![]() |
市場調査レポート
商品コード
1690075
MaaS(Mobility-as-a-Service)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年)Mobility as a Service - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2025 - 2030) |
||||||
カスタマイズ可能
適宜更新あり
|
MaaS(Mobility-as-a-Service)-市場シェア分析、産業動向・統計、成長予測(2025年~2030年) |
出版日: 2025年03月18日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 107 Pages
納期: 2~3営業日
|
MaaS(Mobility-as-a-Service)市場規模は2025年に8,400億米ドルと推定され、予測期間(2025~2030年)のCAGRは7.43%で、2030年には1兆2,000億米ドルに達すると予測されています。
COVID-19パンデミックはMaaS(Mobility-as-a-Service)市場に打撃を与えました。世界的に実施された封鎖と社会的距離を置く規範により、移動の必要性は緊急目的以外には減少しました。一般市民の移動がほぼゼロになったことで、市場の主要ビジネスセグメントは大きな打撃を受け、経済は急降下しました。COVID-19の大流行は市場に問題をもたらしたが、非接触型決済や接触者追跡のためのMaaSソリューションの展開など、革新と適応の機会も生んでいます。
中期的には、MaaS(Mobility-as-a-Service)は、個人や企業に統合されたオンデマンドの交通ソリューションを提供しようとする成長産業です。これは従来の輸送手段からのパラダイムシフトを意味し、消費者は単一のプラットフォームを通じて様々な移動手段を利用できます。都市化の進展、交通渋滞の増加、よりサステイナブル代替輸送手段へのニーズにより、市場は今後数年で急速に拡大すると予測されます。
タクシーサービスやライドシェアサービスを利用する乗客の嗜好は全国的に高まると予想されます。そのため主要企業は、競争の激しい市場でそれぞれの市場シェアを維持するため、モバイルアプリケーションで提供される選択肢を増やし、事業を拡大する可能性が高いです。
二酸化炭素排出量の削減と気候変動の緩和が重視されるようになっていることは、MaaSセクタの主要な促進要因の1つです。MaaSプラットフォームは、よりサステイナブルモビリティ・オプションを提供することで、輸送による環境への影響を軽減するのに役立つ可能性があります。
市場を牽引するもう一つの重要な側面は、消費者の嗜好の変化であり、特に若い世代は、モビリティ・オプションにおいて利便性、柔軟性、費用対効果を優先します。
自動車メーカーや公共輸送などの他の参入企業は、従来の交通企業やハイテク新興企業に加えて、競合を維持し、進化する顧客の期待に応えるためにMaaSセグメントに参入しています。
電気自動車への補助金、相乗りや公共輸送の利用奨励など、政府の取り組みや法律もMaaS市場を形成しています。モバイルアプリ、モノのインターネット(IoT)ガジェット、データ分析ツールは、MaaSセグメントを後押しする主要技術の一部です。これらの技術は、より効果的で個別化された輸送サービスを可能にします。
MaaSは、渋滞緩和に加えて、大気の質の改善、二酸化炭素排出量の削減、サステイナブル交通の促進を支援することができます。MaaSは、多様な移動手段を提供することで、自転車や公共輸送の利用など、よりエコフレンドリー移動手段を選択するよう個人を促すことができます。
さらに、MaaSは公共部門と商業部門の関係者に新たなビジネスモデルと機会を与えることで、交通部門を再構築しています。政府がMaaSを交通網に組み込む方法を模索する一方で、非公開会社はMaaSプラットフォームやサービスへの投資を増やしています。
全体として、世界の主要都市における交通渋滞による困難が、MaaSセクタ拡大の一因となっています。MaaSは、人々がより効果的でエコフレンドリー交通ソリューションを求める中、都市モビリティの将来においてますます重要な役割を果たすと位置づけられています。
近年、世界の多くの都市で、交通渋滞や交通課題の解決策として、MaaS(Mobility-as-a-Service)の導入が進んでいます。例えば
これらの事例は、交通渋滞を緩和し、交通へのアクセシビリティを向上させるために取り組む都市の間で、MaaSがますます普及していることを示しています。MaaSビジネスが世界的に拡大するにつれ、交通問題を解決するためにMaaSソリューションを利用する都市が増えることが予想されます。
都市化、人口増加、便利でサステイナブル輸送手段への需要の高まりは、長期的に中国におけるMaaS(Mobility-as-a-Service)市場を活性化させる可能性が高いです。近年、自転車シェアリングやカーシェアリングに代表される新たなモビリティは、市民の日々の移動に大きな利便性をもたらしています。大規模なモビリティ需要を満たすことで、都市管理に圧力と課題ももたらしました。さらに、既存の公共交通システムや伝統的交通サービスにも大きな影響を与えました。
中国は近年、MaaSプロジェクトのテストと開発に力を入れています。国務院、交通運輸省、省・市政府(北京市、上海市、江蘇省、広東省)など多くの政府部門が、2021~2025年までの第14次5カ年計画、あるいは2035年までの長期計画の中で、MaaS戦略や検査的な開発を強調しています。
インドは世界で2番目に人口の多い国で、ほとんどの人が中流階級に属し、近距離の通勤にタクシーやオートリクシャー(地元の三輪タクシー)を利用しています。インドの公共交通システムはそれほど発達しておらず、バス、ローカル鉄道(ムンバイのみ)、地下鉄(一部の都市)が主要特徴です。そのため、従業員は主に自家用車を通勤手段として利用しています。
MaaSはインドではまだ比較的新しいサービスだが、連邦政府、州政府、地方政府による議論や施策イニシアチブは、その大きな可能性を強調しています。MaaSは、輸送手段を単一のサービスに統合することで、柔軟でパーソナライズされた方法で旅行を簡単に計画できる能力をインド中の消費者に記載しています。さらに、インドはその技術力と統合されたモビリティサービスソリューションを活用しており、すでに大規模なセクタに成長しつつあります。
インド市場における旺盛なビジネス機会のため、多くの著名企業もマース市場での地位を強化するために厳しい取り組みを行っています。例えば
上記の開発は、この地域のMaaS市場が急成長しており、複数の参入企業が市場に参入し、サービスを拡大していることを示しています。こうした開発は、今後数年間におけるMaaSの成長に貢献すると予想されます。
MaaS(Mobility-as-a-Service)市場はセグメント化されており、複数の参入企業が市場で大きなシェアを占めています。MaaS(Mobility-as-a-Service)市場で著名な企業には、Uber、Didi、Beeline Mobility、Moovitなどがあります。各社は先進的な新製品を開発するため、研究開発に多額の投資を行っています。
The Mobility as a Service Market size is estimated at USD 0.84 trillion in 2025, and is expected to reach USD 1.20 trillion by 2030, at a CAGR of 7.43% during the forecast period (2025-2030).
The COVID-19 pandemic hurt mobility as a Service Market. With the lockdown and social distancing norms implemented worldwide, the need for mobility was reduced except for emergency purposes. With almost zero public movements, the major business area of the market was severely hit, and the economy took a nosedive. Although the COVID-19 pandemic has caused problems for the market, it has also given rise to chances for innovation and adaptation, such as the deployment of MaaS solutions for contactless payments and contact tracking.
Over the medium term, Mobility as a Service (MaaS) is a growing industry that intends to provide individuals and businesses with integrated, on-demand transportation solutions. It represents a paradigm shift from traditional modes of transportation, in which consumers can access a variety of mobility alternatives through a single platform, frequently via a subscription-based approach. The market is predicted to expand rapidly in the next years, owing to rising urbanization, increased traffic congestion, and a need for more sustainable transportation alternatives.
Passengers' preferences for utilizing taxi services and ride-sharing services across the country are expected to increase. Hence, this is likely to lead the companies to enhance the options and expand their operations to be provided in mobile applications, to retain their respective market shares in a highly competitive market.
The growing emphasis on lowering carbon emissions and mitigating climate change is one of the primary drivers of the MaaS sector. MaaS platforms may help lessen the environmental effect of transportation by providing more sustainable mobility options.
Another important aspect driving the market is changing consumer tastes, particularly among younger generations that prioritize convenience, flexibility, and cost-effectiveness in their mobility options.
Other players, such as automakers and public transportation agencies, are entering the MaaS sector to stay competitive and meet evolving customer expectations, in addition to traditional transportation corporations and tech startups.
Government initiatives and legislation, such as subsidies for electric vehicles and encouragement for carpooling and public transit use, are also shaping the MaaS market. Mobile apps, Internet of Things (IoT) gadgets, and data analytics tools are a few of the primary technologies powering the MaaS sector. These technologies enable more effective and individualized transportation services.
MaaS can assist in improving air quality, lower carbon emissions, and encouraging sustainable transportation in addition to easing congestion. MaaS can encourage individuals to select more environmentally friendly forms of transportation, like biking or taking public transportation, by providing a variety of mobility options.
In addition, MaaS is reshaping the transportation sector by giving actors in the public and commercial sectors new business models and opportunities. While governments look for ways to incorporate MaaS into their transportation networks, private companies are increasing their investments in MaaS platforms and services.
Overall, the difficulties caused by traffic congestion in major cities throughout the world are a contributing factor in the expansion of the MaaS sector. MaaS is positioned to play an increasingly significant role in the future of urban mobility as people look for more effective and environmentally friendly transportation solutions.
In recent years, many cities around the world have been adopting mobility as a service (MaaS) as a solution to the growing traffic congestion and transportation challenges. For instance,
These instances show how MaaS is becoming more and more popular among cities as they work to ease traffic congestion and increase accessibility to transportation. It is anticipated that more cities using MaaS solutions to solve their transportation problems as the MaaS business expands globally.
Urbanization, population growth, and increasing demand for convenient and sustainable modes of transportation are likely to enable the mobility-as-a-service market in China over the long run. In recent years, new mobility represented by emerging bike-sharing and car-hailing/sharing has provided great convenience for citizens' daily transport. By meeting large mobility demands, they also brought pressures and challenges to city management. In addition, they had a big impact on existing public transport systems and traditional transport services.
China has focused on testing and developing MaaS projects in recent years. Many government departments, such as the State Council, Ministry of Transport, and province and city governments (Beijing, Shanghai, Jiangsu, and Guangdong), have highlighted to develop of a MaaS strategy or pilot in their 14th-Five-Year Plan between (2021-2025) or even in their long-term plan for 2035.
India is the second-most populous country in the world, and most people fall into the middle-class category who utilize cabs and auto-rickshaws (local three-wheeler taxis) for commuting short distances. India's public transportation system is not that well developed and is mainly characterized by buses, local trains (only in Mumbai), and metros (in select cities). Thus, employees majorly use their personal vehicle as the main mode of transportation to work.
MaaS is still relatively new in India, but discussions and policy initiatives by the federal, state, and local governments have highlighted its enormous potential. MaaS would offer consumers across India the ability to effortlessly organize trips in a flexible and personalized way by integrating transportation into a single service. Further, India is utilizing its technology prowess and integrated mobility services solutions, and it is already growing into a sizable sector.
Due to the outpouring opportunities in the Indian market, many prominent companies have also taken severe initiatives to strengthen their position in the Maas market. For instance,
The above developments indicate that the MaaS market in the region is growing rapidly, with several players entering the market and expanding their services. These developments are expected to contribute to MaaS growth in the coming years.
The mobility as a service market is fragmented, with several players accounting for significant shares in the market. Some prominent companies in the mobility as a service market are Uber, Didi, Beeline Mobility, Moovit, and others. Companies are investing heavily in R&D for the innovation of new and advanced products.