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市場調査レポート
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1431016

日本の交通インフラ建設:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)

Japan Transportation Infrastructure Construction - Market Share Analysis, Industry Trends & Statistics, Growth Forecasts (2024 - 2029)

出版日: | 発行: Mordor Intelligence | ページ情報: 英文 150 Pages | 納期: 2~3営業日

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日本の交通インフラ建設:市場シェア分析、産業動向と統計、成長予測(2024年~2029年)
出版日: 2024年02月15日
発行: Mordor Intelligence
ページ情報: 英文 150 Pages
納期: 2~3営業日
ご注意事項 :
本レポートは最新情報反映のため適宜更新し、内容構成変更を行う場合があります。ご検討の際はお問い合わせください。
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概要

日本の交通インフラ建設の市場規模は、2024年に1,162億5,000万米ドルと推定され、2029年までには1,497億6,000万米ドルに達すると予測され、予測期間中(2024年~2029年)のCAGRは5.20%で成長する見込みです。

Japan Transportation Infrastructure Construction-Market

パンデミックにより、2020年の日本経済は年率換算で29%縮小しました。2020年12月の実質賃金は10ヵ月連続で低下し、2014年以来最悪の水準に達しました。輸出は11.1%減少し、2012年以来最低となりました。中央政府は日本経済の約3分の2を占める景気刺激策を打ち出しました。その内容は、デジタルインフラや二酸化炭素削減技術など、COVID後の日本経済を見据えた取り組みや、パンデミックの影響を受けた中小企業への融資や融資保証に加え、個人への直接的な資金援助でした。

日本の道路は老朽化しており、危険な箇所もあります。国土交通省の調査によると、4万5,000の橋やトンネルが補修を待っています。この数字は、全国で修復が必要とされた構造物の60%に相当します。戦後、日本は人口増加を支えるためにインフラ整備を推し進めました。日本海側に位置する富山県では、橋梁整備の予算不足に頭を悩ませています。

日本はハードウェアの開発だけでなく、インフラの高度な運用・保守のための人材育成にも力を入れています。また、現地のインフラ整備を支援するための技術移転も行っています。2022年5月に報道されたように、東京:日本、米国、インド、オーストラリアは、今後5年間でアジア太平洋のインフラプロジェクトに少なくとも500億米ドルを投資し、インド太平洋地域のプロジェクトを支援する計画です。

自然災害の多い日本では、建設部門も復興と防災のために非常に重要です。近年、洪水などの自然災害による被害が拡大し、復興や防災のための年間予算にも影響を及ぼしていることから、今後もインフラ工事の需要が創出される可能性が高いです。

2022年3月現在、Canadian Solar Infrastructure Fundは、時価総額470億2,000万円で、東京証券取引所(東証)に上場しているインフラファンドのトップです。東京証券取引所のインフラファンド市場は2015年に設立され、不動産投資信託(REIT)市場の規制枠組みに基づいています。東証に上場しているインフラファンドは、主に太陽光発電所などの再生可能エネルギー施設に投資しています。

日本の交通インフラ建設市場動向

電気自動車輸送の成長

日本の電気自動車販売は、より手頃な価格の軽自動車に牽引されて急速に拡大しています。しかし、2022年度の日本の乗用車新車販売に占めるEVの割合はまだ2.1%にすぎません。

日本自動車販売協会連合会(自販連)と軽自動車・二輪車協会連合会が木曜日に発表したデータによると、3月期の日本の電気自動車販売台数は前年同月比3.1倍の7万7,238台と過去最高を記録しました。

EVは輸入車市場でも存在感を増しています。2022年度の海外からの電気乗用車の販売台数は64%増の1万6,430台と急増し、輸入車市場におけるシェアは6%--前年比2.6ポイント増--となりました。日本ブランドの電気自動車ラインアップは軽自動車中心で限られていますが、Tesla、BYD Auto、Audiといった海外勢は高級オプションを提供しています。

日本は充電インフラ整備の支援を強化しています。また、対象車の購入者には最大85万円の補助金を継続する予定です。これに対し米国は、新たな法案に基づき、北米で製造された新型適格車の購入者に最大7,500米ドルの税額控除を行う予定です。中国は2022年末にEV販売補助金を廃止しました。

市場を牽引する空港インフラ

日本における観光の継続的成長には、インフラ計画の成功が重要な役割を果たします。同協会は、東京-羽田の国際線ネットワークの発展、仙台空港と大阪の関西空港と伊丹空港の民営化、コスト削減とインフラの最適化による競争力向上のための継続的な取り組みを、前向きな進展として挙げています。日本は国内線におけるセルフサービス技術のリーダーですが、多くの機能は国際線旅行者には利用できません。

2022年5月8日、パラオ共和国コロール市に「パラオ国際空港改修・拡張・管理プロジェクト」(民間投資金融)により建設されたパラオ国際空港新ターミナルが全面開港しました。パラオ国際空港の既存ターミナルビルは、2003年にJICAの無償資金協力により建設され、約20年間使用されてきました。しかし、観光客の増加に伴い、空港の設備や機能の見直しが求められていました。

このプロジェクトでは、日本の優れた空港運営・維持管理技術を導入しながら、新出発ターミナルビルの建設と、到着専用となる既存ターミナルビルの改修が行われました。これはパラオ最大のインフラ開発プロジェクトであり、日本が支援した太平洋島嶼国初の官民連携(PPP)プロジェクトでもあります。

北海道空港(HAP、北海道千歳市)は2022年3月29日、運営する北海道内7空港の2022年度事業計画を発表しました。投資額は2009年度計画(58億2,000万円)の約2倍となる112億3,000万円となる見込みです。また、新型コロナウイルスによる航空需要の低迷に備え、金融機関向けに90億円の融資枠を設ける方針も発表しました。投資額の8割にあたる89億9,000万円は、空港施設の修繕関連業務に充てられます。

日本の交通インフラ建設業界の概要

日本の交通インフラ建設市場は、国内外の大手企業の存在によって断片化されています。Tekken Corporation、TOA CORPORATION、Penta-Ocean Construction、Wakachiku Construction、Yahagi Construction などが主要企業です。交通インフラ市場では、持続可能性と技術開拓に対する需要が高まっており、各社は競争力を維持するために投資を行っています。

国内における建設投資の増加や今後の大型プロジェクトなどが市場を牽引しているため、予測期間中の市場成長が見込まれています。同市場は、同分野への政府投資の増加により、今後のプレーヤーにチャンスを与えています。

その他の特典:

  • エクセル形式の市場予測(ME)シート
  • アナリストによる3ヶ月間のサポート

目次

第1章 イントロダクション

  • 調査の前提条件
  • 調査範囲

第2章 調査手法

第3章 エグゼクティブサマリー

第4章 市場力学と洞察

  • 市場概要
  • 市場力学
    • 促進要因
      • 持続可能でエネルギー効率の高い交通インフラの開発
      • 新規道路・鉄道建設プロジェクトの需要拡大
    • 抑制要因
      • インフラ建設・維持のための資金調達が大きな課題
    • 機会
      • インフラ支出の増加
  • 政府の規制と取り組み
  • サプライチェーン/バリューチェーン分析
  • ポーターのファイブフォース分析
    • 供給企業の交渉力
    • 買い手/消費者の交渉力
    • 新規参入業者の脅威
    • 代替品の脅威
    • 競争企業間の敵対関係
  • 技術スナップショットとデジタル動向
  • 交通インフラ部門の近代化
  • 主要インフラ開発プロジェクト
  • COVID-19の市場への影響

第5章 市場セグメンテーション

  • タイプ別
    • 道路
    • 鉄道
    • 空港
    • 港湾・内陸水路

第6章 競合情勢

  • 市場集中の概要
  • 企業プロファイル
    • Obayashi Corporation
    • Shimizu Corporation
    • Taisei Corporation
    • Takenaka Corporation
    • Tekken Corporation
    • Larsen & Toubro Ltd.
    • TOA CORPORATION
    • Penta-Ocean Construction
    • Wakachiku Construction
    • Yahagi Construction
    • Tokyu Construction

第7章 市場機会と今後の動向

第8章 付録

目次
Product Code: 91365

The Japan Transportation Infrastructure Construction Market size is estimated at USD 116.25 billion in 2024, and is expected to reach USD 149.76 billion by 2029, growing at a CAGR of 5.20% during the forecast period (2024-2029).

Japan Transportation Infrastructure Construction - Market

The pandemic led the Japanese economy to contract by 29 percent on an annualized basis in the year 2020. In December 2020, real wages fell for the tenth consecutive month, reaching their worst level since 2014. Exports dropped 11.1 percent, their lowest since 2012. the central government produced stimulus packages that totaled roughly two-thirds of Japan's economy. These covered direct funding to individuals along with initiatives such as digital infrastructure and carbon-reducing technology, both with an eye to the shape of Japan's post-COVID economy, as well as financing and loan guarantees for small- and medium-sized enterprises impacted by the pandemic.

Japan's roads are getting old, so much so that certain parts are dangerous. A survey by the Land, Infrastructure, Transport, and Tourism Ministry shows that 45,000 bridges and tunnels are waiting for repairs. The figure represents 60% of the structures cited nationwide for restoration. In the post-war years, Japan pressed ahead with infrastructure projects to support a growing population. Officials in Toyama Prefecture, on the Sea of Japan coast, are struggling with a budget shortfall for bridge maintenance.

Japan is not only committed to the development of hardware but also to human resources for sophisticated operation and maintenance of the infrastructure. The technological transfer is also conducted to support the local people in developing their infrastructure. As reported in May 2022, TOKYO: Japan, the United States, India, and Australia plan to invest at least USD 50 billion into infrastructure projects in the Asia-Pacific region over the next five years to assist projects in the Indo-Pacific region.

In Japan, which is prone to natural disasters, the construction sector is also of great importance for reconstruction and disaster prevention. As natural catastrophes such as floods have caused increasing damage in recent years, affecting annual budgets for reconstruction and disaster prevention, they will likely continue to create demand for infrastructure work.

As of March 2022, the Canadian Solar Infrastructure Fund was the leading infrastructure fund listed on the Tokyo Stock Exchange (TSE), with a market capitalization of 47.02 billion Japanese yen. The infrastructure fund market on the Tokyo Stock Exchange was established in 2015 and is based on the regulatory framework of the real estate investment trust (REIT) market. Infrastructure funds listed on the TSE invest primarily in renewable energy facilities, such as solar farms.

Japan Transportation Infrastructure Construction Market Trends

Growth in e-vehicle transportation

Japan's electric vehicle sales are expanding rapidly, led by more affordable kei minicars. But EVs still accounted for just 2.1% of new passenger car sales here in fiscal 2022, compared with nearly 20% in China and Europe.

Electric passenger car sales in Japan reached a record 77,238 units in the year ended March, 3.1 times the year-earlier tally, according to data released Thursday by the Japan Automobile Dealers Association and the Japan Light Motor Vehicle and Motorcycle Association.

EVs are gaining a presence in the market for imported cars. Sales of electric passenger cars from abroad surged 64% to 16,430 in fiscal 2022, for a share of 6% in the imports market -- up 2.6 percentage points on the year. While electric lineups under Japanese brands are limited, centering on minicars, such foreign players as Tesla, BYD Auto and Audi offer luxury options.

Japan is bolstering support to develop battery-charging infrastructure. It will also continue offering up to 850,000 yen in subsidies for buyers of qualified vehicles. In comparison, the U.S. plans under new legislation to give a tax credit of up to USD 7,500 to buyers of newly qualified vehicles made in North America. China scrapped EV sales subsidies at the end of 2022.

Airports Infrastructure Driving the Market

Successful infrastructure planning will play a key role in the continued growth of tourism in Japan. The association cites the development of Tokyo-Haneda's international network, the privatization of Sendai and Osaka's Kansai and Itami Airports, and continuous efforts to improve competitiveness by reducing costs and optimizing infrastructure as positive developments. While Japan is a leader in self-service technology for domestic operations, many features are not available for international travelers.

On May 8, 2022, the new Palau International Airport Terminal, constructed through the "Renovation, Expansion, and Management of Palau International Airport Project" (Private Sector Investment Finance), was fully opened in Koror City, Republic of Palau. The existing terminal building at Palau International Airport was constructed in 2003 with grant aid from JICA and has been in use for about 20 years. Still, with the increase in the number of tourists, there was a need to overhaul the airport's facilities and functions.

To address these issues, this project saw the construction of a new departure terminal building and renovation of the existing terminal building, now to be used exclusively for arrivals, while introducing Japan's excellent airport operation and maintenance management technologies. This is the largest infrastructure development project in Palau and the first public-private partnership (PPP) project in a Pacific Island country, ever supported by Japan.

On 29th March 2022, Hokkaido Airports (HAP, Chitose City, Hokkaido) announced the 2022 business plan for the seven Hokkaido airports it operates. The investment amount will be JPY 11,230 million, which is almost double the plan for FY2009 (JPY 5.82 billion). It also announced a policy to set up a loan facility of JPY 9 billion for financial institutions in preparation for the downturn in aviation demand due to the new coronavirus. Eighty percent of the investment, or JPY 8.99 billion, will be used for operations related to repairs of airport facilities.

Japan Transportation Infrastructure Construction Industry Overview

The Japanese transportation infrastructure construction market is fragmented, owing to the presence of major local and international players. Tekken Corporation, TOA CORPORATION, Penta-Ocean Construction, Wakachiku Construction, and Yahagi Construction are among the major players in the market. In the transportation infrastructure market, demand for sustainability and technical developments has increased, and companies are investing to stay competitive.

The market is expected to grow during the forecast period due to the increase in construction investments and upcoming major projects in the country, and other factors are driving the market. The market opens opportunities for upcoming players due to increasing govt investments in the sector.

Additional Benefits:

  • The market estimate (ME) sheet in Excel format
  • 3 months of analyst support

TABLE OF CONTENTS

1 Introduction

  • 1.1 Study Assumptions
  • 1.2 Scope of the Study

2 Research Methodology

3 Executive Summary

4 Market Insights and Dynamic

  • 4.1 Market Overview
  • 4.2 Market Dynamics
    • 4.2.1 Drivers
      • 4.2.1.1 Development of sustainable and energy-efficient transportation infrastructure
      • 4.2.1.2 Growth in demand for new road and railway construction projects
    • 4.2.2 Restraints
      • 4.2.2.1 Funding is a major challenge for infrastructure construction and maintenance
    • 4.2.3 Opportunities
      • 4.2.3.1 Increase in infrastructure spending
  • 4.3 Government Regulations and Initiatives
  • 4.4 Supply Chain/Value Chain Analysis
  • 4.5 Porter's Five Forces Analysis
    • 4.5.1 Bargaining Power of Suppliers
    • 4.5.2 Bargaining Power of Buyers/Consumers
    • 4.5.3 Threat of New Entrants
    • 4.5.4 Threat of Substitute Products
    • 4.5.5 Intensity of Competitive Rivalry
  • 4.6 Technology Snapshot and Digital Trends
  • 4.7 Modernization of the Transportation Infrastructure Sector
  • 4.8 Major Infrastructure Development Projects
  • 4.9 Impact of COVID-19 on the Market

5 Market Segmentation

  • 5.1 By Type
    • 5.1.1 Roadways
    • 5.1.2 Railways
    • 5.1.3 Airports
    • 5.1.4 Ports and Inland Waterways

6 Competitive Landscape

  • 6.1 Market Concentration Overview
  • 6.2 Company Profiles
    • 6.2.1 Obayashi Corporation
    • 6.2.2 Shimizu Corporation
    • 6.2.3 Taisei Corporation
    • 6.2.4 Takenaka Corporation
    • 6.2.5 Tekken Corporation
    • 6.2.6 Larsen & Toubro Ltd.
    • 6.2.7 TOA CORPORATION
    • 6.2.8 Penta-Ocean Construction
    • 6.2.9 Wakachiku Construction
    • 6.2.10 Yahagi Construction
    • 6.2.11 Tokyu Construction*

7 Market Opportunities and Future Trends

8 Appendix