの技術も同地域のモバイルベースのVRゲーム市場を牽引しています。例えば、昨年7月、デジタルコンテンツとサービスを提供するChina Mobile傘下のMiguは、クラウドゲーム産業の成長を促すための取り組みを強化しました。Miguは、Xiaomi Corpや中国のクラウドサービスプロバイダーKingsoft Cloud、その他のパートナーと協力して、より優れたクラウドゲームコンテンツを配信する新たな計画を立ち上げました。
  • さらに、GSMAによると、昨年の5G接続総数は4億8,800万件で、2025年には8億9,200万件に達すると予想されています。

中国のゲーム産業概要

中国のゲーム産業は、大小さまざまな参入企業が存在するため、市場競争が激しいです。市場は適度に集中しています。市場の主要企業は、製品革新、サービス革新、合併、買収などの戦略を採用し、競争に勝ち残り、リーチを拡大しています。

  • 2022年8月、Tencent HoldingsとNetEaseは海外スタジオへの投資を拡大し、前者は大ヒットアクションゲーム"Elden Ring"を制作した日本のFromSoftware Incの株式を取得しました。

その他の特典

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • 3ヶ月間のアナリストサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件と市場定義
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場洞察

  • 市場概要
  • 産業の魅力-ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係

第5章 中国のゲーム市場力学

  • 市場影響要因
  • 成長抑制要因
  • 市場促進要因
    • 技術開発の急速な進展
  • 市場抑制要因
    • ゲーム産業に関する政府規制の変動
  • 市場機会

第6章 中国のゲーム市場動向

  • AR、位置情報サービス、ブロックチェーンの出現
  • クラウドゲームと5G
  • eスポーツへの投資シナリオ
  • ミニゲームの成長(WeChat、QQプラットフォームなど)

第7章 中国のゲーム市場の情勢

  • 中国のゲーム市場の規模と予測
  • 中国のゲーマー人口
  • 年齢・性別ゲーマー人口
  • プラットフォーム別市場セグメンテーション
    • PCゲーム
    • コンソールゲーム
    • モバイルゲーム
  • 中国のAndroidゲーム&アプリトップ20
  • 中国のiOSゲーム&アプリトップ20
  • 中国におけるゲームライセンスの停止について
  • 中国のゲーム産業における外国企業のシェア

第8章 中国のクラウドゲーミングシナリオ

  • 中国クラウドゲーミング概要
  • 中国のクラウドゲーミングエコシステム
    • クラウドコンピューティングエコシステム(クラウドプロバイダー、GPU/CPU、サーバー)
    • クラウドゲームサービス概要
    • ゲームパブリッシャーと開発者概要
    • インターネットプロバイダ概要
    • アクセスデバイス概要
  • クラウドゲームを後押しする5Gの役割

第9章 中国のストリーミング・エコシステム

  • ストリーミングプラットフォーム上位10社(プラットフォーム別、ユーザー寄付額別)
  • ストリーマーギルド上位10(ビジネス価値とアクティブストリーマー別)
  • 上位10ゲーム(ストリーミング数、パブリッシャー別)
  • 上位10ゲームストリーマー(ゲーム、プラットフォーム、寄付額別)

第10章 競合情勢

  • 企業プロファイル
    • Tencent Holdings
    • NetEase Inc.
    • 37 Interactive Entertainment
    • Beijing Kunlun Technology Co. Ltd.
    • Perfect World Games
    • Elex Technology
    • Shanda Games
    • KongZhong Corporation
    • The9 Limited
    • NetDragon Websoft

第11章 投資分析

第12章 投資分析市場の将来

目次
Product Code: 66931

The Chinese Gaming Industry is expected to grow from USD 71.18 billion in 2025 to USD 102.80 billion by 2030, at a CAGR of 7.63% during the forecast period (2025-2030).

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China is one of the most lucrative markets for the gaming industry. Several international companies are entering the market by acquiring shares from Chinese gaming vendors or sponsoring professional players' teams. One of the primary reasons for the growth of the gaming industry in China is the rapidly rising popularity of eSports, a competitive part of the gaming industry where various players participate in gaming competitions. The entire game tournament is broadcasted online.

With Chinese enterprises ready to embrace business opportunities provided by global digitalization, companies across the region are leveraging digital transformation throughout the product cycle, especially to enhance their production efficiency. For instance, Tencent Games announced seven projects in June, including game technology collaboration. These consist of the digital Great Wall of China, the Library Cave of Dunhuang, the Beijing Central Axis, the Chasing All Transients Constellation Hunters (CATCH) program, Full Flight Simulator (FFS), 3D full-fidelity digital factory, and a game-driven robot intelligent learning project.

The rapid growth in mini-games played inside mobile apps, such as WeChat, without installing another application, is witnessing the rapid adoption of China's gaming industry. These mini-games, which have active social elements, are easy to play and have attracted many followers across the country.

The modernization of cable networks is also a potential driver of China's gaming market growth. With the adoption of DOCSIS 3, which achieves download speeds as high as 100 Mbps, cable operators offer high-performance cloud gaming services in China.

Additionally, the increasing prevalence of cloud infrastructure provides abundant computing, storage, and communication resources in a reliable, cost-effective, and low-maintenance manner. Various gaming applications will employ these cloud computing resources, as gaming services stand to be one of China's fastest-growing sectors for cloud computing.

The impacts of COVID-19 resulted in in-game delays and scope scale-downs expected to prevent the console gaming sector from witnessing the same gains as a mobile platform. COVID-19 ravaged China, but businesses whose infrastructure is based on online ad sales and in-game purchases were hit less (source Lyndon Gaming). But the pandemic has fundamentally shifted how much revenue ad sales and in-game purchases bring in. Chinese game designers are adjusting their monetization models to lessen the impact on their revenue streams.

China Gaming Market Trends

Mobile Games Occupies the Largest Market Share

  • The mobile games segment of the market is expected to witness significant demand during the forecast period due to the country's growing mobile population of gamers. The majority of players are concentrated in tier-2 cities of China, such as Chengdu and Wuhan. Further, according to SensorTower listing, the TOP100 list includes 42 Chinese mobile gaming manufacturers. The total revenue of the 42 Chinese mobile gaming publishers is USD 1.88 billion. This accounts for 38.3% of the total revenue of the TOP100 mobile game publishers globally for September this year. Popular brands like Tencent and NetEase topped the charts, while other familiar names included Lilith Games, FunPlus, Lingxi Games, etc.
  • Game publishers and developers are catering to emerging market consumers by releasing "lite" versions of games that can run on phones with less processing power (i.e., cheaper phones). This broadens the reach of the specific title by making the game more accessible to consumers who might not be able to afford the fastest, best mobile phones.
  • Game R&D and operations, especially for mobile games, are expected to become more dependent on the cloud. Also, game server hosting service for Chinese online/mobile games with a presence outside China is trending. Mobile gaming is dominant and is an opportunity for cloud hosting services, like Ucloud, since China is the leader in terms of smartphone sales, as well as production.
  • Further, the affordable mobile internet and the advent of advanced mobile infrastructure, such as the upcoming 5G technology, are expected to \fuel the country's mobile gaming market.
  • As per GSMA, 1.22 billion people were registered to mobile services last year, accounting for about 83% of the region's population. Moreover, 52% of Chinese connections will be 5G by 2025. Between 2020 and 2025, 88% of operator expenditure will be invested in 5G, amounting to USD 116.16 billion. In the last year, mobile technology and services contributed 5.6% of regional GDP, amounting to roughly USD 900 billion in economic value added.

Rise of Cloud Gaming and 5G to Drive the Market

  • Cloud gaming is expected to be the fastest-growing sector in the game industry in China; it has accumulated significant momentum. For instance, CloudUnion reportedly has a subscriber base of 20 million, which signifies cloud gaming's bright prospects in the country. The strong compatibility of cloud gaming with IPTV and the existing technical constraints on the flow demonstrates the game's potential market on-demand to households in China.
  • Some investments and collaborations to extend and expand gaming services in China are expected to fuel the market demand. For instance, Kalydo, one of the prominent gaming service providers and Shanghai-based Chi Yu games, launched the Speed Kingdom, a new generation of 3D MMO racing online games. By leveraging Kalydo's cloud game service, players can initiate the gaming process concisely without needing heavy downloads and lengthy installation processes.
  • Recently, China passed a law restricting spending limits for those under 18 on gaming to between USD 28 to USD 57 a month. The regulation has been given to address "poor academic performance across a broad swath of society" amongst youths and tackle video game addiction issues. The spending limit focuses on microtransactions and DLC (Downloadable content), and with the adoption of the cloud, the subscription-based model caters to new growth opportunities.
  • Further, technologies such as 5G are also driving the mobile-based VR gaming market in the region. For instance, in July last year, Migu Co Ltd, a China Mobile subsidiary that delivers digital content and services, ramped up its efforts to encourage the growth of the cloud gaming industry. Migu launched a new plan to distribute better cloud gaming content in collaboration with Xiaomi Corp, a Chinese cloud service provider Kingsoft Cloud, and other partners.
  • Moreover, as per GSMA, the total number of 5G connections in the last year was 488 million, which is expected to reach 892 million by 2025.

China Gaming Industry Overview

The Chinese gaming industry is competitive, owing to the presence of many small and large players in the market. The market is moderately concentrated. The market's major players adopt strategies like product innovation, service innovation, mergers, and acquisitions to stay ahead of the competition and increase their reach.

  • In August 2022, Tencent Holdings and NetEase expanded their investments in overseas studios, with the former taking a share in Japan's FromSoftware Inc, the producer of the blockbuster action game "Elden Ring."

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 INTRODUCTION

  • 1.1 Study Assumptions and Market Definition
  • 1.2 Scope of the Study

2 RESEARCH METHODOLOGY

3 EXECUTIVE SUMMARY

4 MARKET INSIGHT

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Industry Attractiveness - Porter's Five Force Analysis
    • 4.2.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.2.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.2.3 Threat of New Entrants
    • 4.2.4 Threat of Substitute Products
    • 4.2.5 Intensity of Competitive Rivalry

5 CHINA GAMING MARKET DYNAMICS

  • 5.1 Market Influencing Factors
  • 5.2 Growth Inhibitors
  • 5.3 Market Drivers
    • 5.3.1 Rapid Advancement in Technological Developments
  • 5.4 Market Restraints
    • 5.4.1 Fluctuating Government Regulations Regarding Gaming Industry
  • 5.5 Market Opportunity

6 CHINESE GAMING MARKET TRENDS

  • 6.1 Emergence of AR, Location-based-Services and Blockchain
  • 6.2 Cloud Games and 5G
  • 6.3 Investment Scenario in eSports
  • 6.4 Growth of Mini Games (WeChat, QQ platforms etc.)

7 CHINESE GAMING MARKET LANDSCAPE

  • 7.1 China Gaming Market Sizing & Forecast
  • 7.2 Gamers Population in China
  • 7.3 Gamers Population by Age and Gender
  • 7.4 Market Segmentation by Platform
    • 7.4.1 PC Games
    • 7.4.2 Console Games
    • 7.4.3 Mobile Games
  • 7.5 Top 20 Android Games & Apps in China
  • 7.6 Top 20 iOS Games & Apps in China
  • 7.7 Suspension of Gaming Licenses in China
  • 7.8 Foreign Companies Share in Chinese Gaming Industry

8 CHINESE CLOUD GAMING SCENARIO

  • 8.1 Chinese Cloud Gaming Overview
  • 8.2 Chinese Cloud Gaming Ecosystem
    • 8.2.1 Cloud Computing Ecosystem (Cloud Providers, GPU/CPU, Servers)
    • 8.2.2 Cloud Gaming Services Overview
    • 8.2.3 Game Publishers and Developers Overview
    • 8.2.4 Internet Providers Overview
    • 8.2.5 Access Devices Overview
  • 8.3 Role of 5G in boosting Cloud Gaming

9 CHINESE STREAMING ECOSYSTEM

  • 9.1 Top 10 Streaming Platforms, By Platform and User Donations
  • 9.2 Top 10 Streamer Guilds, By Business Value and Active Streamers
  • 9.3 Top 10 Games, By # of Streams and Publisher
  • 9.4 Top 10 Game Streamers, By Game, Platform and Donations

10 COMPETITIVE LANDSCAPE

  • 10.1 Company Profiles
    • 10.1.1 Tencent Holdings
    • 10.1.2 NetEase Inc.
    • 10.1.3 37 Interactive Entertainment
    • 10.1.4 Beijing Kunlun Technology Co. Ltd.
    • 10.1.5 Perfect World Games
    • 10.1.6 Elex Technology
    • 10.1.7 Shanda Games
    • 10.1.8 KongZhong Corporation
    • 10.1.9 The9 Limited
    • 10.1.10 NetDragon Websoft

11 INVESTMENT ANALYSIS

12 FUTURE OF THE MARKET